Gjest Diva Skrevet 3. desember 2002 #1 Del Skrevet 3. desember 2002 Nå står jula snart for dør og det er vår første jul som samboere. Forrige jul var "bare" kjærester og vi feiret jul hver for oss. Nå skal min bestemor ha en liten samling til jul hos henne med min far, osv.... Da ble min samboer invitert og vi håpet jo alle at han ville være med:) Men nå er det så at hans familie er færre enn oss på julaften og hans mor har gitt uttrykk for at det er trist at de blir så alene (siterer : vi blir jo nesten altfor få på julaften). Da får sambo (og jeg) litt dårlig samvittighet. Det er jo helt klart ikke gøy å føle at man er alene julaften. Men de blir vel 3 - 4 personer. Vi blir hos min familie ca 5 hvis ikke sambo blir med. Jeg forstår at "svigermor" reagerer på dette, sambo har alltid vært hjemme i jula (NB : skal ikke utenbys. Her bor de fleste i begge familier på samme sted) og han syntes også når jeg først sa han var invitert, at det var uvant og ikke føltes helt "riktig" å ikke være hjemme som før. Da ble jeg veldig lei meg og såret. Vi er da tross alt samboere nå. Trodde samboere skulle få lov til å være sammen i jula jeg. (NB : Jeg hadde evt også kunne fått være med til "svigers" julaften, men vil heller for en gangs skyld være med pappa og co) Nå har sambo bestemt seg, sier han, og et par uker etter ombestemt seg igjen,- og så i kveld når vi tar opp dette igjen, sier han vil være med meg. Men jeg føler at jeg presser ham og bare tenker på hva JEG vil. Skjønner jo at det kan være vanskelig å ta opp dette med sin mor. Men noen må tydeligvis lide uansett. Er jeg ego som ønsker at vi er hos min del av familien annehver julaften ? Er jeg selvsentrert pga mine ønsker ? Er det så uvanlig for par å ha det sånn ? Vi krangler masse om dette og jeg føler at jeg kommer til kort. Er lei meg og har grått mye i dag. Skulle bare ønske "svigermor" kunne tenkt litt på hva JEG føler også. Jeg mener, hvis unnskyldningen er at de er for få julaften, vil det fremdeles være slik hver julaften inntil noen får barn....... HVA skal jeg gjøre ? Ble litt rotete her, men noen som har noen synspunkter ? Opplever dere det samme ? :cry: :cry: :cry: Er så usigelig trist og jeg har vondt i magen av sorg. Gleder meg lissom ikke til jul lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 3. desember 2002 #2 Del Skrevet 3. desember 2002 Hei Kattepus. Vi hadde en lignende episode i begynnelsen av vårt forhold. Men på langt nær kranglet vi, men løsningen min ble at jeg inviterte alle hjem til oss. Det ble en koselig jul, men 11 personer hjemme i den ikke så alt for store stua vår. Kan ikke dere be alle hjem til dere da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 3. desember 2002 #3 Del Skrevet 3. desember 2002 hei kattepus.... forstår så innderlig godt hva du mener,har det noelunne make jeg også...bare det at det er jeg som sier til mamma at jeg ikke blir hos henne ,men hans familie.... Du og han er jo tross allt blitt en liten familie no og det er jo de nærmeste man vil feire jul med..... Gir deg en god stor trøste klem.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. desember 2002 #4 Del Skrevet 3. desember 2002 Er jeg ego som ønsker at vi er hos min del av familien annehver julaften ? Er jeg selvsentrert pga mine ønsker ? Er det så uvanlig for par å ha det sånn ? Åguuud som jeg kjenner meg igjen. Jeg vil så gjerne være sammen med samboer i jula, men han skal til sine foreldre og jeg til mine. :cry: Nei, jeg syns ikke at du er selvsentrert. Klart du har lov til å ha dine ønsker, men respekter at han har det på samme måte:) JA! Det er vanlig for par å ha det slik. Julen er jo en tid vi vil tilbringe med de nærmeste. Derfor vil vi jo gjerne være sammen med kjæreste/samboer. Vent til du får barn. Da feirer dere jul sammen! (Stor trøst, ikke sant? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 3. desember 2002 #5 Del Skrevet 3. desember 2002 Vent til du får barn. Da feirer dere jul sammen! (Stor trøst, ikke sant? ) Tja, er ikke sikker på det..... Nei, vet ikke jeg. Men dette ligger meg så tungt på hjertet, og sambo vil jo være med meg til min familie denne julaftenen! Men han får jo dårlig samvittighet fordi moren hans nevnte de kom til å bli få. Jeg lar ham gjøre det sånn han vil, men han føler seg nok litt trukket mellom to parter her. Både hans mor og jeg er noget sta av natur.... Men, skal det være slik gang på gang da ? At jeg er hos min familie en jul og sammen med ham hos hans familie annen hvert år ? Takler ikke dette så bra tror jeg. Men tusen takk for svar dere! Det hjelper masse å høre deres erfaringer Masse klemmer fra, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 3. desember 2002 #6 Del Skrevet 3. desember 2002 Helt vanlig å ha det sånn! Vi løste det med å reise hver til vårt første jula, og dra på ferie sammen den andre jula. Jula som kommer nå kommer vi (sannsynligvis) til å feire sammen med begge sett foreldre, enten hos oss eller hos noen av dem. Det med tradisjoner er jammen ikke helt lett! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 3. desember 2002 #7 Del Skrevet 3. desember 2002 Men, skal det være slik gang på gang da ? At jeg er hos min familie en jul og sammen med ham hos hans familie annen hvert år ? Takler ikke dette så bra tror jeg. Nei, slik skal det ikke være.... er du med til hans familie et år, får han være med deg til din familie neste år. Dette skal ikke bare gå en vei. Enten er dere hver for dere, eller veksler på annen hver gang hos en av dere. Sorry, men jeg syns du overdriver dette en smule. Det er første gangen dere som samboere opplever julen, og problemet her er at for en gang skyld må dere velge hvor dere skal være om dere skal være sammen. En av familiene vil bli såret uansett hvor dere reiser samlet. Du argumenterer for din familie, og moren hans argumenterer for sitt valg, noe han tar til etteretning. Slik vil det fortsett om ikke dere lager noen klare regler for hvordan slike høytider skal løses i fremtiden. Mitt forslag er: Vær hos den ekeltes familie nå denne julen, siden det er så kort tid igjen så slipper dere at en av familiene skal bli såret over å ikke bli valgt. Gi beskjed til hver deres familie om at dere ønsker å være sammen i julen fra og med neste år, og at dere da vil måtte feire jule annenhvert år sammen med dem. Det må de bare akseptere. Hvilken familie dere skal starte å feire julen sammen med, ja det avgjør dere med loddtrekkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 3. desember 2002 #8 Del Skrevet 3. desember 2002 Da jeg var gift pleide vi å være annethvert år hos hans familie og annethvert hos min. Det var rart den første jula hjemmefra, men slettes ikke så ille som jeg hadde trodd at det skulle bli. OG husk at dere er voksne mennesker som bestemmer over dere selv og deres eget velbefinnende! Tåpelig om dere skal sitte på hvert deres sted og ønske at dere var sammen for ikke å skuffer foreldrene! Foreldre har iblant veldig vanskelig for å forstå at man er på vei ut av deres lune favn og faktisk har et eget liv å leve og tviholder så lenge de kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnie Skrevet 4. desember 2002 #9 Del Skrevet 4. desember 2002 Kan dere ikke feire julen hver for dere, og komme til hverandre på kvelden/natta når "alt" er over? Sånn gjør kjæresten min og jeg det, selvom vi ikke er samboere! Jeg tror heller ikke vi kommer til å feire julen sammen bare fordi vi er samboere! Er det barn inni bildet er det noe helt annet!! Vet om mange som til og med er gift som feirer jul hver for seg! Avtal heller å komme over (eller at han kan komme til deg) etter at alle pakkene er åpnet, og julekvelden er på "hell". Så kan dere jo kose dere da! Ikke ha vondt i magen mer, det ordner seg! Julekvelden er så koselig og går så fort allikevel!! :blunke: Og nå du får se han på kvelden allikevel, så går den super fort!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 4. desember 2002 #10 Del Skrevet 4. desember 2002 I min familie har dette aldri vært årsak til problemer!!! Det har vært ett år her - og neste år der! Da min søsters barn var 3-4 så ga hun beskjed både til sin familie og sin svigerfamile at NÅ var alle velkommen til henne! NÅ ville hun lage sin egen jul for sine barn - lage sine egne tradisjoner! Hun videreførte tradisjoner fra vår familie og noen fra min svogers familie. Ville ikke VI reise til henne (ca 30 min med bil) så ble det vårt problem. Dette har aldri vært noe problem! Et vennepar av meg - de feiret jul hver for seg, hjemme hos sine respektive (selv om de var samboere lenge). Men når de giftet seg (har ikke fått noe barn enda), så ga de beskjed om at nå feirer vi sammen - ett år her og ett år der. Og - når og hvis barna kommer - så blir det annerledes. Da ønsker de å lage sin egen jul! I ethvert forhold er det snakk og å gi og ta. Det skal ikke være noe one-man-show! .......og det er hvertfall ikke noe å lage krig av! Lykke til med julefeiringa alle sammen! 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusen Skrevet 4. desember 2002 #11 Del Skrevet 4. desember 2002 Greit nok at noen krangler om dette. Jeg, på min side, skjønner ikke dette. Jeg er like glad i sambo som dere er i deres, men jeg tar det som en selvfølge at jeg skal være hos mine, og han skal være hos sine. Han henter meg når julekvelden er på hell og vi sover hos foreldrene hans. Et lite juletips; Ikke lag problemer :D Ha en riktig god jul alle sammen :D :D :D :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 4. desember 2002 #12 Del Skrevet 4. desember 2002 Takker og bukker for svar, men jeg kan ikke påstå at jeg ble noe gladere av dette. Og til Kristian71 : Jeg synes ikke jeg overdriver! Det er vel opp til meg å synes ikke sant ? Kanskje det ikke er så big deal for deg, men det kan være det for meg. Dessuten,- vi var fra hverandre forrige julaften. Langt fra hverandre. Skal vi bare tilbringe julaften hver for oss nå da ? Og så kjekle om dette igjen neste jul ? Ting bedrer seg ikke av den grunn serru! Faktum er at "svigermor" fremdeles vil synes at de blir for "få" neste jul, jula etter det igjen osv........ Så det hjelper jo ikke stort. Og, ja! Jeg synes at som samboere er det kos å være sammen julaften. Det var vondt å ikke være sammen med ham forrige gang og jeg lengtet meg grønn (var 6 timer unna med bil....) Helt siden jeg var liten jente, har det vært sånn : Jeg har en stor (og oppdelt) familie, så jeg har vært vant til å måtte veksle mellom to steder på julekvelden og være hos den og den annenhver gang. Så dette er jeg rimelig lei av! Derfor vil jeg gjerne ha en hyggelig og rolig feiring av julaften med min kjære. Han VIL jo være med til min familie! Men han føler det litt tungt at hans mor føler det på denne måten. Og derfor ber jeg han tenke igjennom det. Men enten så blir det hans mor - eller meg, som "lider". Selv om vi skulle vært hver for oss julaften,- møter vi jo igjen det samme hersens problemet neste jul!!!!?! Alle må ofre seg litt - vi kunne jo godt tilbragt julen hver for oss nå,- greit nok, men det ville fremdeles blitt et problem neste gang om jeg og sambo hadde besøkt min familie da. Sambo`s familie ville fremdeles vært like "få" som de er redd for å bli denne gang..... Vi er villige til å feire annenhver gang hos våre respektive - men tviler på om "svigermor" kan unnvære sønnen sin I DET HELE TATT!!!!!! DET, folkens er problemet. Jeg får kjempedårlig samvittighet... Skjønner dere problemstillingen nå ? Synes liksom at jeg ikke helt får fram meningen min her..... Og usikker : Jeg følte meg litt støtt av ditt utsagn om å gi og ta - ikke noe one.man.show..... Hva vet du om meg egentlig ? Sorry, men jeg tar IKKE husets/familiens avgjørelser ALENE! Synes du jeg er ego, er det bare å synse det. Men jeg kjenner meg ikke igjen i din framstilling. Som sagt vi snakker om dette hjemme og er forsåvidt enige, men skyggen som alltid ligger bak,- er svigers og hvordan de takler EN julaften uten sønnen sin......... Skal aldri min familie få være med sambo julaften da ? Bridget : Tusen takk for din flotte innsikt. Kjente meg godt igjen her. Jeg vil nesten gjøre hva som helst for at familiene våre ikke skal bli lei seg eller føle seg støtte av oss. Det hadde faktisk blitt trist om vi skulle vært hvert vårt sted julaften - igjen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 4. desember 2002 #13 Del Skrevet 4. desember 2002 Hvorfor ikke bare ha alle samlet, så er problemet løst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 4. desember 2002 #14 Del Skrevet 4. desember 2002 Jeg skjønner at dette med hvor man skal feire jul kan være en utfording for mange (utfording, ikke problem ;-)). Spesielt første gang man skal endre på tradisjoner og vaner kan det være vanskelig, og julen er jo også forbundet med mange følelser som kan gjøre utfordringen enda større. Men jeg er enig med mange her at det behøver jo ikke å være så veldig komplisert. Hvis dere feirer julen sammen med DIN familie i år, betyr jo det at dere BEGGE vil ferie julen sammen med HANS familie neste år. Det er i grunn enkel matematikk. Hvis du og din samboer er enige om å feire hos din familie i år, må hans mor godta det, og heller glede seg STORT til neste år. Slik jeg skjønte det bor ikke familiene langt fra hverandre heller. Hva med å spise lunsj hos den familien dere ikke skal være med på kvelden? På den måten får begge familier være litt sammen med dere på julaften. Tror egentlig man bare må bestemme seg, og så informere familiene om hvordan man vil gjøre det. Å involvere hele familien i diskusjonen blir litt feil. Det er deres valg, og jeg tror de fleste foreldre vet at den dagen da de ikke lenger kan feire jul med barna sine hvert år, den kommer før eller siden. De kan vel like godt venne seg til tanken! Lykke til! Håper du får en fin jul uansett hvordan og hvor dere velger å feire den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 4. desember 2002 #15 Del Skrevet 4. desember 2002 Min kjæreste har samme situasjon/familiebakgrunn som deg, Kattepus. Han feirer annenhver jul hos mor, annenhver hos far. Når jeg som tredje person kommer inn i bilde (som i tillegg bor utenlands og ser både min egen familie og han altfor sjelden) og ønsker å feire jul med både han og mine, da blir det en aldri så liten "interessekonflikt". Jeg har ikke noe råd til deg overhode, vil bare si du ikke er alene. Forøvrig vil han feire føste del av julekvelden med ene halvdel av sin famile i år, og siste del av kvelden med meg og min familie. For oss blir det et kompromiss som må til for å gjøre alle fornøyde; i alle fall delvis. Lurer på hvordan det kommer til å gå av stabelen...koselig blir det sikkert i alle fall, om enn upraktisk å reise mellom to steder for han, selv om turen ikke er mer en 20 minutter. Jeg skulle få slippe å "flytte på meg", siden jeg kommer til Norge bare etpar dager før jul. Skjønner det er litt sårt med en oppstykke familie; og nå en samboer som heller kanskje ikke vil være der på en spesiell kveld. Da blir gjerne svigermor til svigertiger... Håper det ordner seg! Klem, Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #16 Del Skrevet 4. desember 2002 Dette er spørsmål som bør ses på som langsiktige. Dere bør sette dere ned og snakke om hvordan dere vil gjøre det med jul de nærmeste 10 årene eller noe slik.. Jeg er enig med han som skrev at dere bør tenke først og fremst på neste jul nå.. denne julen er det litt sent å lage en annen plan enn hver for dere. Jeg og min samboer skal nå snart feire vår 4. jul som par og vår 2. jul som samboere. Vi har hele tiden feiret selve julekvelden hos våre egne for eldre.. og det skal vi også i år. Hovedgrunne til dette er at ingen av våre foreldre ser på oss som "voksne"... vi er jo "bare studenter" og vi bor på "hybel" (vi er 26 og 28 år gamle) og de har hele tiden baren antatt at vi skal "komme hjem til jul" Men i år har vi begynt å snakke om at det i grunnen er litt trist at vi to ikke feirer jul sammen, for i våre øyne er det jo vi to som er en familie nå (ikke i våre foreldres øyne!) Vi har derfor besluttet å feire sammen f.o.m neste år. Vi gjør det ikke fom i år siden det er så kort tid til.. Og vi har ennå ikke bestemt hvor vi skal feire til neste år, men vi har satt oss en frist for å finne det ut; utgangen av oktober! Vi har også bestemt at vi deretter skal slavisk følge annenhvert år prinsippet helt til det måtte komme barn inn i bildet.. Da skal vi vurdere situasjonen på nytt! Lykke til.. og husk at dette handler om hygge -det er ikke en konkurranse! Og tenkt langsiktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnie Skrevet 4. desember 2002 #17 Del Skrevet 4. desember 2002 Hva med å feire julen i år hos familien hans, Kattepus, og samtidig forberede moren hans på at neste år blir det omvendt! Hun kan jo ikke gjøre annet enn å akseptere det, dere er jo voksne!! Også er det jo mulig å avslutte kvelden hos familien din, ta en time eller to på kvelden/ natten og prate og kose seg med de, etter julegaveåpningen er over? ... skjønner det med svigermødre som holder litt hardt... Kjæresten min er også veldig knyttet til familien sin, mer enn det jeg er til min, så jeg lurer på hvordan det skal gå i fremtiden!!!... Men det handler kanskje bare om å måtte starte en tradisjon nå, en av dere må gi avkall på en julaften med familien deres før eller siden, om dere skal komme inn i et annethvert år- rytme! Et annet godt forslag her var jo å samle begge familiene hos dere, siden det ikke var snakk om så mange fra hver side kan jo det gå an? Ihvertfall.... ikke tenk på dette mer enn nødvendig, du skal se det ordner seg allikevel! :D God jul!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 4. desember 2002 #18 Del Skrevet 4. desember 2002 Tusen takk for svar alle sammen Dere siste som svarte etter mitt forrige innlegg,: Jeg må si dere er svært innsiktsfulle og det varmer meg at dere både forstår hva jeg mener og gir et reflektert bilde av saken. Det skal nok ordne seg Er forøvrig i et mye bedre humør nå. :D Stooor klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #19 Del Skrevet 4. desember 2002 Dere siste som svarte etter mitt forrige innlegg,: Jeg må si dere er svært innsiktsfulle og det varmer meg at dere både forstår hva jeg mener og gir et reflektert bilde av saken. Det har da alle svarene du har fått vært? Det siste innlegge ditt gjorde jo ikke akkurat noen endring i problemstillingen, så alle svarene går jo ut på det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 4. desember 2002 #20 Del Skrevet 4. desember 2002 Nei gjest! Jeg synes ikke alle svarene var særlig innsiktsfulle! punktum finale! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå