Gå til innhold

Dyskalkuli

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som kjenner til hvordan man skaffer seg diagnosen dyskalkuli? Jeg har funnet et nettforum dyskalkuli.net, men det ser ut til at forumet ikke er aktivt lenger.

Noen som kjenner til rettigheter man evt. kan ha med tanke på å søke skoler, evt. fritak i matte?

Noen med erfaring her?

Selv fikk jeg aldri bestått videregående pga min dyskalkuli.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier legen din? Han/hun burde henvise deg til fagfolk.

Skrevet

Har ikke snakket med legen om det. Har vel ikke følt at det er en sykdom, men det er kanskje det?

Skrevet

Det er jo en diagnose, slik jeg ser det. Jeg ville i hvert fall dratt til legen, slik at du kunne fått hjelp til å avslutte skolen (hvis det er det du vil). Hvordan fungerer dyskalkuli i hverdagen? Jeg vet ingenting om det, så det er interessant å høre.

Skrevet

Jeg begynner ihvertfall å savne en utdanning. Sånn som det er nå kan jeg bare glemme søke på høyskole/ universitet. Må nok begynne på videregående igjen men har ingen mulighet å følge vanlig matteundervisning.

Til daglig tilpasser man jo seg hva man kan takle. F.eks. jeg må alltid sjekke kontoen rett før jeg skal handle, jeg har ikke sjangs på å regne overslag over det jeg putter i handlevogna. Jeg regner aldri etter jeg mottar lønnslipp, jeg er overhodet ikke i stand til å fylle ut/ kontrollere min egen selvangivelse. Jeg kunne aldri jobbet i butikk/ med budsjettansvar....listen er lang over hverdagslige ting som går på tverke.

Jeg forsøkte i fjor en teoriprøve (biltilsynets) på internet, vanskelig å regne ut bremselengder f.eks.

Kommer sikker på mere etter hvert.

I norsk og engelsk har jeg god forståelse og karakterer. (5 i begge)

Skrevet

Hva kan du tenke deg å utdanne deg som?

Skrevet

Er ikke sikker, men i dag er det bare videregående skole jeg kan komme inn på, og jeg ser ingen vits i å starte med noe jeg vet jeg ikke klarer gjennomføre.

Jeg sliter med å følge med mine barns barneskole matte bare for å sette et eksempel.

Gjest Piper
Skrevet
Det er jo en diagnose, slik jeg ser det. Jeg ville i hvert fall dratt til legen, slik at du kunne fått hjelp til å avslutte skolen (hvis det er det du vil). Hvordan fungerer dyskalkuli i hverdagen? Jeg vet ingenting om det, så det er interessant å høre.

Er nok ikke mye en lege kan få gjort, for de har nok ikke de kunnskapene som behøvs til dette.

Det er jo rett og slett lærevansker, og da bør en ta kontakt med ppt i stedet.

Gjest gjest1
Skrevet

Det er jo rett og slett lærevansker, og da bør en ta kontakt med ppt i stedet.

:Nikke: Jeg oppsøkte PPT for to år siden og fikk "diagnosen" da. Har alltid slitt i matematikk, mens jeg har vært faglig god i alle de andre stort sett.

Fikk en tykk lefse med oppgaver og forsøkte å løse de; konklusjonen var at jeg har stagnert på et 4. klassenivå. Har akkurat avlagt eksamen i 1MY nå, forsøkter for 3. gang å bestå nå.

PPT har visst ikke plikt på seg til å hjelpe folk som er ute av systemet (altså voksne), men ettersom de er de eneste som kan hjelpe til med nettopp slikt (tror jeg det var), fikk jeg hjelp og er sjeleglad for det.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke uvanlig at folk sliter i matte. Som regel skyldes det at man ikke legger ned en innsats, men det er mange som har dyskalkuli slik som du TS.

Nå er det lettere å ha denne diasgnosen i Norge, siden videregående pensum i matte omtrent er som pensum på barneskolen i andre land. På enkelte skoler setter de opp egne klasser for de som er svakest i matte. De går da bare gjennom det meste elementære (dvs langt fra hele pensum), og lærer akkurat nok til å få en maks 3er.

Matter er tross alt bare ett år, og med en dyktig nok lærer vil du med mye arbeid vil du kanskje klare en toer?

uasett er nok PPT riktig sted å henvende seg :)

Skrevet

Ta kontakt med kommunen du bor i. PPT er nok den vanligste instansen for å kunne utrede deg og konstantere en diagnose.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du skal søke på skole via sammordna opptak kan du prøve å søke på spesiellt grunnlag. Da bes du legge ved eventuelle attester som skal tas hennsyn til ved vurdering av din studiekompetanse, du kan her si at du ikke har fullført videregående pga manglende matte grunnet din dyskalkuli, og se om dette er nok. Du kan eventuellt, for å væe på dens ikkre siden, kontakte PPT og se om de kan skrive en spesifikk attest på dette for deg, om ikke kan du kontakte en lege eller kanskje psykolog som kan utskrive atttester. Jeg har intrykk av at det ikke er så vesentlig hvor attesten kommer fra,så lenge du faktisk har en attest fra et helsepersonell. Jeg har en tileggsattest fra min lege angående behov for pc grunnet min allerede dysleksidiagnose. Denne skulle holde innen søknad om hjelpemiddler i all fall.

Videre har du jo automatisk studiekompetanse etter fem år, vet jeg, men da stiller du nok dårligere ved poeng om du ikke har alle fag tror jeg. Jeg vil derfor råde deg til å først og fremst søke på spesiellt grunnlag og kanskje få innvilge studiekompetanse basert på dette. Om dette ikke er mulig har du neste steg tilgjengelig, å søke studiekometanse etter frem år, og se om du finner noe du kan søke på ved dette.

Dine bar bør raskt havne inn i PPT for utredning, og bør fortsette å testes i en periode dersom de er veldig unge enda. En diagnose for dine barn skulle nok kunne medføre fritak fra mattekarakter ved videre skolering. Barna må da enda delta, men får bare deltatt karakter som ikke teller på poenggjenomsnittet. Dette er nå i alle fall standarden med dysleksi(selv om man da ikke får fritak for annet enn nynorsk, og ikke andre språkfag, som jeg vet om) så det er jo verd et forsøk.

Lykke til.

Skrevet

Du trenger ikke videregående om du er over 23 og har jobbet i mer enn 5 år. Les med på samordna opptak for 23/5 regelen!

Gjest baby-E
Skrevet

Min venninne var i kontakt med PP etter videregående. Da gjorde de slik at hun ble fritatt for matten (hadde strøket på eksamen når vi gikk på VGS).

Skrevet

Oj, takk for mange nyttige svar! Jeg viste svært lite om mine rettigheter ser jeg. Jeg skal ringe min komunes ppt!

Når det gjelder mine barn som en gjest sier, så ser de ut til å ikke ha dyskalkuli. Jeg har vært åpen om dette til lærerne deres, og de ser ut til å interessere seg og tar matte lett,HELDIGVIS!

Skrevet (endret)
Du trenger ikke videregående om du er over 23 og har jobbet i mer enn 5 år. Les med på samordna opptak for 23/5 regelen!

For å benytte seg av 23/5 regelen må man ha bestått bl. matte og naturfag....det kan jo jeg bare glemme, om ikke en diagnose nettopp her kunne hjulpet meg da :forvirret:

Endret av FrøkenHobart
Gjest gjest1
Skrevet
Dersom du skal søke på skole via sammordna opptak kan du prøve å søke på spesiellt grunnlag. Da bes du legge ved eventuelle attester som skal tas hennsyn til ved vurdering av din studiekompetanse, du kan her si at du ikke har fullført videregående pga manglende matte grunnet din dyskalkuli, og se om dette er nok. Du kan eventuellt, for å væe på dens ikkre siden,  kontakte PPT og se om de kan skrive en spesifikk attest på dette for deg, om ikke kan du kontakte en lege eller kanskje psykolog som kan utskrive atttester. Jeg har intrykk av at det ikke er så vesentlig hvor attesten kommer fra,så lenge du faktisk har en attest fra et helsepersonell. Jeg har en tileggsattest fra min lege angående behov for pc grunnet min allerede dysleksidiagnose. Denne skulle holde innen søknad om hjelpemiddler i all fall.

Videre har du jo automatisk studiekompetanse etter fem år, vet jeg, men da stiller du nok dårligere ved poeng om du ikke har alle fag tror jeg. Jeg vil derfor råde deg til å først og fremst søke på spesiellt grunnlag og kanskje få innvilge studiekompetanse basert på dette. Om dette ikke er mulig har du neste steg tilgjengelig, å søke studiekometanse etter frem år, og se om du finner noe du kan søke på ved dette.

Dine bar bør raskt havne inn i PPT for utredning, og bør fortsette å testes i en periode dersom de er veldig unge enda. En diagnose for dine barn skulle nok kunne medføre fritak fra mattekarakter ved videre skolering. Barna må da enda delta, men får bare deltatt karakter som ikke teller på poenggjenomsnittet. Dette er nå i alle fall standarden med dysleksi(selv om man da ikke får fritak for annet enn nynorsk, og ikke andre språkfag, som jeg vet om) så det er jo verd et forsøk.

Lykke til.

Jeg fikk ikke søke om spesiell vurdering hvis jeg ikke hadde studiekompetanse, ettersom jeg var over 25. For meg ble løsningen å søke realkompetanse. Men jeg vet fortsatt ikke om jeg har kommet inn, så jeg håper jeg står på den eksamenen jeg tok. Antar trådstarter er over 25 iom. at hun har barn i flertall, og da kan hun ikke gjøre det slik du skriver i første setning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...