mallina Skrevet 10. mai 2006 #21 Skrevet 10. mai 2006 Ta det med ro dette er jo helt vanlig og ikke flaut i det hele tatt Bruk krem og bare ta det med ro, og stikkpiller er heller ikke problem å bruke (sette inn). Du kan jo eventuelt få mora di til å kjøpe, hvis du virkelig ikke liker tanken på å gå på apoteket selv..
svartku89 Skrevet 10. mai 2006 Forfatter #22 Skrevet 10. mai 2006 Underlivssopp er ikke flaut, men VELDIG veldig vanlig. Jeg får det veldig lett, og har mine triks; - la alt få luft en gang i blant - eks gå med pysjbukse uten truse under hjemme - bruk bokser - det er mye sunnere enn string, og hvis du kjøper i riktig størrelse synes ikke undertøyet gjennom buksa. - lactacyd intimsåpe - ingen over, ingen ved siden. Men ikke vask med såpe hver dag, og nå som du har sopp, dropp såpen helt - hold deg ren med kun vann. Det holder. - canesten; kommer i pakkeløsning med salve og en stikkpille. Stikkpillen kommer med en greie som gjør det lettere å føre den inn, men det er ikke noe problem å gjøre det med fingrene. Smør med canesten både foran og bak - obs! Vær ren på hendene!! Hvis det klør mye, er det ikke farlig å smøre ofte med canesten (har forhørt meg hos lege og på apotek) - salven lindrer veldig - men du blir ikke fortere bra, du må fullføre kuren. Jeg husker ikke helt hvor lenge du skal smøre etter at du har påbegynt kuren, kan det være ti dager? Det er noe sånt i alle fall. Noen andre råd: - tiss rett etter samleie - ikke ha sex hvis du ikke er fuktig nok - bruk i så tilfelle et glidemiddel (vannbasert for å ikke skade kondomet). Hvis du er for tørr når du har sex kan det gi sopp. - Noen reagerer på tamponger med sopp (slik som meg) - kanskje er det lurt å bruke bind, i alle fall når du blør lite. Andre reagerer på bind med sopp - finn ut hva som passer for deg. Men er du heldig, tar det lang tid før du får sopp igjen!! Og en annen ting; hver forsiktig når du tørker deg etter å ha tisset. "klapp" deg tørr - hvis du drar papiret langs huden kan du skade huden ennå mer. Og dessuten; skift toalettpapir!! Mykt toalettpapir loer mer, noe som kan føre til oppblomstring av bakterier etc - dette kan gi både sopp og urinveisinfeksjon. Der, nå tror jeg at jeg har husket alt... Lykke til! Håper det gir seg, og at du slipper å være plaget av det!! ← mange gode råd, tusen hjertelig takk!! jeg ante ikke att dopapiret hadde noe med saken å gjøre! men jeg klarer ikke annet enn å klappe meg tørr.. det gjør så sinnsykt vondt!! jeg får krem i dag.. mamma fikser så skal jeg følge rådene! igjen tusen takk! en ting til, hvor ofte burde jeg vaske meg? jeg antar ikke FOR ofte selv om det er en drøm å komme til dusjen å gjøre ren etter all den kremen som er der nede.. jeg klarer ikke en gang bruke fuktighetskrem på hendene.. syns jeg setter meg fast i alt!! syns det er ufattelig ubehagelig å gå med krem noensteder på kroppen! skal prøve å få fatt i såpe du har anbefalt ovenfor her til senere bruk.. altså når soppen er borte.. noe jeg virkelig håper den er veldig snart!! jeg har brukt aloevera til å smaøre forsiktig på, jeg tenkte att det i alle fall ikke kunne skade og det er jo ikke parfyme i den så.. faktisk lindret den ganske bra.. men jeg skal gå over til kremen nå idag og håper att den lindrer ENDA mer.. for det klør jo så vanvittig, jeg har hatt en søvnløs natt fordi det svir å klør sånn og jeg må beherske meg for ikke å ta livet av mitt eget underliv med kløing.. er i det hele tatt urolig og utrolig lett å irritere fordi det svir og klør... sukk..
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #23 Skrevet 10. mai 2006 Huff, ja jeg vet hvordan du har det!! (det var jeg som "hadde mine triks") Ang hvor ofte du skal vaske deg; bare vannet i seg selv og å drive og skylle hele tiden kan irritere mer - det gjør det hvertfall på meg. Men vask deg forsiktig når du tar din daglige dusj. Hvis du absolutt må vaske mer, ville jeg ikke gjort det mer enn to ganger daglig tilsammen, altså. Underlivet har en veldig følsom bakterieflora, og det er på ingen måte nødvendig å vaske så mye. Jeg kan forstå at du føler ubehag pga kremen - det er ikke så utrolig behagelig å gå rundt og være våt på tissen.... Men tro meg - det er det beste å holde ut. Da blir soppen borte mye fortere. Smør på kremen, klapp deg tørr etter at du har tisset og bruk bokser. Ikke vær for mye borti det, det kan gjøre vondt verre. Tro meg, jeg snakker av erfaring; hvis du vil at dette skal gi seg, la hele underlivet få fred for all tafsing og vasking - og luft så mye som mulig!! (men selvfølgelig, som jeg sa, vask forsiktig med rent vann en gang om dagen, sen "gamle" kremen er det deilig å få bort) Håper det gir seg! Og aloe vera er god for å få hud til å gro og lindrer helt sikkert, men husk at soppen kommer pga for lav surhetsgrad, og det er derfor du trenger en spesialkrem for å gjenopprette denne. Jeg aner ikke surhetsgraden til aloe vera krem, men heretter ville jeg anbefale å kun bruke canesten - og smør på når det klør og svir, det lindrer. Det er bedre å føle seg våt enn å føle at hele tissen brenner bort, for å si det sånn... Gled deg til du får kremen - det lindrer med en gang, og du bør bli bedre i løpet av noen få dager. Stikkpillen er viktig å ta i tillegg fordi soppen ikke bare sitter i slimhinnen på yttersiden. Du kommer til å få merkelig utflod av den, men det er helt vanlig. Lykke til, og god bedring!!
svartku89 Skrevet 10. mai 2006 Forfatter #24 Skrevet 10. mai 2006 jeg brude vel gjærne gjøre dette etter å ha vært på do? og det med stikkpillen.. det er jo bare en, så den tar jeg første gang jeg smører krem? igjen TUSEN takk for mange gode råd.. har selv regnet ut att jeg ikke burde være så mye borti der for da blir det om mulig værre... jeg fikk sove i dag og jeg sov som en STEIN... ei søvnløs natt gjør nytten når man vil sove
Jane How Skrevet 10. mai 2006 #25 Skrevet 10. mai 2006 Ta stikkpilla før du legger deg, så er den lengst mulig inni før den kommer ut igjen. Husk det, den kommer ut igjen! I form av masse hvitt "gørr" dagen etter, du er nødt til å bruke truseinnlegg. Den pakningen med bare én pille, er sterkere enn den med 7 (?) piller, så det holder med den ene pillen. Bruk kremen i tillegg noen ganger om dagen, i noen dager. Du kan også bruke krem for å forebygge senere, ha på litt om det klør litt en gang. Du kan også ha litt krem på tampongen før du putter den inn, for å forebygge.
svartku89 Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #26 Skrevet 18. mai 2006 okey!!!! jeg elsker dere hold jeg på å buse ut med, har fulgt hvert ett eneste råd... og det har FUNKET!! jeg er helt uten køe nå (omtrent) fortsetter litt å bruke den kremen bare for å være sikker.. tusen takk for alle råd! jeg skal ta dem til meg, kanskje jeg får bruk for dem senere! tusen tusen takk klem til alle som har svart
Malama Skrevet 18. mai 2006 #28 Skrevet 18. mai 2006 Ikke slutt enda med kremen nei, den skal vel såvidt jeg husker brukes i ti dager for å hindre at det kommer tilbake. Hadde god hjelp av gjengen her inne da jeg fikk min første soppinfeksjon i fjor. Og, bank i bordet, jeg har ikke fått en ny enda (egentlig skal man gå til legen første gangen man har sopp, og bare begynne egenpleie når man har hatt det før og vet hva det er, men når det funker med canesten, så er det jo sopp, og har man fått det bort, så er det jo greit nok. Det er ikke noe annet legen vil anbefale deg likevel, om han påviser sopp. Hjelper ikke canesten er det derimot vitkgi å oppsøke lege uansett om det er første eller 10. gangen) Prøv å ikke tenke på dette som flaut, det er helt vanlig, alle opplever det.
svartku89 Skrevet 21. mai 2006 Forfatter #29 Skrevet 21. mai 2006 jeg tenker ikke på det som flaut nå lengre.. jeg så på en slags prosent ting og de fleste kvinner har hatt sopp i underlivet... var litt letta da jeg så det, sel vom jeg ikke ønsker sopp på andre akkurat men du skjønner.. jeg var faktisk ganske sikker på att det var sopp, og det var mamma også.. og jeg ville ikke turt å dra til lege.. men jeg skjønner jo att jeg hadde måttet det om ikke kremen funka! men jeg syns det vr like greit å prøve den først.. den kunne i alle fall ikke gjøre noen større skade! takk for gode tips :D
Gjest chop Skrevet 6. oktober 2006 #30 Skrevet 6. oktober 2006 hei.. jeg bare lurte på om hvis man har hatt sopp i underlivet ganske lenge, er det farlig da? la oss si hvis jeg har hatt det i 2-3 måneder og ikke gjort noe med det siden jeg har vært så jævlig redd. kan det bli enda verre?http://forum.kvinneguiden.no/style_images/2/folder_post_icons/icon9.gif.. men jeg er også litt usikker på om jeg har fått sopp pga utfloden min er vledig unormal den er hvit og litt klumpete pluss at den stinker skikkelig.. håper på et svar så fort som mulig..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå