La Guapa Skrevet 9. mai 2006 #21 Skrevet 9. mai 2006 Men hallo da menneske! Om vannet må kokes til voksne/ barn, så må det naturligvis kokes til spedbarn også. ← Det er faktisk ikke alle som er KLAR over at vannet skulle vært kokt! Diarè for et spebarn er mye værre enn for voksen også.
tuji Skrevet 9. mai 2006 #22 Skrevet 9. mai 2006 Nå sporer det vel litt av. Dette er jo ikke normalsituasjonen sånn jevnt over i Norge. Spebarn kan få vann fra fødselen av, rett fra springen. Jenta mi fikk det allerede på sykehuset.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #23 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes ikke at det er feil å koke vannet dersom det er rådet fra helsestasjonen. At andre ikke gjør det får være deres sak, men å kritisere helsestasjonens råd synes jeg er litt rart.
Smørblomsten Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #24 Skrevet 9. mai 2006 Takk for mange svar, hehe, tross avsporingen Nå har jeg ihvertfall forsøkt å gi småen vann - og DET likte han IKKE Skikkelig 'sur leppe' er resultatet når han oppdager at det ikke er melk! Får vel bare gi han litt hver dag, så liker han det til slutt. Hørte nemlig at det kan være smart å gi dem LITT i ny og ne (ikke som tørsteslukker såklart) så de venner seg til vann før de oppdager usunn saft o.l.
Elle Melle Skrevet 9. mai 2006 #25 Skrevet 9. mai 2006 Hørte nemlig at det kan være smart å gi dem LITT i ny og ne (ikke som tørsteslukker såklart) så de venner seg til vann før de oppdager usunn saft o.l. Det hørte jeg også, men det skulle småen IKKE ha noe av. Det tok lang tid før hun ville ha noe særlig vann, men nå når hun snart er ett år så elsker hun vann på flaske. Helt uten trening. Så ikke stress, det kommer av seg selv. Så lenge du ikke tilbyr saft eller juice vet han jo ikke om det uansett.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2006 #26 Skrevet 10. mai 2006 Nyfødte barn på barsel får også vann nå når det er så varmt
tingeling Skrevet 10. mai 2006 #27 Skrevet 10. mai 2006 Så lenge det ikke er noe spesielt i drikkevannet der du bor trenger man ikke å koke vannet. men babyer drikker ikke iskaldt vann og man skal aldri bruke varmt vann fra springen (pga avleiringer tungmetaller fra rørene), så hvis du skal lunke vannet fort (har du litt tid kan du jo la det stå og få riktig tempatur selv) så kan du blande litt kokt vann med kaldt vann fra springen. tingeling
la Flaca Skrevet 10. mai 2006 #28 Skrevet 10. mai 2006 Det er helt ukjent for meg at det går an å gi spedbarn ukokt springvann, så det er tydelig at det er geografiske forskjeller her ja.
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. mai 2006 #29 Skrevet 10. mai 2006 (endret) Drikkevannet i Norge er ikke godt nok til å gi direkte fra springen til spebarn. ← Norge er da ett av de landene i verden som har renest drikkevann i springen, så dersom det ikke er rent nok her skjønner jeg ikke hvor det skulle være det heller... Dersom man bor ett sted hvor man vet at det er problemer med vannet blir det selvsagt en annen sak, men vannet i Norge er generelt sett veldig rent. Og en annen sak er jo at barn som blir altfor skjermet for bakterier ikke får utviklet immunforsvaret sitt skikkelig, og vil bli overfølsomme for sykdommer, utvikle allergi ol. Endret 10. mai 2006 av Varg-Menja
La Guapa Skrevet 10. mai 2006 #30 Skrevet 10. mai 2006 Norge er da ett av de landene i verden som har renest drikkevann i springen, så dersom det ikke er rent nok her skjønner jeg ikke hvor det skulle være det heller... Dersom man bor ett sted hvor man vet at det er problemer med vannet blir det selvsagt en annen sak, men vannet i Norge er generelt sett veldig rent. Og en annen sak er jo at barn som blir altfor skjermet for bakterier ikke får utviklet immunforsvaret sitt skikkelig, og vil bli overfølsomme for sykdommer, utvikle allergi ol. ← Nå skal ikke jeg kverulere, men det var da på Dagsrevyen for et par uker siden at vannet vi nordmenn oppfatter som veldig rent er LANGT i fra godt nok som drikkevann. Det var kommentert av en ordfører også...så ingen av dere det innslaget da? Guapa`n
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. mai 2006 #31 Skrevet 10. mai 2006 Nå har ikke jeg tv da, men tror neppe det hadde hatt noe å si for meg å se ett slikt innslag, da jeg oppfatter sånne generaliseringer som litt hysteriske. Så lenge man ikke blir syk eller fysisk uvel av å drikke vannet fra springen, så er det rent nok som drikkevann, etter min mening. Bakterier er i utgangspunktet ikke farlig, men vi trenger en viss mengde av dem, for å opprettholde immunforsvaret vårt.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #32 Skrevet 10. mai 2006 Så lenge man ikke blir syk eller fysisk uvel av å drikke vannet fra springen, så er det rent nok som drikkevann, etter min mening. Bakterier er i utgangspunktet ikke farlig, men vi trenger en viss mengde av dem, for å opprettholde immunforsvaret vårt. ← Og man trenger å venne seg til dem. Mange som kommer til Norge blir dårlige av norsk vann i begynnelsen pga. bakterieforskjellene. Det merker vi også når vi er i andre land med "rent" vann i springen. Derfor kan jeg forstå at spedbarn trenger en viss tilvenning.
Heidipia Skrevet 10. mai 2006 #33 Skrevet 10. mai 2006 Så lenge det ikke er noe spesielt i drikkevannet der du bor trenger man ikke å koke vannet. men babyer drikker ikke iskaldt vann og man skal aldri bruke varmt vann fra springen (pga avleiringer tungmetaller fra rørene), så hvis du skal lunke vannet fort (har du litt tid kan du jo la det stå og få riktig tempatur selv) så kan du blande litt kokt vann med kaldt vann fra springen. tingeling ← Sånn har jeg gjort det med mine barn i allefall...har aldri hørt noe om at kaldt vann fra springen er farlig for små barn...varmt vann derimot kan ha bakterier og slikt i seg.
Gjest Varg-Menja Skrevet 11. mai 2006 #34 Skrevet 11. mai 2006 Og man trenger å venne seg til dem. ← Men barn er jo ikke født fullstendig sterile og bakteriefrie heller, tilvenningen går jo i forhold til miljøet mor befinner seg i under svangerskapet. (Hvis ikke ville feks indiske barn hatt ett kjempeproblem...) Greit nok at man skal være litt ekstra forsiktig med spedbarn, men at det generelt sett skal være så dårlig vann i Norge at det er direkte skadelig for spedbarn nekter jeg å tro på.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #35 Skrevet 11. mai 2006 Greit nok at man skal være litt ekstra forsiktig med spedbarn, men at det generelt sett skal være så dårlig vann i Norge at det er direkte skadelig for spedbarn nekter jeg å tro på. ← Dette er vi enige om. Derfor synes jeg ikke det er unaturlig at noen vil koke vannet til spedbarnet sitt. (Og da er det unødvendig å kommentere at de er hysteriske)
Klips Skrevet 11. mai 2006 #36 Skrevet 11. mai 2006 (endret) Dessuten er det visst forskjell på hva helsestasjoner råder til også? Og sykehus? Min førstefødte fikk i hvert fall ukokt vann på barselavdelingen. Og helsestasjonen her mener at når barna begynner å spise annet enn melk trenger man heller ikke koke vannet lenger. Det kommer naturligvis an på vannkvaliteten. Men så lenge verken vi voksne, treåringen eller babyen viser noen tegn til å bli dårlige av vannet, så trenger vel ikke jeg koke det selv om det er dårlig vann i Drøbak? Babyen min (6mnd) får kaldt vann også, han, synes det er så godt, så. Og jeg spiser is i syden Endret 11. mai 2006 av Klips
Gjest iskrem Skrevet 11. mai 2006 #37 Skrevet 11. mai 2006 Og jeg spiser is i syden ← selvsagt spiser du is, for det er ikke iskrem, men isbiter du ikke skal spise i syden:-)
Miranda Skrevet 14. mai 2006 #39 Skrevet 14. mai 2006 Da min datter var baby forsøkte jeg å gi henne vann, men det var helt umulig. Hun ville ikke ha tåteflaske innenfor sine lepper... Kun morsmelk var godt nok... Men litt ekstra vann i varmen gjør kun godt. Om man altså kan få det i dem Ellers er det jo bare å gi gode mengder av melkeerstatningen.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #40 Skrevet 14. mai 2006 Har en sønn på 5 mnd, er det ok å gi han vann på flaske nå? Koker det på forhånd, men bør det varmes opp når d skal drikkes? Til info full-ammer jeg han ikke! Og nå når det er varmt tror jeg jo at det kan være ok å få litt vann i ny og ne ← Gi barnet vann som tørstedrikke. ikke bra med bare saft og melk. har sett nok resultater av det på tenner til barn ikke kjekt å se en treåring må trekke tenner pga av flaskebruk av saft/melk. barn skal ha vann.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå