Gå til innhold

Hvor mye migrenemedisiner?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er veldig plaget med migrene mange ganger i uka og bruker medisiner for dette. Jeg har hatt forskjellige leger, og det har aldri vært noe problemer med å få medisin. Men den legen jeg har nå er veldig streng på dette, og mener jeg bruker alt for mye. De andre legene jeg har hatt, har sagt at jeg kan bruke denne medisinen 9 ganger per måned, og man kan bruke max 2 tabletter per anfall. Dvs 18 tabletter i mnd. Men min lege synes 18 tabletter per måned er for mye, og nekter å skrive ut mer. Noen andre her som er veldig plaget med migrene og som bruker medisiner? Bruker jeg for mye tabletter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Glemte å nevne at jeg bruker ca 18 tabletter (1 pk) på 5 uker.

Gjest Jente20
Skrevet

Jeg har to typer migrene,den ene er med aura og den andre er vanlig sterk migreneanfall.Og jeg var på migreneklinikken,og de syntes jeg hadde migrene ofte.....Men 1 pakke på 5 uker er veldig mye...fikk nesten litt sjokk når jeg så det.

Kan hende kroppen har blitt litt avhenging og at du får vondt i hode av at du tar mye...hør på legen din...de er jo ikke helt ufarlig medisiner heller.

Gjest Gjesta
Skrevet

-jeg hadde ille migrene og gikk mye på diverse piller. Men etter at jeg begynte hos fysioterapeut og fikk løst opp en god del muskelspenninger rundt om i kroppen, har jeg nesten ikke anfall lenger :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er en reell fare at du kan gi deg selv mer migrene ved å bruke for mye medisiner. Dette gjelder både vanlig reseptfrie medisiner og migrenemedisiner. Jeg ville hørt på den siste legen. Det høres ut som h*n tar helsen din på alvor.

Søk for eksempel på medisinhodepine eller medisinutløst hodepine, så finner du litt mer stoff om problemet.

Gjest Gjest_Sofie_*
Skrevet

Jeg synes det høres ut som at du har truffet en flink og modig doktor som tørr å ta ansvar for pasienten (deg) selv om det betyr å konfrontere med tablett uvaner og dermed risikere å bli upopulær. De andre legene du har vært hos har ikke tatt ansvar, men bare gitt deg det du ville ha, og dermed sluppet å bli upopulær og å følge deg opp nærmere.

Du tar for mye medisin - det er ikke din skyld: du har fått tablettene av legene, og du har vondt, og da er det naturlig å prøve å døyve smertene med smertestillende medisiner. Dessverre er det slik at man kan få migrene av migrene medisiner, når man bruker tablettene feil, slik du gjør.

Jeg har selv vært i nøyaktig samme situasjon som du beskriver - det var tøft å venne seg av med tablettbruken, men nå har jeg mye mindre anfall enn før. (Noen må til og med innlegges på sykehus for avvenning, så vanskelig kan det være).

Jeg synes du skal holde deg til denne nye legen din, gi h*n en sjanse til å hjelpe deg på profesjonelt vis - selv om det i en periode vil være tøft uten så mye tabletter som du har blitt vant til. Evt. få henvisning til nevrolog som er migrenespesialist: Kanskje du bør gå på forebyggende migrenebehandling: f. eks. Betablokkere? (Spør legen om dette). PS: Tips fra meg til deg: Tilskudd av B vitaminer (Da særlig B6, men på apoteket fås en blanding av mange typer B) har vist seg i et par studier å hjelpe forebyggende mot hyppige migreneanfall. Jeg tar 2 B vit. tabl. hver dag: ikke farlig, overskuddet tisses ut (vannløselig). Dessuten er det bra for hud og hår!

Skrevet

jeg har også migrene... og hadde migreneanfall minst to ganger i uka... og legen min satte meg på blodtrykksdempende medisin...

nå er det faktisk flere uker siden sidt anfall...:) jeg er strålende fornøyd jeg!! :)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg går på maxalt.

Til tåkedott: hva slags blodtrykksdempende medisin bruker du? Er dette noe du må ta hver dag?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også brukt blodtrykksmedisin, atacand, mot migrene. Det hjalp en stund, så hjalp det ikke lengre, sannsynligvis fordi mange av anfallene var stressrelatert. Dessuten ble jeg litt svimmel og lavt giret av dem. Jeg har migreneanfall 2-3 ganger i uken, og bruker zomig eller imigran.

Plagsomme greier. Ta kontakt med migreneklinikken, det var de som hjalp meg. Og jeg vurderer å starte med blodtrykkemedisin igjen. Det er jo ikke holdbart i lengden å ha et så høyt medisinforbruk.

Skrevet

Jeg har hørt at skupunktur hjelper mot migrene..

Det er jo verdt et forsøk, og gå til en fysioterapaut det hjelper.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du er i tvil om hva som er riktig og hvilken lege du skal høre på står det som er verdt å vite på www.felleskatalogen.no, men det kan jo også være individuelle tilpasninger...

Gjest Gjesta
Skrevet
Dersom du er i tvil om hva som er riktig og hvilken lege du skal høre på står det som er verdt å vite på www.felleskatalogen.no, men det kan jo også være individuelle tilpasninger...

Det er en sannhet med modifikasjoner, da du for eksempel ikke kan lese noe om medisinutløst hodepiner som bivirkning.

Skrevet
Tusen takk for svar! Jeg går på maxalt.

Til tåkedott: hva slags blodtrykksdempende medisin bruker du? Er dette noe du må ta hver dag?

Min søster går også på blodtrykksdempende medisin og har fått det mye bedre etter at hun begynte å bruke det. Hun tar medisinen hver dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra legen at jeg kun kan ta maks 8 tabletter i mnd. Hvis man tar flere kan man få tablett migrene, altså migrene av tablettene.

Hvis du sliter sånn med migrene er det kanskje lurt å få noe forebyggenede som feks blodtrykksmedisin.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du gått lenge på Maxalt?

Jeg brukte den i over to år og synes den virket dårligere og dårligere. Førte til at jeg måtte ta flere tabletter enn anbefalt (ny dosering var anbefalt av lege) ved hvert anfall og av og til med paralgin forte i tillegg. Byttet til slutt til Zomig istedet og har vært veldig fornøyd med den (brukt den i to-tre år nå).

Mye bruk av migrenemedisin kan være nødvendig i perioder. Brukte selv opp over 36 tabletter + paralgin + paracet++ i sommer. Men fra september og til nå har jeg kanskje bare brukt 12-18 tabletter. Altså antall anfall og styrke varierer veldig. Jeg har gode perioder og dårlige perioder. Mye som spiller inn.

Dersom du konstant har så hyppige og sterke anfall bør du søke mer hjelp for migrenene. Hør på legen din og spør hva han anbefaler. Så mye medisiner over en lengre periode kan umulig være bra for kroppen din. Som noen nevner her så kan fysioterapi og blodtrykksmedisin hjelpe forebyggende.

Skrevet

Jeg har slitt med migrenelignende hodepine (i forb. med mens) siden jeg var 12 år og har prøvd "alt". Så var det en glup lege som foreslo BT-medisin (Atacand), og vips! Jeg har så og si aldri sånn hodepine lenger, har bare hatt antydninger i forbindelse med mensen og aldri vært sengeliggende pga. dette lengre :) Har nå brukt de i ca. 2 måneder og er kjempefornøyd. Så for noen hjelper dette veldig, og er vel verdt å prøve ut syns jeg ;)

Skrevet

Man kan få mer migrene av å bruke for mye migrenemedisiner.

Samtidig er det viktig at legen tar smertene på alvor, slik at man finner gode erstatninger. Er du såpass plaget med migrene, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke får forebyggende behandling.

Jeg var mye plaget med migrene før, men investerte noe av studielånsutbetalingen min et semester i noen timer ved Migreneklinikken. Det har jeg aldri angret på. Det er faktisk det som gjør at jeg er 100% arbeidsfør nå.

Det er forskjellige typer medisiner og ikke alle anfall skal behandles likt. I tillegg hadde jeg god nytte av behandlinger av kiropraktor ved migreneklinikken. Dessuten kan man få lokalvirkende Marcain-injeksjoner i muskler som er berørt, slik at man ikke kommer i en vond sirkel der migrene og stresshodepine går i ett. I tillegg har de mulighet for å bruke Botox-injeksjoner, noe mange har hatt nytte av. Dette er relativt dyrt, men man kan få skattefradrag for det dersom det er i en slik sammenheng man får det.

Jeg går på Atacand som forebyggende og har i hovedsak sjeldne og lette migreneanfall nå. Før jeg begynte hadde jeg opptil 20 smertedager per måned. Og da var medikamentutløst hodepine utelukket.

I tillegg ser jeg at de som virkelig har greie på migrene kan være ganske liberale i forhold til bruk av migrenemedisiner der allmennleger ikke tør. F.eks. i forbindelse med svangerskap.

Altså; legen din virker som en som er interessert i å virkelig hjelpe deg med problemet. Men det er også viktig at du ikke bare blir gående med mye smerter heller. Da må man finne løsninger som passer for akkurat deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for kjempefine svar! Jeg er lite fornøyd med legen min, jeg har nevnt forebyggende medisiner men det virker ikke som hun synes det er aktuelt. Hun er mest opptatt av at jeg skal kutte ned på medisinforbruket, og det er jo greit nok.. Men kunne ønske mer hjelp til det.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Interessant tråd!

Jeg har selv nettopp begynt på forebyggende medisin mot migrene (betablokkere - husker ikke navnet i farten...), og det kan være innbilning, men jeg har hatt de to beste ukene på flere år! :klappe:

Er litt svimmel,men hvis det er eneste bivirkning, skal jeg absolutt ikke klage. Dere andre som går på eller har gått på forebyggende medisin, stemmer det at den begynner å virke bare etter noen dager? (føles sånn iallefall-legen sa ikke noe om hvor lang tid det ville ta før jeg merket bedring)

Til trådstarter; snakk med legen din om dette, du skal ikke ha det slik du har det nå! Basta! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...