Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #41 Skrevet 14. mai 2006 Det stemmer at ungdommen som går på videregående har krav på bidrag etter fylte 18 år. Min samboer må betale 2590 til sin datter. Moren betaler like mye. Datteren flyttet for seg selv da hun var 17,5 år. Bostedsforelder var ikke enig i avgjørelsen, men det hjalp ikke. Hun fikk forresten barnetrygden også. Trygdekontoret sa den fulgte barnet. ← Det er mildt sagt latterlig. Hvis ungdommen anser seg selv for å være såpass voksne at de kan flytte for seg selv, ja så får de jammen se til å få seg jobb så de også kan forsørge seg. Da er de etter min mening voksne. Noe annet er det hvis de må flytte på hybel pga skolegang, men da har de heller ikke vondt av å jobbe i helger å ferier.
Gjest Skrevet 15. mai 2006 #42 Skrevet 15. mai 2006 Bidrag når man flytter hjemmefra?? Det må være noe nytt for ingen av mine venner på videregående fikk dette og flesteparten bodde ikke hjemme.. Ikke er det lenge siden heller for jeg er bare 19 år... Men ærlig talt, hva slags unger er det dere har... Jeg må si jeg virker som rene englebarnet i forhold.. Jeg har kjæreste, men her er det ikke noe snakk om og ligge over hos meg eller han uten og evt si ifra/spørre først.. Jeg setter på vaskemaskinene når jeg får beskjed om det, jeg tar ut av oppvaskmaskinene når jeg får beskjed om det.. Jeg sier ifra når jeg kommer hjem og hvor jeg skal... Hadde det vært meg med slike unger ville jeg gjort som de andre.. Hadde han ikke ryddet opp/tatt hensyn så fikk hans ting bare ligge der.. Vaske klærne som ikke er i skittentøyskurven går bare ikke for og si det sånn.. Skal han ha mat så får han da lage det selv, han er jo trossalt ovcer 18 pg myndig, du har da ikke ansvar for han lengre Hvis han sitter oppe lenge på nettene og spiller høy musikk er det noe så pent som heter sikringskap et sted i huset tenker jeg, det ble flittig brukt på broren min her hjemme..
Gjest baby-E Skrevet 15. mai 2006 #43 Skrevet 15. mai 2006 Kan fortelle at mannfolk som flytter rett hjemmefra og inn sammen med ei jente, tar med seg vanene han har fått hjemme hos mamma. Vasker mamma klær, lager mat og styrer og steller, så er han like udugelig for den nye dama. Han har jo aldri lært det. Det er intet mindre enn en bjørnetjeneste. ← Enig med deg bjrønsdatter. Dette temaet var opp for ikke så lenge siden også. Og da var det noen mødre her som ikke kunne forstå at de sydde puter under armene til guttene sine. Nei dette er ikke fakta. Det er kun i helt spesielle tilfeller at ungdom i utdanning kan søke om utvidet bidrag fra samværsforelder. Og dette krever dokumentasjon på at omsorgsforelder har liten inntekt osv. Så det ville jeg ikke vært så bekymra for. ← Det stemmer. Jeg fikk det da jeg gikk på videregående. Bodde hos min mor, men fikk bidrag av min far, ETTER at han ikke betalte barnebidrag lengre. Noe annet er det hvis de må flytte på hybel pga skolegang, men da har de heller ikke vondt av å jobbe i helger å ferier. ← Det er ingen som har vondt av å jobb i helger og ferier, men det er ikke sikkert at en 16-17åring tjener nok til livets opphold for det...
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #44 Skrevet 15. mai 2006 Hadde det vært meg med slike unger ville jeg gjort som de andre.. Hadde han ikke ryddet opp/tatt hensyn så fikk hans ting bare ligge der.. Vaske klærne som ikke er i skittentøyskurven går bare ikke for og si det sånn.. Skal han ha mat så får han da lage det selv, han er jo trossalt ovcer 18 pg myndig, du har da ikke ansvar for han lengre Hvis han sitter oppe lenge på nettene og spiller høy musikk er det noe så pent som heter sikringskap et sted i huset tenker jeg, det ble flittig brukt på broren min her hjemme.. ← Jo det finnes sikringsskap i huset, men vi har automatsikringer, å kan ikke ta ut disse. Dessuten er sikringsskapet i gangen og ikke på rommet vårt, å det er ingen problemer for han å sette på sikringen etter at vi har slått den av. Når det gjelder matlaging så lager jeg middag 1 gang om dagen, jeg er ikke kokk for en som plutselig finner det for godt å dukke opp. Noe må man gjøre for at beskjeder kanskje skal trenge inn, å det å ikke innkludere han i måltidene er en måte. Jeg vet ikke hvor mye mat vi har måtte kaste fordi at han ikke dukker opp når han skal, å det er det slutt på nå. Å har stesønnen min lært av sin mor at det er helt greit å vaske rene klær, ja da får hun fortsette med det. Jeg har da andre ting å gjøre enn å vaske klær som ikke har vært på kroppen før de slenges til vask. Stesønnen min er såpass stor nå at han ikke har vondt av å lære at man får hva man gir. Han gir ingenting, ergo får han ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #45 Skrevet 15. mai 2006 Det er ingen som har vondt av å jobb i helger og ferier, men det er ikke sikkert at en 16-17åring tjener nok til livets opphold for det... ← De tjener neppe nok til livets opphold når de er så unge å ennå går på skole, men de burde i det minste tjene såpass at de har nok til lommepenger.
Gjest Gamle Alex Skrevet 15. mai 2006 #46 Skrevet 15. mai 2006 Mne er det ikke vår jobb som foreldre og oppdra ungene våre til og bli selvstendige, ansvarsfulle, sympatiske medmennsker? Synes du TS at det er greit at din sønn ikke bidrar , er det en slik person du vill "slippe" ut i samfunnet. Jeg tror du gjør han er bjørnetjeneste. Den eneste grunnen til at han oppfører seg på den måten han gjør er for de dere lar han. Om det er viktig at de vasker klær eller vasker rommet sitt selv, vel jeg synes det , for det er en de lav oppdragelsen , lære og ta hensyn, ansvar , konsekvens etc og dette gjelder om de er 18 eller 10.
Carrot Skrevet 15. mai 2006 #47 Skrevet 15. mai 2006 Altså - unnskyld meg men dette må jeg bare få si - DET DERE HAR OPPDRATT ER EN BORTSKJEMT LITEN DRITT... Og at dere lar dere bli valset over er da jammen ikke UNGENs feil? - ikke bare hovedinnlegget men alle dere andre også, det er jammen på tide å være VOKSEN og ANSVARLIG og OPPDRA ungene deres altså. Jeg har unger selv, de hjelper da til hjemme dersom jeg ber om det - at jeg ikke ber om det er noe helt annet.. Vil h*n behandles som voksen får h*n oppføre seg som voksen...
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #48 Skrevet 15. mai 2006 Altså - unnskyld meg men dette må jeg bare få si - DET DERE HAR OPPDRATT ER EN BORTSKJEMT LITEN DRITT... Og at dere lar dere bli valset over er da jammen ikke UNGENs feil? - ikke bare hovedinnlegget men alle dere andre også, det er jammen på tide å være VOKSEN og ANSVARLIG og OPPDRA ungene deres altså. Jeg har unger selv, de hjelper da til hjemme dersom jeg ber om det - at jeg ikke ber om det er noe helt annet.. Vil h*n behandles som voksen får h*n oppføre seg som voksen... ← Er forsåvidt enig der ja. Man får sine troll som man vil ha dem. Med mitt barn (9 år) har jeg klare grenser, å h*n må bidra til fellesskapet på sitt nivå. Men når man får ett ferdig oppdratt barn i hus som drar hjem til mor så fort det møter motstand så er det ikke enkelt. Mor bidrar ikke akkurat til at hennes barn skal ha grenser og regler.
Twigi Skrevet 16. mai 2006 #49 Skrevet 16. mai 2006 Jeg tror ikke "flinke barn" automatisk blir "flinke ungdommer" - men det er et nyttig grunnlag. Hvis ungene blir inkludert i husarbeid, så vil de også skjønne hvordan ting henger sammen. At det ikke er noe mirakel som skjer hver ettermiddag når oppvaskmaskinen er tom, for eksempel. Eller at klærne plutselig bare er rene. Det er ingen hensikt i å leke martyr, "stakkars meg som må ta all klesvasken" - de andre i familien må jo få en mulighet til å vite hvilken jobb som må gjøres? HVilken jobb som ligger i forskjellen på en krøllete bukse og en glatt bukse, f ex. Jeg kan skjønne at dette blir annerledes for dere som får stebarn inn i familien, og ikke har fått tatt oppdragelsen selv. Unger er forskjellige i ulike sammenhenger - men de oppdager veldig fort hvem som stiller krav, og hvem de kan overkjøre. Mitt råd er egentlig bare: Ta et familiemøte, snakk om hva dere forventer av hverandre, bli enige om regler og godtgjørelser. Min 19-åring bor nå hjemme i noen måneder før militærtjenesten. Vi har gjort avtale om at han får en relativt god ukelønn, mot at han er husets vaktmester i disse månedene: Det innebærer alt mulig husarbeid, alle tunge tak i forbindelse med maling av hus, hagearbeid, sjåfør for småsøsken etc., fordi vi andre jobber ekstremt mye i denne perioden. Samtidig så er det jo viktig at han opplever å ha litt fri og kunne nyte livet litt også, da. Det er kanskje det som stresser mange av disse ungdommene - de vil jo gjerne oppleve litt av denne voksenfriheten: Da er det greit å knytte den til opplevelsen av å bidra, og faktisk fortjene friheten. Hos oss så er skikkelig innsats og god hjelp hjemme knyttet til svært stor frihet når det gjelder å låne bil, noe som settes stor pris på!
Gjest Gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #50 Skrevet 16. mai 2006 Jeg tror ikke "flinke barn" automatisk blir "flinke ungdommer" - men det er et nyttig grunnlag. Hvis ungene blir inkludert i husarbeid, så vil de også skjønne hvordan ting henger sammen. At det ikke er noe mirakel som skjer hver ettermiddag når oppvaskmaskinen er tom, for eksempel. Eller at klærne plutselig bare er rene. Det er ingen hensikt i å leke martyr, "stakkars meg som må ta all klesvasken" - de andre i familien må jo få en mulighet til å vite hvilken jobb som må gjøres? HVilken jobb som ligger i forskjellen på en krøllete bukse og en glatt bukse, f ex. Jeg kan skjønne at dette blir annerledes for dere som får stebarn inn i familien, og ikke har fått tatt oppdragelsen selv. Unger er forskjellige i ulike sammenhenger - men de oppdager veldig fort hvem som stiller krav, og hvem de kan overkjøre. Mitt råd er egentlig bare: Ta et familiemøte, snakk om hva dere forventer av hverandre, bli enige om regler og godtgjørelser. Min 19-åring bor nå hjemme i noen måneder før militærtjenesten. Vi har gjort avtale om at han får en relativt god ukelønn, mot at han er husets vaktmester i disse månedene: Det innebærer alt mulig husarbeid, alle tunge tak i forbindelse med maling av hus, hagearbeid, sjåfør for småsøsken etc., fordi vi andre jobber ekstremt mye i denne perioden. Samtidig så er det jo viktig at han opplever å ha litt fri og kunne nyte livet litt også, da. Det er kanskje det som stresser mange av disse ungdommene - de vil jo gjerne oppleve litt av denne voksenfriheten: Da er det greit å knytte den til opplevelsen av å bidra, og faktisk fortjene friheten. Hos oss så er skikkelig innsats og god hjelp hjemme knyttet til svært stor frihet når det gjelder å låne bil, noe som settes stor pris på! ← Veldig godt innlegg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå