Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Fremmede barn har absolutt ingenting å gjøre i min hage, og hvis jeg finner dem der så ser jeg ikke problemet med å sende dem rett ut. (Å hente en ball er selvfølgelig ok, men det er jo ikke det trådstarter snakker om).

Hvis ungene synes jeg er slem som sender dem ut så får de heller gå hjem til foreldrene sine og klage, det er ikke min oppgave å oppdra naboungene.

Endret av Floja Felíz
Videoannonse
Annonse
Gjest Espera
Skrevet
Men da må jo du gi beskjed du da, slik at foreldrene skjønner at du har problemer med det..

Men burde ikke dette egentlig være selvsagt, en del av barneoppdragelsen?

Jeg har litt samme problemet - ungene i nabolaget sparker fotball i gata (som jeg heller ikke synes noe om, gater/veier er ikke noen lekeplass. Men det er en annen diskusjon! ;) ), og ender av en eller annen grunn alltid opp på hageflekken vår (den grenser til gata). Jeg kan ramse opp flere grunner til hvorfor jeg ikke synes det er greit (som at busker/blomster blir ødelagt, vi har biloppstillingsplass rett ved siden av og jeg synes ikke det er ok med baller og unger rundt bilene osv osv) men synes vel strengt tatt jeg ikke trenger å komme med grunner....

Enden på visa er at jeg blir uglesett av foreldrene til disse ungene OG andre naboer (som IKKE har unger rennende i hagen sin!) fordi jeg sier fra og "skaper uggen stemning" - det er jo så fint for ungene å leke i gata og vi bruker jo aldri plenen vår likevel... :roll:

Gjest Bite me
Skrevet

jeg syns det var bra sakt

Det synes jeg var stygt gjort! :forvirret:

Gjest Gjesta
Skrevet

andres barn har ingenting i min hage å gjøre hvis de ikke er invitert eller er sammen med mine unger.

Her gis det klar beskjed.

Gjest gjest1
Skrevet
Men burde ikke dette egentlig være selvsagt, en del av barneoppdragelsen?

Jeg har litt samme problemet - ungene i nabolaget sparker fotball i gata (som jeg heller ikke synes noe om, gater/veier er ikke noen lekeplass. Men det er en annen diskusjon!  ;) ), og ender av en eller annen grunn alltid opp på hageflekken vår (den grenser til gata). Jeg kan ramse opp flere grunner til hvorfor jeg ikke synes det er greit (som at busker/blomster blir ødelagt, vi har biloppstillingsplass rett ved siden av og jeg synes ikke det er ok med baller og unger rundt bilene osv osv) men synes vel strengt tatt jeg ikke trenger å komme med grunner....

Enden på visa er at jeg blir uglesett av foreldrene til disse ungene OG andre naboer (som IKKE har unger rennende i hagen sin!) fordi jeg sier fra og "skaper uggen stemning" - det er jo så fint for ungene å leke i gata og vi bruker jo aldri plenen vår likevel... :roll:

Kan du sette opp et gjerde eller noe? så får du skjermet hageflekken din litt. unger som leker sliter også noe enormt på plenen, så jeg skjønner godt at du ikke vil ha dem i hagen.

Gjest Gjest
Skrevet
Fremmede barn har absolutt ingenting å gjøre i min hage, og hvis jeg finner dem der så ser jeg ikke problemet med å sende dem rett ut. (Å hente en ball er selvfølgelig ok, men det er jo ikke det trådstarter snakker om).

Hvis ungene synes jeg er slem som sender dem ut så får de heller gå hjem til foreldrene sine og klage, det er ikke min oppgave å oppdra naboungene.

Har du tenkt over at barn ikke nødvendigvis har de samme klare tankene om "min" og "din" hage, men gjerne svinser litt rundt her og der fordi de leker? Oppfatter en litt "fientlig" holdning til barn her. Misforstår jeg deg? Skjønner at det ikke er ønskelig hvis de samme barna har som vane å leke i din hage, men kan ikke forstå at de for en hver pris skal jages ut, hvis de har forvillet deg dit ved en tilfeldighet.

Gjest Raffeline
Skrevet
Har du tenkt over at barn ikke nødvendigvis har de samme klare tankene om "min" og "din" hage, men gjerne svinser litt rundt her og der fordi de leker? Oppfatter en litt "fientlig" holdning til barn her. Misforstår jeg deg? Skjønner at det ikke er ønskelig hvis de samme barna har som vane å leke i din hage, men kan ikke forstå at de for en hver pris skal jages ut, hvis de har forvillet deg dit ved en tilfeldighet.

Ærlig talt! Det har da ingenting med fiendtlighet å gjøre. Noen unger får tydeligvis ikke den oppdragelsen de skulle hjemme, og da er man nødt til å si fra.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis jeg finner barn i min hage spør jeg pent "Leter du etter noe?" Da sier de som regel nei, og så sier jeg at jeg trodde de lette etter noe siden de var i min hage. Da blir de som regel flaue og går hjem. ;)

Derfor har vi gjerde + en dør inn til vår terasse.

Gjest Gjest
Skrevet

Og etter at vi har jaget bort naboungene klager vi over hvor hardt og kaldt samfunnet har blitt nå :ler:

I vår hage har naboguttene laget seg en liten 'hytte' mellom trærne - jeg synes ikke det gjør allverden, de er sjelden der når vi er ute, og det er litt koselig å høre ungeskrål derfra innimellom ;)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Har du tenkt over at barn ikke nødvendigvis har de samme klare tankene om "min" og "din" hage, men gjerne svinser litt rundt her og der fordi de leker?

Barn har ingen problemer med å forstå forskjellen på min og din hage, og utmark som ikke tilhører noen, dersom de bare lærer det. Jeg hadde en veldig klar formening om min og naboens hage fra jeg var tre år gammel, og begynte å leke ute alene. Jeg synes det er litt dårlig gjort å undervurdere barn også...

Skrevet

Jeg har barn men ingen hage, men jeg hadde ikke likt at fremmede kom inn i hagen min mens jeg f eks satt og leste eller tok meg et glass vin. Jeg liker veldig god å være alene og i fred når jeg skal slappe av og la humla suse, og barn driver jo og graver og spør om alt mellom himmel og jord, så jeg hadde nok blitt irritert. Man er ikke er dårlig menneske fordi om man ikke liker å ha barn rundt seg hele tiden.

Skrevet
Ja, å si fra på en pen måte er helt greit. Men hvorfor i all verden gjøre barna

flaue ved å bruke ironi på den måten???

tror ikke barn forstår seg mye på hva ironi er...

hun sier jo bare at siden de var i hennes hage, så lurte hun på om de lette etter noe.

Viss de gjorde det, så kunne hun kanskje hjelpe dem med å finne det.

Men siden dem ikke lette etter noe. hva skal de gjøre på hennes eiendom da??

kanskje hun mener d som ironi, men er jo ikke sikkert barna tar det på den måten!?

Gjest Gjest
Skrevet

så lenge hagen blir innvadert av andre unger som ikke leker med mine,så har de lite her å gjøre.

Venter de på barna så er det greit,men vår eiendom er først og fremst for våre barn med deres venner.

Det er ikke en offentlig lekeplass.

Gjest lilletroll
Skrevet

Enig med majoriteten - fremmede barn har ingenting på vår eiendom å gjøre om de ikke er der for å leke med datteren vår!! Men vi har ikke det problemet heller vi, da....de fleste barna i gata er eldre enn datteren vår og de henger hos naboen som har barn i alle aldre.

Skrevet

Her hos oss har ingen nabobarn adgang i hagen.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Hvis jeg finner barn i min hage spør jeg pent "Leter du etter noe?" Da sier de som regel nei, og så sier jeg at jeg trodde de lette etter noe siden de var i min hage. Da blir de som regel flaue og går hjem. ;)

hehe. den var bra! :kgblunk:

jeg liker ikke å ha naboungene rundt i min hage, og spesielt ikke på min veranda, såpass håper jeg at de lærer hjemme.

Skrevet

Det enkle er ofte det beste, er det ikke så det heter?

Når jeg blir "plaget" av unger på skateboard utenfor soveromsvinduet til ungene om kvelden, eller de kommer inn i vår hage når våre barn ikke er der - det er jo bare å forklare på en ok måte, er det ikke?

Jeg spør på en skikkelig måte om de kan skate et annet sted akkurat nå, siden det bråker for barnet mitt som sover. Eller jeg forklarer dem at de er velkomne til å leke sammen med Filius når han er hjemme, men ikke ellers - dette fordi vi ikke kan ta ansvar for dem/passe på dem/har lyst til å ha det litt stille rundt oss når våre barn ikke er her, for eksempel.

Jeg ser ingen grunn til å være spydig med unger, jeg har veldig god erfaring i å snakke skikkelig med dem. Og ja, det funker, selv på små barn.

Og jeg er rimelig sikker på at dette ikke skaper en uggen stemning - de samme ungene "linet" seg opp på trehjulsyklene for å se på begivenheten da vi skulle rive den gamle garasjen - de var et syn, og vi kunne sikkert solgt dyre billetter til showet :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Til Espera; vi har samme problem og vi har gjerde. Jeg har stått i vinduet mitt og sett at foreldre har latt barna klatre over gjerdet og inn i hagen vår!! (Faktisk fikk den ene gutten hjelp til å komme over siste stykket med en liten dytt bak...) "For plenen vår er jo så fin å leke på, mye bedre en gata eller grusen på lekeplassen". Hva gjør man med sånt da? Jeg syns ikke noe om at barn tar seg til rette rundt huset vårt når vi ikke er ute selv. Det samme gjelder også rundt parkerte biler. Etter 1 1/2 år ser ikke bilene ut i lakken; å leke gjemsel mellom dem og gnisse jakker, glidelåser og diverse leker oppetter dem er det faktisk ingen foreldre her som reagerer på. Jeg er streng med hva jeg lærer mine barn, men er i et ekstremt mindretall...

Gjest Gjest
Skrevet

Ungene i nabolaget kan gjerne leke i vår hage, selv om våre unger ikke er der. Jeg vil gjerne at vårt hjem skal være en ok plass å være for ungene våre, og deres venner. Tror jeg har igjen for dette senere, når ungene kommer i tenårene, hvis de har etablert gode vaner med at hjemmet deres er åpent for vennene deres/andre barn. Lettere å følge med på hvilket miljø og hvilke venner ungene har i de kritiske tenårene....

Dessuten tenker jeg at det kanskje ikke er alle barn som nødvendigvis har det helt topp hjemme, selv om det tilhører sjeldenhetene, hvordan føles det for disse å bli "jaget" bort fra en plass de trives..?

Gjest Espera
Skrevet

Jeg har ingen barn selv, derfor er jeg iallefall ikke interessert i ha unger i min hage heller. Hadde jeg hatt egne unger er det jo selvsagt at de + kompiser ville fått leke i hagen.

Jeg kjenner jeg blir irritert når foreldre lar toåringer vandre rundt i gata på egenhånd (selv om vi bor i boligstrøk med dertilhørende fartsgrense og dumper), lar småbarna lene seg mot naboers biler og dunke/spille trommer på panser/dører, når de sitter med ryggen til og skravler i telefonen mens småttisene deres finner "morsomme ting" å pelle på i nabohagen (som f eks tulipaner på vei opp osv), fniser og sukker "hun synes jo det er så spennende med folk" når de henter knøtten før femte gang i løpet av en halvtime mens vi har grillfest på terrassen.

For det er jo faktisk ikke BARNA det er noe feil med, det er foreldrene som tydeligvis har et helt annet syn på hva som er OK og ikke OK enn meg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...