Gå til innhold

Middagstråd - vegetar!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre jeg svir av håret og mister et lem innen den tid, er planen taco :pls:

Skrevet

Hehehe.

Ble bare pizza fra Pizzabakeren i dag.

Skrevet (endret)

Fredag ble det spinatrisotto og i går laget vi en couscoussalat med pesto, avocado, cherrytomater og ruccula.

I dag skal vi ha karibisk grønnsakssuppe (potet, gresskar, gulrot, purre, mais, selleri, ingefær, timian...) Glemte chili. Den ble ganske sterk. ;)

Endret av salsera
Skrevet (endret)

Det ble take away fra noodlepie i går i steden ( :sikle: ), så da blir det taco i dag!

Endret av Rainbow Brite
Skrevet

I dag skal vi ha pissaladière, etter en oppskrift jeg fant i en link Nilma la ut i middagstråden. (Good Food).

Skrevet

Sri Lankan Green Bean Curry + fullkornsris :juhu:

Skrevet

Pasta med vegetarkjøttdeig og hvit saus (uten melk).

Skrevet

I dag skal vi ha søtpotetsuppe med chili.

Jeg skal lage denne til middag i morgen, og tenkte først å gjøre det enkelt med bare ris og salat til. Men vi får besøk i morgen, og da trenger jeg en grønnsaksrett som passer til. Har noen et forslag?

Skrevet

Lasagne :sikle:

salsera: anbefaler sri lankan green beans curry på det sterkeste! Men firedoble porsjonen!

Skrevet
salsera: anbefaler sri lankan green beans curry på det sterkeste! Men firedoble porsjonen!

Har du en link til den oppskriften? Jeg tenkte faktisk på å lage en rett med grønne bønner, men de bønnene i butikken i går fikk meg på andre tanker. :tristbla: Men jeg vil gjerne ha en oppskrift til en annen gang. :)

Skrevet
Har du en link til den oppskriften? Jeg tenkte faktisk på å lage en rett med grønne bønner, men de bønnene i butikken i går fikk meg på andre tanker. :tristbla: Men jeg vil gjerne ha en oppskrift til en annen gang. :)

Voila!

Hmm, synes ikke de grønne bønnene ser så verst ut, hvor kjøper du? Vi kjøper på en innvandrerbutikk, og der er de helt fine!

Skrevet (endret)
Voila!

Hmm, synes ikke de grønne bønnene ser så verst ut, hvor kjøper du? Vi kjøper på en innvandrerbutikk, og der er de helt fine!

Takk for oppskriften! Den ser veldig fristende ut. :) Besøket var ikke planlagt, så jeg fikk ikke handlet inn på storhandelsrunden, så jeg bare innom den nærmeste butikken. Der er det dessverre litt mer varierende kvalitet og utvalg.

Det ble den linseretten, basmatiris blandet med villris, salat med koriander, tomater og agurk og et slags nan-brød stekt i stekepanne.

Endret av salsera
Skrevet

I går hadde vi fylt squash servert med brun ris kokt med løk og grønnsaksbuljong. :sikle:

Skrevet

I dag hadde vi spagetti picante. :)

Skrevet
Voila!

Jeg tenkte jeg skulle lage denne til uken, men jeg har et par spørsmål:

Kan jeg bruke tørkede curry-blader?

Hvor mye er 2 c. thin coconut milk? Og bruker du virkelig både tynn og tykk kokosmelk?

Jeg antar at T betyr spiseskje og t betyr teskje?

Skrevet

Hvor mye er 2 c. thin coconut milk? Og bruker du virkelig både tynn og tykk kokosmelk?

Jeg svarer, enda spørsmålet ikke er til meg. :)

Jeg har bare laget linseretten til venstre, og da har jeg droppet curry-bladene. I den indiske kokeboken jeg har står det at man kan droppe å bruke curry-blader hvis man ikke har, så jeg regner med at de ikke bidrar med mye smak.

Når jeg har laget asiatisk mat har jeg alltid tatt det for gitt at "thin coconut milk" betyr den tynne delen av melken, dvs. den som er på bunnen av boksen. Hvis sausen har blitt for flytende eller har litt lite kokossmak har jeg bare tilsatt litt av "kremen".

T betyr ss, og t betyr ts, ja. c er en forkortelse for "cup", som er 2,25 dl i USA, og 2,5 dl i Australia. (Noen ganger har jeg også sett at en kopp er 2,38 dl, så jeg vet sannelig ikke hva man skal tro. :ler:)

Skrevet (endret)

Siden jeg er litt nerdete av meg, måtte jeg bare prøve å finne ut litt mer om "thin cocnut milk". Og jeg fant, jeg fant! I kokeboka til Madhur Jaffrey står det en oppskrift:

Ha 115 g kokosmasse (slik man vanligvis bruker til baking) og 6 dl vann i en kjele. Kok opp. Hell det over i en blender, og la den kjøre i ett minutt. Hell det gjennom en sil kledd med et dobbelt lag muslin/mousseline (jeg vet ikke hva det heter på norsk :ler:), og press ut så mye væske du kan. Dette gir rundt 3,5 dl tykk kokosmelk.

For å lage tynn kokosmelk, koker man opp kokosmassen som ble brukt til å lage den tykke kokosmelken sammen med 6 dl vann, kjører det i blenderen og heller det gjennom kledet. Da får man ca. 4,5 dl tynn kokosmelk.

Endret av bada
Skrevet

Ja, jeg bruker tørkede curryblader. Og cayennepepper i krydderform. Så bruker jeg bare én type kokosmelk. Og tilsetter litt ekstra av krydre jeg liker for å få frem akk den smaken JEG vil ha. Bare bruk det du har og det du liker! :)

bada: er vel ikke sånn man lager kokosmelken på boks? ER DET?! :overrasket: Det høres så kvalmt ut! :ler:

Skrevet
bada: er vel ikke sånn man lager kokosmelken på boks? ER DET?! :overrasket: Det høres så kvalmt ut! :ler:

Jeg vet ikke hvordan de lager koksmelk på boks, så det kan jeg ikke svare på. :ler:

Men jeg nekter å gå med på at det er kvalmt! Jeg har dessuten laget denne grønnsakscurryen mange ganger, og den skiller seg ut fra andre indiske retter jeg har laget i og med at den er mye lettere og friskere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...