Gå til innhold

Middagstråd - vegetar!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Den lagde vi også for noen dager siden, men med squash, løk og limabønner. Veldig fornøyd, hva synes du? :)

Jo, veldig fornøyd med resultatet (til pose å være). Samboeren min er veldig flink til å lage indisk mat fra bunnen, så jeg er litt utskjemt. Men til hverdagsmat tyr jeg gjerne til Toro-posen igjen :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Rainbow Brite_*
Skrevet
Jo, veldig fornøyd med resultatet (til pose å være). Samboeren min er veldig flink til å lage indisk mat fra bunnen, så jeg er litt utskjemt. Men til hverdagsmat tyr jeg gjerne til Toro-posen igjen :)

Jepp, samme her :)

Skrevet

De siste dagene har vi spist squashkrem, channa dal og naanbrød,

Sursøt wok med gresskar, squash, selleri og tomater og ris,

chilibønnegryte med gulrot, paprika, selleri og bulgur og i dag hadde vi bulgur med gresskar og røkt tofu.

Skrevet

Hvordan lager du squashkrem?! Hørtes spennende ut!

I dag bestilte vi bare fra pizzabakeren.

Skrevet (endret)

Squaskkremen er en Madhur Jaffrey-oppskrift. Den er en ganske mild og passet veldig bra til channa dal, synes jeg. Jeg legger ut begge oppskriftene:

Squashkrem:

3 ss olje

225 g finhakket løk

3 fedd hvitløk, finhakket

1/4 ts gurkemeie

1,25 kg squah, i 55 mm store terninger

1 ts salt

1 ts malt spisskummen

1 stor prise cayennepepper

svart pepper

1 1/2 ts tomatpure

(Jeg halverte omtrent mengden av sqush og løk)

Surr løk og hvitløk ca. ti min i oljen, tilsett gurkemeie og ta så ut ca. en tredel av løkblandingen.

Tilsett sqaush og salt og rør til den begynner å avgi vann. Sett lokket på og la det surre i ca. 10 min. Tilsett spisskummen, cayennepepper, svart pepper og tomatpure, bland godt og bruk en potetstapper til å lage en grov krem/pure mens blandingen hele tiden koker videre. Bland inn resten av løken til slutt.

Channa dal Sumana Ray

200 g channa dal (halve kikerter)

1,4 l vann (jeg brukte bare ca. halvparten)

1,5 ss ghee

3/4 ts hel spisskummen

2 laurbærblad

2 tørkede røde chilier

5 cm kanelstang

4 kardemommebelger

3/4 ts gurkemeie

1/2 ts chilipulver

1 1/4 ts malt spisskummen

1 ts salt

1/2 ts sukker

2 ss kokosraspel

(1 ss rosiner, det hadde jeg ikke)

Kok channa dal i vannet i ca. 1 time og 15 minutter.

Varm opp ghee i en liten kasserolle og tilsett hel spisskummen, laurbærblad, rød chili, kanelstang og kardemommebelger. La det surre litt før du tilsetter gurkemeie, chilipulver, malt spisskummen, salt og sukker og la det surre et minutt før du tilsetter kokosraspel og evnt. rosiner og lar det surre 1-2 min til.

Bland krydderblandingen med channa dal.

Endret av salsera
Skrevet

Oj, høres spennende ut. Takk for oppskrift. :)

Skrevet

Hjemmemekka bønnekaker med poteter, asparges og bernaise :sikle:

Skrevet

I dag laget vi komler med gulrøtter og kålrabistappe. Regner med å steke restene i morgen!!

Skrevet

Rødbetecurry med basmatiris. :)

Skrevet
Rødbetecurry med basmatiris. :)

:sikle: Oppskrift? :)

Skrevet

Jeg finner den ikke akkurat nå, men jeg skal lete videre senere. Det var Bada som la ut oppskriften en gang. :)

Skrevet (endret)

Jeg bakte fire store rødbeter på forhånd, og vi brukte de tre største, men vi (samboer og jeg) fordoblet oppskriften og har lunsj i dag også.

De store trengte ganske lang tid i ovnen, men kanskje du finner noen mindre?

Den siste skal jeg bruke til haloumi med rødbeter og enten grønne bønner eller brokkoli i kveld. Jeg tror det blir brokkoli, da kan jeg bruke resten på pizza i morgen. :)

Endret av salsera
Skrevet
Jeg bakte fire store rødbeter på forhånd, og vi brukte de tre største, men vi (samboer og jeg) fordoblet oppskriften og har lunsj i dag også.

De store trengte ganske lang tid i ovnen, men kanskje du finner noen mindre?

Den siste skal jeg bruke til haloumi med rødbeter og enten grønne bønner eller brokkoli i kveld. Jeg tror det blir brokkoli, da kan jeg bruke resten på pizza i morgen. :)

Men hvordan gjør man det rent fysisk? Pakke inn i sølvpapir? Ikke pakke inn i sølvpapir? Ovnen på 100 grader? Ovnen på 200 grader? Hva er lenge? 20 min? 40 min? 60 min?

Må rødbetene bli kalde igjen, før man bruker de i curryen?

OG, hva er haloumi? :sjenert: Hørtes spennende ut! :jepp:

Som du skjønner har jeg ikke enorm erfaring med rødbeter, men å, det er godt! :)

Skrevet

Det ble rødbetecurry i dag, og det var KJEMPEGODT! :jepp: Brukte en del mer kokosmelk enn anvist, men det er jo bare smak og behag!

Tusen takk for deilig tips! :)

Skrevet

Enkelt og greit i dag - soyabiter i tomatsaus til økologisk fullkornsspaghetti.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Sløyfepasta med aromasjampinjong, rødløk, chili, parmesan og matfløte.

Skrevet

Rainbow Brite, beklager at jeg ikke svarte bedre. Jeg vet ikke helt selv. Siden de rødbetene jeg hadde, var enorme, lot jeg dem være i ovnen i to timer. Hvordan gjorde du det?

Halloumi (skrives det egentlig med l eller ll på norsk?) er en gresk ost som beholder konsistensen sin når den grilles.

http://en.wikipedia.org/wiki/Halloumi_cheese

Skrevet
Rainbow Brite, beklager at jeg ikke svarte bedre. Jeg vet ikke helt selv. Siden de rødbetene jeg hadde, var enorme, lot jeg dem være i ovnen i to timer. Hvordan gjorde du det?

Halloumi (skrives det egentlig med l eller ll på norsk?) er en gresk ost som beholder konsistensen sin når den grilles.

http://en.wikipedia.org/wiki/Halloumi_cheese

Vi kokte dem, men kommer aldri til å lage igjen, for jeg har ligget og spydd sjokkrosa hele natten.. Helt sikkert ikke noe med maten egentlig, for mannen ble ikke dårlig, men har fått nok av den lukten for en livstid! :forvirret:

Så idag blir det aspargessuppe til middag, for det har jeg alltid lyst på når jeg er syk :forkjola:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...