Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Jeg bader aldri min hund. Ser ikke helt hensikten, han stinker ikke og er renslig selv. Spyler/tørker evt. av den om den er veldig skitten. Hva synes du?
Gjest Binna Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 Man bør ikke bade hunden for ofte hvertfall. Noen hunder har mer "selvrensende pels" enn andre. Jeg har en polar- blanding som jeg aldri bader, med mindre det er noe veldig spesielt. Og så har jeg en gatemix av ymse slag som blir "seig" og lukter skikkelig bikkje hvis den ikke blir vasket, vasker den ca hver andre måned
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 Min er en blanding, ligner veldig mye på en schæfer. Fungerer best uten bading altså.
Gjest Donna Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Dusjer dere ikke av den når dere har gått tur heller?
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 Dusjer dere ikke av den når dere har gått tur heller? ← Jeg skrev i startinnlegget at jeg gjør det når den er veldig skitten. Ikke ellers.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. mai 2006 #6 Skrevet 1. mai 2006 vår bades når den blir møkkete (hvit pels). labbene skylles oftere selvfølgelig.
Gjest Donna Skrevet 1. mai 2006 #7 Skrevet 1. mai 2006 Jeg tar hunden min i badekaret hver gang jeg har gått tur med den - da skyldes bena og buken skikkelig. Bruker også litt en mild shampo når jeg gjør det.
Gjest Binna Skrevet 1. mai 2006 #8 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Dusjer dere ikke av den når dere har gått tur heller? ← Hvis det er sølete pleier jeg å skylle labbene med dusjen, evt hele hunden hvis den er skikkelig sølete. Hender jeg bare bruker håndkle til å tørke av labbene og, hvis det er mest vann og lite søle. Er det tørt ute gjør jeg ikke det. Endret 1. mai 2006 av Binna
Gjest Lea Skrevet 1. mai 2006 #10 Skrevet 1. mai 2006 Vi bader/dusjer hunden utrolig sjelden. Om vinteren bades hun ikke i det hele tatt. Om hørsten og våren blir det kanskje et bad når det er altfor mye søle ute, men om sommeren tar vi som regel hageslangen og spyler av det verste. Blir kanskje 4-5 bad i året (hvis vi ikke regner med spylingen).
BitteLille Skrevet 1. mai 2006 #11 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har en pelshund av verste sort, så hun bade en til to ganger i mnd, av og til tre. Hun vaskes med hundeshampo, og så med hundepalsam. Hvis jeg ikke gjør det blir bikkja en eneste stor floke, selv om hun er ganske kortklipt.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #12 Skrevet 1. mai 2006 Jeg tar hunden min i badekaret hver gang jeg har gått tur med den - da skyldes bena og buken skikkelig. Bruker også litt en mild shampo når jeg gjør det. ← Hvorfor i all verden gjør du det?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #13 Skrevet 1. mai 2006 vasker han når han lukter og er altfor fettete i pelsen. heller sjelden vi vasker han etter tur, tørker bena og buken med en håndduk. nå er han korthåret så drar ikke med seg så mye skitt inn, selv om han elsker å hoppe overalt på tur.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #14 Skrevet 1. mai 2006 vasker han når han lukter og er altfor fettete i pelsen. heller sjelden vi vasker han etter tur, tørker bena og buken med en håndduk. nå er han korthåret så drar ikke med seg så mye skitt inn, selv om han elsker å hoppe overalt på tur. ← glemte å si at hvis han har vært i saltvann blir han selvfølgelig skyllet.
Gjest Donna Skrevet 1. mai 2006 #15 Skrevet 1. mai 2006 Hvorfor i all verden gjør du det? ← Jeg gjør det pga at jeg ikke ønsker at hunden min skal dra med seg så mye skitt inn i huset. Vi er fire mennesker som bor her sammen med ham - og hygiene er et viktig moment. Vi går ikke inn med sko på bena ... jeg ser det på samme måten. Hadde jeg hatt en hund som bodde i hundehus ute så hadde jeg selvsagt ikke gjort det. Det som forundrer meg er at så mange velger å ta hunden rett inn i huset uten å skylle av den etter tur ... de samme menneskene velger også ofte å la hunden ligge i sengen sin
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #16 Skrevet 1. mai 2006 Jeg gjør det pga at jeg ikke ønsker at hunden min skal dra med seg så mye skitt inn i huset. Vi er fire mennesker som bor her sammen med ham - og hygiene er et viktig moment. Vi går ikke inn med sko på bena ... jeg ser det på samme måten. Hadde jeg hatt en hund som bodde i hundehus ute så hadde jeg selvsagt ikke gjort det. Det som forundrer meg er at så mange velger å ta hunden rett inn i huset uten å skylle av den etter tur ... de samme menneskene velger også ofte å la hunden ligge i sengen sin ← Men å bruke shampo er å overdrive synes jeg. Bytter du klær og dusjer selv når du har vært ute en tur?
Malama Skrevet 1. mai 2006 #17 Skrevet 1. mai 2006 Det kan da umulig være bra for hudne å vaskes flere ganger hver dag! (ja, for man tar da vel med hunden ut av huset flere ganger pr dag...) Det er tross alt slik at de har en pels som ofte "renser seg selv", og i alle fall ikke bør vaskes med shampo daglig. Ikke ukentlig engang, de aller fleste hunder. Det er rett og slett ikke bra for hunden!
Gjest Gjesta Skrevet 1. mai 2006 #18 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Hunden vår er nå seks måneder gammel, og vi har badet ham med shampo kanskje fem ganger. Ellers tørker vi av labber osv etter tur, og av og til må han skylles med rent vann. Jeg må si jeg er overrasket, men det blir relativt fort hundelukt av ham, og pelsen blir ekkel å ta i, og da gir jeg ham et bad hvis jeg ikke takler mer. Han blir ganske langhåret som voksen, nå er han midt i mellom valpepels og voksenpels. Han har veldig blank og fin pels (har fått masse skryt for den), men jeg synes altså det kan lukte litt. Men jeg VET at jeg har litt følsom nese. Han får forresten Purina Pro Plan valpefor. Endret 1. mai 2006 av Elphaba
Gjest Donna Skrevet 1. mai 2006 #19 Skrevet 1. mai 2006 Nei, jeg skifter selvsagt ikke klær når jeg har gått tur ... men jeg går ikke inn med sko på bena... Hunden min er over 3 år, er blitt skyllet etter hver tur i alle disse årene. Gjør det selvsagt ikke når han har vært ute i hagen og tisset ... Jeg går tur i skog og mark, går gjennom en bondegård hvor det er all slags dritt som ikke jeg ønsker å ha i mitt hus ... Dessuten har jeg en helt lys, langhåret hund - så du kan trygt si at jeg ser hvor mye dritt de har i pelsen etter en tur ... Jeg vasker ham som del av det daglige pelsstellet som faktisk er ganske krevende på langhårete hunder ... til gjengjeld har jeg en hund som er perfekt i pelsen og som aldri har floker, etc. som jeg veldig ofte ser på andre hunder.
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #20 Skrevet 1. mai 2006 Nei, jeg skifter selvsagt ikke klær når jeg har gått tur ... men jeg går ikke inn med sko på bena... Hunden min er over 3 år, er blitt skyllet etter hver tur i alle disse årene. Gjør det selvsagt ikke når han har vært ute i hagen og tisset ... Jeg går tur i skog og mark, går gjennom en bondegård hvor det er all slags dritt som ikke jeg ønsker å ha i mitt hus ... Dessuten har jeg en helt lys, langhåret hund - så du kan trygt si at jeg ser hvor mye dritt de har i pelsen etter en tur ... Jeg vasker ham som del av det daglige pelsstellet som faktisk er ganske krevende på langhårete hunder ... til gjengjeld har jeg en hund som er perfekt i pelsen og som aldri har floker, etc. som jeg veldig ofte ser på andre hunder. ← Det er forskjell på å vaske hunden med shampo og å skylle den med rent vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå