Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2006 #21 Skrevet 2. mai 2006 Jeg brukte Arkana sin "slump- oppskrift" Så jeg tok vel: 6dl blandet grovt mel 6dl hvetemel 1 pose tørrgjær litt salt, litt sukker litt olivenolje (lunket) vann (målte ikke, men lagde deigen litt løs) Brukte håndmixern og blandet det godt og lenge, lot det heve i 50min over vannbad. Delte deigen i to og formet brødene uten å kna de først. Satte de til heving over vannbad igjen i 30min. Da jeg flyttet dem så så jeg at vannbadet hadde rent ut.. Så de hadde bare hevet i romtemperatur. Stekte på nederste rille i ca 45min og vips var brødklubbene ferdig Skulle jeg ha eltet deigen godt etter første heving? Må de heve over f.eks vannbad den siste hevingen? ← I følge min tante skal man aldri bruke mixmaster/håndmixer på deig med gjær for da hever det ikke eller noe slikt. Jeg har gått over til å lage brød i brødmaskin og da er det som regel alltid vellykket brød
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2006 #22 Skrevet 2. mai 2006 Enig med Arkana. Slumpoppskrifter fungerer utmerket til brød og mye annen gjærbakst, men kaker bruker jeg som regel oppskrift til. Ellers er det med brødbaking som mye annet, øvelse gjør mester! Og etterhvert som man øver blir man flinkere til å vurdere deigen. Det er veldig lurt å elte deigen godt. La den heve til ca dobbel størrelse, avhengig av deigtype, gjærmengde og tempratur vil det variere litt. Se på DEIGEN og ikke KLOKKA!
Gjest Binna Skrevet 2. mai 2006 #23 Skrevet 2. mai 2006 Det er stor forskjell på brød og kaker. Jeg har alltid brukt slumpeoppskrifter på brød og mye annen gjærbakst, alltid med vellykket resultat. Når det gjelder kaker derimot, følger jeg oppskrift. Jeg bruker forresten alltid tørrgjær, ikke noe problem. Bruk heller litt for kald væske enn litt for varm, la den heve lenge. Ta fyrstikktesten hvis du er usikker på hvor lenge den har heve. Da lager du en liten fordypning i deigen med en finger, tenner en fyrstikk og holder i gropen. Hvis den slukner er deigen ferdig hevet. Kna godt både før og etter heving, la etterheve godt. Jeg tror du bare må prøve deg litt fram, så blir det et godt resultat til slutt. ← Fyrstikktesten er ny for meg.. Og jeg må kna godt både og og etter. Takk for hjelpen, ønsk meg lykke til..
skrue Skrevet 2. mai 2006 #24 Skrevet 2. mai 2006 Her må det eksperimentering til. Lag en liten (1/4 oppskrift) testdeig i kveld med mindre gjær enn vanlig (kanskje 1/8 del) og "glem" den. Ta en kikk i morgen tidlig. Kna den ned og sett til heving igjen. Kanskje er den bra i morgen ettermiddag. Feiler det så er det ikke mange kronene som er kastet bort (en brøkdel av en halvliter øl på et utested). Det viktige er at når man begynner å få det til så bør man skrive ned hva man bruker, hvor lang tid, hevetemperatur, antall former etc.
anetted Skrevet 2. mai 2006 #25 Skrevet 2. mai 2006 takk Må jeg elte brødene etter forhevingen og? Har tenkt til å gi det et nytt forsøk MED oppskrift.. ← Du trenger egentlig ikke elte den så mye etter heving, men slå den sammen så den mister litt av luften. Selvfølgelig kan man få godt resultat med slumping, men det krever litt øvelse
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå