Gå til innhold

Lukt som vepser ikke liker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjelder dette også når man spiser ute??? Altså, kan man ha masse lavendel på uteplassen, så minker problemet med veps som kommer når man spiser??

*løpe og kjøpe lavendel*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så det vil gå fint å plassere en potte med lavendel på en veranda som har sol fra morgen til kveld ?

hm... lurer på om jeg skal teste dette...

Gjest Gjest
Skrevet

Hehe, en duft av lavendel sprer seg over det ganske land. Vi må også ta oss en tur og handle lavendel, tenker jeg. :)

Skrevet
så det vil gå fint å plassere en potte med lavendel på en veranda som har sol fra morgen til kveld ?

hm... lurer på om jeg skal teste dette...

etter hva jeg forstod på damen som solgte dem, så kan de fint stå i sola hele dagen ja, så lenge du passer på at den aldri er tørr.

og skal si den drikker gitt!!

jeg har vannet min nå flere ganger allerede, vanner nedenfra hovedsakelig, og det tar kort tid så er alt vannet borte.

Skrevet

Rundt lavendelen her svermer det alltid masse bier!

Mener ikke å ødelegge moroa for dere altså.....

Skrevet

Tror fortsatt mest på en skål med eddik jeg ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Rundt lavendelen her svermer det alltid masse bier!

Mener ikke å ødelegge moroa for dere altså.....

Bier er greit, de samler nektar. Men jeg vil ikke ha vepsene som driver og truer med å flytte inn på loftet! Nei takk til leieboere som stikker! :ler:

Håper de liker andre dufter enn biene!

Er det flere som har kjøpt og kan fortelle hvordan det funker?

Gjest Gjest
Skrevet
Tror fortsatt mest på en skål med eddik jeg ;)

Tro i vei!

Selv foretrekker jeg duften av lavendel enn eddik, hvis det først virker...

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt at veps ikke liker lavendel.... Men kult hvis det stemmer! For lettest mulig å unnpå veps da, kjøper man lavendelolje på apoteket og blander ut i en spruteflkaske med vann. Så er det bare å dusje gardinene, så får man deilig lavendel-lukt, og angivelig en vepsefri sommer....

For øvrig anbefales det at man skyller opp barns sengetøy i lavendel, eller sprayer deres sengetøy med ovenfornevnte spruteflaske fordi lavendellukten er svært søvndyssende ;) Kanskje derfor vepsen ikke liker det?

*edit: hundre skrivefeil...*

Endret av Evelina
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har aldri hørt at veps ikke liker lavendel.... Men kult hvis det stemmer! For lettest mulig å unnpå veps da, kjøper man lavendelolje på apoteket og blander ut i en spruteflkaske med vann. Så er det bare å dusje gardinene, så får man deilig lavendel-lukt, og angivelig en vepsefri sommer....

For øvrig anbefales det at man skyller opp barns sengetøy i lavendel, eller sprayer deres sengetøy med ovenfornevnte spruteflaske fordi lavendellukten er svært søvndyssende ;) Kanskje derfor vepsen ikke liker det?

*edit: hundre skrivefeil...*

Dette er faktisk et "utgammelt" kjerringråd fra "attenhundre-og-grønnkål", der lavendel ble strødd rundt på gulv og i skap for å holde innsekter borte.

Innendørs anbefales også lavendelolje (i fordamper) eller lavendel-røkelse.

Skrevet

:ler:

Etter denne tråden når sikkert salget av allslags lavendel "nye høyder"!

Håper det virker, hadde vært noe det... :)

*Løper og kjøper*

*Hater veps*

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg skal også kjøpe lavendelplanter!!

Insekter er det verste jeg vet!!

Skrevet
Insekter er det verste jeg vet!!

Og det sier du med den signaturen... :ler:

Beklager... Avsporet... :sjenert:

Skrevet

Jepp. Jeg skal også kaste meg inn i kampen om lavendelplantene :) . Selv om det ikke virker så er det jo en fin plante.

Skrevet

jeg satt på balkongen idag, det kom en veps susende, men den snudde faktisk raskt og fløy over til naboen. :ler:

nå har det blåst litt da, så det kan hende det er andre ting, men jeg satt ute og det kom faktisk ikke noen vepser og siste jeg satt ute (mindre vind og varmere sist dog) kom det veps på veps på veps på veps som absolutt skulle på kloss hold.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Hm. Kanskje vi må ta inn noe lavendel til uka...

Svær plakat: Plages De av veps? Kjøp vår vepsejager: Lavendel, kun kr 99,90.

Skrevet

Løper og kjøper til uka, -hvis jeg finner noen som selger det heromkring.

Skrevet

Bare en liten avsporing her (håper jeg blir tilgitt): Vet dere om lavendel hjelper mot maur også?

Gjest Gjesta
Skrevet
Hm. Kanskje vi må ta inn noe lavendel til uka...

Svær plakat: Plages De av veps? Kjøp vår vepsejager: Lavendel, kun kr 99,90.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...