la Flaca Skrevet 9. mai 2006 #21 Skrevet 9. mai 2006 (endret) Gjør det som dere syns er best/ finest! Datteren min har to fornavn og ett etternavn med to stavelser. Marielle Amidala ****. Fornavn nummer to er en liten kuriositet og ikke noe vi bruker til daglig. Men jeg liker tanken på at hun har noe unikt ved navnet sitt. Lillebror heter Matheo og skal også få et fornavn til. Vi må bare finne det Rette. Fire fornavn høres nok litt mye ut for meg. Hvordan i all verden finner man 4 navn som passer sammen og ikke høres ut som oppramsing? Endret 9. mai 2006 av la Flaca
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #22 Skrevet 9. mai 2006 Er det for mye å gi barn fire (relativt tunge) fornavn, så lenge de ikke har mer enn ett etternavn? Etternavnet står i stil til resten, det er ikke snakk om noe Alexandra Carolina Victoria Magdalena Olsen liksom... ← Jeg har to fornavn og to etternavn, men bruker bare det første og det siste. Mine barn vil få to-tre fornavn tenker jeg... og ett til to etternavn...
Latee Skrevet 9. mai 2006 #23 Skrevet 9. mai 2006 Har tre fornavn selv, og det har aldri vært noe problem for meg. Er stolt av navnet mitt!
Tristessa Skrevet 9. mai 2006 #24 Skrevet 9. mai 2006 Jeg har to fornavn og to etternavn, og jeg synes ikke det er så tungvindt egentlig. Bruker bare to av navnene til vanlig, men det er jo kjekt å kunne variere litt. Noen ganger vil jeg gjøre det enkelt, andre ganger er det morsommere å smelle til med fire. Jeg skjønner ikke helt dere som synes det er så kronglete med mange navn, hvor ofte bruker man hele navnet sitt?
Gjest gjesta Skrevet 9. mai 2006 #25 Skrevet 9. mai 2006 Hva er egentlig poenget med å gi barnet så mange navn? Hvorfor er det i det hele tatt aktuelt? Regner med at dere ikke har planer om å bruke alle disse navnene i "dagliglivet"? Det vil jo nødvendigvis bli barnet som må "slite" med å ha så mange navn i fremtiden.
Anna O Skrevet 9. mai 2006 #26 Skrevet 9. mai 2006 Jeg syns det blir jålete med fire navn, for å være helt ærlig. Jeg har selv bare et fornavn og et etternavn, og er veldig fornøyd med det (og det er likevel ingen andre enn jeg som heter dette). Når vi en gang får barn, er jeg og samboer enig om å kun ha et kort og enkelt fornavn og kun et etternavn. Hvilket etternavn det blir, får bli en senere diskusjon, da ingen av oss er spesielt lystne på å gi opp navnene våre... Hadde vi hatt etternavn som gitt fint sammen, hadde vi kanskje vurdert to etternavn, men i vårt tilfelle blir det alt for langt og krunglete.
Diktern Skrevet 9. mai 2006 #27 Skrevet 9. mai 2006 Hva i huleste er vitsen med fire fornavn??? Det kommer bare til å høres ut som oppramsing. Hva i alle dager er galt med et fornavn og et etternavn? Virker som folk i dag på død og liv må gi barna en haug med pompøse navn for å være fine og spesielle. Til daglig kan man jo likevel ikke bruke mer enn et (evnt. 2 korte) fornavn! Nei, jeg synes det er best med et fornavn og et etternavn, evnt to fornavn og et etternavn/et fornavn og to etternavn.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #28 Skrevet 9. mai 2006 Hva i alle dager er galt med et fornavn og et etternavn? Virker som folk i dag på død og liv må gi barna en haug med pompøse navn for å være fine og spesielle. ← Det er faktisk andre grunner til at barn får flere enn ett av hvert navn enn at folk skal være fine og spesielle. Noen kaller opp etter besteforeldre, og vil inkludere begge, andre liker to navn sammen og når det gjelder etternavn så er det ofte at foreldrene vil gi barnet "sitt" navn. Jeg kommer til å gi mine barn ett fornavn, men de får to etternavn ettersom både mitt og farens etternavn er såpass sjeldne.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #29 Skrevet 9. mai 2006 Jeg hadde tre navn før, to relativt lange etternavn, og jeg hatet at alle forkortet mellomnavnet, eksempelvis Anne K. Jørgensen. Hatet den "bokstaven". Så da kuttet jeg ut mellomnavnet, ingen andre enn meg som brukte det likevel. Derfor tenker jeg nå at hvis jeg og mannen gifter oss burde vi kanskje bare bruke ett etternavn.
Gjest Pet Skrevet 9. mai 2006 #30 Skrevet 9. mai 2006 Det er faktisk andre grunner til at barn får flere enn ett av hvert navn enn at folk skal være fine og spesielle.← Da synes jeg heller folk får få flere barn, hvis de er nødt til å oppkalle etter halve slekta. To fornavn kan til nød gå an, men flere enn det er direkte tåpelig.
Gjest Gjesta Skrevet 9. mai 2006 #31 Skrevet 9. mai 2006 Mine barn har tre fornavn, et mello9mnavn og et etternavn. Aldri vært noe problematisk for noen. Og absolutt ingen andre i verden heter det samme som noen av dem heller
Gekko Skrevet 9. mai 2006 #32 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes fire fornavn er alt for mye! Har selv fire navn, to fornavn og to etternavn og har aldri vært særlig fornøyd med det. Greit nok at det ikke er hva som passer inn på papirer og skjemaer som skal bestemme barnets navn, men det er ikke så festlig at det stadiv vekk blir misforståelser fordi det ikke er plass til å registrere hele navnet mitt riktig noe sted. Da jeg var liten ønsket jeg meg et kort og enkelt navn. Først var det vanskelig å lære seg å skrive navnet mitt fordi det var så langt. Så måtte jeg skrive navnet mitt på alle tegninger og kort og sånt som barn lager og jeg hatet det fordi det var så langt og tok så mye tid. Når jeg gifter meg beholder jeg fornavnene, men kutter ut begge mine etternavn og tar mannens. Det har jeg vært fast bestemt på fra jeg var liten. Mine barn får bare et etternavn og ett hovedfornavn. Et mellomnavn kan gå an, men jeg tror jeg vil unngå det selv. Hadde en barndomsvenninne med mange navn og vi trodde det var noe galt med foreldrene hennes som ikke klarte å gi henne et "normalt" navn. Stakkars jente! Fire fornavn... nei, absolutt ikke!
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #33 Skrevet 9. mai 2006 Da synes jeg heller folk får få flere barn, hvis de er nødt til å oppkalle etter halve slekta. To fornavn kan til nød gå an, men flere enn det er direkte tåpelig. ← Synes du det er bedre å få mange barn for å dekke antall navn enn å gi barna 2-3 navn? Beste begrunnelsen for å få barn jeg har hørt...
snøfnugg Skrevet 9. mai 2006 #34 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes at du skal gjøre det du mener er best for dere. Det er sikkert grunner til at dere har valgt flere navn,dessuten er det jo ikke alltid bare bare å få flere barn heller,som noen sa her. Merkelig argument foressten.
Gjest Pet Skrevet 9. mai 2006 #35 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes at du skal gjøre det du mener er best for dere. Det er sikkert grunner til at dere har valgt flere navn,dessuten er det jo ikke alltid bare bare å få flere barn heller,som noen sa her. Merkelig argument foressten. ← Hvis det viser seg at man bare kan få ett barn, så kan man evt legge på noen navn etter at man har oppdaget dette. Det er ok, hvis det er så om å gjøre å få brukt alle disse navnene.
T.S Skrevet 9. mai 2006 #36 Skrevet 9. mai 2006 Har aldri sett poenget med å gi dem flere navn de aldri vil bruke uansett...
Gjest Uga Skrevet 10. mai 2006 #37 Skrevet 10. mai 2006 God morgen Norge til deg strådtarter. Navn til din unga? Jeg froslår at 2 navn er best. Jeg synes det. Men du bestemmer. Din unga, din bestemming. Hva tror du? Det er fint med to navn eller? Det er fint med fire? Yuansett din bestemming her. Jeg har 5 barn. Noen er store og noen er liten og ikke så store også, men de er nesten like gammle her og der da, så alle av de barne har 2 navn alle sammen. Jeg bestemmer ikke alt det der, jeg og konen min sin bestemming det. Men hun som er gamleste av mine barne har 2 navn, så alle de som er etter hun har fått også 2 navn. Fra slektningenene. Gamlemor navn, gamlefar navn, tante navn, onkel navn plus blandingen av meg og konen min sin navn da Din bestemming. Du kommer snart og finne navn snart da. Lykke til med navn! Med vennlig hilsen Uga
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2006 #38 Skrevet 10. mai 2006 Jeg har 5 barn. Noen er store og noen er liten og ikke så store også, men de er nesten like gammle her og der da, så alle av de barne har 2 navn alle sammen. hæ??
Gjest Uga Skrevet 10. mai 2006 #39 Skrevet 10. mai 2006 Hva mener De her? Du lurer på noe, men hva? De som er her oppe av meg. med vennlig hilsen Uga
Gjest Uga Skrevet 10. mai 2006 #40 Skrevet 10. mai 2006 Åja. mine barne? Vi har 5 barne. De er like gammle her og der. En er 14, etter hun er 13, og så en i 10 og en er 5 og en i 4 år tilsammen. Noen er i barnebagen og noen er ikke det. De er på skolen, fordi de er stor. De som er liten er i barnebagen. Jeg trodte du vet det? Det er sånn i Norge, først i barnebagen, også skolen. Og det er veldig bra for barne. Jeg er veldig glad for det. Forstår du nå? hvis du ikke forstår, si det. jeg kommer tilbake og svarer du lurer på. med vennlig hilsaen Uga
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå