Gå til innhold

Sørlendinger


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_latte_*

jeg er verken nordfra eller sørfra....men har bodd sørpå og bor nå nordpå...

jeg syns at nordlendingene er mye mere åpne og folkekjære....kan gjerne komme innom på kaffe uten å ringe først.....stor gjestfrihet...sørpå var det mere upersonlig...naboer gikk rett forbi når man var ute...viste ikke hva hunden til nabon het engang.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg tror det er litt sånn at mange jenter gifter seg tidligere. I alle fall i kristne miljøer. Og at mange unge ønsker seg å leve i trygge familieformer uten at dama jobber fullt f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Sørlendinger blir trykket ned av kristendom.



Anonymous poster hash: 15d79...46d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

Da har mine antagelser rot i virkeligheten da ;)

Jeg føler og at sørlendinger er noe falske rett og slett..østlendinger er mye flinkere til å bare SI det de tenker eller føler.

En sørlending sier at alt e' bare greit!

Mennene er noe sjåvinistiske syns nå jeg, og jentene oppfører seg som prinsessen på erten alle sammen.

De liker ikke konkurranse og er overhodet ikke åpne for å bli kjent med nye mennesker.

Kanskje litt harde ord dette, men mener det ;)

Hahahahahhahahahhahahahhahahahha. Hvem i all verden har du møtt på? Hvor enn jeg har vært i landet er det jeg, og de jeg går med som har vært åpne, blide, og vennelige mot de vi møter, mens folk fra Alta, Oslo, og Rogaland (kom bare på noen få eksempler) har vært veeldig stille, og kanskje litt vell forhåndsdømmende. (Tror jeg har et ansikt som typisk ser ut som om jeg er bitchy når jeg tenker for meg selv, men det gjelder bare til jeg begynner å snakke, eller får blikkkontakt med noen)

Det med at sørlendinger er dårligere på å si hva vi egentlig tenker, kan veldig godt være sant. Vi vet ikke helt hva vi skal si om noen plutselig sier "nei, det går ikke egentlig så bra", eller "jeg sliter". Stakkars..(?) Greit nok når det er folk i nære relasjoner, men ellers blir det rart, og jeg klarer ikke helt å tenke meg frem til hva jeg skulle trøstet de med, eller sagt for at ting skulle virke litt bedre :fnise:

Anonymous poster hash: 473f9...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som svarte over

Jeg kommer da fra ei lita bygd, med bare ca 2500(?) mennesker i, og vi ligger ca 1 time unna Kristiansand. Her er det sånn at alle smiler, og sier hei når man møter hverandre. Og i tillegg er det umulig å jobbe i butikk uten at det kommer gamle, blide menn du aldri har møtt som kjenner deg igjen, og begynner å snakke om hvor bra kar bestefaren din var :fnise: Veldig koselig, og avstressende å bo her, egentlig.

Men så merker jeg selv når jeg går i Kristiansand at det ikke er helt "mitt område", og jeg føler meg ikke så hjemme, derfor haster jeg litt stresset rundt hele tiden. Men å smile til de jeg får blikkkontakt med, og å snakke med f.eks personale i en butikk synes jeg bare er koselig :)



Anonymous poster hash: 473f9...265
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Leit å høre at folk føler seg avvist av sørlendingene/krsandsfolket..vi får satse på god bedring...! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en sørlending som bor på østlandet. Jeg har fått vite at jeg er søt og snill, veldig naiv, lett for å bli "brukt" osv. Siden det er totalt unaturlig for meg å banne så blir jeg sett på som ekstra uskyldig og en god person. Om noe av dette stemmer vet jeg ikke, er bare det jeg har blitt fortalt. Har endel venner som sier at jeg er alt for snill og må slutte med det. Hvorfor man ikke skal være snill skjønner ikke jeg da men. Jeg blir fort venn med alt og alle, og selv om noen har vært stygg mot meg så bærer jeg ikke nag og blir sur dersom noen sier noe stygt om dem. Har inntrykket av at mange sørlendinger er som meg, men langt fra alle. Har nok mye med hvordan foreldre har oppdratt og sånt, ikke bare hvor man er fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at sørlendinger stort sett alltid har det "greit". Og "greit" betyr ikke det samme på Sørlandet som på Østlandet. Det betyr altså "bra". Noe min mann fra Østlandet enda ikke har fått huet rundt!

Sørlendinger kan være veldig joviale utad ("javæææl, se det!"), men det kan være vanskelig for utenforstående å komme innpå oss.



Anonymous poster hash: a1d6c...bd9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhjørning

Er fra Østlandet(litt utenfor Oslo) og bodde på Sørlandet i litt over ett år. Og det er helt klart store forskjeller! Det var vanskelig å komme innpå folk og det var mye jeg ikke forsto meg på men de jeg først ble kjent med var noen herlige mennesker! Har heldigvis beholdt kontakten med noen av disse :) Bodde både like ved sentrum av Kristiansand og ute på Flekkerøya og jeg må innrømme at å kjøre gjennom "Perleporten" for å komme hjem var litt spesielt for meg som er så lite religiøs man kan få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt lille inntrykk er at de fleste er veldig "milde", og som andre her sier, at alt er liksom greit. Selv om det kanskje ikke er det.



Anonymous poster hash: ca2d6...025
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Østlandet(litt utenfor Oslo) og bodde på Sørlandet i litt over ett år. Og det er helt klart store forskjeller! Det var vanskelig å komme innpå folk og det var mye jeg ikke forsto meg på men de jeg først ble kjent med var noen herlige mennesker! Har heldigvis beholdt kontakten med noen av disse :) Bodde både like ved sentrum av Kristiansand og ute på Flekkerøya og jeg må innrømme at å kjøre gjennom "Perleporten" for å komme hjem var litt spesielt for meg som er så lite religiøs man kan få det.

Mener du sørlandsporten?

Anonymous poster hash: ff562...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhjørning

Mener du sørlandsporten?

Anonymous poster hash: ff562...033

Nei :) Var noen som hadde tagget og "døpt" tunellen til Flekkerøya til Perleporten ;)

http://www.nrk.no/sorlandet/tunellen-til-saligheten-1.5745152

Det var forøvrig en ganske grei beskrivelse da postkassen alltid var full av reklame fra kirken og andre menigheter ;)

Endret av Enhjørning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv fra krs, og akkurat på flekkerøya er det et litt spesielt miljø. Bodde der en liten periode hvor de prøvde å overtale meg til å ha kirkekaffen hjemme hos meg (selvom jeg aldri hadde gått i kirken), ellers er det en utrolig fin plass.

Jeg syns sørlendinger oftere er mer hyggelig en spesielt østlendinger, i Oslo er det litt "jeg går rett frem, samme hva jeg støyter på" mentalitet når man går ute, det er ikke noe beklager å høre om du plutselig blir gått ned. Her hilser vi på butikken og vi hilser på bussen. Og vi stresser ikke så mye som jeg har inntrykk av at mange fra andre deler av landet gjør.

Jeg er iallfall veldig stolt av å være sørlending ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Freakingawesome

Bor jo midt i bibelbelte da. Men nei, jeg har egentlig ikke lagt merke te noe spesielt annerledes ved sørlendinger. De er like inneslutta å like private som de fleste andre nordmenn. Dialekta er jo litt kul da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dere som trekker frem at sørlendinger er vanskelig å komme innpå og at de later som at alt er bra, eller ikke sier det de egentlig mener. Det er vel noe man kan si om alle nordmenn egentlig? Mannen min er fra Nederland og der er man veldig ærlig og rett fram, så han reagerer veldig på nordmenns "gå rundt grøten" væremåte.

Anonymous poster hash: c0542...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk, etter å ha bodd der 2 år (ENDELIG kommet meg bort)

- Sørlendinger er det nærmest umulig å bli kjent med, tror jeg fikk meg en venn derfra som er født og oppvokst i krs

- Nærtagen, jeg er nok vandt til mennesker med litt mer selvironi

- Eneste plassen jeg vet om hvor jeg får salmer og bibelvers i postkassa

- Dømmende, spesielt de religiøse

- Menn tror man er interessert i sengekos bare man er litt utadvendt og direkte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Inntrykket mitt av sørlendinger er det samme som andre her har skrevet, at de er litt mer formelle, forsiktige og milde enn resten av landet. Jeg er bergenser og vant med direkte, joviale folk som er litt røffe i kantene, på sørlandet er normen mer å være høflig og mild og ikke ta så himla stor plass. Greie folk, for all del, men jeg savner en mer casual væremåte.



Anonymous poster hash: 5346b...460
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føretrekk folk frå fjellbygdene, setesdølen gjeng ikke av vegen for eit skikkeleg dragsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er sørlendinger, hva skiller dere fra oss andre nordmenn - sånn helt generelt??

Er det sant at gutta fra sørlandet forguder mamman sin, og er det sant at jentene alltid er blide og behagelige?

Hva er typisk for sørlendinger??

hahahaha for å si det på godt sørlandsk: gud å æ ler!!!

jeg er fra sørlandet og ingenting av det dere skriver her stemmer. vi er nok litt annerledes ja, men ikke på den måten dere hinter til. arendal fks lå jo på topp over den byen i norge med mest dop og kriminalitet for en stund siden og det sier jo litt.

nei guttene på sørlandet forguder ikke mora si. og jentene er ikke mer husmoremne. vi er ikke blidere eller mer imøtekommende. vi er som folk flest, men kanskje litt over gjennomsnittet glad i å tøffe oss og lage drama...??

vi er egentlig veldig like finnmarkinger har jeg inntrykk av. veldig rappkjefta og stolte. selvsikre på oss selv. glad i å lage litt liv og røre. litt drama.

Anonymous poster hash: 15710...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha for å si det på godt sørlandsk: gud å æ ler!!!

jeg er fra sørlandet og ingenting av det dere skriver her stemmer. vi er nok litt annerledes ja, men ikke på den måten dere hinter til. arendal fks lå jo på topp over den byen i norge med mest dop og kriminalitet for en stund siden og det sier jo litt.

nei guttene på sørlandet forguder ikke mora si. og jentene er ikke mer husmoremne. vi er ikke blidere eller mer imøtekommende. vi er som folk flest, men kanskje litt over gjennomsnittet glad i å tøffe oss og lage drama...??

vi er egentlig veldig like finnmarkinger har jeg inntrykk av. veldig rappkjefta og stolte. selvsikre på oss selv. glad i å lage litt liv og røre. litt drama.

Anonymous poster hash: 15710...9d7

Ikke si vi. Jeg er ikke sånn. Arendal er uansett veldig langt nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...