svartku89 Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 (endret) jeg er 16 år og har nå surfet litt og funnet utt konstant svie og kløe i underlivet er sopp!! gud så flaut! må jeg gå til lege?? eller gynekolog? hva gjør jeg?? kan sopp være farlig? jeg fant ikke noe om det på nett nemlig.. enda jeg søkte som gal.. derfor spør jeg her... jeg vet hva det kommer da.. det fant jeg.. men jeg kan ikke se noen grunn til att jeg kan ha fått det! så det er litt rart hjelp? Endret 9. mai 2006 av svartku89
liv Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Gå på apoteket og kjøp Canisten. Hjelper ikke det når du følger pakningsvedlegget så ta en tur til legen.
Latee Skrevet 9. mai 2006 #3 Skrevet 9. mai 2006 Det er helt normalt, så du kan slappe helt av! Kjøp sånn cansten "stikkpille" på apoteket, det hjalp meg!
svartku89 Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2006 Det er helt normalt, så du kan slappe helt av! Kjøp sånn cansten "stikkpille" på apoteket, det hjalp meg! ← Stikkpille? huff Nei, det er ikke flaut. ← jo faktisk er det utrolig flaut
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #6 Skrevet 9. mai 2006 De fleste har vel hatt sopp Så flaut er det definitivt IKKE!!
Gjest gjesta Skrevet 9. mai 2006 #8 Skrevet 9. mai 2006 Kjøp en endagerskur med Canesten. Det følger med en stikkpille som skal føres opp i vagina og en krem som du smører rundt. Dette er ikke pinlig, og det er garentert ikke siste gang du kommer til å oppleve dette. Dama på apoteket vil ikke engang tenke over det. Så vanlig er det.
Gjest gjesta Skrevet 9. mai 2006 #9 Skrevet 9. mai 2006 Og nei, det er ikke farlig. Det kommer av at surhetsgraden i vagina ikke er som den skal være. Trange busker, såpe ved underlivsvask, truser som ikke er bomull. Alle slike ting kan føre til sopp. Antibiotika ikke minst!
liv Skrevet 9. mai 2006 #10 Skrevet 9. mai 2006 og så hopper du over å bruke tanga til soppen er vekk..
svartku89 Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 9. mai 2006 Kjøp en endagerskur med Canesten. Det følger med en stikkpille som skal føres opp i vagina og en krem som du smører rundt. Dette er ikke pinlig, og det er garentert ikke siste gang du kommer til å oppleve dette. Dama på apoteket vil ikke engang tenke over det. Så vanlig er det. ← neida, det med krem skal vel gå bra.. men stikkpillen? åssen gjør jeg det med den? eeh håper det følger med en avansert bruksannvisning!! og så hopper du over å bruke tanga til soppen er vekk.. ← hmm string mener du? i så fall må jeg gå uten noe i det hele tatt, er det så lurt? takk for all hjelp, dette er mye bedre enn å gå til lege/gynekolog *puste lettet ut* men er litt flaut likevel...
svartku89 Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #12 Skrevet 9. mai 2006 ooh forresten.. når man har underlivssopp, er det trygt å dra i basseng da? klorvann osv? jeg har nemlig basseng-trening to ganger i uka.....
Gjest gjesta Skrevet 9. mai 2006 #13 Skrevet 9. mai 2006 Stikkpillen setter du oppi på samme måte som en tampong. Og kjøp deg et par bommulstruser. Tror ikke basseng skal ha noe å si.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #14 Skrevet 9. mai 2006 Haaaaaloooo du drar ikke å bader etter at du har smørt deg inn med canesten. Soppkremen skal virke inn. Dessuten setter sopp ganske pris på fuktighet. Fuktighet og lavt bakterienivå i fitta er kjempe for å få sopp. Klin deg inn med canesten, og du kan forsøke over natta å kline joghurt oppi fitta, fordi joghurt inneholder lactobacillus, som er viktig for å holde soppen unna. Sopphuer.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #15 Skrevet 9. mai 2006 Haaaaaloooo du drar ikke og bader etter at du har smørt deg inn med canesten. Soppkremen skal virke inn. Dessuten setter sopp ganske pris på fuktighet. Fuktighet og lavt bakterienivå i fitta er kjempe for å få sopp. Klin deg inn med canesten, og du kan forsøke over natta å kline joghurt oppi fitta, fordi joghurt inneholder lactobacillus, som er viktig for å holde soppen unna. Sopphuer. ←
Gjest gjesta Skrevet 9. mai 2006 #16 Skrevet 9. mai 2006 Og så kommer det en gjest. Du trenger ikke yougurt når du har canesten. De virker for det samme.
svartku89 Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #17 Skrevet 9. mai 2006 Haaaaaloooo du drar ikke å bader etter at du har smørt deg inn med canesten. Soppkremen skal virke inn. Dessuten setter sopp ganske pris på fuktighet. Fuktighet og lavt bakterienivå i fitta er kjempe for å få sopp. Klin deg inn med canesten, og du kan forsøke over natta å kline joghurt oppi fitta, fordi joghurt inneholder lactobacillus, som er viktig for å holde soppen unna. Sopphuer. ← javel, så er jeg ett sopphue.. hvor gammel var jeg igjen? jo 16!! akkurat som att jeg kunne lukte det!! dessuten er jeg jo ikke så innmari dum att jeg smører meg inn med krem og siden stikker i bassenget og vasker det vekk!! jeg mener i det hele og det store.. er klorvann noe som svir eller lignende?? jeg aner jo ingenting! og det frister ikke særlig å smøre inn fitta med yoghurt neiii... får kjøpe en krem
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #18 Skrevet 10. mai 2006 Vet du hva? Det er så vanlig at vi kvinner får sopp i underlivet, så det er ikke noe flaut i det hele tatt! Sopp kommer ofte i forbindelse med lite utlufting av "understellet" Dvs. det kommer oftere hvis du går med trange klær. Det kommer også som oftest hvis du eks. går på antibiotika. Melkeprodukter motvirker for sopp. Uansett, stikkpiller er ikke ekkelt. Du kan enten ta en "stor" eller mange små tilsammen. Kremen må også smøres på, men da må du huske å smøre godt rundt "begge" åpningene. Reseptfrott på Apoteket! Helt vanlig!Har du det i forbindelse med menstruasjon og du eks. bruker OB, smør ob en inn med krem før du setter den på plass
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #19 Skrevet 10. mai 2006 Det kan hende det funker forebyggende, i ettertid, å skifte merke på intimsåpa. mange får problemer om de bruker asan, eller vanlig såpe. Det sikreste er vel Lactacyd og såpe som selges på apoteket (husker ikke navnet).
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #20 Skrevet 10. mai 2006 Underlivssopp er ikke flaut, men VELDIG veldig vanlig. Jeg får det veldig lett, og har mine triks; - la alt få luft en gang i blant - eks gå med pysjbukse uten truse under hjemme - bruk bokser - det er mye sunnere enn string, og hvis du kjøper i riktig størrelse synes ikke undertøyet gjennom buksa. - lactacyd intimsåpe - ingen over, ingen ved siden. Men ikke vask med såpe hver dag, og nå som du har sopp, dropp såpen helt - hold deg ren med kun vann. Det holder. - canesten; kommer i pakkeløsning med salve og en stikkpille. Stikkpillen kommer med en greie som gjør det lettere å føre den inn, men det er ikke noe problem å gjøre det med fingrene. Smør med canesten både foran og bak - obs! Vær ren på hendene!! Hvis det klør mye, er det ikke farlig å smøre ofte med canesten (har forhørt meg hos lege og på apotek) - salven lindrer veldig - men du blir ikke fortere bra, du må fullføre kuren. Jeg husker ikke helt hvor lenge du skal smøre etter at du har påbegynt kuren, kan det være ti dager? Det er noe sånt i alle fall. Noen andre råd: - tiss rett etter samleie - ikke ha sex hvis du ikke er fuktig nok - bruk i så tilfelle et glidemiddel (vannbasert for å ikke skade kondomet). Hvis du er for tørr når du har sex kan det gi sopp. - Noen reagerer på tamponger med sopp (slik som meg) - kanskje er det lurt å bruke bind, i alle fall når du blør lite. Andre reagerer på bind med sopp - finn ut hva som passer for deg. Men er du heldig, tar det lang tid før du får sopp igjen!! Og en annen ting; hver forsiktig når du tørker deg etter å ha tisset. "klapp" deg tørr - hvis du drar papiret langs huden kan du skade huden ennå mer. Og dessuten; skift toalettpapir!! Mykt toalettpapir loer mer, noe som kan føre til oppblomstring av bakterier etc - dette kan gi både sopp og urinveisinfeksjon. Der, nå tror jeg at jeg har husket alt... Lykke til! Håper det gir seg, og at du slipper å være plaget av det!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå