Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 14. mai 2006 #1 Skrevet 14. mai 2006 Hei Har i noen år nå vært plaget av psoriasis... Har brukt de flest kremer og salver som er på markedet, pluss en rekke alternative behandlinger, men ingen ting fungerer tilfredstillende... Er det noen av Dere som har noen erfaringer og dele? mvh Ellen
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 14. mai 2006 #2 Skrevet 14. mai 2006 Hei Har i noen år nå vært plaget av psoriasis... Har brukt de flest kremer og salver som er på markedet, pluss en rekke alternative behandlinger, men ingen ting fungerer tilfredstillende... Er det noen av Dere som har noen erfaringer og dele? mvh Ellen ← Hei Har faktisk nettopp vært inne på forumet til Norsk Psoriasisforbund sine sider... Ser at en del skriver mye posetivt om uv-hjemmebehandlings lampen dermalight80. Har nå selv gått til anskafelse av en slik lampe.... sjekk denne linken; www.dermahealtcare.no.....
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #3 Skrevet 14. mai 2006 Min samboer har prøvd lysbehandling, men ikke hjemmevarianten, han tok behandling et par ganger i uken, men det tok bare et par minutt. Han ble hennvist av lege og det var ikke så veldig dyrt, men nå husker jeg ikke pris nøyaktig Han ble helt kvitt plagene etter noen måneder med terapi. Den verste psoriasisen har kommetilbake, den i hodebunnen, men resten har så godt som vært vekke i over et halvt år nå, så det er virkelig å annbefale. Han var i ferd med å utvikle psoriasis over store deler av kroppen, nå sitter han bare igjen med det i hodebunnen, og det er jo en voldsom forbedring. Behandligen kan gjentas med nye utbrudd, men en del kan visst bli kvitt plagene etter bare en behandlings runde
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Hei, og tusen takk for svarene... Jeg tror nok jeg skal prøve meg på en slik UV-lampe. Blir mye bedre av og være ute i sola, og det er langt til nærmeste sykehus som kan tilby en slik behandling. Har snakket med firmaet som selger disse UV-lampene, og jeg kunne få låne en slik lampe i 1 mnd. for å se om det hjelper....... Ellen
Gjest Gjest_Jorunn_* Skrevet 19. mai 2006 #5 Skrevet 19. mai 2006 Hei Har brukt en slik UV-lampe i et par år nå, og må si meg veldig fornøyd med resultatet. Bruker den ca nå en gang i uken til å vedlikeholde. I begynnelsen må man bruke den ca. 4-5 ganger i uken fra 15 sek. til 2 min..... litt slitsomt, men veldig motiverende da man ettet kort tid ser resultater. Eneste behandlingen som har fungert for meg. Utenom de ekte uvb-stålene fra sola Jorunn..
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #6 Skrevet 19. mai 2006 Et annet billigere alternativ er å smøre deg inn med honning. Riktig nok klissete, men det hjelper. Smør deg inn, la det virke en stund, og skyll av. Har en tante som er plaget, og hun fikk det tipset, det hjalp.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #9 Skrevet 24. mai 2006 Den syrenøytraliserende sprayen til han som var med i skaperen skulle jo visstnok hjelpe mot psoriasis også, kanskje verdt et forsøk når den kommer i salg.
Gjest prestekrage Skrevet 24. mai 2006 #10 Skrevet 24. mai 2006 (endret) Heisann. Har hatt psoriasis i mange år nå og gjort endel erfaringe... For det første: Pso er en veldig individuell sykdom, så det som hjelper på tante trenger ikke ha en eneste effekt på deg... PS: Finnes jo endel respetbelagte kremer/salver. Hvilke har du brukt? Kommer jo stadig noe nytt! Plages du med leddene i tillegg?? Ang oljer/ reseptfrie kremer/salver etc etc: Dette brukes hovedsakelig for å holde "sårene" myke og skjellfrie. Dette igjen for at annen behandling (reseptbelagte salver/kremer- lysbehandling o.li) skal kunne trekke godt innog virke bedre. Ang lysbehandling; ta kontakt med hudlegen din FØR du kjøper/leier inn!!! Dette for å få riktige instruksjoner. Dessuten: det er endel leger som faktisk har lysbehandlings-apparat til disposisjon for pasientene. Hudlegen min har det- og tar ikke betalt for bruken engang!! (men dette varierer jo). Ang alle "kjærringråd": Bare å prøve om du vil, jeg skal love deg at i løpet av et liv med pso kommer listen til å bli lang og RAR... har bla fått tips om å få hunden til å slikke på sårene, smøre meg inn med morgenurin etc... (ikke at jeg har prøvd)!!! Ang kosthold/alkohol: Her skjer det mye forskning for tiden, men det er kjent at pso'en påvirkes negativt av alkohol. Omega3 og middelhavs-kost skal visst ha positiv effekt. Tilslutt vil jeg si en ting til ang alle rådene man får:Husk at pso ikke er en sykdom som bare sitter i det ytterste hudlaget, men at det starter allerede i t-cellene. Hva som skjer og hvorfor og hvordan en skal klare stoppe denne "cellefeilen" forskes det på, men uten resultat sålangt!!!!! ? Endret 24. mai 2006 av prestekrage
Mandel Skrevet 24. mai 2006 #11 Skrevet 24. mai 2006 (endret) Lysbehandling hjalp bare i liten grad på min samboer. Han tok sol hos hudlegen 3-4 ganger i uka. Ganske slitsomt å dra dit etter skole/jobb, av med klærne, for så å stå i et "skap" i maks 2 minutter så ofte. Å være ute i sola har større virkning på han. Nå bor vi på en plass der det ikke er tilgang på slik lysbehandling, så han har fått cellegift (metotrexat) i tablettform hos legen. Dette har hjulpet veldig, og han har nå bare litt igjen på knær og albuer. Dette er cellegift i veldig små doser, så han har i alle fall ikke hatt hårtap el., selv om dette er beskrevet som en mulig bivirkning av tablettene. Om man får denne behandlingen er det selvfølgelig legen som bestemmer. Jeg er blitt gjort oppmerksom på at cellegift kan føre til skade på foster/svangerskapsavbrudd opptil et par år etter avsluttet behandling. For plager i hodebunnen har han fått betnovat på resept. Dette er et ganske sterkt steroid, så det skal brukes forsiktig. Det har hatt veldig god effekt. Feite kremer som decubal er fint å smøre på flekkene. Hjelper noe. I tillegg til alkohol påvirkes psoriasis negativt av stress. Endret 24. mai 2006 av Klarinetta
Sympatia Skrevet 24. mai 2006 #12 Skrevet 24. mai 2006 Min mor har psoriasis, noe som hun fikk utbrudd av da morfar døde i 1982, så det er jo muligens noe psykisk i det også. Men det skal visst være arvelig sies det i min familie, men håper inderlig jeg ikke vil arve det om så. Men uansett, det som har fungert for min mor er syden, med sol og saltvann. Om sommeren i Norge prøver hun å komme seg ut i sjøen, men det er ikke enkelt siden hun er en pyse slik som meg. Det dumme med sol og saltvann, og det å dra til syden er at det varer ikke lenge uten dette før psoriasisen er tilbake. Ellers så tror jeg Norsk psoriasisforbund kan komme med mange gode råd. Jeg leste for noen år siden om et sted i Tyrkia hvor man kunne legges i et vann hvor det var fisker som "spiste" av deg psoriasisen, og dette skulle visstnok fungere. Men grøss og gru så ekkelt da!
Gjest prestekrage Skrevet 24. mai 2006 #13 Skrevet 24. mai 2006 Er riktig det, veldig mange som reagerer på negativt stress. Noen (i allefall jeg) også på positivt stress! Jeg har vært kjempeforelska to ganger i mitt liv: begge gangene har jeg fått så stor utbrudd at jeg har måtte reise på behandlingsreise!! Psoriasis ER genetisk arvelig (men ikke smittsomt!!). I min familie har det gått i annenhvert slektsledd. Ser heldigvis ikke ut som om andre enn meg i mitt ledd har fått det (ikke enda i allefall). Ang sol og saltvann: Dette er beste medisin for meg!!! Et tips på vinteren er å bade med endel havsalt i badekaret før man følger opp med lysbehandling etterpå! Om sommeren finnes det knapt bedre enn å sette seg i vannkanten på ei sandstrandt- ta ei håndfull sant å gnikke og gnu!!!! Er forresten blitt sagt at en kvinne har 4 kritiske faser i livet hvor mange får sitt første utbrudd: Puberteten- svangerskap- overgangsalderen og når partner dør.....
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #14 Skrevet 5. august 2011 noen som vet hvor jeg kan kjøpe den lampen?
Ragg Skrevet 6. august 2011 #15 Skrevet 6. august 2011 Eskimo omega 3 virker kjempe godt på min samboers pso! Når han aktivt spiser disse "krymper" pso og han skjeller/skaller nesten ikke, og når han er uten eskimo en periode blomstrer pso opp igjen og han flasser rundt seg. Møllers tran har IKKE samme effekt, grunnen tror vi er at der er omegaen tatt ut fra fiskeleveren som igjen er fiskens renseorgan, og i Eskimo er omegaen tatt ut fra resten at fisken. Så her går det bare i Eskimo. Kjøper den på helsekosten og tar maxdose for dagen.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #16 Skrevet 6. august 2011 oi, da skal jeg dra å kjøpe det idag. Tusen takk for tips! Og hvis noen vet hvor man kan kjøpe sånn UVB-lys til hjemmebehandling så rop ut!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #17 Skrevet 12. oktober 2011 noen som vet hvor man kan kjøpe sånn lampe?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #20 Skrevet 12. oktober 2011 http://agrosan.no/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=34
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå