Gjest Miloine Skrevet 10. mai 2006 #21 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Nei, sier det ikke til dem, men om dem ikke er såååå jæ... dumme skjønner de sikkert at jeg syns de er det! Ansiktsutrykk og kroppsbevegelser kan si mer enn 1000 ord faktisk. Endret 10. mai 2006 av Miloine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #22 Del Skrevet 10. mai 2006 Etter å ha lest denne tråden her virker det som at samtlige som svarer har korte lunter, svake sosiale antenner og ikke minst: totalt mangel på innsikt i mangfoldet blant mennesker. Eier der ikke empati, forståelse, respekt for medmennesker og innsikt i menneskepsyken? Man sier ikke til folk at de er dumme! Det er fryktelig upedagogisk...trådstarter, du sa du hadde kalt din familie og samboer for "dumme". Jeg synes det sier så mye om deg også: at du kanskje ikke har verdens største tålmodighet eller innsikt. Jeg blir litt sånn av å lese her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leya Skrevet 10. mai 2006 #23 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg har en gang sagt til en person at "det der er så dumt at det gidder jeg ikke å kommentere engang..." Så da kommenterte jeg det vel egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FireFighter Skrevet 10. mai 2006 #24 Del Skrevet 10. mai 2006 jeg har sagt det men da har jeg blitt så irritert at jeg ikke klare og la være. prøver å unngå det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #25 Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg har en gang sagt til en person at "det der er så dumt at det gidder jeg ikke å kommentere engang..." Så da kommenterte jeg det vel egentlig. ← Det er jo forskjell på å si "det der er dumt" og "du er dum". Håper dere klarer å skille mellom det her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest King James Skrevet 13. mai 2006 #26 Del Skrevet 13. mai 2006 Bare når jeg ser i speilet kaller jeg noen dumme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synseren Skrevet 13. mai 2006 #27 Del Skrevet 13. mai 2006 Alle mennesker har noe å lære oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #28 Del Skrevet 15. mai 2006 Alle mennesker har noe å lære oss... ← ??Hvor kom den livsvisdommen plutselig fra? Jeg synes trådstarter virker mindre fornuftig, når hun faktisk kaller andre folk for "dumme". Hva med deg selv , trådstarter, kan man kanskje stille spørsmålstegn ved dine egne sosiale antenner? F.eks. hvor fintfølende er du egentlig? Og hva om du bare snakker om dine egne temaer som du synes er interessant, og stempler andre som dumme, hvis de ikke vet like mye om det som deg (selv om du mener det er barneskolepensum)? Tenk om dine kolleger begynte å snakke med deg om de temaene de kan mye om (verdenspolitikk osv.), som kanskje ikke du kan noe særlig om? Vi har en på vår arbeidsplass, han vet ingenting om biler eller dyr, ei heller om geografi...selv om det er barnelærdom og grunnleggende kunnskaper! Men han kan masse om analyser, verdenspolitikk, internasjonale selskaper, økonomi og en del jus. Skal jeg kalle ham for dum fordi han ikke vet hvilket fylke kommune x ligger i, eller hvis han ikke vet noe særlig om sopp, eller skog? Nei, jeg tror ikke det! Se på din egen sneverhet du, og start der. Hilsen bereist, verdensvant og irritert på trådstarter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnsbolla Skrevet 15. mai 2006 #29 Del Skrevet 15. mai 2006 "Folk er forskjellige" "Vi må akseptere folk som er annerledes enn oss selv" og et annet uttrykk: Empati... Dette er uttrykk og ord vi lærer fra barnsben av, og så glemmer vi kjernen i de i våre mest hverdagslige situasjoner, slik som i et samarbeid på jobben, eller når vi ser at en bekjent har totalt andre interesser enn en selv. Det er greit at du synes at andre er dum, andre synes nok også at du er dum... Å synes at andre er dum, er i mine øyne, mangel på modenhet(se punktene over) Man har da et for snevert syn på intelligens(hva som er intelligent er igjen forskjelig fra kultur til kultur, faser i livet, gruppe til gruppe m.m) og kanskje man ikke er flink nok til å se folk fra forskjellige synsvinkler, og i tillegg sette pris på og legge vekt på det som tross alt er viktigst: det positive hvert enkelt mnsk er og kan bidra/bidrar med... det man må erkjenne til sist, er at folk er forskjellige, og at noen går man ikke så godt overens med pga kjemi, interesser, ulike måter å forholde seg til livet på m.m... mener jeg da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest star going out, what... Skrevet 16. mai 2006 #30 Del Skrevet 16. mai 2006 sier vel ikke direkte "du er dum, eller du må ha en lavere iq enn gjennomsnittet". Men, kanskje noe sånn som, hører du hva du selv sier.. noen kan man bare ikke diskutere med, de forstår rett og slett ikke. Da blir jeg somregel irritert, men kan le av det i etterkant..Altså, selvfølgelig kan folk ha forskjellige meninger om ting, men når det er snakk om dumskap og uvitenhet da får jeg fnatt..Men kan som sagt le av det etterpå, samtidig som jeg tenker "på hvilken måte kunne jeg ha forklart det slik at de forstod". Hater rett og slett dumskap, ikke menneskene som mangler intelligens (det blir for drøyt) men jeg kan innrømme at tålmodigheten ikke varer så lenge når det er snakk om mindre intelligente mennesker. Dette gjelder selvfølgelig ikke personer som pga sykdom er mindre intelligent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 19. mai 2006 #31 Del Skrevet 19. mai 2006 Nei, jeg sier aldri direkte til noen at de er dumme. Men jeg kan hinte... noe de er for dumme til å fatte selvfølgelig. De smiler og er like blid og skjønner ikke at det er dem jeg snakker om... Jeg er litt feig/snill der, for jeg liker ikke å såre folk. ← Kaller du det der å være snill? Selvfølgelig sier jeg ikke (ei heller med kroppspråk) at andre er dumme. Å få andre til å føle seg usikre og dumme ser jeg ingen vits i, og usikkerhet får vel ikke akkurat fram det smarteste i folk? Jeg ser rett og slett ikke vitsen med å hetse noen fordi de er dumme. Akkurat det kan de ikke gjøre så veldig mye med selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #32 Del Skrevet 20. mai 2006 Det går bra mysan, du var bare litt dum ;D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #33 Del Skrevet 20. mai 2006 Jeg kjenner til den.. hver dag, hver time, hvert minutt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #34 Del Skrevet 20. mai 2006 Jeg har aldri kalt noen for dum, og kommer aldri til å gjøre det heller! Jeg har derimot blitt kalt dum et par ganger, og blitt oppfattet som dum enda flere ganger. Dette merker jeg når enkelte begynner å snakke til meg som om jeg var 5 år. Men det som er morsomt er at de som kaller meg dum slett ikke kjenner meg... Det har blitt meg fortalt at jeg ofte blir oppfattet som dum fordi jeg har en veldig enkel (naiv) framtoning og måte å snakke på. Når de så blir ordentlig kjent med meg, så møter de en person som snakker før hun tenker, og som ler av seg selv når hun hører at det som kom ut av munnen lød mildt sagt idiotisk. Da finner de ut at jeg er ikke dum, bare en spontan og vimsete person som ikke tar meg selv særlig høytidelig. De finner vanligvis også ut at jeg er temmelig oppegående, med mye kunnskap som jeg "elsker" å plage andre med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #35 Del Skrevet 20. mai 2006 Jeg har aldri kalt noen for dum, og kommer aldri til å gjøre det heller! Jeg har derimot blitt kalt dum et par ganger, og blitt oppfattet som dum enda flere ganger. Dette merker jeg når enkelte begynner å snakke til meg som om jeg var 5 år. Men det som er morsomt er at de som kaller meg dum slett ikke kjenner meg... Det har blitt meg fortalt at jeg ofte blir oppfattet som dum fordi jeg har en veldig enkel (naiv) framtoning og måte å snakke på. Når de så blir ordentlig kjent med meg, så møter de en person som snakker før hun tenker, og som ler av seg selv når hun hører at det som kom ut av munnen lød mildt sagt idiotisk. Da finner de ut at jeg er ikke dum, bare en spontan og vimsete person som ikke tar meg selv særlig høytidelig. De finner vanligvis også ut at jeg er temmelig oppegående, med mye kunnskap som jeg "elsker" å plage andre med... ← Ja, de som dømmer raskt og tror at de har fanget personen og vet hvordan den er, får seg ofte en overraskelse når det har gått en stund, og det viser seg at åersonen bare har "lurt" de andre, ved å fremstå som naiv. Bak naivitet og spørsmål kan det ligge større styrke enn man aner! Noen er slik for å teste ut andre, og for å få bekreftet sine teorier. Eller de er slik som et virkemiddel for å oppnå det de ønsker. Det er bedre å bli undervurdert, da overrasker man så veldig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 20. mai 2006 #36 Del Skrevet 20. mai 2006 Sant nok Men kanskje de tenker seg om og heller holder kjeft så jeg slipper å bli irritert...? ← Alle mennesker er sentrum i sitt eget liv altså, men det får da være grenser? Har du lyst til å såre og fornærme andre mennesker bare fordi oppførselen og personligheten deres ikke skal gå deg på nervene? Nei, ærlig talt, voks opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
India Skrevet 26. mai 2006 #37 Del Skrevet 26. mai 2006 Har nok tenkt det mange ganger,men har aldri sagt det til noen.. Er jo forskjell på å tenke det og si det,vil jo ikke såre noen heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BagLady Skrevet 26. mai 2006 #38 Del Skrevet 26. mai 2006 Det er lov å være dum. Det burde derimot være forbudt å være trangsynt, egoistisk og intolerant. Det kan jeg godt finne på å kommentere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. juni 2006 #39 Del Skrevet 2. juni 2006 Har sagt det til en person, men han var virkelig ikke en av de smarteste. Uansett burde jeg ikke ha sagt det. Jeg har ellers aldri sagt det til noen. Muligens har jeg sagt det indirekte om noen da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 2. juni 2006 #40 Del Skrevet 2. juni 2006 Selvfølgelig sier jeg ikke (ei heller med kroppspråk) at andre er dumme. Å få andre til å føle seg usikre og dumme ser jeg ingen vits i, og usikkerhet får vel ikke akkurat fram det smarteste i folk? Jeg ser rett og slett ikke vitsen med å hetse noen fordi de er dumme. Akkurat det kan de ikke gjøre så veldig mye med selv... ← enig. hva godt gjør det? at det finnes dumme folk er helt sikkert, her er et eksempel: vi sitter og prater om unger og amming og sånt. så ser hun ned på puppene sine og sier: "hmm lurer på hvilken pupp jeg skal amme fra? den venstre tror jeg, det er vel det som er mest vanlig?" litt før hadde hun sagt: " jeg lurer på om sola flytter seg jeg, for det bruker da å være sol her på sommeren?" det her kommer fra en på 26 år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå