Emma3 Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Nabohuset har 4 små barn, og dei vandrar rundt hagen vår, som om det skulle vere foreldra sin hage. Sjølv om vi ikkje er ute med jenta vår (1,5år), kjem dei, og gjerne opp på verandaen. Vårt barn er mindre enn dei barna, og dei leika ikkje ilag med ho sånn ellers. Dette er ikkje noko problem for meg, men synast ikje det er stor stas heller. Lurar liksom på kor andres grense går på dette temaet. Hadde du synast det var heilt greit at nabobarna gjekk i hage din?
Gjest |H| Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 tja, kanskje ikke når vi satt inne og holdt på med våre egne saker og ting. De kan godt komme på vår eiendom viss vi er ute. Blir litt verre når de begynner oppå verandaen viss dere ikke er der selv. Høres litt rart ut, tror ikke mine barn hadde fått lov til å spasere oppå noen andres veranda om de ikke var der selv..
Spirito Skrevet 9. mai 2006 #3 Skrevet 9. mai 2006 Hvis jeg finner barn i min hage spør jeg pent "Leter du etter noe?" Da sier de som regel nei, og så sier jeg at jeg trodde de lette etter noe siden de var i min hage. Da blir de som regel flaue og går hjem.
Emma3 Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 9. mai 2006 Godt å høyre at eg ikkje er heilt unormal når eg reagerar på dette. Synast ikkje det er kjekt at dei kjem opp på verandaen, og kikka inn til oss når vi er inne. Og som du Harmonybear skriver, hadde ikkje eg heller latt barna våre gå i naboens hage eller veranda. Det blir jo ein anna ting når vi er ute ilag med dei. Mine foreldre bur rett ved, og dei er der og. Kanskje dei synast våre hagar er veldig fine
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #5 Skrevet 9. mai 2006 Ja dette er et problem for oss også. de barna vi helst ikke vil ha i vår hage er noen år eldre enn vår datter. Men det mest irriterende er når de går inn vår åpne verandadør og plutselig står bak meg og spør hva vi skal ha til middag. Dette har skjedd flere ganger i det siste, og datteren vår har da vært oppe i 2 etg., eller lagt seg ol.
Gjest Gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #6 Skrevet 9. mai 2006 Ja dette er et problem for oss også. de barna vi helst ikke vil ha i vår hage er noen år eldre enn vår datter. Men det mest irriterende er når de går inn vår åpne verandadør og plutselig står bak meg og spør hva vi skal ha til middag. Dette har skjedd flere ganger i det siste, og datteren vår har da vært oppe i 2 etg., eller lagt seg ol. ← Det går da ikke an! Da hadde jeg rett og slett blitt sint på dem og sendt dem rett ut igjen. De får lære seg å respektere hva som er andres private eiendom.
Gjest gjest...akkurat nå Skrevet 9. mai 2006 #7 Skrevet 9. mai 2006 Hvis jeg finner barn i min hage spør jeg pent "Leter du etter noe?" Da sier de som regel nei, og så sier jeg at jeg trodde de lette etter noe siden de var i min hage. Da blir de som regel flaue og går hjem. ← Det synes jeg var stygt gjort!
Gjest Miloine Skrevet 9. mai 2006 #8 Skrevet 9. mai 2006 Det synes jeg var stygt gjort! ← Jøss, hvorfor er det så stygt! Å si i fra på en pen måte, det tåler vel barn. Tror ikke de får traumer av den grunnen!
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. mai 2006 #9 Skrevet 9. mai 2006 Jeg ville ikke likt det. Jeg har ikke barn selv, og jeg liker ikke å måtte forholde seg til andres barn, sånn helt uten videre, så da vil jeg heller ikke ha dem i hagen min. Dessuten har jeg en hund som er mye i hagen på sommeren, og jeg vil ikke at fremmede barn skal bli nærgående med henne, når hun står i bånd.
Gjest Gjest...akkkurat nå Skrevet 9. mai 2006 #10 Skrevet 9. mai 2006 Jøss, hvorfor er det så stygt! Å si i fra på en pen måte, det tåler vel barn. Tror ikke de får traumer av den grunnen! ← Ja, å si fra på en pen måte er helt greit. Men hvorfor i all verden gjøre barna flaue ved å bruke ironi på den måten???
Gjest Gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #11 Skrevet 9. mai 2006 Jeg ville ikke likt det. Jeg har ikke barn selv, og jeg liker ikke å måtte forholde seg til andres barn, sånn helt uten videre, så da vil jeg heller ikke ha dem i hagen min. Dessuten har jeg en hund som er mye i hagen på sommeren, og jeg vil ikke at fremmede barn skal bli nærgående med henne, når hun står i bånd. ← Forstår deg godt jeg, men synes ikke man skal bli nødt til å begrunne hvorfor man ikke vil ha andres barn i sin egen hage!
Spirito Skrevet 9. mai 2006 #12 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes det er mer realt at de forstår det selv og går ut på eget initiativ enn at man skal stå der og kjefte på dem. Og det er da ikke stygt gjort å spørre om et barn leter etter noe (eller har gått seg bort etc.), ofte når det er barn i hagen har de mistet en ball eller noe, og da kan jeg jo hjelpe dem med å lete istedenfor å stå i vinduet som et krokete hespetre og kjefte.
LilleBille Skrevet 9. mai 2006 #13 Skrevet 9. mai 2006 Naboens barn har ikke noe i vår hage/vår gårdsplass el. å gjøre - så lenge vi ikke er ute selv. Dette gir jeg klar beskjed om til alle. Både fordi jeg ikke vil risikere at de går på trampolinen vår og hopper eller at jeg omtrent kjører over en henslengt sykkel på vei ut av garagen osv. De har enkelt og greit ikke noe der å gjøre - om de ikke er "invitert".
Gjest Bellatrix Skrevet 9. mai 2006 #14 Skrevet 9. mai 2006 Ja, å si fra på en pen måte er helt greit. Men hvorfor i all verden gjøre barna flaue ved å bruke ironi på den måten??? ← Hva skal man ellers si da? Naboens barn har ikke noe i vår hage å gjøre med mindre de er sammen med våre barn. Hvis de mister en ball in hit, skal de slevfølgelig få hente den, men de har da ikke noe med å leke her. Hva man sier og hvordan man sier i fra kommer selvsagt an på alderen på barna og om det ser ut som om de selv skjønner at de ikke skal være der.
Gjest Raffeline Skrevet 9. mai 2006 #15 Skrevet 9. mai 2006 Ja, å si fra på en pen måte er helt greit. Men hvorfor i all verden gjøre barna flaue ved å bruke ironi på den måten??? ← Det er da ikke å bruke ironi det! Det er for å få barna til å forstå selv at de ikke har noe der å gjøre. Det er en pen måte å si det på, istedetfor å si rett ut at de ikke skal være der. Mye bedre å si det sånn da!
Gjest gjest...akkurat nå Skrevet 9. mai 2006 #16 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes det er mer realt at de forstår det selv og går ut på eget initiativ enn at man skal stå der og kjefte på dem. Og det er da ikke stygt gjort å spørre om et barn leter etter noe (eller har gått seg bort etc.), ofte når det er barn i hagen har de mistet en ball eller noe, og da kan jeg jo hjelpe dem med å lete istedenfor å stå i vinduet som et krokete hespetre og kjefte. ← Hm, jeg tolket deg sånn at du egentlig visste at de ikke lette etter noe, men at poenget med det hele var å gjøre dem flaue, slik at de tuslet seg ut av hagen din med dårlig samvittighet....men missforsto jeg da kanskje..
:-) anna Skrevet 9. mai 2006 #17 Skrevet 9. mai 2006 Jeg lærer sønnen min at han ikke skal være i andres hager, om han ikke leker med barna som bor der. (Venners hage da) Og om han går på besøk og vennene ikke er hjemme så skal han komme rett hjem. Barn skjønner gjerne ikke slikt av seg selv. Jeg synes du skal ta deg en tur bort til naboen og si fra jeg. Du kan jo poengtere at det ikke er ei stor greie. Det er jo dessuten mange gode grunner til at man trenger å vite hvem som bruker hagen. (I tillegg til privatlivets fred) Av og til gjør man jo slikt som å beise verandaen/male hagemøbler/kalke plenen/så i bed/sprøyte mot ugress.
Emma3 Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #18 Skrevet 9. mai 2006 Då er iallefall konklusjonen min, at dei fleste her inne ikkje synast noko om at andres barn går i hagen min, iallefal ikjje uten at dei leika med barna våre. Det eg egentlig reaerar mest på, er at foreldra ikkje seier noko. Dei synast tydeligvis at det er heilt greit, ikkje rart at brana deira og gjer det
mallina Skrevet 9. mai 2006 #19 Skrevet 9. mai 2006 Då er iallefall konklusjonen min, at dei fleste her inne ikkje synast noko om at andres barn går i hagen min, iallefal ikjje uten at dei leika med barna våre. Det eg egentlig reaerar mest på, er at foreldra ikkje seier noko. Dei synast tydeligvis at det er heilt greit, ikkje rart at brana deira og gjer det ← Men da må jo du gi beskjed du da, slik at foreldrene skjønner at du har problemer med det..
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #20 Skrevet 9. mai 2006 Det synes jeg var stygt gjort! ← Uff ja, stakkars barna Snakk om å behandle unger med silkehandsker. De aller fleste barn vet meget godt at de ikke har noe i andre private hager å gjøre, i hvert fall de barna som ikke lenger går med bleier i buksa. Ungene tåler å bli snakket til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå