Gjest sexysadie Skrevet 3. desember 2002 #21 Del Skrevet 3. desember 2002 D er ikke d at jeg ikke ville ha støttet min 16 årige datter om hun hadde blitt gravid, men samtidig ville jeg ha blitt sint på meg selv som hadde oppdratt en sådan korttenkt datter. (Si meg: Er d foreldrene eller skattebatalerne som skal fø på folks barn??? når ett barn på 16 år er d jo oss andre (dvs.skattebetalerne)som må betale.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mira1 Skrevet 3. desember 2002 #22 Del Skrevet 3. desember 2002 Stakkars jente. Det er ikke greit å være 16 år og forelsket. Det er også klart at en så pass mye eldre gutt har litt større "makt" nå enn om jenta hadde vært 23 og gutten tilsvarende eldre. Jeg var selv forelsket i en gutt på 23 da jeg var 15, og vi var kjærester. Det var klart at fristelsen var der, men hadde heldigvis mot til å si nei. Det er noe som heter at kua skal huske på at hun også har vært kalv.... Hvis det er slik at hun har vært trist, skjønner hun nok alvoret nå, men det er lett å være etterpåklok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 3. desember 2002 #23 Del Skrevet 3. desember 2002 D er jo så at man kan begynne å lure hva en 23 årig mann egentlig gjør ilag m en 16 årig jentunge. Hva snakker de egentlig om? men d er vel så at de ikke snakker så mye, noe graviditeten som han burde ha hindret er bevis på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 3. desember 2002 #24 Del Skrevet 3. desember 2002 Synes mange her inne virket litt dømmende. Jeg synes at mange skal vente alforlenge med og få barn. De skal ha god jobb og være ferdig med utdannelse, men det som er så synd er jo at disse perfekte foreldre med alt det materilelle klart ikke klarer og ta bedre vare på banra sine. Jeg mener fremdeles at 16 er for tidlig for og få barn, men og dømme disse " barna" som mange kaller disse unge mødrene er ikke det litt feil? Å dømme dem hjelper ikke på¨situasjonen og det fører ikke til at det er ferre som blir mødre i ung alder. Er det ikke når sånt skjer at vi som er så voksne kan vise dette ved og hjelpe og ikke fordømme som små drittunger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 3. desember 2002 #25 Del Skrevet 3. desember 2002 Foreldrene som ikke har bedre kontroll på barna sine enn at de går hen og blir gravide når de er 15 år burde strengt ikke hatt barn. Når jentene er så unge skal foreldre vite hvem kjæresten er og jenta skal ha kunnskap om prevansjon. 20 år+ gamle gutter skal ikke fly etter 15-16 åringer, det er på grensen til pedofili. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 3. desember 2002 #26 Del Skrevet 3. desember 2002 Og som vanlig sier vi takk til det vannvittig gode rådet fra Milla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 3. desember 2002 #27 Del Skrevet 3. desember 2002 Jeg hadde sex da jeg var 16. Det har mange andre også. Ikke all verden morallærdom eller prevensjonsopplysning kan hindre at noe går galt. kondomer sprekker, pillen svikter. Heldigvis ble jeg ikke gravid, men jeg er sikker på at Fryde-mor hadde tatt sin datter i hånden og leid henne et visst sted. Skjønt - er jeg sikker på det? Jeg vet at uansett hadde foreldrene støttet meg - det har de alltid gjort - uansett hva slags galskap jeg har bedrevet. Visste de hvem kjæresten min var? Jada, han var ett år eldre enn meg og de kjente ham godt. Jeg har sagt det før - og sier det igjen - INGEN preventiver er 100% sikre. Den eneste måten å ikke bli gravid på som er 100% sikker - er å ikke ha sex. Sorry - men sånn er det bare. Var jeg for ung til å ha sex da jeg var 16? Jeg var i fast forhold og følte meg klar. Men jeg mener i dag at har man sex må man ta ansvaret. Hadde jeg vært klar for det? Neppe. Kan man hindre ungdom å ha sex? Det er vel som en snøballs sjans i helvete. Kan man hindre en 16 åring å treffe kjæresten? Ikke sjans. Men lar vi dem treffes, har man sjans å over våke noe. Informasjon - opplysning - det er bare å jobbe. SUSS-legene gjør en kjempejobb. Nå gjelder det bare at kuene ikke glemmer hvordan det var å være kalver - så de kan snakke med døtrene sine. Eller - snarere glemmer hvordan det var - vi blir dritredde dersom vi husker hva VI gjorde, og nå er det verre. I dette konkrete tilfellet - er forholdet meget spesielt, og en 23 åring som planlegger barn ed en 16 åring kan da ikke være særlig begavet? Hva sier dere 16-åringer her inne. Som er 16 år i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 3. desember 2002 #28 Del Skrevet 3. desember 2002 20 år+ gamle gutter skal ikke fly etter 15-16 åringer, det er på grensen til pedofili. Nåja, Milla. Jeg vil nå ikke si at min 23-årige kjæreste er pedofil som er sammen med meg som er 17. Det er mitt valg å være sammen med ham, jeg kunne gått når jeg ville, men jeg velger fortsatt å være sammen med ham. Slik har han det med meg og. Hvorfor velger så jeg å være sammen med noen som er eldre enn meg? For det første vet jeg at alder har noe å si, og det har jeg jammen fått erfare i løpet av de 2 1/2 årene vi har vært sammen. Men jeg trenger noen som er voksne i hodet. At jeg fant en som er 5 år eldre enn meg, er kun en tilfeldighet. Jeg har aldri følt meg utnyttet på noen måte, og jeg vil på ingen måte kalle meg selv dum eller spesielt naiv, tatt alderen i betraktning. Men jeg må for ordens skyld påpeke at i vårt tilfelle var det ingen som "fløy" etter den andre. Og Tusenfryd: jeg håper jeg kan få svare på spørsmålet ditt, et år gjør vel ikke store forskjellen vel? Jeg er ikke klar for barn på noen måte, derfor tar jeg ansvar for min egen seksualitet ved å gå på p-pillen. Glemmer jeg pillen en dag, følger jeg bruksanvisingen og er enten avholdende eller bruker kondom. Utdannelse er for meg 1. prioritet for øyeblikket, og jeg tar min skolegang seriøst og har såpass respekt for meg selv at jeg hverken forlover meg, planlegger å få barn eller blir gravid i så ung alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 3. desember 2002 #29 Del Skrevet 3. desember 2002 Nåja, Milla. Jeg vil nå ikke si at min 23-årige kjæreste er pedofil som er sammen med meg som er 17./quote] En 17 årig pike kan aldrig bli en 23 årig manns jevnbyrdige.Han har uansett bukten og begge endene her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 3. desember 2002 #30 Del Skrevet 3. desember 2002 Nåja, aldri si aldri. Men du kjenner ikke meg, og kan derfor ikke dømme meg heller. La meg nå bare ha det sagt: jeg har kanskje ikke samme livserfaring som dere, er kanskje ikke så velutdannet, har kanskje ikke vært borti like mange gutter (eller til og med menn?), men en ting er sikkert; jeg er ingen tyggissmattende bimbo som sprayer hår og filer negler dagen lang. Jeg er sammen med en jeg er glad i, en som tar seg tid til å høre på meg, en som faktisk bryr seg om meg, og da velger jeg faktisk å drite i den aldersforskjellen som måtte være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 3. desember 2002 #31 Del Skrevet 3. desember 2002 Nei, Waco, den biologiske mest "riktige" alderen å bære fram og føde barn er 23 år. Har forresten lurt lenge på hvor du har nick'et ditt fra. Waco, Texas? Til saken: Stakkars jente! Selvfølgelig har hun gjort noe dumt, men nå må hun få all mulig støtte. Hva sier forresten barnefaren? Jeg ble selv født da moren min var 16. Jeg har hatt en topp barndom, og det har gått bra med oss begge. Vi er begge "veletablerte" og har høyere utdanning. Gjort er gjort, fokuser på framtida! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emine Skrevet 4. desember 2002 #32 Del Skrevet 4. desember 2002 Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å dømme ett annet menneskes situsjon, hvis man ikke selv har vært der... Det er noe som heter, å føle det på kroppen. Poenget er at jenta allerede er gravid, og såvidt jeg forstår er ikke abort noe mulighet. Så da burde man jo i aller høyeste grad bruke tiden på å gjøre situasjonen mest mulig levbar, for både den vordende mor og dette lille barnet hun bærer i seg... Isteden for å finne ut hvor mange det er som er i mot dette på samme måte som deg... Hun er jo kun 16år...! Nesten ett barn selv, og det er grenser for hvor mye man kan takle, spesielt hvis man er gravid og hormonene ikke er helt på din side. Hvis det er noe som er tragisk i dette, så må det jo være at de nærmeste snur ryggen til en, og sier "man høster som man sår" Gled deg heller over den lykke som det er at det kommer ett nytt liv til verden, og at du faktisk kan bidra med at det får en lykkelig start... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 4. desember 2002 #33 Del Skrevet 4. desember 2002 Og Tusenfryd: jeg håper jeg kan få svare på spørsmålet ditt, et år gjør vel ikke store forskjellen vel? Jeg er ikke klar for barn på noen måte, derfor tar jeg ansvar for min egen seksualitet ved å gå på p-pillen. Glemmer jeg pillen en dag, følger jeg bruksanvisingen og er enten avholdende eller bruker kondom. Utdannelse er for meg 1. prioritet for øyeblikket, og jeg tar min skolegang seriøst og har såpass respekt for meg selv at jeg hverken forlover meg, planlegger å få barn eller blir gravid i så ung alder. Selvsagt, Tristessa - 16 år sa jeg bare fordi det var den alderen som var nevnt som et konkret eksempel her. Jeg spurte, fordi vi som ikke lenger er 16 - eller 17 - ofte har så mange meninger og vet så utmerket godt hvordan det var. Ja, jeg vet i hvert fall hvordan det var da jeg var 16 - men jeg vet selvsagt ikke noe om hvordan det er å være 16 i dag. Og da burde det faktisk være interessant med meninger fra de som faktisk er det også, ikke bare vi gamle, fordømmende og moraliserende tanter som tror vi vet så inmari best til enhver tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 4. desember 2002 #34 Del Skrevet 4. desember 2002 Og da burde det faktisk være interessant med meninger fra de som faktisk er det også, ikke bare vi gamle, fordømmende og moraliserende tanter som tror vi vet så inmari best til enhver tid. Takk for den, Tusenfryd! Tror egentlig ikke det er en så stor forskjell på det å være 17 i dag som 17 for noen år siden. Alle blir vi vel nysgjerrige på ditt og datt, og jeg er bombesikker på at alle går igjennom et stadie hvor foreldrene er de teiteste menneskene på jord. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salina Skrevet 4. desember 2002 #35 Del Skrevet 4. desember 2002 Syntes synd på jenta jeg! Til tross for at det var planlagt. Hun har ikke tenkt på konsekvensene. Men hun må lære av sine feil, og familie og venner må støtte henne. Og han der på 23år... Han er nok ikke helt ved sine fulle fem. Planlegge et barn med en 16åring? Syntes godt han kunne ha ventet noen år til, og hun burde nok ha tenkt litt mer over saken. Stakkars jente... :cry: :o :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 5. desember 2002 #36 Del Skrevet 5. desember 2002 D at denne 23 årige mannen planlegger ett barn m en 16 åring sier virkelig sitt om ham! Jeg synes ikke synd i henne fordi dette har jeg sett så mange ganger og d gjør meg så forbannet at unge piker aldrig hører! De vet alltid selv best og vi andre vet ikke hva kjærlighet er... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest indiangranny Skrevet 5. desember 2002 #37 Del Skrevet 5. desember 2002 Hei Dere :D Jeg skriver litt for å støtte Maeve i denne saken,og er enig at det er galskap å sette unger til verden i alder av 16 år.En 16 åring er ikke mentalt voksen til å få barn selv om hun er det fysisk.En 23 åring skulle hatt mer vett i skallen og brukt kondom.Det sies at når pikken står er vettet borte. Jeg vil ikke si at det er synd i jenta som man reder ligger man er et ordtak,er en voksen til å ha sex så må en være voksen for ansvaret som blir lagt på en også. Hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 5. desember 2002 #38 Del Skrevet 5. desember 2002 jeg undre mig lidt siden nogen siger at en 16 åring ikke er moden nok, ja måske her i norge, men hvis vi nu tager lidt længre syd på ja så er jenter på 16 både gift har unger og flere end en og ser om hushold og diverse, dette har alt med kultur og opdragelse at gøre, en på 16 kan være utrolig barnslig men så sandelig også meget mere voksen end mange som er ældre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mazzy Skrevet 7. desember 2002 #39 Del Skrevet 7. desember 2002 Jeg synes det er skremmende. Har hørt flere svært unge jenter som fabler om baby sammen med kjæresten de har vært sammen med i noen uker, måneder. Selv har jeg aldri vært sånn. Jeg vil noe med livet mitt, bare jeg - før jeg skal dele det med andre. Det tror jeg er en fordel for de aller, aller fleste. Å få være "ung & gal" så lenge som mulig - det blir kjapt nok alvorlig på flere områder. Èn ting er å bli tidlig gravid, og beholde barnet. En annen ting er å planlegge å få barn når du kun er barn selv. I dette tilfellet skulle jeg gjerne gitt denne 23-årige kjæresten et par strake - hva i all verden kan han tenke med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maeve Skrevet 2. januar 2003 Forfatter #40 Del Skrevet 2. januar 2003 Takk for alle gode svar, og mange synspunkter var det om å få barn når man er 16 år. Mange var enige med meg og synes det var galskap. Noen var uenige. Det at jeg nå vil fortelle er at min 16 årige niese spontanaborterte noen dager etter julaften. Hun mistet barnet, og det er jo trist og en fæl opplevelse. Jeg håper og tror at hun skal ta lærdom av dette! Tiden vil vise. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå