Gå til innhold

Navn, hva er for mye?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det for mye å gi barn fire (relativt tunge) fornavn, så lenge de ikke har mer enn ett etternavn? Etternavnet står i stil til resten, det er ikke snakk om noe Alexandra Carolina Victoria Magdalena Olsen liksom...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg synes det er for mye. Men jeg synes ikke at andre enn foreldre skal få velge barnets navn heller.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det er for mye. Men jeg synes ikke at andre enn foreldre skal få velge barnets navn heller.

:Nikke: enig.

Men så bør foreldrene tenke på barnet også da. Selv liker jeg ikke at mitt mellomnavn blir dratt fram i forskj omstendigheter.

Men på den annen side er det ikke noe i veien for å slette navn i voksen alder. grunnen til at jeg ikke har gjort det er at det er velldig mye styr (nye ID-kort, presisere overfor alle forbindelse slik som banker osv om nytt navn).

Skrevet

Det kommer vel an på hvem du spør. Jeg synes det høres litt mye ut, men våre barn vil få to fornavn og to etternavn, og jeg vet mange som synes det også høres mye ut, men hvorfor bryr seg om hva andre synes? Jeg kan godt forstå at det kanskje er vanskelig å velge mellom mange favorittnavn, eller at man har flere personer i familien man ønsker å kalle barnet opp etter eller noe sånt. Velg det du selv synes er fint.

Gjest Bite me
Skrevet

min datter har tre navn og det er fordi hun er blandet. da ville jeg ha både et norskt og et afrikansk navn. jeg syns at fire er litt over grensen ja, men barnet ditt er kanskje ikke mullatt??

Skrevet

Fire fornavn syns jeg blir litt mye. Reagerer litt når jeg ser navn som ikke får plass på klasselister o.l. Får følelsen av at foreldrene overhodet ikke har klart å bestemme seg eller eventuelt har litt merkelige planer for barnet. Eller noe slikt. Hvor mange etternavn det er har ingenting å si hvis det er flere enn tre fornavn. Mer enn tre navn til sammen blir drøyt for min del.

Gjest Gjest_yvoesp_*
Skrevet

Begge mine barn har to navn.

Jeg personlig synes tre og fire fornavn er for mye å "holde styr på".

De fleste har to etternavn også nå for tiden, noe våre også har. Vi bruker kun mitt etternavn som initial.

Grunnen til at barna våre fikk to navn var egentlig en praktisk måte å forhindre å bli forvekslet senere i livet ang. post etc..... Det samme var gjelder to etternavn..

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er galt med ett fornavn og ett etternavn?

Det er ingen andre enn foreldrene som bryr seg uansett, og det blir forferdelig tungvint for barnet!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes det holder med to fornavn, gjerne bare ett også.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ingen andre enn foreldrene som bryr seg uansett, og det blir forferdelig tungvint for barnet!

Jeg har slett ikke sagt at det er noe galt med ett fornavn og ett etternavn.

Skrevet

Det holder i massevis med to fornavn og ett etternavn eller vice versa! Hva er vitsen med å hete f.eks. Lise Christine Amalie Von Heuch Hansen når du uansett bare blir Lise Hansen til daglig?

Skulle jeg få barn, vil de få farens etternavn. Slik er tradisjonen og skulle de føle for å skifte senere, står jo den døren åpen!

Skrevet

Jeg har fire navn og har vel aldri opplevd noe annet negativt enn at det kan være litt tungvindt å presentere seg (men det løser man jo med å ikke bruke alle navnene på en gang.) Jeg synes egentlig det er helt greit å ha så mange navn. Jeg er den eneste med de navnene. Det skaper en slags identitet. Når det er sagt synes jeg det er helt i orden med både tre og to navn også. Det får bli opp til foreldrene.

Mamma fortalte meg da jeg var liten at jeg fikk så mange navn for at jeg kunne vinne "bokstavleken" :ler:

Gjest Gjest1
Skrevet
Det holder i massevis med to fornavn og ett etternavn eller vice versa! Hva er vitsen med å hete f.eks. Lise Christine Amalie Von Heuch Hansen når du uansett bare blir Lise Hansen til daglig?

Skulle jeg få barn, vil de få farens etternavn. Slik er tradisjonen og skulle de føle for å skifte senere, står jo den døren åpen!

Min datter har to fornavn og to etternavn. Jeg bor ikke sammen med barnefaren, hun har derfor hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Hun har dessuten to fornavn, litt fordi jeg syntes de var fine sammen og litt fordi hun har et veldig vanlig fornavn som jeg likevel ønsket hun skulle ha. Til hun begynte på skolen brukte jeg vanligvis bare hennes første fornavn og mitt etternavn. Hun har siden valgt å bruke begge sine fornavn i dagligtale fordi hun nå går i klasse med en jente som heter det samme.

Hvorfor ikke, og hvem andre enn meg, min datter og hennes far har noe med det?

Gjest LoisLane
Skrevet (endret)

Våre barn har ett fornavn og ett etternavn. De hadde et mellomnavn før, men de syntes selv at det ble tungvint, så vi har sløyfet det.

Selv har jeg fire navn. Glad i dem alle, men tungvint er det.

Oppfatter folk det som "fint" å gi ungene mange navn?

Endret av LoisLane
Skrevet

Jeg synes mer enn tre navn på barn blir for mye - og det er vel de ferreste som bruker mer enn det selv om de har navnene.

- men det er kanskje farvet av at jeg veldig ofte har gleden av å skrive navnelister .. og når 5-6-7-800 barn har 4-5 navn hver blir det masse ekstrajobb.

.

Gjest baby-E
Skrevet

Syns fire fornavn er alt for mange.

Var i konfirmasjon i helgen, og på sermonien, da en og en konfirmant ropt opp, klarte jeg ikke stoppe og under meg om hva foreldrene tenkte da de ga navn til sine barn. Noen hadde to forrnavn og tre etternavn og tre forrnavn og to etternavn.

Skrevet

Jeg har ett fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn som passer godt sammen. Alle tre navne er lange og jeg er den eneste i Verden som heter det, men.......

Selvom jeg liker navnene mine og bestandig har brukt alle tre, så er det upraktisk. Hele navnet mitt får sjeldent plass i formularer med plass til så og så mange tegn. Nesten ingen gidder å skrive hele navnet mitt.

Jeg synes at 5 navn blir for mye. Både dere, barnet og alle andre kommer sikkert bare til å bruke 2-3 av dem likevel og hva er så egentlig vitsen?

Gjest Gjest1
Skrevet

Er det noe jeg ikke bryr meg om er det om navnet passer inn i skjemaer og lignende. Det er da ikke det som skal avgjøre navnet på folk? :ler:

Skrevet

Det er ditt barn og ditt valg, men personlig syns jeg mer enn 2 fornavn er for mye.

Skrevet

Som nevnt tidligere har våre barn to fornavn og to etternavn.

Jeg har alltid ment at det er riktig å være litt "gammeldags" og kun ha farens etternavn, men da etternavnet mitt er sjeldent tok jeg det med selv om det kun brukes med initial.

To fornavn hadde jeg alltid tenkt å ha til mine fremtidige barn, men ikke av de samme grunnene som nå. Da var det mert fordi jeg selv kun har ett fornavn.

Et fornavn som forøvrig skaper problemer da ingen tiltaler meg med riktig uttale...

Et fornavn og et etternavn kan lett føre til forvekslinger.

Fornavn går ofte igjen og blir populære det og det året.

Det er ikke få ganger jeg har slitt med å finne rett person.

Det er ikke bare f.eks. 1 Mats Olsen, Vidar Andersen, Ole Nilsen osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...