Gjest zult1 Skrevet 10. mai 2006 #1 Skrevet 10. mai 2006 jeg var hos tannlegen og fikk ei visdomstann trukket idag. og nå sliter jeg litt med maten... spiste spaghetti til middag isted og en bit spaghetti hadde lagt seg oppi krateret hvor tanna mi før satt. jeg måtte ta en pinsett for å dra den ut! den satt 2 cm nedi hullet og nå tør jeg ikke spise, er redd at alt jeg spiser vil sette seg nedi det hullet og kjæresten min kommer med historier fra da han trakk visdomstenner, at mat satte seg fast og han måtte pirke med tannpirker og gjorde pokker så vondt.... tenker på mat som skaper små smuler som setter seg fast nedi der og som jeg ikke klarer å få opp. hva slags mat kan jeg spise uten at det legger seg i krateret? suppe? nutrilettshake??
Sniglå Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Spise som vanlig, kanskje prøve å tygge mest på den andre siden. Etterpå kan du godt skylle munnen godt, gjerne med corsodyl skyllevann.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #3 Skrevet 10. mai 2006 ts her, jeg skyldte munnen med corsodyl etter at jeg hadde spist. men måtte lirke ut spaghettien manuelt likevel.... ingen som hadde slike problemer etter å ha trukket visdomstenner? skal prøve å tygge bare på den ene siden hvis jeg tør spise noe mer ikveld...
Jane How Skrevet 10. mai 2006 #4 Skrevet 10. mai 2006 Da jeg hadde trukket en visdomstann, fikk jeg etterhvert så rar løksmak i munnen. Etter en dag eller to kom det ut en løkbit av hullet etter tannen Får du mat i hullet vil det nok komme ut av seg selv, etterhvert som hullet gror, men ekkelt er det jo. Kanskje du kan putte litt bomull i hullet når du skal spise?
Sniglå Skrevet 10. mai 2006 #5 Skrevet 10. mai 2006 Vet ikke om de har det på apoteket, hvis ikke så har tannlegen det. En sprøyte med stor, butt spiss som du kan sette ned i hullet og skylle med saltvann etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #6 Skrevet 10. mai 2006 Jeg ble ekspert på å "suge" i munnen, slik at maten kom ut. For, ja, det satte seg mye rart i hullet, spesielt ris!
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Vet ikke om de har det på apoteket, hvis ikke så har tannlegen det. En sprøyte med stor, butt spiss som du kan sette ned i hullet og skylle med saltvann etterpå. ← Nettopp. Det fikk jeg av tannlegen min sist jeg måtte til med visdomsfaenskapen.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. mai 2006 #8 Skrevet 11. mai 2006 tips: Ligg unna brød med hele korn og frø i til hullet har grodd igjen
Gjest Thalassa Skrevet 11. mai 2006 #10 Skrevet 11. mai 2006 du kan jo mose maten, iallefall middagen i en sånn "mosedings"/foodprosessor e.l spise suppe, gele osv. og hva med sugerør?
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #11 Skrevet 11. mai 2006 Lurer også på dette md hvor lang tid det tar før det gror? Trakk en i går, og har kun turt å drikke kokt vann, huff, er så redd for betennelse. Men må jo spise snart. Har en "bomullsting" nedi hullet, som skal fjernes etter noen dager hos tannlegen, men blødde mye igår likevel, er dette normalt. Er så pysete at.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #12 Skrevet 11. mai 2006 Jeg husker at jeg hadde et hull etter tanna i lang tid. Det tok flere uker, muligens også noen måneder. (Det skal sies at det var en stor operasjon og et stort hull.)
Gjest meya84 Skrevet 11. mai 2006 #13 Skrevet 11. mai 2006 Jøss, jeg fikk beskjed om å ikke spise noe som helst de 4 første timene, og ikke noe annet enn yougurt,suppe osv hele første døgnet ville vært forsiktig med å spise i starten, kan lett bli infeksjon om det kommer matrester i hullet. Tro meg, jeg fikk infeksjoner i alle fire enda så lite jeg spiste i starten
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #14 Skrevet 12. mai 2006 Er Corsodyl bedre enn vademecum til å skylle med? Skyller nå ,med konsentrert Vademecum blandet i vann hver gang jeg har spist, pluss til morgen, ettermiddag og kveld! Skal IKKE ha betennelse, NEKTER!!!!
Gjest Thalassa Skrevet 12. mai 2006 #15 Skrevet 12. mai 2006 corsodyl og munnvann inneholder alkohol, som er desinfiserende, men det er ikke alltid det hjelper, kan til og med gjøre det verre fordi du da fjerner alle "gode" bakteriene i munnen også. Ikke spis så mye meieriprodukter og sukker og dritt, så går det nok greit.
Sniglå Skrevet 12. mai 2006 #16 Skrevet 12. mai 2006 Det stoffet i corsodyl som tar knekken på bakteriene er klorhexidin. Sjekk om det finnes i vademecum, tror nemlig ikke det.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #17 Skrevet 12. mai 2006 Hullet kan være der LENGE. Jeg måtte stå med tannpirker og pirke ut i lang tid etterpå. Var ubehagelig i starten, men så lenge du ikke bruker den spisse enden, eller evt brekker av spissen, går det veldig greit. Ikke skyll munnen for ofte, mange bakterier skal være i munnen. Og corsodyl er det beste, ikke bytt.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #18 Skrevet 14. mai 2006 Noen som vet om det gjør vondt å ta ut den bomullstingen som er nede i hullet? Og evt. hvor lenge det gjør vondt etterpå?
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #19 Skrevet 14. mai 2006 Jeg kjente ikke at de tok ut den bomullstingen i det hele tatt, så det trenger du ikke bekymre deg for Jeg var så uheldig at jeg fikk betennelse etter trekkingen, slet med det et par uker etterpå. Men ellers har jeg ikke hatt noen problemer
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #20 Skrevet 15. mai 2006 Er det normalt at det kjennes som at den jekselen som er ved siden av er blitt løs? Eller kan det være at det føles sånn på grunn av at det er så ømt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå