Gå til innhold

Husbygger

zala

Anbefalte innlegg

Nå er det to måneder siden sist jeg fisket litt etter folk med husbygger erfaring her, så jeg forsøker meg igjen.

Selv så står vi fast og har ikke fått begynt på gravingen engang, pga at ikke ledningsnettet er klart. Dette skulle vært klart for mange måneder siden, så vi begynner å bli ganske utålmodige.

Jeg vil gjerne høste litt av andre husbyggeres erfaring og lurer på om det er noe som gikk galt underveis hos dere. Er det noe dere vil råde oss til eller fraråde oss i byggeprosessen?

Jeg lurer også på hvor lang tid det tok fra grunnmuren var ferdig til huset var klart.

Her er forresten bildet av huset vårt: koselig ikke sant?

http://www.mesterhus.no/hustype.ephtml?id=200

Vi skal ha kjeller i tillegg og større vinduer, uten smårutene, samt sort taksten, så litt annerledes enn bildet blir det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei Zala!

Erfaren husbygger er jeg nok ikke......ikke ennå!

Vi har nettopp pbgynt støpingen på tomten vår. Har hatt tomten ca. 1,5 år nå, så vi er rimelig klare til å komme igang. Men det er en lang prosess, og det må en vite, ellers blir en veldig skuffet veldig mange ganger underveis.......

En viktig ting er kontrakter......

Pass på at kontraktene dere skriver med bla. mesterhus, rørleggere, elektrikere etc. inneholder klare oppfattelser av hva arbeidet går ut på. Hvis ikke kan en komme oppi smutthull underveis som ikke er særlig hyggelige. Priser f.eks. Et tips er å få med i kontraktene at prisene er faste. Det vil si at leverandøren ikke kan komme om 3 måneder og opplyse om et veldig prishopp. Det er sånn er kanskje ikke tar med i budsjettet i starten, og som derfor kan ødelegge mye.

En annen ting; lar en solid budsjett oversikt for dere selv. Finn ut hvor mye dere har råd til å betale for de enkelte tingene (kjøkken, bad etc.) og før nøye regnskap hele tiden. Da vil der eunngå de store overraskelsene.......

Ellers er dette veldg GØY!

Er oppe på tomten nesten hver dag for å se om det har skjedd noe.

Tror det er viktig å bruke laaaaang tid å viktige avgjørelser som kjøkkeninnredning, bad, viduer, gulv og annet. Det er dumt å angre på sånne ting i etterkant.

Lykke til!

-jossi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Zala!

Vil bare komme med et tips til i tillegg til det Jossi kom med om kontrakter. Det er viktig å ha med fremdriftsplaner for de ulike aktørene i kontraktene og at dersom de ikke er klare innen en viss dato må de betale dagmulkt. Siden dere ikke har startet ennå kan det være vanskelig å si når sluttdatoen skal være, men det kan løses ved å skrive x antall dager / måneder etter oppstartsdato. De de selv om å komme med fremdriftsplaner for sine arbeider. Dersom det blir endringer underveis må de melde om dette skriftlig og du bør svare skriftlig.

Å ha alt skriftlig er for øvrig veldig viktig!!

Vet ikke helt hvor lang tid det tar å bli ferdige med huset, men når mine foreldre bygde hus (riktignok 20 år siden, men...) ble sålen støpt i påsken og vi flyttet inn til skolestart. Da gjensto bare forblending utvendig. Men det skal sies at vi hadde flinke snekkere, selv om vi var uheldige med rørleggeren. Det kan forresten være et tips. Rørleggeren var en vi kjente, så da ble det muligens avtalt litt for mye muntlig og det straffet seg. Skal du bruke kjente, ha en kontrakt med dem også. Er de av det skikkelige slaget går de sikkert med på det.

Ellers vil jeg si at huset så koselig ut, men jeg tror jeg ville beholdt rutene i vunduene. Synes det passer til den hustypen.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har (heldigvis?) ingen erfaring selv, men hørte om et merkelig "smutthull" for noen år siden (som kanskje er tettet nå):

Det finnes visstnok ingen regel som sier at et sluke (på badegulv etc.) skal være på det laveste punktet, med passende fall ned mot det. Dette fordi slukets hensikt først og fremst er å hindre oversvø,mmelse ut i andre rom.

Så dersom du er så "sær" at du vil at vann skal renne ned i sluket av seg selv, må dette spesifiseres spesielt i kontrakten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er bare gjest, ennå..

Vi har bygd hus og flyttet inn for 2 måneder siden, ca. Vi har dårlige erfaringer, dessverre. Vi fikk snekkere med ti tommeltotter, som gjorde masse feil. Materialene ble også levert alt for tidlig, slik at de lå ut og ble fuktige. (dette har resultert i masse krymp i trematerialene). l tillegg er det gjort feil i prosjektering, endringer som vi har gjort er ikke blitt skikkelig beregnet, slik at en drager bl.a er for svak m.m.

Entreprenøren har rettet mange feil, men noen står igjen som de nekter å rette. Vi har pådratt oss ekstrakostnader på 150.000, til renter pga forsinkelser, advokat og sakkyndige.... Og enda har vi ikke gått til rettsak. Det som provoserer meg mest er at vi blir sittende med regningen, enda vi er helt uskyldige oppi dette! Den eneste feilen vi gjorde var å inngå kontrakt med firmaet.

OBS! Dette er en kjent kjede, og vi trodde virkelig at de var seriøse! Vi anbefaler at en har byggeleder utenfor entreprenøren (dessverre går omtrendt ingen byggefirmaer med på dette) eller at en leier inn en fagmann til å gå byggefirmaet i sømmene, og følge opp. Kjenner dere noen innen bransjen - bruk dem til rådgiving.

Uansett, ta aldri noe for god fisk! Sjekk hva som skjer på huset, gjerne hver dag. Sett dere inn i god byggeskikk, søk på nettet f.eks hus og helsekompendiet på www.be.no.

Vi ønsker dere lykke til med en mer vellykket byggeprosess enn vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ille ut.

Vi har enda ikke skrevet under kontrakten med Mesterhus. Den har vi forresten gått gjennom sammen med en entrepenør og fått tips om hva som bør være med og ikke. Den skulle derfor være ganske sikker. Problemet blir jo dermed hvis man får dårlige håndverkere. Vi har skaffet håndverkere selv, til alt annet enn selve byggverket (dvs rørlegger, graver, elektriker, murer osv). Snekkerne er de eneste som vår byggmester skaffer og jeg håper jo at de kan jobben sin.

Hvis du har lyst til å fortelle litt om hvilket husfirma dere benyttet og hvem som var byggmester for dere, så kan du sende meg en melding. Klikk bare på e-mail eller pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi flyttet inn i vårt nye hus i midten av mai i år, og har vært skikkelig fornøyde med alt fra begynnelse til slutt. Klart man må følge med nøye selv gjennom hele prosessen, men hvis man tar ting etterhvert, så går det som regel bra. I ettertid så ser jeg at vi var utrolig heldige med både arkitekt, byggfirmaet , tømmermennene, rørleggere og elektrikere, og alle de andre som bidro til at huset ble som det ble ...

De eneste problemene vi hadde - de var kommunens feil (bla.a med oppmålingen) ...

Men jeg har også hørt folk si at det kan lønne seg å betale en uavhengig fagmann til å bistå under bygge-prosessen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner relativt godt til håndtverker bransjen, og det finnes seriøse og det finnes useriøse...

Mesterbygg skal være et av de bedre, og bør engetlig kunne gi dere all informasjon dere trenger om dere spør litt, MEN lær dere ting selv og.

En grei ting å sette seg litt inn i er noe som heter Norsk Standar (kalt NS), det er forskjellige krav til alt; islolasjon, teknisk utstyr, kontrakter, materialer, vinkler/høyder på gulv/vegger, you name it!

Dersom dere benytter kontrakter hvor entrepenøren forplikter seg til å følge NS på det og det, så står dere veldig sterkt ved eventuelle problemer. Det finnes og egne NS kontrakter som kan benyttes.

For informasjon om hvor dere finner dette, kontakt en lokal snekker, eller byggforsk.

Vær obs på "uforutsette kostnader" i kontraktene, det kan fort bli mer enn dere tror...

Krev at håndverkerene som skal utføre arbeidet kan fremlegge mesterbrev, minst svennebrev, lærlinger er ok men må være i følge med en mester.

Forøvrig, til Arnie, det er ikke tilfelle verdørende sluk lenger, det er krav til helling mot sluk nå. (ble sist endret i 1994 tror jeg, vet ikke hva som var regelen før)

Uansett, lykke til! hilsen Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...