Gjest Margareth Skrevet 4. desember 2002 #1 Del Skrevet 4. desember 2002 Hvor tidlig åpnes gavene? Mine barn (3 år og 1/2 år) legger seg vanligvis i 18.30-20-tida. Jeg har ikke lyst til å tøye strikken for mye - julaften kan jo bli litt voldsom i inntrykk... Åpner dere litt gaver gjennom dagen? Åpner dere gavene til dere voksne etter at barna har lagt seg? Det er vår første jul som "kjernefamilie", og jeg lurer litt på om noen har noen gode råd med på veien :o ? Vi tenker å spise middag i 15-16-tida etter å ha vært en tur i kirka. Å, som jeg gleder meg!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 4. desember 2002 #2 Del Skrevet 4. desember 2002 Da vi var små spiste vi middag kl 17. Når julen ringes inn. Og så åpnet vi pakkene rett etter middag ca syv- halv åtte tida.(vente tida fra vi var ferdige å spise til de voksne var ferdige husker jeg med "gru". Måtte være verdens lengste time) Det var jo julaften så vi fikk være oppe så lenge vi ville. Men var ofte helt utkjørt i ni tida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 4. desember 2002 #3 Del Skrevet 4. desember 2002 Hos oss pleier ungene å åpne en gave om morgenen. Da passer vi på å gi noe de kan holde på med utover dagen. Det har vist seg det at hvert år er det en eller flere som blir syk (feber og elendig) fordi de girer seg slik opp, og da hjelper det litt at de har fått lettet litt av "trykket" med en gave tidligere på dag. Vi spiser middag i 5 tida, og åpner gavene rett etter ca 6-1/2 7. Vi deler ut gaver til voksne og barn samtidig, for barna synes jo at det er gøy å se hva vi får også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marlena Skrevet 11. desember 2002 #4 Del Skrevet 11. desember 2002 Vi pleier å spise ved 17 tida, fram til i år har vesla fått sine pakker først også har hun fått lekt litt med dette føre hun legger seg. I år hvor hun er 3 år, skal vi pakke opp gavene fra min manns familie på formiddagen, så blir det felles åpning av pakkene på kvelden med hele min familie. Jeg tror hun skal få de fleste sine først, og prøve å ha henne i seng ved 21-21.30 tida. Hun er vant til å legge seg etter B-tv så jeg tror det skulle holde her i gården. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady79 Skrevet 9. oktober 2003 #5 Del Skrevet 9. oktober 2003 Heissann!! Jeg er også vant til å spise middag kl 1700, gaveåpning ca 1900. Da var vi ferdig ca 2030-2100 (vi var som oftest mange og med storfamilie = mange gaver). Da var det nokk tid til å leke med gaver og kose oss med kaker og godterier. I fjor feira vi jul med svigers, og de har typisk voksen jul(enda det er 2 unger til der i tillegg til vår) og da åt vi ikke forrett før 1900, hovedrett kl 2000. Det ble litt for lenge å vente for 3 unger på 7, 4 og 1 år. Ble litt irritert på at de ikke hadde tenkt på dette før!!! :-? I år skal vi ha jul her hjemme, og da blir det middag kl 1700!!! Så har vi tid til gaveåpning og alt sammen før det blir for seint!! :D Hilsen Lena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Tiili¤ Skrevet 9. oktober 2003 #6 Del Skrevet 9. oktober 2003 Vi har en jente på nettopp fylte 4 år. Vi spiser mellom 5 og 5.30 og åpner gavene i 18.30-19 tiden, og det syns jeg er helt passelig. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 9. oktober 2003 #7 Del Skrevet 9. oktober 2003 Fra min barndom er jeg vant til at middagen serveres på slaget fem, og så spiser vi mens vi hører på det programmet med alle kirkeklokkene på radioen (og vi er alle helt enige om at nyhetssendeingen klokka fem julaften kunne nrk ha droppa, eller i det minste ikke snakka om folk som døde etc, når så mange folk sitter og hører dette og skal spise julemiddag) Etter at maten var spist, og dessert (riskrem, som om noen har plass til det....) ryddes det av bordet, så går vi rundt treet, så kom nissen. Etterhvert har vi droppa nissen, da åpner vi pakker når vi bare ikke kan flere sanger. I fjor feira jeg jul hos min samboers familie, første jul borte fra familien min. Jeg må si det overrasket meg når de satte på tv'n etter middag, snakka sammen, gjorde alt muuuuuulig for å utsette det å gå rundt treet til tidligst klokka 8, og pakkeåpning etter det igjen. De har to jenter på 11 og 13 år (var jo 10 og 12 da) men slik hadde de visstnok altid gjort det, veeeeeeeeeeeeente med å gå rundt treet... Nei, i år skal min samboer få oppleve jul "slik den skal være". Og vi holder på med pakkeåpning til sent på kveld uansett (en og en av oss åpner EN pakke, mens alle ser på, så alle får med seg hva alle får, dette tar jo ganske nøyaktig en evighet....) og så spiser vi snop og drikker brus og snakker og koser oss, hører julemusikk og åpner gaver, og når gavene er ferdige, da fortsetter vi med det andre, uten gaveåpningen. Som barn fikk vi aldri åpne noen pakker om morgenen, slik enkelte av våre fettere og kusiner fikk, men DE hadde gavene liggende under treeet i mange dager, VI putter dem dit etter at vi er ferdige å gå rundt det vi (før kom jo nissen med dem i sekken sin) Og hele formiddagen er vi bortreist hos besteforeldre uansett. Men, det denne tråden handlet om var jo barn. På julaften bør barn få være oppe så lenge de vil, synes jeg. Om man spiser klokken fem og tar juletreet og pakkene rett etterpå, så vil de fleste barn klare å være våken så lenge (mindre barn sover vel gjerne på formiddagen? La dem sove litt ekstra så holde de ut? Dette innrømmer jeg at jeg som barnløs ikke kan noe om) Ville nok gitt gaver til alle samtidig, men kanskje prioritert de yngste litt likevel, om de ble trøtte... Og, leke med gavene kan de gjøre 1. juledag.. og 2. og 3. og..... de leker jo litt på julaften, men når de sovner, så sovner de. Trur nok at ungen på 3 klarer dette fint, men en unge på 1/2 år har vel litt begrenset forståelse for julaften som fenomen... Gleder meg til å feire jul med unger jeg... men slike har vi ikke direkte planer om helt enda. Denne jula blir vi bare voksne i alle fall (mine foreldre, meg og min samboer, samt min bror) Det er jo kjempekjekt det, men unger og jul hører litt sammen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 9. oktober 2003 #8 Del Skrevet 9. oktober 2003 Ungene ( som vil være 4 år og 2 år i jul ) får åpne en gave hver når de står opp. På julaften så har ikke vi noen fast tid vi ligger de på, så de får være oppe til de blir trøtte og vil ligge seg. Middagen spises i 5 tiden og vi sitter gjerne med den i tre kvarter/en times tid ( middag og dessert ). Og gavene åpnes i 7 tiden hvis jeg husker riktig ( dette er når vi er borte ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 9. oktober 2003 #9 Del Skrevet 9. oktober 2003 Middag klokka 1700 og gaver når det passer seg sånn etterpå. Er vel stor sansynlighet for at klokka nærmer seg 1900 da. På julaften får de små være oppe lenger enn "normalt". Kommer ikke til å åpne julegaver tidligere på dagen, men kanskje finner man noe ekstra i kalenderen akkurat den dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 9. oktober 2003 #10 Del Skrevet 9. oktober 2003 Vi pleide å angripe gavene når sølvguttene satte i gang. Aldri var kormusikk mer poplulært! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2003 #11 Del Skrevet 10. oktober 2003 det å la barn åpne gaver på morgenen synes jeg er en uskikk.. det har godt av å lære seg å vente!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 10. oktober 2003 #12 Del Skrevet 10. oktober 2003 det å la barn åpne gaver på morgenen synes jeg er en uskikk.. det har godt av å lære seg å vente!! Vel, du om det. Vi lar barna åpne en gave på morgenen sånn at de har noe å leke med utover dagen, noe nytt. Er selv oppvokst med denne skikken og det er alldeles ikke en uskikk. Hvis du ikke har barn, så har du ikke opplevd barna når de kommer inn i stuen julaften morgen med fryd i øyet, ser juletreet og et par pakker som ligger under treet som de kan få åpne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 10. oktober 2003 #13 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg fikk alltid åpne en gave om morgenen, men de var det mamma som "anbefalte" hvilken jeg skulle velge. Merkelig nok var det alltid noe som kom til å holde på oppmerksomheten min en stund, et sysett, en bok e.l. Nå gjør jeg det samme med min sønn. Om morgenen får han åpne en gave, men ikke en av de sørste og flotteste. Bare noe å pusle med utover dagen. For OSS er dette en del av julekosen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. oktober 2003 #14 Del Skrevet 14. oktober 2003 Hos oss får ungene julestrømpe julaftens morgen, så de koser seg med den utover dagen. Den inneholder alltid både spiselig og koselig, som fex julehefter ol..... Vi spiser middag nøyaktig klokken 17.00 piiip, ikke et sekund før eller etter. Før det ser vi på Askepott og Disney på SVT, men det er ikke lov til å åpne en eneste julegave før etter middag. Derimot får de åpne hver sin når de er ferdige å spise, og vi voksne rydder opp.... Så er det gaveåpning etterpå, og vi sitter gjerne ut i de små timer. Og er det noen som sovner, får de bare sove..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 14. oktober 2003 #15 Del Skrevet 14. oktober 2003 Jeg har i alle år lagt en gave under juletreet som er fra julenissen Dette er noe barna kan holde på med ut over dagen som flere har nevnt her inne. Litt spesielt er det også siden barna selv i dag ikke vet hvem julenissegaven kommer fra Jeg lyger ikke når jeg sier at det ikke er meg som ahr kjøpt den For det er min mor og far Vi har alltid spist i 17.00 tiden, og åpnet gavene når vi var ferdig med å rydde etter maten, ca 19- 19.30. Barna har fått åpne sine før vi voksne åpnet våre, for at de skulle slippe å måtte vente, og det har fungert veldig bra. hadde jeg vært deg ville jeg sett barna an, hvor trøtt de eventuelt blir, og skulle de bli trøtt er det vel bare til å raske på De fleste barn vil gjerne leke litt med gavene sine om de får noen leker, og da blir de kanskje ikke like fort trøtt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Skrevet 14. oktober 2003 #16 Del Skrevet 14. oktober 2003 Vi feirer julen vekselvis med min familie og mannen sin. Begge plassene spiser vi kl 1700. Etter at middag og dessert er fortært, rydder vi, setter fram litt kaffe og så kommer nissen. Etter på deler vi ut de resterende gavene. Det er veldig viktig at den som får pakken åpner den først, slik at alle kan se hva de får, før neste deles ut. Slik har det vært siden ungen kom til verden, og det er ikke noe problem. Hvis middagen drøyer, ser de litt på tv i mens de venter på desserten. :blunke: Her får de ikke pakke på morningen, de får som vanlig en liten kalender ting. For å drøye dagen, koser vi oss først med en lufte tur, lager grøt og kroer oss ned foran tvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristine 80 Skrevet 14. oktober 2003 #17 Del Skrevet 14. oktober 2003 Vi brukte bestandig å stå tidlig opp på julaften for å se alle filmene på barne-tv. Middagen var sånn runft fem tiden, og pakkene ble åpnet etter at alle var ferdig med å rydde opp etter middagen. Det vil si når mamma var ferdig. Forelder spiser såååå utrolig seint Desserten bruker vi faktisk å spise etter at vi har åpnet pakkene, fordi at alle er så stappet etter middagen. Like greit. Vi fører jo faktisk med oss de skikkene videre når vi er voksen. Vi gjør faktisk sånn. det var et ganske bra tips fra Jen tror jeg. Hun ga en pakke om morgene slik at det ble roet ned litt. Den tror jeg at jeg skal prøve i år! Takk for tipset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 19. oktober 2003 #18 Del Skrevet 19. oktober 2003 Middag alltid kl 17.00, mens vi hører at sølvguttene synger julen inn .. Etter dessert og barne tv, går vi rundt juletre'et og synger.. Nissen kommer med pakker.. Å vi deler ut å åpner den enorme mengden som ligge runder tre'et (og i hele gangen) etter at nissen har dratt .. Vi får se det an litt med julegavene.. Det blir ofte altfor mye.. Så i fjor husker jeg at jeg tenkte at neste år skal de få åpne julegavene 1 juledag morgen.. Kanskje vi skal gi dem en pakke på dagen vi også.. For å roe dem ned litt.. De er jo som regel i to hundre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 30. oktober 2003 #19 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hos oss er det jul både julaften og 1.dag, da svigerfar er engelskmann. Gaver fra min manns side av familien blir pakket opp hos svigers 1dag etter kalkunmiddagen. Jeg reagerte på dette med en gang jeg kom inn i familien, men etter alle disse årene er jeg blitt vant til det, og ser også at ungene setter større pris på gavene når det kommer litt mindre av gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå