Gå til innhold

Hvorfor gjøre narr av folk på "østkanten" ?

Gjest FireFighter

Anbefalte innlegg

Gjest FireFighter

I mange innlegg her gjøres det narr av folk som bor i Oslo øst, hvorfor det?

Dere som gjør narr har ofte laget bilder i hode hvor dere innbiller dere at ingen passer inn. Alle er ikke like...

Det er egnetlig ganske irriterende etterhvert... Fordi om man snakker med a-endinger betyr ikke det at man er dummere eller mer harry enn andre, det er bare sånn at man begynner som regel å snakke slik det snakkes rundt en. Folk som bor andre steder i Oslo eller Norge snakker jo også slik det snakkes rundt dem...

Og hvorfor tror så mange på vestkanten at vi på østkanten gjerne vil bo der?

Hvis vi hadde hatt lyst til å bo der så hadde vi bare flytta dit!

Endret av FireFighter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Er dette en Oslo-greie? Jeg har nettopp lært meg at vestkanten er en gjeng snobber. Det er alt jeg vet egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FireFighter

ja dette er en "oslogreie". alle på vestkanten er ikke en gjeng med snobber. de liker bare og fremstå som det. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg tror tanta mi jeg nevnte i sørlendingtråden kommer derfra.. si meg, hvor er Kirkegata i Oslo egenltig? Hun skryter ofte av å ha piknik i Frognerparken :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg tror tanta mi jeg nevnte i sørlendingtråden kommer derfra.. si meg, hvor er Kirkegata i Oslo egenltig? Hun skryter ofte av å ha piknik i Frognerparken :Hehe:

Kirkegata er midt i Oslo sentrum, mens Kirkeveien går forbi Frognerparken og Majorstua, altså vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Veien var det ja, for jeg husker da vi passa huset deres da jeg var liten, kunne jeg gå alene bort til Frognerparken.

Tante er mao vestkantsoss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg er fra vestkanten, og her snakker mange av mine venner med a-endinger.

Har aldri vært borte i at noen gjør narr av folk fra østkanten, har selv flere venner derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er fra vestkanten, og her snakker mange av mine venner med a-endinger.

Har aldri vært borte i at noen gjør narr av folk fra østkanten, har selv flere venner derfra.

Dere er nok innflyttere da, eller bare dårlig oppdratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Østkantfolk snakker med a-endelser og går verre kledd enn andre. De er ofte på fotballkamper og er gjerne mer overvektige enn andre. De kan se uflidde og ustelte ut, med en radikal stil. De har gjerne tatoveringer og piercinger.

Vestkantfolk bruker sjelden a-endelser, de er mer høflige og går oftere i konserthuset, teater og på resturant. De er mer velutdannet og oppfører seg mer ordentlig og sivilisert. De kan drikke like mye alkohol som østkantfolk (om ikke mer), men klarer likevel som regel å oppføre seg greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dere er nok innflyttere da, eller bare dårlig oppdratt.

Slettes ikke, er 3. genreasjon på stedet og mine foreldre har meget stødig utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er Akerselva som liksom skiller Oslo øst fra Oslo vest eller?

Nei, Akerselven skiller Oslo (med ren s) øst/vest som man sier det i Bærum.

Neida, jeg sier vel stort sett Akerselva, men jeg bruker ren s og Majorstuen og en gang i blandt Vålerengen. Det siste har jeg arvet fra min mor som bodde på Etterstad i hele oppveksten. Rart det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Nei, Akerselven skiller Oslo (med ren s) øst/vest som man sier det i Bærum.

Neida, jeg sier vel stort sett Akerselva, men jeg bruker ren s og Majorstuen og en gang i blandt Vålerengen. Det siste har jeg arvet fra min mor som bodde på Etterstad i hele oppveksten. Rart det der.

men hvis Akerselva er det som skiller øst fra vest i Oslo (med tjukk l), så vil jo det si at oslo S, Skippergata, karl Johan, Hausmannsgata med Hausmania og oppover, er vestkanten da? Tviler på de sofistikerte fra Vestkanten vil vedkjenne seg dette.

Tipper skillet går bak slottet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis Akerselva er det som skiller øst fra vest i Oslo (med tjukk l), så vil jo det si at oslo S, Skippergata, karl Johan, Hausmannsgata med Hausmania og oppover, er vestkanten da? Tviler på de sofistikerte fra Vestkanten vil vedkjenne seg dette.

hehe ja. Selv gir jeg egentlig blanke i hvor den går. Bak slottet, så mot St.Haugen og området rett ovenfor og deretter i rett linje mot Tryvann kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Little me
Østkantfolk snakker med a-endelser og går verre kledd enn andre. De er ofte på fotballkamper og er gjerne mer overvektige enn andre. De kan se uflidde og ustelte ut, med en radikal stil. De har gjerne tatoveringer og piercinger.

Vestkantfolk bruker sjelden a-endelser, de er mer høflige og går oftere i konserthuset, teater og på resturant. De er mer velutdannet og oppfører seg mer ordentlig og sivilisert. De kan drikke like mye alkohol som østkantfolk (om ikke mer), men klarer likevel som regel å oppføre seg greit.

Enkli burde j'ekke gi deg oppmerksomhet for det innlegget der, men :hoho:

Endret av Little me
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillet går fra gammelt av langs Akerselva. I dag er det greit å bruke Akerselva som delelinje så lenge du er utenfor sentrum, men fra sankthanshaugen og ned så er det bedre å bruke Akersgata i stedet, slik at skillet går over Egertorget, (men noen vil nok si at det går litt lengere vest, omtrent ved Ferner Jacobsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalileh

Jeg så et program på TV for en stund siden som omhandlet nettopp dette. Personen i programmet mente at skillet gikk nede ved "plata" (Oslo S).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FireFighter

HAHAHA! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...