Gå til innhold

Noen som har meninger om Cortison?

oslojente

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd alt av behandling, men ingenting hjelper.

Jeg sliter med senebetennelse i begge armer, og har hatt det i snart 1 år.

Nå begynner jeg å bli lei av smertene, og at ingenting hjelper..

Hva med Cortison? Hjelper det? Er det bra? Tar det skade på kroppen? Virker det osv osv osv

Vil gjerne ha svar fra de av dere som har prøvd Cortison...

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cortison virker selvfølgelig der og da, (eller etter en liten stund da), men er slett ingen løsning på sikt. Jeg har inntrykk av at hvis man først begynner med cortison-behandling, er dette noe som må gjentas.

Du sier du har prøvd alt av behandling, men hva er det da?

Alternativ medisin? Akupunktur, homeopati, kinesiologi?? :roll:

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cortison lagres i levrera i opptill 10 år!!!!!!

Harde dager for levra og jobbe med kortison!!

Prøv planterike/humopat/naturmedisin!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jeg fikk kortison i astmamedisinene mine, og det ødela hud og hår på meg... :-? I tillegg este jeg ut. Nå er jeg slank igjen, håret er greit det, men huden på armene mine blir aldri den samme. Ikke for å skremme, men det kan gå den veien og. Men kortvarige kurer kan vel ikke gjøre samme skade, jeg tok nemlig kortison over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortison er en medisin med mange bi-virkninger, blant annet blir huden tynnere og man får et karakteristisk 'måneansikt' ved lengre bruk. :o

Derfor pröver man å unngå å gi det over lengre perioder, men hvis symptomene er virkelig ille bruker man å gi det over kortere tidsrom.

Altså, det virker, men jeg ville ikke vært lenge på det (og det er som oftest legene klare på også). :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med betennelse i hofteleddene i flere år og har i det siste fått kortisonsprøyter to ganger. Det gjorde UTROLIG vondt å få satt sprøytene. Nå er jeg vant til å ha vondt på grunn av betennelsen, men dette var ille!

Fikk kortisonsprøyte første gang for lenge siden, men da syntes jeg ikke det hjalp noe særlig. Derfor ville jeg ikke ha flere. Har skjønt i ettertid at dette var fordi den ikke ble satt akkurat på riktig sted. Fikk en for en måned siden som hjalp kjempebra, og det var enormt godt å få slippe smertene for noen dager!!! Den siste hjalp ikke like godt. Men hvis du har så vondt, vil jeg anbefale deg å prøve en, det var virkelig verd smerten med å få satt den, ihvertfall da den hjalp så godt.

Nå får jeg ikke flere sprøyter fordi jeg snart skal opereres. Kortisonen blir liggende i kroppen lenge etter at den har sluttet å lindre smertene. Så legen som skal operere meg sa det ikke er bra at det ligger kortison i leddet til operasjonen. I tillegg er langtidsvirkningene uheldige. Siden det er et "lite" ledd du har vondt i, er vel sjansene for ikke å treffe perfekt mindre. Hvis du ellers er anbefalt det av legen, vil jeg råde deg til å prøve.

Følte meg ihvertfall helt normal og nesten uten smerter den gangen det virket. Men husk at det bare tar bort smerten og ikke årsaken. Syntes ihvertfall det var deilig å være smertefri for en stund! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kortison bør unngås så sant det er mulig. Årsaken til det er at det lagres i kroppen og på sikt kan gi store bivirkninger. Husker jeg ikke feil, påvirker det celleveggene slik at disse blir tynnere. Dette kan resultere i, som nevnt her, dårligere hud og hår og enda mer alvorlig; benskjørhet. En annen ting er selvfølgelig det Lasse nevner om at det bare fjerner smertene og ikke betennelsen og årsaken til at det blir betent.

Når det er sagt, så har jeg selv svært god erfaring med akupunktur mot senebetennelse. Det samme gjelder mange andre jeg kjenner. Gjør for ordens skyld oppmerksom på at du kan få henvisning fra lege slik at du slipper å betale hele "gildet" selv.

Lykke til!

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...