Bokalven Skrevet 27. januar 2009 #1641 Skrevet 27. januar 2009 Har du oppskrift ? Jeg har! Min ser sånn ut: Chana Masala Ingredienser: 1 boks hermetiske kikerter (ca 500 g) 4 ss smør 2-3 cm stykke med fersk ingefær 1 løk 1 fersk chili 2-3 tomater 1 ts garam masala 1 ts salt 1 ss sitronjuice Hakkede, friske korianderblader. Slik gjør du: Hell av væsken av kikertene over i en kopp el. l., og la det renne god av. Ta vare på væsken, da denne skal brukes senere. Skrell løken og ingefæren og fjærn frøene fra chilien, og kjør disse i en foodprossessor. Smelt smøret i en gryte. Ha i de hakkede grønnsakene og la det småkoke i 3 minutter. Skjær opp tomatene ha de i gryta.Kok opp, og ha i garam masala og salt.Småkokes i ett minutt.Ha i de avrente kikertene, rør godt, og la det koke på medium varme i 2-3 minutter. Tilsett så vannet fra kikertene, og la dette koke under lokk i 25 minutter. Ha i frisk koriander og sitronjuice på slutten av koketiden. Serveres med ris til.
Bokalven Skrevet 27. januar 2009 #1643 Skrevet 27. januar 2009 Gjerne for dem som tåler det. (Selv tåler jeg ikke hvetemel, så det utgår for min del).
cilipili Skrevet 27. januar 2009 #1645 Skrevet 27. januar 2009 Tusen takk, Bokalven! Gleder meg til å prøve den
cilipili Skrevet 27. januar 2009 #1646 Skrevet 27. januar 2009 Hadde forresten samosa i dag. Slumpa bare og ble dritgodt!
Marilyn0103 Skrevet 27. januar 2009 #1647 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Jeg pleier å bruke Quorn produktene som kun fåes kjøpt på Ica butikkene. En wok variant ala Maren ;P Nok til 2 personer. 1/2 grønn squash 4-5 champignoner 1/2 pose Chinese wok grønnsaker (kan erstattes med ferske grønnsaker..) 10- 12 ferske sukkererter 1/2 pose Quorn biter (200 gram) 1 boks knuste hermetiske tomater (vanlig, chili eller med hvitløk; jeg foretrekker chili) Del opp squashen i grove skiver (ca 0,5 cm tykkelse) og soppene i terninger, som du freser i pannen med olivenolje til alt får en fin gyllen farge. Deretter tar du oppi wokgrønnsakene (eller ferske grønnsaker) samt sukkerertene. Fres i pannen til alt blir skikkelig crunchy og gjennomstekt. Til slutt heller du oppi de knuste tomatene og lar alt trekke godt inn i grønnsakene. Jeg pleier av og til å koke opp litt vann med nudler i tillegg som jeg har oppi wokpannen til slutt. Hell gjerne litt krydder over på toppen (persille, gressløk, chiliblanding, pepper, pesto osv.) Server med en god salat ved siden av, et voilá, bon appetite! (: Endret 27. januar 2009 av Marilyn0103
Gjest Frosk Skrevet 27. januar 2009 #1648 Skrevet 27. januar 2009 Mmm nå fikk jeg lyst på chana masala! I dag har jeg laget kikertgryte med blant annet hermetiske tomater, løk, hvitløk, masse chili - og eple. Couscous til.
Bokalven Skrevet 28. januar 2009 #1649 Skrevet 28. januar 2009 Jeg vurderer å mekke grønnsakscurry til middag i dag.
Fatamorgana Skrevet 28. januar 2009 #1650 Skrevet 28. januar 2009 Stekt laks med woket brokkoli, poteter og gulrot, og hollandaisesaus. Nammenam!!! Laks? Hvilken vegetartype er du?
salsera Skrevet 28. januar 2009 #1651 Skrevet 28. januar 2009 Fatamorgana, det er et veldig gammelt innlegg. Nå fins det en egen tråd et sted for fiskemiddager. I går ble det en liten forandring i planene, så vi hadde veggeburgere (hjemmebakt burgerbrød lå heldigvis ferdig bakt i fryseren) og en salat med mais, paprika og persille. Ja, vi hadde dårlig tid og kjøleskapet var ikke så fullt. I dag skal vi ha fullkornpasta med tomatsaus, grillet aubergine og ricotta.
Gjest Frosk Skrevet 28. januar 2009 #1652 Skrevet 28. januar 2009 Laks? Hvilken vegetartype er du? Sannsynligvis samme typen som mener "dagens rett" på KG i dag er vegetarisk I dag lager jeg lettstekte grønnsaker (brokkoli, gulrot, vårløk, paprika....) med cashewnøtter og soya-lime-hvitløk-chili-saus. Ris til.
Bokalven Skrevet 28. januar 2009 #1653 Skrevet 28. januar 2009 Ble omelett med løk, soyapølser og tomat gratinert med ost på hjemmelaget speltbrød pga hodepine her i dag. Har funnet ut at Hälsans kök-soyapølsene inneholder hvete, så jeg måtte gå for de andre (som jeg ikke husker hva heter).
cilipili Skrevet 28. januar 2009 #1654 Skrevet 28. januar 2009 I dag ble det taco. Laget det vanlige til mannen (en boks tomater, litt røde linser og tacokrydder) og quornbiter med tacokrydder til meg (mannen liker ikke dem). Var dritgodt!
Marilyn0103 Skrevet 28. januar 2009 #1655 Skrevet 28. januar 2009 Jeg spiser fisk av og til..så jeg er nok en "fisketarianer" ;P eller...pescetarianer (:
Bokalven Skrevet 29. januar 2009 #1656 Skrevet 29. januar 2009 Jeg er pescetarianer, men det hindrer meg ikke fra å snakke varmt om deilig vegetarmat.
Gjest Solsikke Skrevet 29. januar 2009 #1657 Skrevet 29. januar 2009 I går lagde jeg en lasagne av det som var i kjøleskapet egentlig. Litt rødløk, masse spinat, litt squash, paprika, gulrot, og noe marinert tofu, alt godt krydret, og med ostesaus og lasagneplater. Hvitløksbaguetter til I dag ble det rester...
Gjest Solsikke Skrevet 29. januar 2009 #1658 Skrevet 29. januar 2009 Jeg er pescetarianer, men det hindrer meg ikke fra å snakke varmt om deilig vegetarmat. Så det er det det heter når man spiser fisk og ikke annet kjøtt. Ikke alltid lett å forklare folk hva man "er" når man spiser fisk men ikke annet kjøtt
Gjest Solsikke Skrevet 29. januar 2009 #1659 Skrevet 29. januar 2009 Laks? Hvilken vegetartype er du? Det står faktisk i begynnelsen av denne tråden at det er en tråd for både fisk- og vegetarretter, men nå er det vel kanskje en egen fisketråd ja... husker det fikk noen reaksjoner den ene gangen jeg postet en fiskerett her
Gjest Frosk Skrevet 29. januar 2009 #1660 Skrevet 29. januar 2009 Så det er det det heter når man spiser fisk og ikke annet kjøtt. Ikke alltid lett å forklare folk hva man "er" når man spiser fisk men ikke annet kjøtt Trenger man "være" noe? Holder det ikke å si at man ikke spiser rødt kjøtt og kylling? Eller at man spiser fisk men ikke annet kjøtt? (Men joda, pescetarianer er vel den rette betegnelsen dersom man har lyst på en merkelapp ) Det står faktisk i begynnelsen av denne tråden at det er en tråd for både fisk- og vegetarretter, men nå er det vel kanskje en egen fisketråd ja... husker det fikk noen reaksjoner den ene gangen jeg postet en fiskerett her Det står også "forbeholdt vegetarmat" i overskriften - og fisk er jo ikke vegetarisk. Uansett så er det blitt en ren vegetartråd i løpet av de nesten tre (?) årene siden tråden ble startet - fiskeretter kan jo postes i en av de andre middagstrådene. Mange tror at vegetarianere spiser fisk, og da trenger vi vel ikke akkurat bidra til å øke forvirringen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå