Gå til innhold

Når 16 åringer blir gravide, er ikke det galskap?


Maeve

Anbefalte innlegg

Jeg er tante til ei 16 år gammel jente som er blitt gravid. Hun begynte på skolen i høst, og alt så ut til å gå bra.

Hun treffer en 23 årig gutt/mann og de forlover seg etter 2 ukers bekjentskap. Planlegger å få barn. Nå er hun gravid, og sluttet på skolen og flyttet sammen med forloveden. Nå har dette gått opp for henne hva hun egentlig har stelt i stand og hun gråter mye. Jeg hører min datter som er 7 mnd yngre enn kusinen, at hun synes synd i henne. Men jeg klarer ikke å synes synd i min niese. Jeg sier bare, som man reder så ligger man. Hva synes dere? Er ikke dette galskap?? Vært moro å hørt hva dere mener. Er det galskap eller ikke? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at mye er opp til foreldre. Hvilke verdier er det de har formidlet hjemme. Har de ikke snakket meg jenta og fortalt henne hvor viktig det er at man utdanner seg og prøver ut litt før man slår seg til ro. Når man er 16 år er man ikke annet en et barn selv. Jeg blir overrasket at det fremdeles er "vanlig" å få barn i denne alderen. Jeg husker selv fra den tiden, hvor ofte fikk vi ikke høre dette med barn og utdannelse.

Jeg priser meg lykkelig at jeg har slike foreldre som har gitt meg gode holdninger og verdier i livet. Og, ja jeg synes synd på jenta, det virker som hun faktisk ikke viste bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Care!

Jeg vet at hun har fått bra oppdragelse hjemme, og jeg tror ikke det er der feilen ligger.

Hun har alltid vært fornuftig og tatt sine forholdsregler. Blant annet tok hun p-piller når hun hadde kjærester.

Nå virker det mer slik at vettet må ha blitt borte et sted på veien. Jeg klarer bare ikke synes synd i henne i det hele tatt. Men hun tar vel lærdom av dette får vi håpe! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

"Noen trenger ros,andre et spark"? Jeg ser du signerer med det - lever du etter det også?

Det er klart det er synd på jenta! Har du glemt hvordan det er å være forelsket? Spesielt når du bare er 16 år? Hvor lett er det ikke å la seg rive med av fagre ord og hvor lett og søtt og koselig høres det ikke ut med en liten baby som bare er "vår"?

Du burde ikke fordømme niesen din, men stille opp for henne! Og så burde du ta en alvorsprat med din egen datter - så ikke det samme skjer med henne!

Du syns det hadde vært "moro" å høre andres mening om hvorvidt dette er galskap eller ikke. Nei, jeg syns ikke det er galskap, jeg syns det er dypt tragisk!

Så håper jeg bare jenta har et nettverk rundt seg som er i stand til å vise omsorg og omtake for henne i den vanskelige situasjonen hun er - så hun tross alt får et OK liv, selv om hun blir mor i altfor ung alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noen trenger ros,andre et spark"? Jeg ser du signerer med det - lever du etter det også?

Det er klart det er synd på jenta! Har du glemt hvordan det er å være forelsket? Spesielt når du bare er 16 år? Hvor lett er det ikke å la seg rive med av fagre ord og hvor lett og søtt og koselig høres det ikke ut med en liten baby som bare er "vår"?

Du burde ikke fordømme niesen din, men stille opp for henne! Og så burde du ta en alvorsprat med din egen datter - så ikke det samme skjer med henne!

Du syns det hadde vært "moro" å høre andres mening om hvorvidt dette er galskap eller ikke. Nei, jeg syns ikke det er galskap, jeg syns det er dypt tragisk!

Jo jeg gir ros der det trenges, og et spark når det trenges. Jeg vet godt hvordan det er å være forelsket i en alder av 16 år!! Jeg vet også at vi lever i en opplyst tid. Jeg vet også hvordan det er å bli mor i så ung alder! Jeg har barn selv som du sikkert har forstått, og jeg setter grenser for mine unger. Jeg har pratet med mine barn om sex, prevensjon. Jeg har hatt alvorsprat med min datter i noen år og det er ikke sikkert at det samme skjer med henne, men jeg kan også si at jeg har heller ingen garanti.

Jeg vet at min niese har alltid vært en attpåklatt, og bestandig fått sin vilje. Hun hadde kjærester fra hun var 12, men hun har vært fornuftig noen ganger og andre ganger ikke. Jeg vet nok at en 16 åring kan bli smigret av en eldre gutt/mann med egen leilighet, tjener godt, har fin bil og mye annet. Hun har en kjempefin familie, og hjelp og støtte får hun. Jeg omgår ikke henne i det hele tatt, hun har aldri vært hjemme de siste gangene vi har vært der. Hun bor jo ikke hjemme heller. Vel, kanskje jeg forandrer innstilling etter som tiden går. De fleste som kjenner henne sier at hun har forandret seg og at dette ikke lignet henne. Vel jeg synes litt synd i henne, og jeg skal ikke si et pip når jeg treffer henne. Fornøyd nå??

Så håper jeg bare jenta har et nettverk rundt seg som er i stand til å vise omsorg og omtake for henne i den vanskelige situasjonen hun er - så hun tross alt får et OK liv, selv om hun blir mor i altfor ung alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ka jo tenkes at det var kjæresten som var mest pågående om det og få barn. Kanskje hun ikke tørte og si imot han. Og det kan ha skjedd uten at det har virket sånn på utsiden.

Jeg var 16 selv da jeg flyttet sammen med kjæresten min som da var 28. vi forlovet oss ikke før det hadde gått to år. vi ønsket oss barn men var helt enige om og vente til jeg hadde gått ferdig på skolen.

Det som er dumt er jo at når man er nyforelsket så virker alt så mye enklere enn det kanskje er. Jeg mener at alle uannsett alder bør vente noen år før de får barn sammen for det er så mye som kan forandre seg med tiden. Vi har fått en sønn nå som dessverre døde etter bare noen uker, men vi ønsket oss barn da, og vi angret ikke underveis.

Jeg synes synd på henne fordi jeg tror ikke hun så kosekvensene av og få barn med noen så tidlig, det kan jo gå bra, men jeg tror hun vil få det veldig tøft. men hun kommer sikekrt til og trenge mye hjelp og støtte av familien. håper faren til barnet kommer til og stille opp da, og at hun får muligheten til og fullføre skoeln senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristessa

Uff, jeg får bare en vond klump i halsen og i magen når jeg leser om slikt. Mine foreldre var rundt 30 da de fikk meg, og jeg har vel alltid hatt den oppfatning om at unger skal komme sent, etter utdannelse (begge mine foreldre er akademikere og har derfor flere år på universitet). Selv har jeg alltid blitt oppmuntret til å gjøre det bra på skolen, og at en skal finne seg et arbeid en trives med. Med andre ord: karriere er for meg et av de beste mål på hvor langt en har kommet i livet.

Det er kanskje derfor jeg grøsser når jeg ser jevnaldrende jenter som subber rundt med gigantiske mager. Jeg grøsser enda mere når jeg er kjærestene deres, enten er de mye eldre og gjerne for voksne for dem, eller de er like gamle og alt for umodne til å ta ansvar som fedre på en lang stund. Jeg lurer på hvordan det egentlig vil gå med dem, og om de egentlig har tenkt så mye over situasjonen deres. Hva med skolen? Uten utdannelse, uten noen videre arbeidserfaring - hvem skal støtte de økonomisk da? Dessverre er ikke en 16-åring i stand til å ta vare på et barn, hverken mentalt eller økonomisk. Det vil før eller senere bli deres foreldres ansvar. Kanskje det er derfor jeg er så mye for selvbestemt abort; jeg vil at et fremtidig barn skal bli mitt og barnefarens ansvar, ikke mine foreldres, de var jo ikke med i skapelsesprosessen av barnet.

Nei, jeg er glad jeg har innsett at prevensjon, kunnskap og skikkelig kjæreste er den beste måten å ha (nesten) 100% sikker sex på. Unger, bleieskift og amming skal ikke komme på mange år enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mitt navn er Starya. Jeg er en galning.

:roll:

Joda, jeg ble gravid som 16-åring. Var akkurat fylt 17 da småtten ble født, har ikke angret et sekund! Var det noe jeg vil oppfordre andre 16-åringer til å gjøre? Aldri i livet!

Når det er sagt: Ja det er galskap å planlegge et svangerskap når man er 16. Likevel er nok dette en galskap som er forholdsvis utbredt. Når man er 16 så tror man at man vet alt om livet, og ingen må komme å påstå annet. Kjærlighet gjør blind, og kanskje spesielt også i denne alderen. Ulike tabber gjøres, og hos noen består denne tabben i at man planlegger å få barn (barnet i seg selv er selvsagt ingen tabbe, men beslutningen som førte til dets eksistens..hvis dere skjønner hva jeg mener)

Nå angrer hun, hvis jeg forstår deg rett. Det er en lei situasjon for henne, men det er jo av sine feil man lærer. Greit nok at du ikke klarer å synes synd på henne, men husk at hun likevel trenger støtte fra sin familie. Deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg synes det er galskap. Jeg har en nabo på 22 år som har en sønn på 7 år! Hun er alenemor, men har ny type nå som er 9 år eldre enn henne. Sønnen hennes er omtrent like mye hos besteforeldrene sine som hjemme hos mora. Hun fester mye, annenhver helg er ingen overdrivelse. Synes alle 15-17 åringer som får barn bør følges opp av barnevernet. Hvilken oppdragelse har de selv fått hjemme når de havner i en slik situasjon? Og ikke minst: stakkars barn som har så unge og umodne foreldre (dvs mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken oppdragelse har de selv fått hjemme når de havner i en slik situasjon? Og ikke minst: stakkars barn som har så unge og umodne foreldre (dvs mor).

Nåja. Selv den beste oppdragelse kan ikke alltid hindre ungdommer fra å ha sex. Og i de tilfeller svangerskapet ikke er planlagt, som f.eks ved sprukken kondom, så er det lite foreldrene kan gjøre fra eller til. Forøvrig synes jeg det er greit om helsesøster er mer aktivt tilstede for unge mødre, men å skulle koble inn barnevernet kun basert på mors alder er tøvete etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Du klarer ikke synes synd på henne....."som man reder ligger man"

Jøss....hva er det for slags ufølsom holdning mot en SEKSTEN ÅRING ?

Istedenfor å reagere slik du gjør, hvorfor ikke være der for henne istedenfor ?

Hun har tydeligvis skjønt at hun har gjort et par ting som kanskje ikke var så smart.

Men den holdningen din :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Maeve

Jeg er enig med deg helt og holdent

Tenåringspiker er d verste jeg vet, de bare er dumme i hodet!!!

Ellrs da så lurer jeg litt på den 23 årige mannen som flyr rundt m småpiker........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett for andre å dømme som ikke er eller har vært i samme situasjon. Hvorfor er det så lett å skylde på oppdragelse og moral? Jeg syns ikke vi kan laste foreldrene til denne jenta, eller andre jenter for den saks skyld. Vi har alle fri vilje og tar ansvar for våre liv. Når det er sagt mener jeg ikke at det er greit å bli mamma i så ung alder. Likevel skal en ikke henge seg opp i alder i forhold til om du blir en "god" mor eller ikke. For den saks skyld kan en godt voksen kvinne være en dårligere mor enn for eks. en ung kvinne. Modenhet har ikke noe med alder å gjøre.

Nå som denne jenta har havnet i denne ulykkelige situasjonen, vil hun tidsnok oppleve alt som er i vente. Hvordan det vil bli. Jeg syns det viktigste her er å støtte og være der for henne i den vanskelige tiden framover. Hun vil nok trenge all den støtten hun kan få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi må ikke glemme at fra naturens side er 16 årsalderen en bra alder å føde unger, når kroppene enda er friske og raske. Jeg forstår ikke helt den ventinga dere oppfordrer til hele tiden, man skulle nesten tro at dere spekulerer i å utsette den biologiske grense naturen heldigvis har satt.

15-19 års alderen er kvinnen mest skapt til å bære barn!

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke å fri meg fra tanken om "som man reder.." osv.

At en 16-åring planlegger (:o ) å få barn er HELT vanvittig! Jeg er klar over at mange unge jenter går med et ønske om å få en nusselig liten baby, men heldigvis har de fleste vett nok til å vente. Jeg mener at utdannelse, sikker jobb og barn skal komme i den rekkefølgen, med stabilt forhold til den andre forelderen som en forutsetning for i det hele tatt å VURDERE å sette barn til verden. Av hensyn til seg selv og ens egne drømmer og ambisjoner, som nødvendigvis må bli satt på vent når en får barn før disse er oppfylt, men først og fremst av hensyn til barnet. Barn fortjener voksne foreldre som kan ta seg av dem både mentalt og materielt.

Jeg er kanskje gammeldags, men for meg er det også viktig å kunne forsørge barna mine selv. Jeg vil ha denne utdannelsen og den sikre jobben for å kunne betale og ta ansvar for livsoppholdet vårt selv, uten at andre skattebetalere skal måtte forsørge oss.

(Husk at nå snakker jeg om planlagt graviditet i ung alder, jeg skjærer ikke alle unge mødre over èn kam.)

At jenta forlovet seg med denne mannen etter to uker synes jeg sier alt, egentlig. Hun er IKKE moden nok til å få barn. Da skal en ha evnen til å kunne planlegge en smule, og se mulige konsekvenser av valg FØR en tar dem. Og ikke minst være i stand til å sette hensynet til barnet foran hensynet til sitt eget ønske om en nusselig baby :roll: .

Du kan være glad for at din egen datter er så fornuftig at hun ser at dette ikke er noen ønskesituasjon for en 16-åring, FØR hun sitter der med kul på magen!

Og hvis noen skulle være i tvil om hva jeg mener: Ja, dette er spikende sprettende galskap!

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringspiker er d verste jeg vet, de bare er dumme i hodet!!!

Det var jo voksent sagt da!!! tror ikke det bare er tenåringspiker.....

Avogtil er det ikke bare alderen det kommer ann på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg kan faktisk godt forstå hvad som har forgået inde i hoved på en 16 åring som vil ha barn pludselig efter at ha mødt drømme kæresten, ER DET IKKE VORES EGEN SKYLD ? OPDRAGER VI IKKE VORES BØRN TIL AT FINDE DEN RETTE STIFTE FAMILIE ? BLIVE GIFTE MM. jeg var 16 år da jeg mødte drømme kæresten ( troede jeg) giftede mig da jeg var 19 og fik min første baby 20 planlagt på dagen, jeg blev voksen over natten syntes jeg selv, men jeg var jo bare et barn, og jeg har fået en extrem god opdragelse og mine forældre sagde at jeg var alt for hurtig skulle slappe af nyde livet før jeg tog alt så alvorligt, TROR i man lytter til sine forældres råd når man er 16 nej da er man så snus fornuftig at man ved bedst selv..

jeg føler med din lille niese, hun trænger familiens støtte mer end nogen siden, hun trænger at høre at alt skal nok gå bra og at der er hjælp at hente og råd fra alle de voksne i familien, det bliver en tøff tid men hun kan forsætte skole arbejdet selvom hun er blevet mor, men det kræver hjælp og opbakning, desværre så lære vi jo en masse i skolen, men ingen som underviser i hvordan man skal passe børn og klare lives svære opgaver det må vi finde ud af selv, og ofte den hårde vejen,

så mit råd er hjælp og støt hende så godt ud kan, hvad hvis det havede været din egen datte, havede du så slået hånde af hende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Mange gode svar forresten! Jeg vil si at man er ikke moden for å få barn når man bare er 16 år. Dette planla de, og hvor er vettet til forloveden på 23? Jeg vet min niese får hjelp og støtte fra sine foreldre og søsken. Jeg blir heller ikke å jage henne, eller dømme henne. Blir ikke å si et kvekk, for jeg er ikke satt som noen dommer over andre. Jeg synes bare ikke synd i henne fordi dette var planlagt!!! :cry:

Om min egen datter har kommet i en slik situasjon frivillig eller ufrivillig har jeg ikke jaget henne hjemmefra!!

Jeg var ung selv da jeg fikk mitt første barn, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg var umoden og eide ikke tålmodighet. Heldigvis lærte jeg av erfaringene. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på en gravid 16 uansett om det er planlagt eller ikke. En 16 åring er på mange måter et barn i tankegang, impulsive, lette å overtale og uten livserfaring. De tror de skjønner alt og har full kontroll. Det denne jenta trenger nå er trøst og hjelp, ikke høre "Nå kan du se!". Nå er det tross alt et barn på vei, og hun har mye å lære og kort tid å gjøre det på. Så her er det bare å dra opp armene. Det er slike ting man trenger storfamilien til.

Ellers synes jeg reglene i dette landet er litt merkelige.

Man kan ha sex når man er 16 (det innebærer også muligheten for barn), men får ikke gifte seg før man er 18. Man må være 18 for å drikke alkohol og røyke også. Hva er mest alvorlig her? Synes absolutt de kunne hevet grensen for sexuell lavalder til 18. Ingen dør av å vente to år til, og jeg synes det er å legge for mye ansvar på en 16 åring at de risikerer å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir såååå glad i deg Jen :briller: Det var bra sagt.Det 16-åringen trenger nå er trøst og hjelp.Gjort er gjort,og nå må hun se fremover...Det skal nok gå bra skal du se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...