la Flaca Skrevet 10. mai 2006 #41 Skrevet 10. mai 2006 Åja. mine barne? Vi har 5 barne. De er like gammle her og der. En er 14, etter hun er 13, og så en i 10 og en er 5 og en i 4 år tilsammen. Noen er i barnebagen og noen er ikke det. De er på skolen, fordi de er stor. De som er liten er i barnebagen. Jeg trodte du vet det? Det er sånn i Norge, først i barnebagen, også skolen. Og det er veldig bra for barne. Jeg er veldig glad for det. Forstår du nå? hvis du ikke forstår, si det. jeg kommer tilbake og svarer du lurer på. med vennlig hilsaen Uga ← Du skriver veldig sjarmerende norsk.
Ciara Skrevet 10. mai 2006 #43 Skrevet 10. mai 2006 Barna mine kommer til å få et fornavn og et etternavn. Det holder i lange baner for oss. Men kall barna dine det du vil du - tror ikke noen har fått et vanskelig liv av å ha et langt navn
Gjest Shadowlyn Skrevet 10. mai 2006 #44 Skrevet 10. mai 2006 Åja. mine barne? Vi har 5 barne. De er like gammle her og der. En er 14, etter hun er 13, og så en i 10 og en er 5 og en i 4 år tilsammen. Noen er i barnebagen og noen er ikke det. De er på skolen, fordi de er stor. De som er liten er i barnebagen. Jeg trodte du vet det? Det er sånn i Norge, først i barnebagen, også skolen. Og det er veldig bra for barne. Jeg er veldig glad for det. Forstår du nå? hvis du ikke forstår, si det. jeg kommer tilbake og svarer du lurer på. med vennlig hilsaen Uga ← :grine2: Du er søt da!
Nala Skrevet 10. mai 2006 #45 Skrevet 10. mai 2006 Her blir det selvsagt bare smak og behag som gjelder da. Men for min del er alt annet enn ett fornavn og ett etternavn for mye. Har selv dobbeltnavn og liker det IKKE. Har ikke tall på alle gangene jeg må gjenta navnet mitt når folk spør. Mannen min har ett fornavn og ett etternavn. Og det har vi gitt barna våre også. Og fornavnene er enkle og greie. Ikke noe fiksfakserier. Når det gjelder å gi barnet så mange som fire fornavn spør jeg meg selv hva vitsen er? Dere skal vel ikke gå rundt og kalle barnet med fire navn til daglig? I så fall syns jeg nesten synd på ungen. Husker vi hadde ei i klassen på gymnaset som hadde tre fornavn. Hun fikk nok kommenater, hun. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært om hun hadde hatt enda et. Hun brukte selvsagt bare det ene til daglig da, men igjen da, hva var vitsen med de andre?
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #46 Skrevet 10. mai 2006 Karen Sofie Charlotte er et fint navn Kan aldri bli for mye!
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #47 Skrevet 10. mai 2006 Har selv dobbeltnavn og liker det IKKE. Har ikke tall på alle gangene jeg må gjenta navnet mitt når folk spør. ← Må du gjenta navnet fordi du har dobbeltnavn? Eller fordi det er uvanlige navn? Jeg tror da ikke Ole-Kristian'er eller Tone-Lise'r må gjenta navnene sine mer enn andre.
Gabriella Skrevet 10. mai 2006 #48 Skrevet 10. mai 2006 Det kan være fint med mange navn, men det kommer jo helt an på sammensetningen, så her bør man tenke seg godt om. Jo flere navn, jo større sjanse er det for at det ikke passer sammen. På den andre siden er det stilig når man får det til å matche. Enig i at det er upraktisk, men utenforstående behøver da ikke legge seg opp i om andre har et navn som ikke får plass på alle lister. Jeg har et langt navn selv (to fornavn og ett etternavn), og om noen hadde kommet og sagt "stakkars deg som har så mye å skrive på lister" ville jeg nok sett rart på vedkommende...
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #49 Skrevet 11. mai 2006 En ting er hva foreldrene vil en annen ting er jo at disse navnene skal barnet faktisk lære å skrive også. Tenker også litt påat det kanskje kan være litt flaut for barnet. Uansett navn så må jo foreldrene ta hensyn til de som skal bare navnet/navnene også.
Nala Skrevet 11. mai 2006 #50 Skrevet 11. mai 2006 Må du gjenta navnet fordi du har dobbeltnavn? Eller fordi det er uvanlige navn? Jeg tror da ikke Ole-Kristian'er eller Tone-Lise'r må gjenta navnene sine mer enn andre. ← Nei, har navnene er ikke uvanlige. Ikke mer uvanlig enn Tone-Lise for eksempel. Men tro meg, gjentakelser blir det uansett. For ikke å snakke om for et mareritt det er i det store utland. Holder meg til bare første delen av navnet utenfor Norges grenser
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #51 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har en venninne som har tre fornavn og to etternavn. (Ganske lange.) F.eks. Amalie Charlotte Karoline Sand Antonsen. Hun sier hun heter "Amalie Antonsen", mammaen sier "Charlotte" og pappaen sier "Karoline", og med de etternavnene som tilhører henholdvis far og mor. Det blir tungvindt. Hun er drittlei av det lange navnet, men har ikke hjerte til å bytte det nå, fordi mamma og bestemor sier noe, venner et annet navn, pappa et navn osv. Jeg personlig er ikke glad i dobbeltnavn engang. Så jeg vil absolutt si at fire er for mye. Men det er foreldrenes valg. Det eneste er at det ofte ender opp med at barna selv, når de blir større, sløyfer flere av navnene på skjemaer, bankutskrifter osv.. så hva er poenget?
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #52 Skrevet 15. mai 2006 Synes spørsmålet er teit, da det ikke finnes noe svar på det. Det er jo heeelt opptil foreldrene hva man velger å kalle barnet. Gjør som du vil!
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #53 Skrevet 15. mai 2006 Bertine-Kjøttfrida-Mayliss er et vakkert navn Less is not more.
Gjest gjesta Skrevet 15. mai 2006 #54 Skrevet 15. mai 2006 Synes spørsmålet er teit, da det ikke finnes noe svar på det. Det er jo heeelt opptil foreldrene hva man velger å kalle barnet. Gjør som du vil! ← Sånn er det jo mer eller mindre med alle spørsmålene her inne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå