Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #1 Skrevet 3. mai 2006 Datteren min har arv på ca 500 000 som står på bankkonto og forvaltes av overformynderiet. Nå er vi i gang med å kikke på bolig og vurderer å be om å få låne arven til boligen. På den måten regner vi med å kunne kjøpe en bedre bolig, samtidig som det vil bli en høyere avkastning på pengene til datteren. Vet at dette er mulig ut i fra lov om umyndiges midler, men er det noen som har hørt om at det er gjort og vet hvordan det foregår i praksis?
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #2 Skrevet 3. mai 2006 samtidig som det vil bli en høyere avkastning på pengene til datteren. Det har dere ingen garanti for, selv om boligprisene har økt de siste årene. Vet det ikke har noe med spørsmålet å gjøre: Men hva med pengene når hun blir myndig, skal du da løse henne ut - eller skal hun være så heldig å få bo hjemme så lenge arven hennes er bundet i det huset? Dette håper jeg rett og slett det ikke er mulig å få gjennomført.
Snupsi79 Skrevet 3. mai 2006 #3 Skrevet 3. mai 2006 Planen din kommer ikke til å gå gjennom hos overformynderiet Jeg tror du mener det bare vel for din datter, men det er altså ikke slik det fungerer.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #4 Skrevet 3. mai 2006 Datteren min har arv på ca 500 000 som står på bankkonto og forvaltes av overformynderiet. Nå er vi i gang med å kikke på bolig og vurderer å be om å få låne arven til boligen. På den måten regner vi med å kunne kjøpe en bedre bolig, samtidig som det vil bli en høyere avkastning på pengene til datteren. Vet at dette er mulig ut i fra lov om umyndiges midler, men er det noen som har hørt om at det er gjort og vet hvordan det foregår i praksis? ← Dette får du neppe gjennomslag for. Hva med når hun er 18 og krever sine penger? man kan jo gå ut ifra at husprisene stiger i verdi til hun er 18,men hvordan hadde dere tenkt det? overf har ikke lov til å låne ut pengene til din datter.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #5 Skrevet 3. mai 2006 Planen din kommer ikke til å gå gjennom hos overformynderiet Hvilken bakgrunn har du for å mene det? Jeg har lest at dette er mulig i Forskrift om plassering av umyndiges midler i tillegg nevnte skifteadvokaten det som en mulighet den gangen datteren fikk pengene. Vet ikke helt hvordan dette kan gjøres i praksis, det er derfor jeg spør. Tenker meg at vi ville måtte refinansiere eller selge den dagen hun fyller 18. Skjønner at det er fort gjort å trekke slutninger, for vi har jo alle hørt om grådige foreldre som "stjeler" barnas penger. Men jeg er veldig glad for at datteren min har litt startkapital og ville aldri gjøre noe for å sette pengene på spill.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #6 Skrevet 3. mai 2006 Hva med når hun er 18 og krever sine penger? Hun kommer da aldri til å skulle måtte stå der og kreve pengene sine. Det er datteren min vi snakker om, det mennesket i verden jeg elsker høyest. Er det mulig å være så fordomsfull...
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #7 Skrevet 4. mai 2006 Hvilken bakgrunn har du for å mene det? Jeg har lest at dette er mulig i Forskrift om plassering av umyndiges midler i tillegg nevnte skifteadvokaten det som en mulighet den gangen datteren fikk pengene. Vet ikke helt hvordan dette kan gjøres i praksis, det er derfor jeg spør. Tenker meg at vi ville måtte refinansiere eller selge den dagen hun fyller 18. Skjønner at det er fort gjort å trekke slutninger, for vi har jo alle hørt om grådige foreldre som "stjeler" barnas penger. Men jeg er veldig glad for at datteren min har litt startkapital og ville aldri gjøre noe for å sette pengene på spill. ← Jeg har ikke noen særlig bakgrunn for å si det faglig sett, men jeg kjenner en som prøvde å gjøre det samme. Moren døde i en bilulykke, og de var kun samboere. Mannen hadde ikke noe egenkapital, og prøvde derfor på å søke om datterens arv hos overformynderiet til egenkapital til hus. Dette gikk ikke gjennom. Nå har jo ikke jeg sett papirene på avslaget han fikk, men tok rett og slett den slutningen at det ikke går å få overført arven til datteren på huskjøp. Men det er mulig det var andre grunner til at akkurat han ikke fikk igjennom dette. Men dette vet nok en advokat alt om.
Gjest allium Skrevet 4. mai 2006 #9 Skrevet 4. mai 2006 Jeg har ikke noen særlig bakgrunn for å si det faglig sett, men jeg kjenner en som prøvde å gjøre det samme. Moren døde i en bilulykke, og de var kun samboere. Mannen hadde ikke noe egenkapital, og prøvde derfor på å søke om datterens arv hos overformynderiet til egenkapital til hus. Dette gikk ikke gjennom. Nå har jo ikke jeg sett papirene på avslaget han fikk, men tok rett og slett den slutningen at det ikke går å få overført arven til datteren på huskjøp. Men det er mulig det var andre grunner til at akkurat han ikke fikk igjennom dette. Men dette vet nok en advokat alt om. ← Jeg kjenner et lignende tilfelle. Helt utrolig at faren som satt igjen ikke fikk ut noe for å gjøre hverdagen med to små barn på ett og tre enklere, med begrunnelse fra vergen om at "pengene skulle stå der til barnas utdannelse". Hva er det to små barn som har mistet moren sin trenger? Gratis utdannelse når de blir 18, eller en far som har overskudd til dem gjennom oppveksten istedenfor at han må jobbe livet av seg så de kan beholde huset?
Kittykat Skrevet 4. mai 2006 #10 Skrevet 4. mai 2006 Datteren min har arv på ca 500 000 som står på bankkonto og forvaltes av overformynderiet. Nå er vi i gang med å kikke på bolig og vurderer å be om å få låne arven til boligen. På den måten regner vi med å kunne kjøpe en bedre bolig, samtidig som det vil bli en høyere avkastning på pengene til datteren. Vet at dette er mulig ut i fra lov om umyndiges midler, men er det noen som har hørt om at det er gjort og vet hvordan det foregår i praksis? ← Dere har ingen garanti for at det vil bli høyere avkastning. Jeg aner ikke hvordan det er med overformynderiet, men siden det er din datters penger, så synes jeg også det er bare rett og rimelig at hun da også står som eier/medeier på huset i og med at det er hennes arv. Men det er meg det da. Nå skriver ikke du hvor gammel datteren din er ( derfor nevnte jeg også medeier/eier ), men har du nevnt det for henne og spurt hva hun synes? Og den dagen hun vil ha pengene sine, så må jo dere nesten selge huset og flytte..... For å få et sikkert svar, foreslår jeg at du tar kontakt med overformynderiet.
Snupsi79 Skrevet 4. mai 2006 #11 Skrevet 4. mai 2006 Jo mer jeg tenker på det, jo mer sier det seg egentlig selv at det er jo slik det bør være - altså at man ikke kan bruke datterens arv på hus til seg selv og sine. På den ene siden synes jeg det er greit, f.eks i tilfeller der en enslig far som er alene med et barn - som ikke har råd til å komme seg inn på boligmarkedet og gi barnet et verdig hjem - i de tilfellene synes jeg at man bør kunne komme frem til en løsning. Men i grenseområdet er jo de som f.eks finner seg ei ny dame, kanskje med egne barn - eller de får barn sammen, samtidig som faren har et barn fra før. Så har de lyst til å oppgradere til en bedre bolig med hjelp av barnets penger - da blir det HELT feil! Så jeg kom tilslutt frem til den konklusjonen at da er det bedre at de feier alle over en kam, og sier at de ikke kan investere barnas penger i bolig.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 4. mai 2006 #12 Skrevet 4. mai 2006 Jeg har sendt brev til overformynderiet, og venter på svar. Om vi får nei, så er det greit også, men er interessert i både å få et billigere lån fra banken og raskere øke formuen til datteren min. Det finnes ingen egoistiske tanker bak dette. Er ikke eiendom noe av det sikreste man kan investere penger i? Og ikke minst så gir det høy avkastning sammenliknet med risikoen. Syns det er litt dumt at pengene står der og øker med ca 10000. Jeg har ikke spurt datteren hva hun syns, men da jeg satt å kikket på leilgheter i går, så var hun litt misfornøyd og sa at vi heller kunne spleise på et ordentlig hus
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #13 Skrevet 4. mai 2006 Er ikke eiendom noe av det sikreste man kan investere penger i? Absolutt ikke.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #14 Skrevet 4. mai 2006 Hei! Her var det mye uvitenhet! Overformynderiet innvilger faktisk lån til bolig som barnet skal bo i. Jeg har fått låne 800' av min sønn til bolig. Det sikrer jo at vi kan bo i en bedre bolig enn det vi ellers hadde hatt råd til. Jeg legger ved link til håndbok for overformynderiet. Nå ser jeg at yhåndboken er revidert siden jeg fikk innvilget lånet, men jeg tviler på om de har fjernet denne muligheten. Overformynderiet sender en innstilling til fylkesmannen som avgjør søknaden. Hvis du får avslag kan du klage til fylkesmannen. Lykke til! Liz http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/andre_dok/...007/dok-bn.html
Gjest Kaffegjesten Skrevet 5. mai 2006 #15 Skrevet 5. mai 2006 Jeg har samme erfaring som Liz, siste i denne tråden. Jeg har også arvet penger og i den forbindelse ga jeg bort ganske mye penger til mine barn. To av ungene er under 18 år og jeg sjekket med overformyderiet om jeg kunne bruke disse pengene til å delfinansiere en leilighet jeg skal leie ut inntil videre. (Bor i hus selv og har mer enn nok med det.) Det var ikke noe problem, bare ungenes andeler ble tinglyst eller de fikk en andelsbrøk resjistrert i eiendomsregisteret. Så nå har jeg leilighet og leier ut. Ungene skal nok få sin skjerv i tillegg når leiligheten selges - ellerkanskje en av dem flytter inn der etterhvert
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #16 Skrevet 5. mai 2006 Hun kommer da aldri til å skulle måtte stå der og kreve pengene sine. Det er datteren min vi snakker om, det mennesket i verden jeg elsker høyest. Er det mulig å være så fordomsfull... ← Det var da ikke slik e mente det da.... du kan o sette deg selv i en vanskelig situasjon, også din datter. ingen vet hva fremtiden bringer. Du/dere kan være syke/ute av stand til å jobbe, dårlig råd osv....Hva med om din datter sier hun SKAL ha penger den dagen hun er 18 år? Du kan ikke si nei. Ikke har vi garantier for noe. Din datter kan ta pengene + avkastningen og feste opp hele dritten. Du må betale henne ut. Eller hva med at hun blir eldre og vet at dere må låne/selge huset for at hun skal få sitt? Hun kan komme i en konfliktsitiasjon med seg selv. Dette syns jeg du burde tenke over. Hvorfor ikke ta opp lån og kjøpe hus, så slipper du eventuelle problemer om noen år. Pengene hennes står trygt der de er.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #17 Skrevet 5. mai 2006 Det var da ikke slik e mente det da.... du kan o sette deg selv i en vanskelig situasjon, også din datter. ingen vet hva fremtiden bringer. Du/dere kan være syke/ute av stand til å jobbe, dårlig råd osv....Hva med om din datter sier hun SKAL ha penger den dagen hun er 18 år? Du kan ikke si nei. Ikke har vi garantier for noe. Din datter kan ta pengene + avkastningen og feste opp hele dritten. Du må betale henne ut. Eller hva med at hun blir eldre og vet at dere må låne/selge huset for at hun skal få sitt? Hun kan komme i en konfliktsitiasjon med seg selv. Dette syns jeg du burde tenke over. Hvorfor ikke ta opp lån og kjøpe hus, så slipper du eventuelle problemer om noen år. Pengene hennes står trygt der de er. ← Og hvilken verdiøkning skal bli henne til del? Det er mange forhold å vurdere her. Jeg hadde aldri forvaltet mitt barns arv på den måten - dere kan komme i interessekonflikt, og det kan føre med seg mye vondt - om dere vil det eller ikke.
Gjest Embla s Skrevet 5. mai 2006 #18 Skrevet 5. mai 2006 Hun kommer da aldri til å skulle måtte stå der og kreve pengene sine. Det er datteren min vi snakker om, det mennesket i verden jeg elsker høyest. Er det mulig å være så fordomsfull... ← Nå er det jo betryggende å høre at du tenker slik, men overformynderiet må gå ut i fra at ikke alle tenker likt, og beskytte barna. Hvis disse pengene er av avgjørende betydning for at datteren din skal få en god oppvekst (i et bra hus) tror jeg godt det kan la seg gjøre å låne noen av pengene, men hvis det bare er for å øke standarden fra "bra til flott" er jeg ikke så sikker. Uansett blir det vel litt smådumt når datteren din blir 18? Sikkert litt vanskelig for henne å be dere selge huset fordi hun skal ha arven sin?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #19 Skrevet 5. mai 2006 Sikkert litt vanskelig for henne å be dere selge huset fordi hun skal ha arven sin? ← Blir fort et vanskelig dillema det.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #20 Skrevet 5. mai 2006 Ser at flere over argumenterer for at det hadde vært "annerledes" for en alenefar, at han på en måte har mer rett på pengene. Ble bare litt nysgjerrig, mener dere at tilsvarende gjelder for alenemødre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå