Gå til innhold

Middagstråd - vegetar!

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag blir det hjemmelaget pizza med nachos, oliven, squash, paprika. løk, purre, pesto... :sikle:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lager du paner selv eller kjøper du den, Rainbow Brite?

Vi skal spise hos venner i dag, det blir i alle fall børek og resten blir en overraskelse. :)

Kjøper! På Tandori Hut. Beste saag paner i byen!! :wow:

Skrevet

Takk for tipset! :)

I dag skal vi ha rajmah masala, basmatiris (jeg har en rest villris som jeg sikkert blander inn) og grønne bønner tilberedt med bl.a. ingefær og tomater.

Skrevet

Grønnsakssuppe med alt mulig godt i :sikle:

Skrevet

Lasagne med spinat og ricotta.

Skrevet

Cashewnøtt"stek" med poteter, asparges og sjalottløksaus :sikle:

Skrevet
Cashewnøtt"stek" med poteter, asparges og sjalottløksaus :sikle:

Fyttirakkern den var IKKE noe god!!! :nei::regler::kjefte:

Det var denne. Så med mindre du liker peanøtter som later som de er cashewnøtter, styr unna!! :kjefte:

(Resten var godt da :fnise: )

Skrevet

Spaghetti med hjemmelaget tomatsaus. (Med litt vel mye chilli oppi... :overrasket:)

Skrevet
Fyttirakkern den var IKKE noe god!!! :nei::regler::kjefte:

Det var denne. Så med mindre du liker peanøtter som later som de er cashewnøtter, styr unna!! :kjefte:

(Resten var godt da :fnise: )

Huffda... Vi lager alltid cashewnøttpaté på julaften, men fra bunnen da. Fortsatt interessert i å prøve, eller har du gitt opp?

Ellers hadde vi tomatsuppe og pannekaker i dag.

Skrevet
Huffda... Vi lager alltid cashewnøttpaté på julaften, men fra bunnen da. Fortsatt interessert i å prøve, eller har du gitt opp?

Ellers hadde vi tomatsuppe og pannekaker i dag.

Veldig lyst til å prøve fra scratch, er jo veldig glad i cashewnøtter! :jepp: Men IKKE peanøtter!! :kjefte:

:fnise:

Skrevet

Cashewnøttpaté

2 ss soltørkede tomatolje eller olivenolje

1 stor løk, finhakket

2 store fedd hvitløk, finhakket

1 boks hakkede tomater

12 soltørkede tomater i olje - hakkes

200 g cashewnøtter - hakkes

skallet av 1/2 sitron

1ss hakket frisk basilikum

1 egg, pisket

salt

nymalt sort pepper

250 g dypfryst butterdeig

---------------------------------------

Ovn 180 grader.

Kle brødform med bakepapir/smør

Varm olje. Tilsett løk og hvitløk. La surre m lokk. Tilsett tomater. Koko uten lokk til væsken er fordampet. Ta av kjelen og bland alt i + krydder. Ha blandingen i formen. Stek 45-60 min.

Avkjøl i plast el aluminiumsfolie i kjøleskap.

Varm ovn til 200 grader. Kjevle ut butterdeig. Pakk inn den avkjølte patéen. Stek til overflaten er sprø og oppblåst - 25-30 min.

Vi spiser patéen med ovnsbakte poteter, diverse kokte grønnsaker og sopp-saus eller rødvinssaus.

Skrevet
Cashewnøttpaté

2 ss soltørkede tomatolje eller olivenolje

1 stor løk, finhakket

2 store fedd hvitløk, finhakket

1 boks hakkede tomater

12 soltørkede tomater i olje - hakkes

200 g cashewnøtter - hakkes

skallet av 1/2 sitron

1ss hakket frisk basilikum

1 egg, pisket

salt

nymalt sort pepper

250 g dypfryst butterdeig

---------------------------------------

Ovn 180 grader.

Kle brødform med bakepapir/smør

Varm olje. Tilsett løk og hvitløk. La surre m lokk. Tilsett tomater. Koko uten lokk til væsken er fordampet. Ta av kjelen og bland alt i + krydder. Ha blandingen i formen. Stek 45-60 min.

Avkjøl i plast el aluminiumsfolie i kjøleskap.

Varm ovn til 200 grader. Kjevle ut butterdeig. Pakk inn den avkjølte patéen. Stek til overflaten er sprø og oppblåst - 25-30 min.

Vi spiser patéen med ovnsbakte poteter, diverse kokte grønnsaker og sopp-saus eller rødvinssaus.

Å, det hørtes utrolig godt ut! Og ingen peanøtter i sikte! :hoppe:

Tror du man kan lage selve pateen dagen før, og så varme opp med butterdeig dagen etter? Må jo ta enormt med tid, i og med at pateen må bli kald før den kan settes inn i kjøleskapet.. Hvor lang tid tar det ca før væsken er fordampet i trinn 1?

Hvor mange personer er denne til forresten? Virker som en ganske stor porsjon? Skal man pakke inn i flere lag butterdeig, eller bruker man bare én plate? Legger man pateen inn i brødformen igjen når man har surret den inn i butterdeig, eller setter man den inn i ovnen på bakepapir da?

:sikle:

Skrevet
Å, det hørtes utrolig godt ut! Og ingen peanøtter i sikte! :hoppe:

Tror du man kan lage selve pateen dagen før, og så varme opp med butterdeig dagen etter? Må jo ta enormt med tid, i og med at pateen må bli kald før den kan settes inn i kjøleskapet.. Hvor lang tid tar det ca før væsken er fordampet i trinn 1?

Hvor mange personer er denne til forresten? Virker som en ganske stor porsjon? Skal man pakke inn i flere lag butterdeig, eller bruker man bare én plate? Legger man pateen inn i brødformen igjen når man har surret den inn i butterdeig, eller setter man den inn i ovnen på bakepapir da?

:sikle:

Huff, nå spør du bare budbringeren... Det er alltid samboeren min som lager maten julaften...

Selve pateen kan du godt lage dagen før eller tidlig på dagen.

Det tar ikke så lang tid å koke tomatene, visstnok. Avhenger hvor sterk varme du har det på. Kjenner jeg samboeren rett så lar han det koke over svar varme.

Ellers pleier vi å lage to former. Da er vi 5 voksne og ett barn. Har alltid rester, så det er mulig det hadde vært nok med 1 (men i og med at det er jul vil vi jo ha nok mat).

Kun ett lag med butterdeig, men til det trenger du mer enn en plate butterdeig pr. form. Du kan kjevle platene isammen. Innpakket paté legges ikke tilbake i brødformen (den brukes kun for å forme patéen) - men rett på bakepapir.

Nam. Gleder meg til jul!

Skrevet

I dag er jeg hjemme alene da samboeren min er på arbeid og jeg har en fridag. Derfor ble det bare noe lettvint som pølse med lompe. Bringebærjuice til.

Skrevet
I dag er jeg hjemme alene da samboeren min er på arbeid og jeg har en fridag. Derfor ble det bare noe lettvint som pølse med lompe. Bringebærjuice til.

soyapølser?

Skrevet

Jeg så ikke at det var vegetarmat før jeg hadde skrevet og tastet inn svar og da var det for seint. Beklager.

Skrevet

I dag gratinerte jeg blomkål. Hadde noe veggis-bacon som måtte brukes, så det stekte jeg og hadde på toppen. Poteter til.

Skrevet (endret)

Tirsdag hadde vi tofukaker, brød og salat.

I går laget vi "Løkkake" og i dag tok vi couscoussalat med grillede grønnsaker og kikerter, så får vi heller ta polentapizzaen senere en gang.

Endret av salsera
Skrevet

Vi har mye couscoussalat igjen fra i går, så i dag blir det rester. Kanskje lager vi noe annet godt til kvelds.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...