Gjest Bellatrix Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...dpost&p=3190059 Litt inspirert av dette utsagnet, så lurer jeg på hva goth egentlig er. Jeg vet spørsmålet er blitt stilt før, men da ble jeg ikke så mye klokere. Hva er goth, og hva er forksjellen på en wannabegoth og en ekte goth?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 Ikke goth å si... (Jeg tok den allerede i andre post, for å få det overstått).
Gjest Bellatrix Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 Ikke goth å si... (Jeg tok den allerede i andre post, for å få det overstått). ← Takk.
Donnie Darko Skrevet 2. mai 2006 #4 Skrevet 2. mai 2006 http://img.photobucket.com/albums/v739/sol...t20a20repos.jpg
Gjest *Snart medlem* Skrevet 2. mai 2006 #5 Skrevet 2. mai 2006 Dette har vært diskutert her mange ganger før. Hvis du tar et søk på "goth" i alle fora så finner du flere tråder om tema bare på de to første sidene. Ellers er dette også et veldig populært diskusjonstema i Norsk Gothforum
Gjest splæsj Skrevet 2. mai 2006 #6 Skrevet 2. mai 2006 Grunnen til at du ikke fikk svar, er at det finnes mange formeninger om hva det er.
Gjest Bellatrix Skrevet 2. mai 2006 #7 Skrevet 2. mai 2006 Ok. Takk for svar. Det har vel vært det mest oppklarende hittil.
Gjest splæsj Skrevet 2. mai 2006 #8 Skrevet 2. mai 2006 Ok. Takk for svar. Det har vel vært det mest oppklarende hittil. ← Mente du meg? Bare hyggelig, i såfall.
Gjest Bellatrix Skrevet 2. mai 2006 #9 Skrevet 2. mai 2006 Mente du meg? Bare hyggelig, i såfall. ← Ja. Jeg leser stadig om goth, ordentlig goth, fake goth og fjortiss goth. Blir litt forvirra, men hvis det ikke finnes noe fasitsvar på hva goth er så er det lettere å forstå hvorfor jeg ikke forstår.
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2006 #10 Skrevet 2. mai 2006 http://img.photobucket.com/albums/v739/sol...t20a20repos.jpg ← Uff, han så tragisk ut...
svartku89 Skrevet 2. mai 2006 #11 Skrevet 2. mai 2006 Ja. Jeg leser stadig om goth, ordentlig goth, fake goth og fjortiss goth. Blir litt forvirra, men hvis det ikke finnes noe fasitsvar på hva goth er så er det lettere å forstå hvorfor jeg ikke forstår. ← det er kanskje mange meninger om hva en goth er men den mest brukte forklaringen er "svarte klær, digger satan-musikk, går med nagle-halsbånd osv" jeg vil si en GOTH er hva de fleste ser på som satanister, for de som har lest "the Black Bible" så vet dere att satanisme ikke er å tilbe noen satan.. men rett og slett å tro på seg SELV tilbe sin egenart som gud og klare å leve opp til egne krav og forventninger til mennesker. Humanist syns jeg er ett annet ord for satanist. Gothere i dag er SJELDNE, det er mest FJORTISSGOTHERE, de hører som regel på Nightwish og slike "gothic-metal" band, går kledd i svart og sminker seg drastisk, gjærne med SVART øyenskygge, dødninge.hoder på smykker osv.. Fjortissgothere er vel den gruppen mennesker som kommer med flest selvmordstrussler og ikke gjør noe med det.. med fjortissgothere mener jeg UEKTE gothere, de som tror de er gothere og tror de vet hva det vil si å være en ekte gother... egentlig er vel gother en tilhenger av en spesi Tro, er noe med magi og gudene vet.. husker ikke hva troen het... og eneste grunnen att jeg vet så mye om gothere og satanister er att Kristendom, og egentlig religion generelt interesserer meg.. har selv lest The Black Bible og fant ironien og budskapet i "biblen" veldig morsomt og fornuftig! synes ikke boken var så guds-bespottelig som noen har påstått. tvert imot mener jeg att Kristne har spottet "satan"... som i dette tilfelle er mennesket selv!
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2006 #13 Skrevet 2. mai 2006 Den kristne bibelen er jo i enkelte tilfeller også svart. Huff og fyse, hva SKAL dere satanister ta dere til nå?!?!
Dru Skrevet 2. mai 2006 #14 Skrevet 2. mai 2006 egentlig er vel gother en tilhenger av en spesi Tro, er noe med magi og gudene vet.. husker ikke hva troen het... og eneste grunnen att jeg vet så mye om gothere og satanister er att Kristendom, og egentlig religion generelt interesserer meg.. har selv lest The Black Bible og fant ironien og budskapet i "biblen" veldig morsomt og fornuftig! synes ikke boken var så guds-bespottelig som noen har påstått. tvert imot mener jeg att Kristne har spottet "satan"... som i dette tilfelle er mennesket selv! ← Goth har ingenting med religion å gjøre. Goth er en avart av punkerne, faktisk. Det favner alle lag av samfunnet, alle religioner og alt av det meste. Det er ikke obligatorisk å være deprimert og suicidal for å være goth. Det er musikken, det er klærne, det er litteraturen. Det er den generelle stemningen, og det er veldig mye miljøet.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 3. mai 2006 #15 Skrevet 3. mai 2006 det er kanskje mange meninger om hva en goth er men den mest brukte forklaringen er "svarte klær, digger satan-musikk, går med nagle-halsbånd osv" jeg vil si en GOTH er hva de fleste ser på som satanister, for de som har lest "the Black Bible" så vet dere att satanisme ikke er å tilbe noen satan.. men rett og slett å tro på seg SELV tilbe sin egenart som gud og klare å leve opp til egne krav og forventninger til mennesker. Humanist syns jeg er ett annet ord for satanist. Gothere i dag er SJELDNE, det er mest FJORTISSGOTHERE, de hører som regel på Nightwish og slike "gothic-metal" band, går kledd i svart og sminker seg drastisk, gjærne med SVART øyenskygge, dødninge.hoder på smykker osv.. Fjortissgothere er vel den gruppen mennesker som kommer med flest selvmordstrussler og ikke gjør noe med det.. med fjortissgothere mener jeg UEKTE gothere, de som tror de er gothere og tror de vet hva det vil si å være en ekte gother... egentlig er vel gother en tilhenger av en spesi Tro, er noe med magi og gudene vet.. husker ikke hva troen het... og eneste grunnen att jeg vet så mye om gothere og satanister er att Kristendom, og egentlig religion generelt interesserer meg.. har selv lest The Black Bible og fant ironien og budskapet i "biblen" veldig morsomt og fornuftig! synes ikke boken var så guds-bespottelig som noen har påstått. tvert imot mener jeg att Kristne har spottet "satan"... som i dette tilfelle er mennesket selv! ← Oioioi.... Den mest innsiktsfulle uttalelsen om miljøet jeg har vært ute for på lenge.... (eller kanskje ikke)
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #16 Skrevet 12. mai 2006 det er kanskje mange meninger om hva en goth er men den mest brukte forklaringen er "svarte klær, digger satan-musikk, går med nagle-halsbånd osv" jeg vil si en GOTH er hva de fleste ser på som satanister, for de som har lest "the Black Bible" så vet dere att satanisme ikke er å tilbe noen satan.. men rett og slett å tro på seg SELV tilbe sin egenart som gud og klare å leve opp til egne krav og forventninger til mennesker. Humanist syns jeg er ett annet ord for satanist. Gothere i dag er SJELDNE, det er mest FJORTISSGOTHERE, de hører som regel på Nightwish og slike "gothic-metal" band, går kledd i svart og sminker seg drastisk, gjærne med SVART øyenskygge, dødninge.hoder på smykker osv.. Fjortissgothere er vel den gruppen mennesker som kommer med flest selvmordstrussler og ikke gjør noe med det.. med fjortissgothere mener jeg UEKTE gothere, de som tror de er gothere og tror de vet hva det vil si å være en ekte gother... egentlig er vel gother en tilhenger av en spesi Tro, er noe med magi og gudene vet.. husker ikke hva troen het... og eneste grunnen att jeg vet så mye om gothere og satanister er att Kristendom, og egentlig religion generelt interesserer meg.. har selv lest The Black Bible og fant ironien og budskapet i "biblen" veldig morsomt og fornuftig! synes ikke boken var så guds-bespottelig som noen har påstått. tvert imot mener jeg att Kristne har spottet "satan"... som i dette tilfelle er mennesket selv! ← Det der var jo ganske langt unna et riktig svar. Sikkert noe riktig i det, sånn av og til. Men... Gothere tror på like mye forskjellig som alle oss andre "normale". De har ingen bestemt felles tro, og det er heller ikke alle gothere som er humanister/satanister. Gothere er jo også normale mennesker, så det sier seg selv.
Gjest Skrevet 12. mai 2006 #17 Skrevet 12. mai 2006 Nå fins det to betegnelser av ekte goth, som jeg går etter da.. Man har denne ungdomsgoth stilen, da tenker jeg, svart, svart og mere svart, nagler, svart sminke, tung sminke, hodeskaller o.s.v.. Sånn som dette.. http://eternity8.sempai.org/images/azngoths/b-31.jpg Og man har den klassiske goth, noe mere ala slik det var før i tiden.. Romantiske kjoler, blonder, mye svart der og , men alikevel ikke så mye... Sånn som dette.. http://www.marumiyanomisega.com/image/goth_dress004.jpg
Gjest Sexy Cath Skrevet 12. mai 2006 #18 Skrevet 12. mai 2006 Det er ingen forskjell på en Gother og en wannabe-gother. En gother er alltid en wannabe-gother nå til dags. En wannabe gother er en som kler seg i mørke farger, en som leker trist for å få sympati i fra folket. De er gjerne litt dystre og dype på hobbybasis.
Gjest Skrevet 13. mai 2006 #19 Skrevet 13. mai 2006 Må da ærlig talt jeg kjenner mange normale gothere som verken leker deprimerte eller oppmerksomhetssyke.. Når man tenker wannabe-gother tenker jeg på fjortiser o.s.v. sånne som er sååå gothiske i en liten periode, men når det ikke er tøft mere så glemmer de det.. Sånn som skjærer seg selv og skryter av, klager høylydt over hvor fantastisk ille de har det hver eneste dag, og at de ikke orker mere snart.. Såklart, for folk utenifra så kan begge delene av goth virke som det samme... Men for min del er ikke hele denn svarte klær og nalger stilen goth i hodet mitt, den er er metal..
Superlammet Skrevet 14. mai 2006 #20 Skrevet 14. mai 2006 Gothere har alle slags musikkstiler, de har ulike yrker, meninger og legninger. Det som ligger i det å være gother, er at du er åpen og godtar forskjelligheter mellom mennesker, og alle religioner. Hvorfor mørke klær? Stilen goth som vi kjenner til idag ble startet av bandet Joy Division. Disse kalte seg "gothic" og spilte en musikkstil som sto i sterk kontrast til 70-tallet. For å øke skillet hadde de en mørk stil som var en kontrast til den fargerike 70-talls disco-stilen. Det betyr ikke at alle gothere kler seg i svart. Det finnes forskjellige stiler innenfor denne kulturen, og flere kan være ganske så fargerike. Hvorfor er de automatisk satanister? Jo, pga de mørke klærne. Men hvorfor er en satanist alltid kledd i svart, slik som gothern alltid er? Pga medias fremstilling av enkelte individer på 90-tallet som fant det for godt å brenne nasjonalskatter; stavkirker og andre kirkebygg. Svartkledd person med langt hår osv ble med et en satanist. En gother kan gjerne se slik ut og blir veldig fort da en satanist. En skulle tro at slike fordommer hadde blitt borte på 12-14 år, men den gang ei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå