Gå til innhold

Middagstråd - vegetar!

Fremhevede innlegg

Skrevet

De selger soyafarse på en del helsekostbutikker, så som Life og Sunkost. Enkelte dagligvarebutikker med godt utvalg kan også ha farse, som f.eks Ultra eller Maxi. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Soyafarse? Hvor får du kjøpt det? :) Skal begynne i det små med et par dager i uken hvor vi har kjøtt, fisk, kyllingfri :) Og da var det veldig artig å lese denne tråden, dere lager jo så mye godt :)

Så bra! :) Soyafarse får man tak i i de aller fleste helsekostbutikker - og noen større matbutikker (Mega har ofte). Jeg bruker soyafarsen fra Hälsans Kök, den er ferdigstekt og trenger bare varmes opp, kan brukes til alt der man ellers ville brukt stekt kjøttdeig.

Skrevet (endret)

I dag blir det poteter, soyaboller, brun saus og grønnsaker.

Endret av cilipili
Skrevet
Hei :)

Ble så inspirert av tråden og lurer på hvordan dere lager vegetarlasagne?

Jeg lager en saus av løk, hvitløk, gulrot, stangselleri, bokstomater, buljongpulver, tomatpuré og krydder. I tillegg lager jeg en ostesaus av mel, smør, melk, cheddar og norvegia. Legges lagvis med pastaplater mellom. Som tilbehør har jeg en grønn salat med rista pinjekjerner og gjene bruscetta til.

Denne lasagnen er fantastisk faktisk!! Har endel venner som ikke lager annen lasagne enn denne lenger. Og de er ikke vegetarianere :)

Skrevet

Her selger de sånn på Domus. ;)

Dagens middag var pitabrød med bønnegugge. :ler:

Skrevet

I dag blir det en lett middag. Er alene hjemme så da lager jeg meg en sandwich. Grovt brød, grønn pesto, salat, tomat og Quorns filéter.

Skrevet

I dag lager jeg nok en lett form for lasagne. Istedet for pastaplater blir det pastaskruer. Går mye raskere, og er nesten like bra.

Skrevet

Okay, der var dagens middag bestemt :ler: Fikk så lyst på lasagne jeg også, så da blir det det!

Skrevet
Okay, der var dagens middag bestemt :ler: Fikk så lyst på lasagne jeg også, så da blir det det!

:ler: Det er ikke mye som er bedre enn lasagne!

Skrevet

Kjøttetere har begynt å lage min versjon da de visst synes den er bedre enn den de lager selv med kjøtt.

Rød saus:

1 løk

2-3 hvitløksfedd

2-3 finhakka stenger stangselleri

1-2 gulrot, finhakka

2 bokstomater

tomatpuré etter smak, ca.ei ss

1-2 terninger grønnsaksbuljong, etter smak

timian, oregano, basilikum

chili

salt og pepper

Kokes i ca.20 minutt.

Ostesaus:

smør

mel

melk

salt og pepper

cheddar og jarlsberg

Lages som vanlig hvit saus. Smak til med osten, men skal smake ganske mye ost.

Resten av osten legger jeg på toppen.

Bruker også bare barillas pastaplater, evnt.ferske om jeg en sjelden gang får tak i det.

Serveres med foccacia, med urter og hvitløk, og en grønn salat med rista pinjekjerner. Får jeg ikke tid å lage foccacia lager jeg tomatbruscetta.

Skrevet

Vegetarlasagne

Ingredienser

2 auberginer

1 stor squash

1 1/2 boks hakkede tomater, helst de med chili

pastaplater

revet ost

revet parmesan

oregano

bechamel-saus:

6 dl melk

3-4-5 ss mel

litt smør

1 liten løk

salt

pepper

oregano

Tilberedning

Skjær auberginene i skiver, strø salt på dem og la dem ligge ca 1/2 time for at saften skal trekke ut. Skyll av saltet. Etterpå steker du disse og squashen (også i skiver) i olje.

Mens du driver og steker, kan du lage bechamel-sausen, som i praksis er hvit saus med nogo attåt. Smelt smøret og visp inn to-tre ss med mel. Når det begynner å bli tykt, spe på med melk. Her må du være rask så smøret/melet ikke svir seg eller blir klumpete. Kok opp og spe på med mer melk etter hvert, hvis sausen blir for tynn, kan du ta i et par ss mer med mel. Ha oppi salt, pepper, malt muskat og nellik etter smak og behag. Sausen skal ikke smake søtt. Hakk opp løken og ha oppi sausen.

Legg ingrediensene lagvis slik:

auberginer +squash

hakkede tomater

kvernet pepper

pastaplater

litt bechamel-saus

auberginer+squash

hakkede tomater

pepper

pastaplater

resten av bechamel-sausen

revet ost som dekker toppen av formen

revet parmesan

oregano

Pass på at formen er stor nok til at det ikke koker over når du har det i ovnen.

Stekes i komfyren på 225 grader i 1/2 time-40 minutter, toppen skal være godt stekt og sprø.

:gjeiper:

Ellers kan jeg anbefale quorn!!!

http://www.quorn.no/

Både bitene og filetene er kjempegode.

Skrevet

Jeg ble også påvirket av dere i dag, så det ble gratinert pasta og grønnsaker i mild tomatsaus i dag. ;)

Skrevet

Her ble det bullar, ertestuing, poteter, sjalottløk, brokkoli, blomkål og gulrøtter - med brun saus. Rabarbra- og jordbærsuppe til dessert :)

...og så har jeg veganske banan- og sjokolademuffins i ovnen nå :lur:

Skrevet

Bønneburgere laget med hvite bønner og chipotle, rosmarinpoteter og salat.

Skrevet

Hjemmelaget tomatsuppe av tomater, grønnsaksbuljong, løk, hvitløk, stangselleri, gulrot og paprika.

Skrevet

I dag ble det fulkorns-wraps med stekt og krydet tofu, oliven, squash, paprika. løk, hvitløk, sopp og chili, samt to typer salat.

Skrevet

I dag skal vi ha tacosuppe med alt som hører til, rømme, nachos, øl..

Skrevet

Så et taco-bilde som så så fristende ut, så her blir det taco! *lettpåvirkelig*

Tror faktisk jeg har lyst på tacoskjell og ikke fajitas, for en gangs skyld. Bønnestuing, mais, diverse salatgreier, pico de gallo, guacamole... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...