Gå til innhold

Lukt som vepser ikke liker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg tror jammen jeg og må ut å handle lavendel!Det kryr av veps her hver sommer :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg satt på balkongen idag, det kom en veps susende, men den snudde faktisk raskt og fløy over til naboen.  :ler:

nå har det blåst litt da, så det kan hende det er andre ting, men jeg satt ute og det kom faktisk ikke noen vepser og siste jeg satt ute (mindre vind og varmere sist dog) kom det veps på veps på veps på veps som absolutt skulle på kloss hold.

Det høres jo bra ut.

Var det til naboen med duftsprayen eller :ler:

Gjest gjest 0
Skrevet
Kanskje jeg også skal prøve lavendel, da. Jeg sover ute på verandaen i sommerhalvåret - det er så digg. I dag ble jeg vekket av en veps som surret rundt øret mitt - det var ikke så digg. Og i forgårs våknet jeg av at det var noe rart på hodet mitt, slo opp øynene, og så midt på en spurv.  :ler:

:ler:

Hva koster lavendel da? Er det dyre blomster?

Skrevet
Det høres jo bra ut.

Var det til naboen med duftsprayen eller :ler:

jepp! :sjarmor: *gnir seg ondskapsfullt i hendene*

Skrevet

Hva koster lavendel da? Er det dyre blomster?

de jeg har sett har ligget på en ca 200,-

men de er ganske store da.

Gjest gjest1
Skrevet
. Og i forgårs våknet jeg av at det var noe rart på hodet mitt, slo opp øynene, og så midt på en spurv.  :ler:

En spurv på hodet er bedre enn ti på taket? ;)

Men wow, dette med lavendel skal jeg jammen meg prøve. Selv om jeg faktisk skjønner hvorfor veps ikke liker lukten...

Skrevet
Bare en liten avsporing her (håper jeg blir tilgitt): Vet dere om lavendel hjelper mot maur også?

Nei, men jeg fikk tips om kaffegrut av dama på gartneriet! Så nå samler jeg kaffegrut som jeg skal legge i bakkant av blomsterbeddet der det er ekstremt mye maur...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Etter tråden å dømme, er det mange som har prøvd lavendel mot veps.

Fortell om erfaringen da...

Noen som har funnet andre middel mot veps...

Fortell, fortell...

Skrevet

jeg prøvde lavendel, og jeg har helt ærlig ikke sett annet en rompa på vepsen i sommer, superdeilig.

nå er lavendelen min seriøst avblomstret, den lever enda, og står på samme plass.. men jeg så en veps her forleden, en bare.

det er den eneste vepsen jeg har hatt på balkongen i hele sommer.

så enten var det en dum veps som ikke skjønte at veps ikke liker lavendel, eller lavendelen min er så avblomstret at den ikke har full virkning lenger... er litt usikker.

men en ting jeg er sikker på, er at jeg kommer til å kjøpe lavendel til å ha på balkongen igjen, helt klart.

det har funket supert her hos meg.

(og jeg HAR faktisk sett veps, men de har flydd inn, snudd før de engang kommer innpå balkongområdet og flydd til naboen. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

*stikker avgårde til blomsterbutikken for å kjøpe lavendel

Skrevet

Vi har også lavendel på altanen og jeg har, som Aline, sett rumpa på en veps i år - EN!!!

Og det er helt utrolig befriende å endelig være kvitt dem :)

Skrevet

Takk, høres bra ut!

Men... dersom lavendelen allerede er avblomstret, og ikke funker på veps lengre, da har vi et problem...

Det er på sensommeren / høsten det er mest veps (her i alle fall)...

Skrevet

vet ikke om alle lavendeler er avblomstret jeg altså, jeg vet at min er det, men den har nå stått med blomster siden tidlig sommer, så jeg er imponert over at den fremdeles lever jeg (er ingen kløpper på blomstrende planter nemlig).

og forøvrig, vet ikke om det bare er blomstene som jager vekk, jeg har jo bare sett EN skarve veps i sommer, og det var noen dager siden.

jeg lar nå lavendelplanten min stå der jeg, og håper på at det ikke bare er friske blomster som jager vekk vepsen.

men, den jager ikke humlene hos meg. nå er jeg ikke mye plaget av humler her, men de er faktisk så lite skremt at de setter seg på den.. :ler:

synes uansett veps er værst jeg, så det fungerer supert for meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har ikke lavendel, men har heller ikke sett veps i år, så....

Skrevet

jeg hadde plagsomt mye veps på balkongen før jeg anskaffet lavendelen, og gikk fra å ikke kunne sitte ute pga dem til å ha sett snurten av en, så jeg velger å tro at det er noe i det uansett.

og, for å være ærlig, om det er pga lavendelen eller om det er fordi alle vepsene plutselig reiste til syden helt tilfeldig samtidig som jeg satt ut lavendel, så er poenget for meg at det ikke er veps der. :erter:

Skrevet

I begynnelsen av Mai ble det plutselig varmt på østlandet. Da våknet vepsen til liv. Jeg så mange! Jeg er så redd for dem, at jeg alltid er på vakt ovenfor veps. Så kom det en periode med dårlig vær. Det var kalt og det regnet. Etter det har jeg ikke sett mye veps på min vei. Har ikke hatt en eneste en på besøk i leiligheten min i år. I fjor turte jeg såvidt å ha vinduet oppe, da jeg kunne være bombesikker på at en veps fløy inn.

Dette kan umulig være et vepse-år? Humler derimot, dem er det en del av.

Skrevet (endret)

Jeg er også vepsfri så langt (med lavendel som fremdeles blomstrer). Men vepsen pleier jo komme på sensommeren så det store testen kommer vel i august. Hm, får jo egentlig aldri sett resultatet siden jeg har ferie i første halvpart av august.

Endret av Cata

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...