Gå til innhold

I kirken på julaften?


Anne Mona

Går du i kirka i jula?  

2 stemmer

  1. 1. Går du i kirka i jula?

    • Nei
      27
    • Vil gjerne, men er usikker
      4
    • Ja
      17


Anbefalte innlegg

Selv om jeg er humanetiker (eller kanskje nettopp derfor) og i liten grad feirer jul, så prøver jeg alltid å overvære julegudstjensten i kirken på julaften. Ofte er jeg ute og reiser og får stort sett de beste julegudstjenestene, midnattsmessene i katolske land. Men barnegudstjenesten her hjemme er også en flott, meditativ opplevelse i en ellers mørk årstid.

Går du i kirken i jula enda du ikke pleier å gjøre det eller er det noe du kunne tenke deg, men er redd for at det skal virke hyklersk siden du ikke er særlig religiøs av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min familie er det alltid noen som jobber til kl 13 på julaften, så vi har rett og slett ikke tid til å gå. Vi liker å gjøre ting sammen på julaften, så da blir det til at alle er hjemme og stresser for å bli ferdig til middagen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er julegudstjenesten en viktig del av selve julaften. Det ringer liksom julen virkelig inn, og det til tross for at jeg ikke går i kirken resten av året, ei heller er jeg vokst opp med slike kirkebesøk.

Så såfremt jeg ikke er alt for stresset og faktisk er hjemme, tar jeg med meg mann og barn og tusler avgårde..... Det er koselig, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg går ikke i kirken på julaften. Mine foreldre gjorde det når de var liten, men tradisjonen har visst ikke blitt ført videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg kan ikke gå i kirken.. for det er ingen gudstjeneste på juleaften.. :(

jeg bor i et langstrakt kirkesogn der en prest har "ansvar" for 3 kirker

den kirken hun er i på juleaften ligger ca 3 mil fra der jeg bor.. og det blir litt for mye reising og tar for mye av dagen..

desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går ikke i kirken nå, men da jeg var yngre sang jeg i et jentekor som kun opptredde på julaften, så da var jeg i kirken. Likevel har jeg bestemt meg for å føre tradisjonen med kirke videre til mine barn når den tid kommer. Synes liksom det hører med.....Føler ikke at jeg har tid nå ettersom sambo jobber til 12 hver julaften, og vi har stressa fra våre foreldre eller hans foreldre hver jul.....puh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Jer er ikke redd for å VIRKE hyklersk om jeg går i kirken på julaften. Jeg syns det ER hyklersk og gå i kirken på julaften når jeg tar sterkt avstand fra den institusjonen alle de andre dagene i året.

Så, nei, jeg går IKKE i kirken på julaften heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skal ikke i kirken til jul, eller i forbindelse med noen høytider.

Som barn dro alle skoleelevene i kirken avslutningsdagen, en skikk som provoserte meg kraftig den gangen. Jeg var nemlig bevisst at jeg ikke var kristen, og så ikke hensikten... Det var jo greit nok å oppleve det slik at man hadde innblikk i den skikken, men hvert år? Unødvendig.

Nå pleier de å dra fra min sønns skole, og jeg er litt usikker på om han skal. Jeg vet jeg krysset av på skjemaet ang. dette at han ikke skulle delta på gudstjenester, men tror kanskje jeg skrev julen som unntak i år. Årsaken til det var rett og slett for at han skulle få et innblikk i hvorfor andre (og et flertall av) familier feirer jul. Jeg kommer neppe til å ha dette unntaket senere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg går i kirken - men ikke på juelaften.

Men jeg har vært på katolsk midnattsmesse. Det er trivelig - det er bare det at det er så fryktelig sent...Gjesp.gif

I år blir det ikke det heller - vi er ikke i nærheten av noen katolsk kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jul uten gudstjenesten kl 15 (eller 16 avhengig av hvilket kor som synger).

Jeg synes det er trist at de som ønsker å komme i kirken på juleaften skal bli stemplet for hyklerske. Kirken skal være åpen for alle. Og dersom det er mange som ønsker å dukke opp der fordi de synes at det hører julen til, eller andre årsaker, så er det bare hyggelig. Og de skal føle seg velkommen.

Kanskje liker de å synge, og liker julesanger. Det alene bør vel kunne være en god nok grunn til å troppe opp.

Og hvorfor skal barn holdes unna skolegudstjenestene fordi foreldrene har en eller annen mening? Kanskje barnet selv har lyst??? Det finnes da verre ting som barnet kan komme ut for enn dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Og hvorfor skal barn holdes unna skolegudstjenestene fordi foreldrene har en eller annen mening? Kanskje barnet selv har lyst??? Det finnes da verre ting som barnet kan komme ut for enn dette!!

Og hvorfor skal barn MÅTTE gå i kirken fordi foreldrene har en eller annen mening?

jeg er enig med deg her Starya, og har gjort det samme når det gjelder min sønn. Nå er han stå stor at han forstår hva som skjer - og jeg tror han vil ha med seg julegudstjenesten med skolen, men det er nok mest fordi "alle de andre" skal.

En annen ting, diddi, JEG stempler ikke folk som hyklerske fordi om de velger å gå i kirken på julaften, jeg syns det er hyklersk av meg å gjøre det, men jeg har nok med å feie for egen dør - så hva andre gjør er opp til dem, og det hadde jeg ikke tenkt å blande meg i.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, går ikke i kirken på julaften.

Er medlem av statskirken ene og alene fordi jeg foreløpig har vært for sløv til å melde meg ut.

Tror ikke på gud, og går derfor ikke i kirken. Dette gjelder også i jula.

Eneste gangene jeg er i kirken er når venner elller familie skal gifte seg/ døpe sine barn/ begravelser. Altså, ene og alene for andre som synes det er viktig å ha meg der.

Hva andre velger å gjøre eller ikke gjøre, er opp til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ikke kristen, og innrømmer at jeg føler det litt hyklersk å gå i kirken på julaften, men synes samtidig det er en veldig okay opplevelse å være der denne ene dagen i året. Litt fordi jeg treffer mange kjente der som jeg ikke ser så ofte ellers, men også mye fordi det hos oss har en tendens til å bli mye stress i dagene før jul, og det er godt å bare sitte i kirka og kjenne at roen endelig senker seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er trist at de som ønsker å komme i kirken på juleaften skal bli stemplet for hyklerske. Kirken skal være åpen for alle. Og dersom det er mange som ønsker å dukke opp der fordi de synes at det hører julen til' date=' eller andre årsaker, så er det bare hyggelig. Og de skal føle seg velkommen.[/quote']

Takk for det. Det er vel en sånt vidsyn jeg etterlyser blant alle mennesker, religiøse eller ikke.

Jeg syns jula er mye mer enn å tro på en gud; juleevangeliet tar de beste idealene i samfunnet vårt og gjør det til en vakker fortelling. Og så kommer alle barnelydene, småpratingen i kirken; duften av velkledde fremmede som sitter der ved siden av en, foran en, på en trebenk, og - ja, det er som man deltar i et stort mennesklig spill. Et godt samfunn der stemningen bare er snill og god, og alle bare har tatt sine vakreste tanker på. Hva mer kan man ønske å få ut av jula når man tenker på hva jula egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal barn holdes unna skolegudstjenestene fordi foreldrene har en eller annen mening? Kanskje barnet selv har lyst??? Det finnes da verre ting som barnet kan komme ut for enn dette!!

Ja, det kan være mye barna har lyst til.. :ler:

Fra spøk til revolver: Det er religionsfrihet her i landet, og det innbefatter også frihet til å ikke være nødt til å delta på sermonier etc tilhørende religioner man selv ikke følger.

Dersom min sønn sier til meg at han ønsker å delta på en gudstjeneste, og han kan begrunne ønsket sitt, så står jeg ikke i veien for ham. Men så lenge han er liten, og avgjørelsen er opp til meg, så tar jeg den! Jeg er for at han skal lære om ulike religioner, og forteller gjerne om både den ene og den andre i situasjoner der det faller naturlig. Han kan lære om kristendommen uten å ta del i årlige (av og til hyppigere) skolegudstjenester.

Hjemme hos oss feirer vi jul av andre årsaker enn kristne. Vi feirer at solen snur, og vi synes den mørkeste tiden på året er svært passende å vie til ekstra (familie)kos og familie. (Julefeiringen fantes før kristendommen kom til landet). Likevel vet sønnen min meget vel hvorfor andre feirer jul, og det læres han også opp til å respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal i kirken på julaften. Det hører med til en kristen feiring av høytiden. Selv om jeg synes det er enda finere å gå 1. juledag. Julaften er litt show synes jeg, selv om det er kjempehyggelig med smekkfull kirke, og høy parfymefaktor. Artig å se hvem som er hjemme til jul, og ønske naboer og venner ei god jul. Fint å synge julesanger, og bli minnet om hva julen egenlig handler om. Jesus som kom til jorden, i form av et lite menneskebarn. Vår Frelser, Fredsfyrsten, Gud som tok menneskeskikkelse på. Det er for stort til å forstå, men godt å få lov til å tro.

Jeg gleder meg sånn til jul!!!!!!!!!!!!!!!!1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri vært i kirken på julaften, men kommer jo fra en "hedensk familie" ifølge en kamerat :lol: Synes det er mye koseligere å tilbringe dagen sammen med familien. Pleide å ta oss en lang tur i skogen den 24. da jeg var yngre- Mamma jaget oss ut av huset for å få lage maten i fred. De siste årene derimot har vi (jeg og lillebror) pleid å ha snøballkrig ute i hagen. Var gøy for noen år siden da jeg enda var noe fysisk sterkere men nå har lillebror blitt så stor!

Gøy er det nå uansett enda (og jeg sporet visst litt av tema... :oops:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går alltid i kirken på julaften, til tross for at jeg ikke er spesielt kristen. For meg er dette en fin tradisjon og jeg gjør det blant annet fordi det gir en god stemning og det er hyggelig å synge julesanger.

Jeg synes absolutt ikke det er hyklersk å gå i kirken på julaften eller for den saks skyld å gifte seg i kirken, selv om man ikke er kristen. Kirken i Norge er så mye mer enn bare et tilholdssted for kristne. Den er en utrolig viktig del av vår kultur og vår tradisjon og kristendommen er en viktig del av Norges historie, enten man er kristen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag sällar mig till Starya och PostIt och säger "Nej, jag är inte kristen" .

Jag tar allvarligt på religion och tro, och det den betyder för väldigt många människor och skulle därför inte gå i kyrkan "för det är vackert". Det är inte cermonier och ord jag tror på och då anser jag inte att jag har något där att göra.

Det är av samma anledning som jag inte konfirmerat mig, som jag gifte mig borgerligt och inte kommer döpa mina barn. Jag står för min ikke-tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...