Gjest Jalileh Skrevet 1. mai 2006 #21 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Men å bruke shampo er å overdrive synes jeg. Bytter du klær og dusjer selv når du har vært ute en tur? ← Man kan vel ikke sammenligne en hund og et menneske? Vi mennesker har sko og klær. Hunder har pels og bare labber som regel. Min kommende hund er en skikkelig hårdott, så den kommer nok til å måtte bli dusja en god del i hvertfall. Det pga lang pels og mye hår i mellom potene. Endret 1. mai 2006 av Jalileh
Gjest Donna Skrevet 1. mai 2006 #22 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Ok Violettta - men som jeg sier så har ikke min hund hudprobloblemer - så jeg fortsetter som jeg gjør idag med å bruke litt mild shampo på bena og buken etter vår daglige tur ... Bade hele ham gjør jeg omtrent en gang i måneden. Endret 1. mai 2006 av Donna
Floja Felíz Skrevet 2. mai 2006 #23 Skrevet 2. mai 2006 vasker han når han lukter og er altfor fettete i pelsen. heller sjelden vi vasker han etter tur, tørker bena og buken med en håndduk. nå er han korthåret så drar ikke med seg så mye skitt inn, selv om han elsker å hoppe overalt på tur. ← glemte å si at hvis han har vært i saltvann blir han selvfølgelig skyllet. ← Vi gjør det slik som gjesten her. Enig med Malama i forhold til vaskeing med shampo. Hunder har jo selvrensende pels, så hvis de får tørke opp så er det jo bare å børste av dritten med hundebørsten. Det er ikke bra for hundene å bli vasket med shampo for ofte, samme hvor mild shampoen er. Det ødelegger det naturlige fettlaget i pelsen, og de kan få hudplager.
monikabrx Skrevet 2. mai 2006 #24 Skrevet 2. mai 2006 Jeg bader bikja mi ca hver6 uke. Sjampo og balsam.. Så lenge man bruker skikkelige produkter, tar ikke hinden skade av det. Beklager, men hunder som blir badet 1-2 ganger i året eller alldrig Syntes jeg er direkte kvalmt. Om det er snakk om en hund som bor ute, er det forsåvidt greit. Tenk på dit egent hår... ville du alldrig vasket det om det ikke luktet eller så fettete ut?
Gjest Binna Skrevet 2. mai 2006 #25 Skrevet 2. mai 2006 (endret) Jeg bader bikja mi ca hver6 uke. Sjampo og balsam.. Så lenge man bruker skikkelige produkter, tar ikke hinden skade av det. Beklager, men hunder som blir badet 1-2 ganger i året eller alldrig Syntes jeg er direkte kvalmt. Om det er snakk om en hund som bor ute, er det forsåvidt greit. Tenk på dit egent hår... ville du alldrig vasket det om det ikke luktet eller så fettete ut? ← Som jeg skrev tidligere er det forskjell på hunder. Noen er mer selvrensende enn andre. Hadde jeg ikke vasket min "ikke fullt så selvrensende" hund så hadde den luktet og vært seig i pelsen, og det ville vært kvalmt. Men den andre hunden jeg har vasker jeg kanskje èn gang i løpet av vinteren. Den blir aldri seig eller lukter vondt i løpet av vinteren. Nå bader de begge masse ute om sommern, pluss at jeg vasker den ene jevnlig og den andre bare ved spesielle tilfeller (hvis den har rullet seg i musekadaver foreksempel..). Så det blir vel 3-4 g i løpet av året på den jeg vasker minst. Så om din hund ikke ble vasket så hadde det kanskje vært kvalmt Endret 2. mai 2006 av Binna
Gjest Gjesta Skrevet 2. mai 2006 #26 Skrevet 2. mai 2006 Jeg synes godt man kan bade en hund 2-4 ganger i året, men ikke noe særlig mer. Hunder har et naturlig fettlag i pelsen som kan bli ødelagt av for mye bading. Derimot synes jeg det blir litt for lite å vaske hunden 1 gang i året, eller å aldri vaske hunden. Min hund bader annenhver uke, men den har en helt annen pels- og hudtype, så det blir noe helt annet.
Gjest vimse Skrevet 2. mai 2006 #27 Skrevet 2. mai 2006 (endret) Mine hunder vaskes nesten aldri. De får en omgang hvis de har rullet seg i noe, eller er så seige at vi får sort belegg på hendene bare vi såvidt tar på de. Om vinteren vaskes de ikke i det hele tatt. Har de vært ute i søle, har vi håndkle på gulvet i gangen, hvor de er til de har tørket, og så børster vi av sanden. Og de ligger akkurat der de vil, det være seg sengen eller sofaen. Edit: ingen av de er av type som krever særlig pelsstell. Endret 2. mai 2006 av vimse
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. mai 2006 #28 Skrevet 2. mai 2006 Tenk på dit egent hår... ville du alldrig vasket det om det ikke luktet eller så fettete ut? ← Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg synes det er skikkelig masete å måtte vaske håret annehver dag, og skulle gjerne sluppet... Men så kan du ikke sammenligne hunder og mennesker heller. Vi har med vilje valgt en hund som krever minimalt med pelsstell, og som har så kort pels at hun ikke trenger å børstes en gang. Vasker henne dersom hun har vært i gjørme og blitt skikkelig skitten, ellers ikke. Og at hun trekker med seg litt sand ol inn i gangen plager oss ikke i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #29 Skrevet 2. mai 2006 Jeg bader aldri min hund. Ser ikke helt hensikten, han stinker ikke og er renslig selv. Spyler/tørker evt. av den om den er veldig skitten. Hva synes du? ← Kan man ha hund om man ikke gjør det? her luftes hund i skog og mark. Den ruller seg i mye rart. Denne tiden er det rådyrbukkene som legger igjen noe som den gnir seg mot...lukter forferdelig og blir enda verre i varmen, Da blir den badet. Er forskjell på hunder som blir luftet på asfalten og de som er i skogen. Så har jeg stor hund, så jeg vil iallefall hverken ha den lukten og skiten inne.
Gjest Binna Skrevet 2. mai 2006 #30 Skrevet 2. mai 2006 Kan man ha hund om man ikke gjør det? Ikke vasker den jevnlig, er det det du mener? Selvsagt kan man det
Floja Felíz Skrevet 2. mai 2006 #31 Skrevet 2. mai 2006 Tenk på dit egent hår... ville du alldrig vasket det om det ikke luktet eller så fettete ut? ← Rimelig stor forskjell på hunder og mennesker da.... Kan man ha hund om man ikke gjør det? her luftes hund i skog og mark. Den ruller seg i mye rart. Denne tiden er det rådyrbukkene som legger igjen noe som den gnir seg mot...lukter forferdelig og blir enda verre i varmen, Da blir den badet. Er forskjell på hunder som blir luftet på asfalten og de som er i skogen. Så har jeg stor hund, så jeg vil iallefall hverken ha den lukten og skiten inne. ← Vi lufter også hunden i skog og mark, men det er jo båndtvang i den tiden bukkene og andre dyr driver og markerer, så hunden er enten i bånd eller går ved foten. Da har vi nok kontroll til å unngå de store rullingene i drit. Hvis hunden skulle få noe illeluktende hurlumhei på seg bader vi den selvfølgelig, men ellers preller sand og annen "vanlig" skitt av etter hvert. Dersom det skulle komme sand i huset har vi alltids støvsuger...
monikabrx Skrevet 2. mai 2006 #32 Skrevet 2. mai 2006 Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg synes det er skikkelig masete å måtte vaske håret annehver dag, og skulle gjerne sluppet... Men så kan du ikke sammenligne hunder og mennesker heller. Hvorfor ikke det? Bakteriene er de samme som hos oss..
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #34 Skrevet 2. mai 2006 Det kommer an på hvor du bor. Men jeg ville brukt allergivennlig såpe kun to ganger i året, eller ren grønnsåpe hvis hunden har flass - aptopisk som du får på apoteket. Ellers trenger man bare å dusje av asfaltstøvet etter værforholdene. I alle fall om man bor i Oslo. Det jeg er varsom med, er å ikke bade en hund som ikke er vant til føner, noe de færreste jeg kjenner er, når det er lav temperatur ute. Da kan du bade den, men gjøre det om kvelden og kun ta en rask tur om morgenen om ikke pelsen er tørr. Husk ullpledd.
Gjest Binna Skrevet 2. mai 2006 #35 Skrevet 2. mai 2006 Det jeg er varsom med, er å ikke bade en hund som ikke er vant til føner, noe de færreste jeg kjenner er, når det er lav temperatur ute. Da kan du bade den, men gjøre det om kvelden og kun ta en rask tur om morgenen om ikke pelsen er tørr. Husk ullpledd. ← Jeg tørker hundene på badet. Der er det varmekabler og avtrekk.. lunt og hurtig
Brunhilde Skrevet 2. mai 2006 #36 Skrevet 2. mai 2006 Det som forundrer meg er at så mange velger å ta hunden rett inn i huset uten å skylle av den etter tur ... de samme menneskene velger også ofte å la hunden ligge i sengen sin ← Mener du altså å kunne bedømme folks hygiene, eller snarere det du mener er mangelen på sådan, på denne måten?
Gjest 2324 Skrevet 2. mai 2006 #37 Skrevet 2. mai 2006 Han badet vel ca hver 6 uke. Sjeldnere på vinteren. Han har mye og lang hvit pels som subber bakken når han går så det må til.
Ugla Skrevet 3. mai 2006 #38 Skrevet 3. mai 2006 En "skikkelig rengjøring" høst og vår. Om sommeren sørger den for bading selv (elsker vann). Ellers blir det en "lett dusj" med hageslangen eller dusjen ved behov (Ikke ofte om vinteren. Her er som regel snø, så den blir ikke så skitten. Dessuten er den mye ute, har mye pels, tar lang tid å tørke. Ville ikke ta sjansen på å la den ligge ute i t.d. -20 grader, om ikke pelsen er HELT tørr!).
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. mai 2006 #39 Skrevet 3. mai 2006 Hvorfor ikke det? Bakteriene er de samme som hos oss.. ← Ja, og bakterier er da ikke farlig... Tingen er at det er vi mennesker som er hysteriske på natulige bakterier, og da synes jeg det blir sykelig å overføre dette til dyrene våre. Det er ikke bra for mennesker å dusje for ofte heller, da det nedsetter det naturlige immunforsvaret vårt, og tar vekk det beskyttende fettlaget vi har på kroppen.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2006 #40 Skrevet 3. mai 2006 Dette her er et typisk eksempel der folk synes alle som bader hunden oftere enn de selv gjør, er hysteriske, mens de som bader den sjeldnere, er urenslige. KG i et nøtteskall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå