Gå til innhold

SFO og film


Lindis

Anbefalte innlegg

Sønnen min forteller at de ser masse film på SFO, og dette er noe jeg har reagert sterkt på.

Er det derfor barna går der?

Da han enda var 6 år og vi skulle leie film en helg, pekte han på den ene filmen etter den andre. - Den har jeg sett på SFO, den har jeg sett på SFO....

Og alle filmene var det 7 års grense på. Dette er jo litt forbaska, da vi hele tiden har vært bastante på at barna ikke får se filmer hvor aldersgrensen er for høy.

Og her om dagen hadde de sett Harry Potter!!!!!!!!

Etter min mening en altfor skremmende film for barn på 6 og 7 år.

Jeg vet at noen barn hadde blitt skremt av filmen, og ikke ville se på den.

Er jeg snerpete? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Harry Potter på SFO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nei - dette synes jeg faktisk du skal ta opp. Jeg vet barna mine også får se på film på SFO men aldri mer enn en film i uken - og ikke så mye engang. På meg så virker det som om de som jobber på din SFO ikke gidder å være ute...... TA DET OPP.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg faktisk at jeg skal. :)

Det er greit nok at de ser en film en gang i blant, spesielt hvis det regner trollkjerringer ute.

Men når de har sett "halve" videobutikken etter første halvår på SFO er det for gale.

Barna ser nok Tv som det er, at vi ikke skal betale for det også! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Her er det vel bare å be om et møte med leder for SFO. Som foreldre har vi påvirkningsrett - og hvis du syns det er for mye film så er det klart du skal si fra.

Da sønnen min gikk i SFO var det stor stas den ene gangen i måneden de fikk se film - ellers var de ute nesten hele tiden!

Etter å ha lest innlegg her på KG ser jeg jo hvor utrolig heldig jeg var da SFO var aktuelt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet varierer så lenge vi ikek får nasjonale retningslinjer for sfo!... Men man er vel ikke utrolig heldig når man har et godt tilbud, tror ikek det er Så dårlig jevnt over...

Film burde man ikek se for mye av på et lek, aktivitetes, kultur og fritidstilbud synes jeg.. Ta det opp !.. Dere har kanskje foreldrekontakter for sfo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min sønns sfo ser de bare film av og til. De viste flere i perioden da Lindgren døde, da gikk det i filmatiseringer av hennes bøker. Film vises på et rom for seg selv også, så det blir ikke slik at hele ungeflokken ser film, bare de som er interessert. Men det er altså ikke ofte. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stiller meg igjen tvilende til alt barn forteller.

Kanskje de har sett plakater på SFO med rekalme for filmen?

Kanskje de har sett coveret til filmen?

Kanskje de ikke ser forskjell på coverene?

Jeg husker selv at jeg hadde en periode da jeg løy mye i 6-8-års alderen. Ikke bevisst, men det skjedde bare. Ikke alvorlige ting, men sånne småting som filmer jeg hadde sett, steder jeg hadde vært og ting jeg hadde hørt eller smakt.

Ta det opp da vel, men ikke døm før du vet at det er sant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min sønns sfo ser de bare film av og til. De viste flere i perioden da Vestly døde, da gikk det i filmatiseringer av hennes bøker. Film vises på et rom for seg selv også, så det blir ikke slik at hele ungeflokken ser film, bare de som er interessert. Men det er altså ikke ofte. Heldigvis.

Lingren mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Lindgren kanskje? *mobbemobbe*

Sorry Lasse, bare måtte, ikke vondt ment ;)

tripp trapp ...ta ikke meg for etter meg kommer en som er my større og... ..Så gå da!

OK!

Hehe, Bedre å glemme en d enn å ... ååå starya... :wink:

Anyway: spør hvor ofte de ser film du, direkte og greit. Synes vel en gang mnd er nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Stiller meg igjen tvilende til alt barn forteller.

...ikke døm før du vet at det er sant..

Jeg vet at barn ofte lyger, men dette tror jeg på. Han forteller masse fra handlingen, og når det gjelder Harry Potter har jeg fått det bekreftet fra flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er flott at du reagerer...!

Jeg har selv jobbet på SFO, og vet at det ikke er en standard polisie å se mye på film... Men jeg er klar over at enkelte bruker det som ett tilbud i enkelte ferier. Hvis det feks er dårlig vær. Og det syns jeg er greit, for det skal jo være litt "ferie" på SFO også... Men det at alders grensene ikke blir fulgt, syns jeg rett og slett er ansvarsløst og ganske så dumt... Og det kan nok for mange høres ganske så snerpete ut, men gunnen er den at på SFO skal visse regler overholdes. Og er grensen syv, så ER den jo det... Enkelt og greit... Hva foreldre lar barna sine gjøre hjemme, er opp til dem..... SFO skal jo først og fremst være ett sted hvor barn kan være rundt trygge voksne, isteden for å evt å være alene hjemme. Et sted hvor de kan løpe fra seg, spille typer ballspill, få lekse hjelp og leke med andre barn.

Min pesolige mening er at barn bruker nok tid foran tv, video og ikke minst data spill fra før av. Til at de ikke i tillegg skal ha dette på SFO...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ser den Lasse... Og er enig med deg til en viss grad. Er snakk om hjemme, blant feks mor og far og så er det greit. Fordi da har de, tatt den avgjørelsen på vegne av barnet. Men her er det snakk om SFO, og da er det ikke greit... For hvis en mor har sagt nei til barnet fordi han er 6 og ikke 7, må hun jo kunne gå ut i fra at det er det som er regelen på SFO også. Iom at det er det som er grensen på filmen... SFO er ikke de som skal tøye på slike regler . De skal være med på å lære barna de, at regler er regler og at de ikke skal brytes. For det fører igjen til negative sanksjoner. Her er det veldig viktig at man som voksenperson(på SFO) sender ut klare signeler.(!) Så barn vet hva de har å forholde seg til. Det går igjen på det å være konsekvent. Og dette gjør igjen at barne blir trygge... (gode ringvirkninger, herlig...!) Altså å "Praktisere som man preker" (Sier ikke at det alltid er like lett...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Brunhilde
Hm ser den også' date=' men de aldersgrensene er da også bare anbefalt grense...?[/quote']

Det har du nok helt rett i - og hvis jeg ikke tar helt feil praktiseres følgende på kinoene landet over:

For alle: Ingen anbefalt aldersgrense

7 år: Kan sees fra 4 års alder sammen med voksen

11 år: Kan sees fra 7 års alder sammen med voksen

15 år: Kan sees fra 11 år sammen med voksen

18 år: Absolutt

Legg merke til at det ofte står i kinoannonser: "Aldersgrense 11 år - anbefales ikke for mindre" - eller "Aldersgrense 11 år - anbefalt voksne".

Og de fleste filmene med 7 års aldersgrense er ganske harmløse for 6-åriner også, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-års filmer kan sees fra åtte år med en voksen. :wink:

Jeg synes sfo skulle overholde aldersgrensene uansett, eller innhente tillatelse fra foreldre.

Dersom foreldre mener en film ikke passer for DERES barn (noen tegnefilmer med 7 år kan faktisk være skumle..) så blir det litt vanskelig hvis de bl.a. bruker aldersgrense-argumentet, også følger ikke sfo dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å vise 7 års grense filmer til 6 åringer. Det blir straks noe helt annet når de viser Harry Potter som faktisk har 11 års aldersgrense!! Jeg hadde blitt RASENDE dersom det var mitt barn som hadde sett den filmen på SFO. Hva blir det neste da?? Ringenes herre?? Den har jo også 11 års aldersgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...