Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Jurine
Skrevet

Jeg er jusstudent i Oslo, med et år igjen. Vet jo at jurister jobber med mye forskjellig, og at også lønningene er svært varierende. Har gått i fem år nå, og er fremdeles litt usikker på hva jeg ønsker å jobbe med, men skal vel være så ærlig at jeg innrømmer at jeg nok gjerne vil tjene litt mer enn gjennomsnittslønnen i Norge. Jeg har tatt konkurranserett og skatterett valgfag dette semesteret, og skal ta to nye fag til høsten, før jeg avslutter med oppgave til våren. Har gode karakterer, om ikke helt i toppskiktet. Håper på noen innspill fra jurister her, på forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

- Direktorat

- Departement

- kommune

- Fylkeskommune

Offentlig sektor gir deg kap. 5 med tittelen "rådgiver" / juridisk rådgiver, informasjonsrådgiver (alt = bl.a. saksbehandlerstillinger), etc. Her kan Juristforeningen forhandle fram en startlønn på kr. 370.000,- overtidstillegg kommer utenom.

- Private instanser

Privat sektor kan gi deg en startlønn på kr. 440.000,- og oppover.

Markedslønnen presses stadig oppover, alt avhengig av hvor mange jurister som utdannes i forhold til f.eks. teknikere. Dette bør reguleres av universitetene, men de gjør det ikke dessverre, fordi de er så pengekåte på statsoverføringene sine som de igjen kan bruke til lønnsøkning for egne ansatte internt. Så dessverre, ond sirkel. Politikerne kan man ikke regne med vil regulere inntaket på studier i Norge, fordi "alt skal være likt" :roll:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har tatt konkurranserett og skatterett valgfag dette semesteret, og skal ta to nye fag til høsten, før jeg avslutter med oppgave til våren.

jeg er ikke jurist selv. Men har snakket med flere jurister og de forteller at det er mangel på jurister med spesialitet innen skatterett. og det kan jeg skjønne, for det er et veldig vanskelig området, med selveste den store sterke staten som motpart. men hvis du skal bli god innen dette området, vil jeg anbefale deg å studere mer innen økonomi, feks ta en del fag ved BI. De flnkeste jursitene innen skatte og selskapsrett har gjerne en universitetgrad innen både økonomi og jus. Jeg vet jurister lærer seg en tenkemåte og et "stammespråk". Dette er ikke helt det samme som økonomenes, så derfor kan det være lurt å få litt input her gjennom mer utdannelse.

Fokus på lønn blir nok litt feil hvis du blir advokat og treffer klienter som ruinerer seg på kjøpe dine tjenester, synes du ikke? Det er jo faktisk et rettssikkerhetsproblem at det er så dyrt å bruke advokat. Noen saker advokater fører er jo prinsipielle. og her kan man som asvokat faktisk være med å legge retningslinjer for samfunnsnormene våre. Mulig jeg er for idealistisk for å kunne bli advokat, men advkoater/jurister har altså et stort samfunnsansvar jeg skulle ønske flere kunne være seg bevisst.

Lykke til, angrer egentlig selv på at jeg ikke begynte på jus i sin tid. Synes det er utrolig spennende og viktig i samfunnet vårt. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kommunen, tjener 325.000 med 4 års ansennietet.

Gjest Gjest
Skrevet

(Gikk forresten opp 25.000 i lønn, jobbet i departement før.) Er førstekonsulent begge steder.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Startlønn i offentlig sektor er ca. 280 000 i (ltr. 38).

Jeg avanserte fra førstekonsulent til rådgiver etter ett år pga gode resultater, tjener nå 330 000.

Vet ikke hva man tjener i det private.

Det er et gansek tøft arbeidsmarked, så lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

:overrasket: Wow, det var lite.

Min mann er jurist i en mindre kommune og har 6 års ansiennitet fra kommunesektor, han tjener 380.000-,

Skrevet

Min mann er jurist i en mindre kommune og har 6 års ansiennitet fra kommunesektor, han tjener 380.000-,

Hmm...kanksje er gjest kvinne og din mann...vel, mann :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet

Er nok gjennomsnittslønn for folk i kommunal sektor med min ansennietet. Men helt enig i at jeg burde fått mer.

Skrevet

Årh, jeg kjenner jeg blir helt klam av tanken på å søke jobb. :overrasket: Studerer juss på den "nye" ordningen i Bergen på andre året og gjør det sånn passe bra. Midt på treet pluss. Vet at tidligere var det et sykt karakterpress, men da var til gjengjeld også karakter- og eksamenssystemet et helt annet enn det som er nå. Hvor ender egentlig sånn halvgode studenter opp? De som utgjør majoriteten av studentmassen? Det er jo helt urealistisk at alle skal kunne kapre "drømmejobbene" i UD, BAHR eller gudene vet hvor... Jeg er ikke kakse eller særlig karriærejeger, men bekymrer meg en del for fremtiden kjenner jeg... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Er nok gjennomsnittslønn for folk i kommunal sektor med min ansennietet. Men helt enig i at jeg burde fått mer.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner jurister og samfunnsvitere (statsvitere bl.a.) alle tjener minimum 335.000,- i startlønn i kommunen, og etter 2-5 år ligger de på 350.000,- - 400.000,-

Hun ene jeg kjenner sa at snittlønnen lå på omtrent 350.000,- i kommunal sektor for hennes gruppe, med opptil 5 års ansiennitet.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner jurister og samfunnsvitere (statsvitere bl.a.) alle tjener minimum 335.000,- i startlønn i kommunen, og etter 2-5 år ligger de på 350.000,- - 400.000,-

Hun ene jeg kjenner sa at snittlønnen lå på omtrent 350.000,- i kommunal sektor for hennes gruppe, med opptil 5 års ansiennitet.

Samma for meg hvem du kjenner, jeg snakker ut fra Juristforeningens lønnsstatistikk. Selvsagt tjener en del mer, men altså også en god del mindre.

I kommunen jeg jobber er startlønnen ca 300.000.

• 1 måned senere...
Skrevet

Og Juristforeningens statistikker kan jeg bare se langt etter. Ltr 42 med 6 års ansiennitet i staten. Hos oss har dyktige jurister med personalansvar og 10 års ansennitet kun ltr 54.

Så det er forskjell fra hvor man havner. Men Skatteetaten er vel kjent for å ligge noe høyere. Direktoratene ligger ofte høyere enn departementene.(Uvisst av hviken grunn).

Men samtidig er det så mangeartige oppgaver man kan få i staten. Også har vi fleksitid (selv om det ikke har vært tid til å avspasere noe særlig det siste halvåret, og plusstiden hoper seg opp.)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Startlønn for jurister i offentlig virksomhet (stat) er ca 280.000. Man kan regne med en lønnsøkning med ca 2-5 ltr hvert år. Som da selvsagt ikke utgjør særlig mye. Man får høyere begynner lønn dersom man arbeider i direktoratene eller ev på sentralskattekontorene. Skatteetaten generelt ligger nok ikke særlig høyt generelt sett. Som rådgiver tjener man selvsagt bedre. Om man vil tjene mye penger må man nok belage seg på å arbeide i privat virksomhet, begynnerlønnen er der mellom 350.000-450.000 dersom man jobber for et mellomstort-stort advokatfirma. Merk imidlertid at man arbeider mye - og at man ofte ikke har overtidsbetalt og/eller flexitid mv. Jeg anbefaler at du velger et yrke innen et fagområde som interesserer deg og du brenner for. Du skal tross alt arbeide i mange mange år :)

Gjest Gjest
Skrevet

Er fersk jurist og har blitt tilsatt som førstekonsulent i staten. Får ca 297 000 i året.

Gjest Gjest
Skrevet
Er fersk jurist og har blitt tilsatt som førstekonsulent i staten. Får ca 297 000 i året.

Wow, det var lite! :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
Wow, det var lite!  :overrasket:

Og likevel HELT normalt for nyudannede jurister i staten.

Noen som lurer på hvorfor Akademikerne streiket i våres?

Gjest Gjest
Skrevet
Og likevel HELT normalt for nyudannede jurister i staten.

Noen som lurer på hvorfor Akademikerne streiket i våres?

Akademikerne kan ikke være et spesielt bra forbund, når de ikke engang klarer å få forhandlet frem anstendige lønninger for sine medlemmer!

Fagforbundet er flinkere, de klarer å få til større lønnsøkninger enn sine akademiker-kolleger...Kanskej arbeidsgivere har større sympati for gutta på gølve?

Gjest Gjest
Skrevet
Akademikerne kan ikke være et spesielt bra forbund, når de ikke engang klarer å få forhandlet frem anstendige lønninger for sine medlemmer!

Fagforbundet er flinkere, de klarer å få til større lønnsøkninger enn sine akademiker-kolleger...Kanskej arbeidsgivere har større sympati for gutta på gølve?

Det tror jeg de har, dessuten er streikemulighetene større. For øvrig er det lettere å streike når ikke jobben din er triplet når du kommer tilbake.....

-akademikermedlem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...