Gå til innhold

Har bakt noen harde klubber

Fremhevede innlegg

Gjest Binna
Skrevet

Igår fant jeg en brødoppskrift her og satte igang og bake.. Resultatet ble som alltid noen harde klubber av noen brød, som nesten ikke hadde hevet seg. Hva er det jeg gjør feil? Eller hva kan være årsaken??

Kanskje noen har en oppskrift på noen brød som jeg ikke klarer å drepe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Litt vanskelig å hjelpe deg når man ikke vet hva du gjorde med hvilke ingredienser! ;)

Hvor lenge lot du deigen og brødene heve?

Hvor varm var væsken? Hvor mye gjær brukte du?

Hvor mye grovt mel brukte du? Hvor mye fint? Salt/sukker?

Gjest Binna
Skrevet

Jeg brukte Arkana sin "slump- oppskrift"

Så jeg tok vel:

6dl blandet grovt mel

6dl hvetemel

1 pose tørrgjær

litt salt, litt sukker

litt olivenolje

(lunket) vann (målte ikke, men lagde deigen litt løs)

Brukte håndmixern og blandet det godt og lenge, lot det heve i 50min over vannbad. Delte deigen i to og formet brødene uten å kna de først. Satte de til heving over vannbad igjen i 30min. Da jeg flyttet dem så så jeg at vannbadet hadde rent ut.. Så de hadde bare hevet i romtemperatur.

Stekte på nederste rille i ca 45min og vips var brødklubbene ferdig :forvirret:

Skulle jeg ha eltet deigen godt etter første heving? Må de heve over f.eks vannbad den siste hevingen?

Gjest gjest1
Skrevet

Når du hever brød er det viktigere å se på deigen, enn å se på klokka! ;) Deigen vil trenge lengre tid på å heve i romtepratur enn over et vannbad. Ser du at deigen ikke har hevet seg så lar du den stå litt til. Det er også lurt å kjenne på deigen med fingrene. Jeg lar deigen etterheve til et lite press med en finger lager merke, altså at deigen ikke spretter tilbake med en gang.

Første (og eneste) gangen min far bakte brød, glemte han å ha gjær i deigen! Da kan du snakke om steinharde brød!! :) Likevel insisterte han på at vi skulle spise brødene, og ble ganske sur da jeg kastet de i søpla! :)

Gjest Binna
Skrevet

Men er etterheving i ca 30min over vannbad? Jeg har bare bakt brød som skulle være uten gjær før. Men når jeg først har oppi gjær er det irriterende når jeg ikke får det til..

Gjest Gjest
Skrevet

Første gjest her:

Jeg foretrekker alltid fersk gjær. Synes resulatet blir bedre da, men det er kanskje en smakssak?

Jeg ville ha hevet deigen lenger. Jeg lar brøddeigen ofte heve i noen timer og deretter lar jeg den heve en time etterpå. Bruker bare romtemperatur eller setter dem i nærheten av en ovn. Se på brødene og deigen; gi den goood tid til å heve, så blir det nok bedre neste gang!

Hva slags grovmel brukte du? Hvis det var mye rug, gjør det også brødene tyngre.

Skrevet

Hvis du brukte tørrgjær er det viktig at væsken er varm NOK. På tørrgjær-posene står det 43 grader, og i Ingrid Espelid`s kokebok står det at væsken bør være mellom 45 og 50 grader når man bruker tørrgjær. Vet at mange ikke er klar over dette, og bruker for kald væske.Da vil ikke baksten heve seg nok.Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Viss du er uheldig og kommer til å sette brøda "hardt" inn i ovnen, eller dulter bort i noe, kan det være de faller sammen før de begynner å steke og da blir de ikke like store og fine som når du passer på å sette de ferdighevede brødene forsiktig inn i ovnen. Er ikke mye som skal til for at de detter sammen....

Gjest Binna
Skrevet (endret)

Jeg pleier aldri å ha fersk gjær i hus, rekker aldri å bruke det.. Jeg brukte vel 3dl sammalt grovt rug, 2 1/2 dl sammalt grov hvete og litt havregryn.

Angående temperatur på væsken så var den muligens lit for lav, da jeg sjekket på samme måte som jeg har lært å sjekke temperaturen på babymat.. det er vel rundt 37-40 grader?

Så neste gang så skal jeg prøve med mindre rug, varmere vann og lengre heving..

Jeg satte de vel forsiktig inn i ovnen, men skal også passe på det neste gang...

Takk for hjelp!

Endret av Binna
Gjest gjest1
Skrevet

Har ikke noe svar på sprøsmålet, men når det gjelder fersk gjær har jeg et triks :)

Jeg kjøper fersk gjær og fryser den ned, da har jeg alltid fersk gjær i huset.

Tar den ut enhalvtimes tid før jeg skal bruke den og legger den i litt kaldt vann, og tiner den der. og blander så varmt vann i det til passe temp.

Gjest Binna
Skrevet
Har ikke noe svar på sprøsmålet, men når det gjelder fersk gjær har jeg et triks :)

Jeg kjøper fersk gjær og fryser den ned, da har jeg alltid fersk gjær i huset.

Tar den ut enhalvtimes tid før jeg skal bruke den og legger den i litt kaldt vann, og tiner den der. og blander så varmt vann i det til passe temp.

Oi, det visste jeg ikke at gikk an! Da kan jeg jo bare begyunne med det..

Gjest splæsj
Skrevet

Hvor lunkent var vannet du rørte gjæren i? Du skal dryppe litt på pulsåren ved hånden, og vannet skal ha kroppstemperatur. (lært av mormor)

Gjest Binna
Skrevet
Hvor lunkent var vannet du rørte gjæren i? Du skal dryppe litt på pulsåren ved hånden, og vannet skal ha kroppstemperatur. (lært av mormor)

Ja, det var akkurat det jeg gjorde, men det var visst ikke varmt nok til tørrgjær.

Skrevet

Dette er vel viktigere når man bruker fersk gjær?

Jeg foretrekker og fersk gjær. Kjøper den samme dagen som jeg skal bruke den, og etter at jeg bytta fra tørr til fersk gjær har det aldri vært noen problemer.

Gjest LoisLane
Skrevet

Min gjærbakst fikk seg også et oppsving etter at jeg gikk over til fersk og lot baksten heve leeeeenge. Brød lar jeg gjerne stå bortimot en time. Forhevinga er jeg derimot ikke så nøye med.

Gjest splæsj
Skrevet

Nå ble jeg pluttselig usikker. Men - det står vel bakpå pakken. Har ingen pakke tilgjengelig som jeg kan lese på akkurat nå. :ler:

Gjest Binna
Skrevet

Noen som har oppskrift på noen luftige brød, som ikke er loff? Så jeg klarer å bevise for meg selv at jeg faktisk klarer å bake brød.. Synes ikke 123boller telles..

Skrevet

Hvis du bruker tørr gjær skal væsken være noe varmere. Den kan faktisk være opp mot 50 grader før den dør. Grovt brød tenger lenger heving enn lyst brød. Elt deigen i 5 minutter minst, men da med en bakemaskin med eltekrok, bruker du hendene må du beregne lenger tid. Hvis du må ha mer væske eller mel i deigen etter dette må du elte i fem minutter til. Da rekker glutenet å utvikle seg og du får ett bedre resultat. En annen ting er at det ikke lønner seg å ha slumpeoppskrifter på brød og kaker. Dette er like mye kjemi som godt utprøvdse oppskrifter.....

Lykke til, håper du får det til.

Gjest Binna
Skrevet
Hvis du bruker tørr gjær skal væsken være noe varmere. Den kan faktisk være opp mot 50 grader før den dør. Grovt brød tenger lenger heving enn lyst brød. Elt deigen i 5 minutter minst, men da med en bakemaskin med eltekrok, bruker du hendene må du beregne lenger tid. Hvis du må ha mer væske eller mel i deigen etter dette må du elte i fem minutter til. Da rekker glutenet å utvikle seg og du får ett bedre resultat. En annen ting er at det ikke lønner seg å ha slumpeoppskrifter på brød og kaker. Dette er like mye kjemi som godt utprøvdse oppskrifter.....

Lykke til, håper du får det til.

takk :)

Må jeg elte brødene etter forhevingen og? Har tenkt til å gi det et nytt forsøk MED oppskrift..

Skrevet
En annen ting er at det ikke lønner seg å ha slumpeoppskrifter på brød og kaker. Dette er like mye kjemi som godt utprøvdse oppskrifter.....

Det er stor forskjell på brød og kaker. Jeg har alltid brukt slumpeoppskrifter på brød og mye annen gjærbakst, alltid med vellykket resultat. Når det gjelder kaker derimot, følger jeg oppskrift.

Jeg bruker forresten alltid tørrgjær, ikke noe problem. Bruk heller litt for kald væske enn litt for varm, la den heve lenge. Ta fyrstikktesten hvis du er usikker på hvor lenge den har heve. Da lager du en liten fordypning i deigen med en finger, tenner en fyrstikk og holder i gropen. Hvis den slukner er deigen ferdig hevet. Kna godt både før og etter heving, la etterheve godt. Jeg tror du bare må prøve deg litt fram, så blir det et godt resultat til slutt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...