Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #1 Del Skrevet 7. mai 2006 Jeg har etter hvert blitt kjent med mange forskjellige folk, noen velger man selvsagt bort, andre velger vel MEG bort, andre kan man ikke unngå, andre treffer man bare i forbifarten, i foraer o.l. Noen har måter å være på som jeg reagerer på. Noen er rett og slett dumme etter min oppfatning. Da tenker jeg ikke på at man er uenig med dem på politiske felt eller når det gjelder holdninger generelt, men det kan være slike ting som at de ofte misforstår greie beskjeder (f eks på jobb), at de aldri tar hovedpoenget/resonnementet i noe som blir sagt, men henger seg opp i en detalj i stedet, at de absolutt aldri skjønner ironi, at de har dårlige og lite gjennomtenkte argumenter for noe (selv om jeg like gjerne kan være enig som uenig i det de skal fram til), at de "bare" interesserer seg for trash som BB og aldri søker andre litteraturkilder enn VG. Jeg vet selvsagt at man ikke trenger være dum selv om man kan krysse av på noen av tingene her (og jeg kan krysse av for noe av det selv), det er når alt annet mangler at jeg reagerer. Det har nok hendt at jeg har sagt til folk, indirekte, at de er dumme, men det er gjerne før jeg har skjønt at de faktisk ER gjennomtette. Jeg kan si ting som at -skjønner du ikke dette? Det er jo barneskolepensum og broren min visste det da han var fem år. - Du tuller nå, ikke sant? Du VET egentlig dette? - Hører du hva du selv sier/ser du hva du gjør o.l Jeg tror vel egentlig aldri jeg har kalt noen direkte dumme, annet enn nærmeste familie og samboer når vi krangler. Men jeg må virkelig si det frister noen ganger, jeg blir faktisk ganske irritert noen ganger over dumme folk som tar mye plass uten å ha noe vettugt å komme med. Har du blitt kalt dum av noen noengang? I hvlken sammenheng? Har du kalt noen dumme? Jeg tror forøvrig aldri jeg har blitt kalt dum ansikt til ansikt. At noen har uttalt seg kritisk til noe jeg har sagt eller gjort har jeg opplevd mange ganger, og folk har vel også sagt at de har oppfattet meg på måter jeg ikke akkurat finner flatterende (heldigvis har ikke jeg likt vedkommende heller), men det har ikke gått på dumhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 7. mai 2006 #2 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Nei, det sier jeg ikke. Blir de noe smartere av den grunn? Annerledes med de slemme - de kan gjerne få høre det! Endret 7. mai 2006 av LoisLane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #3 Del Skrevet 7. mai 2006 Å hinte om at noen er dumme er en herskerteknikk som ikke akkurat skriker av høy intellektuell kapasitet (...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #4 Del Skrevet 7. mai 2006 Æsj - jeg har sagt det rett ut til en person på tlf en gang. Er ikke stolt av det, men han oppførte seg som ei mare uten ører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 7. mai 2006 #5 Del Skrevet 7. mai 2006 Nei, det sier jeg ikke. Blir de noe smartere av den grunn? Annerledes med de slemme - de kan gjerne få høre det! ← Sant nok Men kanskje de tenker seg om og heller holder kjeft så jeg slipper å bli irritert...? Men jeg har vel også lært at det egentlig er den som lar seg irritere som bør prøve å la være å ergre seg. Man kan jo i grunn irritere seg over det meste, og da får man ikke gjort annet. Men noen ganger er det bare så gjennomgående plagsomt... At det er en hersketeknikk er jo også sant. Det er vel derfor jeg legger bånd på meg de gangene det virkelig frister også, fordi jeg vet at det ikke er noe bra å si sånt... Når jeg krangler benytter jeg meg av alle mulige skitne triks, så det gjelder ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortuna Skrevet 8. mai 2006 #6 Del Skrevet 8. mai 2006 Nei, jeg forteller aldri kolleger om det hvis jeg syns de er dumme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.A. Skrevet 8. mai 2006 #7 Del Skrevet 8. mai 2006 Hva oppnår du egentlig ved å fortelle noen at de er dumme? Blir de smartere da? Om de feks mangler evnen til å forstå ironi så er det ikke noe de selv kan gjøre med det. Alle er forskjellige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Binna Skrevet 8. mai 2006 #8 Del Skrevet 8. mai 2006 -skjønner du ikke dette? Det er jo barneskolepensum og broren min visste det da han var fem år. - Du tuller nå, ikke sant? Du VET egentlig dette? - Hører du hva du selv sier/ser du hva du gjør o.l ← Jeg har aldri blitt kalt for dum eller fått slengt lignende kommentarer etter meg. Jeg skjønner godt hva du mener, ofte jeg kan bli litt oppgitt selv.. Men jeg ville ALDRI kommet med de kommentarene selv. Jeg er nok litt for sympatisk... Jeg lar dem dure i vei, overhører litt og finner frem teskjeen hvis det er noe viktig de må skjønne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 8. mai 2006 #9 Del Skrevet 8. mai 2006 Å hinte om at noen er dumme er en herskerteknikk som ikke akkurat skriker av høy intellektuell kapasitet (...) ← litt som "dom som sejer at jag er dom dom er domma dom" Mulig jeg må sette meg selv i kategorien "skriker ikke av høy intelektuell kapasitet" - men jeg klarer enkelt og greit ikke la være i alle sammenhenger - og noen får nok gå gjennom mer av min irritasjon enn andre.. det betyr dog ikke at jeg er stygg med vilje, jeg bare lar irritasjonen "get to me" og da spesielt med mennesker som "har hakk i plata" Om det hjelper? Nei tydeligvis ikke siden "hakket" kommer igjen og igjen - men det hjelper meg da å få det ut.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest splæsj Skrevet 8. mai 2006 #10 Del Skrevet 8. mai 2006 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #11 Del Skrevet 9. mai 2006 Mener du trådstarter, at du har kolleger som er dumme tvers i gjennom da? For det er vel forskjell på at de er dumme på noen få felt, men kanskje kjempesmarte på andre? Jeg har selv en kollega som ikke vet noenting om fotball: da mener jeg ingenting!!!Hun tror fotball er en ost. Hun vet heller ingenting om dyr. Men hun kan masse om økonomi og politikk. Hun gjør en kjempegod jobb, driver prosjektutvikling, er godt utdannet og ganske oppegående og reflektert på mange områder. Skal man "arrestere" folk på bakgrunn av enkelte ting mener du da? Hva er du selv opptatt av da? Hva snakker du om? Er det det samme hele tiden, eller kan du snakke om ganske mange ulike temaer?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #12 Del Skrevet 9. mai 2006 Nei, men jeg er litt for dårlig til å skjule at jeg blir oppgitt. Hvis et menneske spør meg om "Hvordan skrives skip? Hvordan skrives hvis? Hvordan skrives sand, er det med en eller to n-er?" Hvert 5 min som jeg opplever hver eneste dag, da merkes det at jeg blir irritert. Men hun er sikkert ikke dum. Bare ulærd. Dysle(så kan jeg ikke stave ordet selv engang) er hun heller ikke, det har hun sagt. Så ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #13 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg har etter hvert blitt kjent med mange forskjellige folk, noen velger man selvsagt bort, andre velger vel MEG bort, andre kan man ikke unngå, andre treffer man bare i forbifarten, i foraer o.l. Noen har måter å være på som jeg reagerer på. Noen er rett og slett dumme etter min oppfatning. Da tenker jeg ikke på at man er uenig med dem på politiske felt eller når det gjelder holdninger generelt, men det kan være slike ting som at de ofte misforstår greie beskjeder (f eks på jobb), at de aldri tar hovedpoenget/resonnementet i noe som blir sagt, men henger seg opp i en detalj i stedet, at de absolutt aldri skjønner ironi, at de har dårlige og lite gjennomtenkte argumenter for noe (selv om jeg like gjerne kan være enig som uenig i det de skal fram til), at de "bare" interesserer seg for trash som BB og aldri søker andre litteraturkilder enn VG. Jeg vet selvsagt at man ikke trenger være dum selv om man kan krysse av på noen av tingene her (og jeg kan krysse av for noe av det selv), det er når alt annet mangler at jeg reagerer. Det har nok hendt at jeg har sagt til folk, indirekte, at de er dumme, men det er gjerne før jeg har skjønt at de faktisk ER gjennomtette. Jeg kan si ting som at -skjønner du ikke dette? Det er jo barneskolepensum og broren min visste det da han var fem år. - Du tuller nå, ikke sant? Du VET egentlig dette? - Hører du hva du selv sier/ser du hva du gjør o.l Jeg tror vel egentlig aldri jeg har kalt noen direkte dumme, annet enn nærmeste familie og samboer når vi krangler. Men jeg må virkelig si det frister noen ganger, jeg blir faktisk ganske irritert noen ganger over dumme folk som tar mye plass uten å ha noe vettugt å komme med. Har du blitt kalt dum av noen noengang? I hvlken sammenheng? Har du kalt noen dumme? Jeg tror forøvrig aldri jeg har blitt kalt dum ansikt til ansikt. At noen har uttalt seg kritisk til noe jeg har sagt eller gjort har jeg opplevd mange ganger, og folk har vel også sagt at de har oppfattet meg på måter jeg ikke akkurat finner flatterende (heldigvis har ikke jeg likt vedkommende heller), men det har ikke gått på dumhet. ← Trådstarter: har du noen eksempler på hva du mener kvalifiserer til å være dum da? Hva er det de du blir kjent med "får lov til å si" før du mener de er "dumme" da? Eksempler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tristessa Skrevet 9. mai 2006 #14 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg har jo mine blonde øyeblikk, men jeg irriterer meg grenseløst over folk som burde visst bedre. Men jeg pleier aldri å si det til dem, jeg ser ikke at det kan gjøre noe til eller fra. Men jeg remjer mye om hvor dumme folk kan være til andre, bare så det er sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 9. mai 2006 #15 Del Skrevet 9. mai 2006 Nei, sånt sier jeg ikke til folk, selv om enkelte kan være grenseløst irriterende og jeg må bruke t-skje-metoden for å få dem til å skjønne de enkleste ting. Jeg er nok litt for snill til å si sånt rett ut til personen det gjelder, men jeg tenker det jo for meg selv og det hender at jeg beklager meg til søstra mi i ettertid over hvor dum det går ann å bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sexy Cath Skrevet 9. mai 2006 #16 Del Skrevet 9. mai 2006 Ja det hender, men jeg har det ei som vane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. mai 2006 #17 Del Skrevet 10. mai 2006 Det hender, men da vet de det som regel selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 10. mai 2006 #18 Del Skrevet 10. mai 2006 Nei, DET sier jeg aldri. Da sier jeg heller at jeg synes folk har idiotiske meninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyler Skrevet 10. mai 2006 #19 Del Skrevet 10. mai 2006 Nei, jeg har sjelden behov for å informere folk om det hvis jeg syns de er dumme. Jeg syns faktisk det viser en tendens til mangel på sosiale antenner om man ikke bruker hodet før man åpner kjeften, og å fortelle andre at man syns de er dumme syns jeg vitner litt om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fam Skrevet 10. mai 2006 #20 Del Skrevet 10. mai 2006 Vel, det kan hende, i noen få tilfeller...Men "du" skal være håpløst dum før jeg sier slikt rett ut! Jeg har heller en "lei" tendens til å trekke meg unna dumme mennesker, eller rett og slett ignorere vedkommende. Orker ikke blande meg og ergo irritere meg, for da risikerer jeg å koke over...og da er det fort gjort å frese ut et par ufine ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå