cilipili Skrevet 30. januar 2009 #1661 Skrevet 30. januar 2009 I dag blir det grønnsakssuppe med grønne linser, cous cous, og indisk krydder. I tillegg blir det hjemmelaga rundstykker.
Gjest Frosk Skrevet 31. januar 2009 #1663 Skrevet 31. januar 2009 (endret) I dag..eh...natt? (her er det ettermiddag og jeg har ikke sovet på over et døgn, *lettere forvirret*) ble det ris med noe curry-greier med grønne erter, ihjelkokte gulrøtter... og kidneybønner. Og en "salat" (?) med kalde kikerter og brekkbønner og noe uidentifiserbart noe, uten noen form for dressing (og strengt tatt også uten smak) Dette var nemlig det SAS hadde å tilby på en 11-timers flight Endret 31. januar 2009 av Frosk
salsera Skrevet 31. januar 2009 #1664 Skrevet 31. januar 2009 (endret) I går hadde vi hjemmebakt ciabatta, hummus, valnøttkrem med paprika, tofuboller smaklt til med rød pesto, puylinsesalat med persille pg rødløk, empanadillas fylt med røde bønner, rødløk, paprika, tomat, chipotle og spisskummen, sigara böregi fylt med feta og persille, kalamataoliven, fylt sopp og minispyd med cherrytomater, mozzarella og basilikum og i dag spiser vi rester. Endret 31. januar 2009 av salsera
LadyB Skrevet 1. februar 2009 #1665 Skrevet 1. februar 2009 I dag blir det hjemmelaget tomatsuppe og rundstykker
Bokalven Skrevet 1. februar 2009 #1666 Skrevet 1. februar 2009 I dag blir det linsesuppe og urtebrød (hurra for brødbakemaskin!). Skal nytes med rødvin til.
Gjest Caya Skrevet 1. februar 2009 #1667 Skrevet 1. februar 2009 I dag blir det kikertfileter med nydelige ovnsbakte poteter.
cilipili Skrevet 1. februar 2009 #1668 Skrevet 1. februar 2009 I dag ble det nøtteburgere, grove burgerbrød, cherrytomatsalsasausting, grønn salat og potetmos. Alt ble laget fra bunn av *stolt*
cilipili Skrevet 1. februar 2009 #1669 Skrevet 1. februar 2009 De så utrolig gode ut de potetene, Caya! Må prøves veldig snart, merker jeg..
salsera Skrevet 1. februar 2009 #1670 Skrevet 1. februar 2009 De potetene må jeg merke meg. I dag laget vi lasagne med hjemmelaget pasta, sopp, grillet squash, paprika, cottage cheese og en tomatsaus med knust soja i.
Gjest Caya Skrevet 1. februar 2009 #1671 Skrevet 1. februar 2009 Potetene var skikkelig gode, og ekstremt enkle å lage. Så de anbefales!
Bokalven Skrevet 2. februar 2009 #1672 Skrevet 2. februar 2009 Hos meg ble det vegetarburgere, ovnsstekte grønnsaker og linsestuing til middag i dag. Ble ca halvparten igjen, så da har jeg middag i morgen også.
Gjest Ludovie Skrevet 2. februar 2009 #1673 Skrevet 2. februar 2009 Trenger man "være" noe? Holder det ikke å si at man ikke spiser rødt kjøtt og kylling? Eller at man spiser fisk men ikke annet kjøtt? (Men joda, pescetarianer er vel den rette betegnelsen dersom man har lyst på en merkelapp ) Beklager at jeg som ikke-vegetarianer blander meg inn her, jeg håper jeg blir tilgitt. Jeg er veldig enig med deg, Frosk. Jeg ser ikke helt hvorfor man nødvendigvis må definere seg inn i en bestemt kategori for så å oppfylle alle kriteriene til denne denne kategorien. Det må for eksempel, etter mitt syn, være lov for vegetarianere å spise gelatin og ost med løpe dersom man er komfortabel med det, uten at de dermed skal bli "tatt" for det. Det er litt synd at det finnes så få kategorier (og at det finnes kategorier i det hele tatt). Hvis man skal forholde seg til merkelapper og kategorier, finnes bare de følgende: omnivor, pescetanianer, vegetarianer (med undergruppene lacto-ovo, lacto-, og ovo-), og veganer (hvor det sikkert finnes undergrupper for og mot honning, f.eks.). Jeg synes at alle bør kunne definere hva de er komfortable med å spise, uten at de skal bli kritisert for det, og også uten at de skal være nødt til å følge dogmer fra en bestemt ideologi.
cilipili Skrevet 2. februar 2009 #1674 Skrevet 2. februar 2009 Kjapp og enkel pitapizza i dag. Ble plutselig litt travelt.
cilipili Skrevet 2. februar 2009 #1675 Skrevet 2. februar 2009 Og veldig enige med dere, Ludovie og Frosk!
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #1676 Skrevet 3. februar 2009 I går lagde jeg små spinatpaier Disse lagde jeg i dag, og de ble kjempegode. Dette tenker jeg at blir godt som nattmat når jeg jobber netter. Går de bra å fryse ned tror du? Og er det noen som har forslag til annet fyll..... uten kjøtt selvsagt?
Gjest Caya Skrevet 3. februar 2009 #1677 Skrevet 3. februar 2009 De spinatpaiene lagde jeg på søndag! Så nå har jeg spist dem til lunsj de siste dagene. Veldig gode og praktiske! Ang. diskusjonen om "merkelapper"; jeg føler at dersom man skal gi seg selv en merkelapp så kan man ikke bare bruke den som man ønsker. Man kan ikke dytte i seg ikke-vegetariske ting og kalle seg vegetarianer (eks. fisk, kylling, gelatin). Det har ikke noe med at man må følge dogmene til en ideologi, men at man bruker korrekt terminologi. Termene setter ikke grensene for hva man "får lov til" å spise, de er kun der for å beskrive et kosthold. Bruker man det feil skaper det bare forvirring. Da får veggiser servert fisk og gelè og folk tror det er helt greit. Det er slitsomt for de som faktisk er vegetarianere på ordentlig. Da blir man plutselig vanskelig og sær. Spis det du vil, men bruk riktige termer så slipper vi å vanne ut de vi har til rådighet. Jeg synes vi har nok kategorier jeg, så får man heller si "jeg spiser/spiser ikke....." for utdype. Er ikke så vanskelig det.
Gjest Ludovie Skrevet 3. februar 2009 #1678 Skrevet 3. februar 2009 Ang. diskusjonen om "merkelapper"; jeg føler at dersom man skal gi seg selv en merkelapp så kan man ikke bare bruke den som man ønsker. Man kan ikke dytte i seg ikke-vegetariske ting og kalle seg vegetarianer (eks. fisk, kylling, gelatin). Det har ikke noe med at man må følge dogmene til en ideologi, men at man bruker korrekt terminologi. Termene setter ikke grensene for hva man "får lov til" å spise, de er kun der for å beskrive et kosthold. Bruker man det feil skaper det bare forvirring. Da får veggiser servert fisk og gelè og folk tror det er helt greit. Det er slitsomt for de som faktisk er vegetarianere på ordentlig. Da blir man plutselig vanskelig og sær. Spis det du vil, men bruk riktige termer så slipper vi å vanne ut de vi har til rådighet. Jeg synes vi har nok kategorier jeg, så får man heller si "jeg spiser/spiser ikke....." for utdype. Er ikke så vanskelig det. Beklager at jeg svarer på dette innlegget. Du må jo føle deg forfulgt! Jeg bedyrer at dette ikke er meningen, men at det handler om at du svarte på noe som jeg skrev om. Jeg er selvfølgelig helt enig i at merkelapper som "vegetarianer" pluss tilleggene "lacto" og "ovo", samt "veganer" er nyttige begreper på restauranter og når det gjelder ferdigmat. Disse termene opplyser jo folk om hvorvidt de kan spise maten eller ikke. Dette har jeg ikke uttalt meg mot. Det jeg er litt mer skeptisk til, er at folk kanskje føler at de må definere seg inn i én av disse kategoriene i stedet for å rett og slett tenke gjennom hva de føler seg komfortable med å spise. Det siste er faktisk først og fremst en kritikk av folk som ikke er vegetarianere, men som allikevel (av én eller annen grunn), føler for å sette fast folk og å finne huller i vegetarianeres livsfilosofi. Jeg synes som sagt at det er tåpelig å kritisere vegetarianere (eller "vegetarianere" om du vil), for å ikke holde seg unna gelégodteri eller ost med løpe. Jeg mener at alle bør få bestemme hva de føler seg komfortable med å spise, og at de skal slippe å møte kritikk for det, og da i hvertfall hvis de er mer etisk bevisste når det gjelder mat enn det store gjennomsnittet.
Gjest Catwoman Skrevet 4. februar 2009 #1679 Skrevet 4. februar 2009 Jeg er i prinsippet enig med deg Ludovie. Tror også det med merkelappene skremmer noen bort. Synes folk kan ekskludere og inkludere løpe, gelatin, diverse e-stoffer alt etter som hva de selv føler er riktig for seg. I virkeligheten blir det sånn som Caya sier. Mye blanding av begrepene - som gjøre at man får servert fisk når man ber om en vegetarrett etc. Men nå tror jeg begrepene er blandet så godt allerede, og veldig mange har rett og slett lite peiling. Som veganer må jeg stort sett alltid fortelle hva jeg ikke skal ha i maten min - fordi folk flest (fortsatt) ikke vet hva det er. Da prøver jeg å si det så enkelt som at jeg ikke spiser noe som er animalsk. Men animalsk virker også til å være et fremmed ord for mange - for likevel blir jeg gjerne spurt om jeg spiser fisk. Det enkleste til slutt blir å ramse opp hva jeg jeg ikke spiser. En annen ting er at mange later til å tro at melkeprodukter er melk fra melkekartongen. Og ikke også alt som er laget av melk. Når jeg sier ikke spiser noen melkeprodukter - tror fortsatt mange at jeg spiser ost og smør. Det var litt utenom diskusjonen - men jeg synes det er litt skremmende hvor lite kunnskaper mange har om hva maten de spiser er laget av. Det burde vel være litt interesse for alle enten man er veggis eller ikke å vite hva man putter i kroppen sin.
cilipili Skrevet 4. februar 2009 #1680 Skrevet 4. februar 2009 I dag ble det pannekaker etter sterkt ønske fra seksåringen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå