Miel Skrevet 5. januar 2008 #1801 Del Skrevet 5. januar 2008 1222 av Anne Holt. Jeg har stort sett likt bøkene hennes godt, men denne her ble jeg skuffet over... Hanne Wilhelmsen er jo bare en sutrete, asosial kjerring i rullestol, og boken kler overhodet ikke henne som fortellerstemme, det blir altfor inni-hodet på HW og for stor avstand til handlingen. Nei, jeg liker ikke denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 7. januar 2008 #1802 Del Skrevet 7. januar 2008 *snømannen* av Jo Nesbø Dritbra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Golden Girl Skrevet 7. januar 2008 #1803 Del Skrevet 7. januar 2008 Her om dagen leste jeg i Aftenposten at på våre bestselgerlister er kun seks forfattere av tredve IKKE fra Norge eller Sverige. Herregud, hvorfor leser nordmenn bare norske og svenske bøker, da? Det er tross alt 190 andre land i verden med MASSE gode forfattere. Tror de fleste kan ha godt av å lese flere bøker som har en handling som er lagt til andre land og kulturer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audrey Horne Skrevet 8. januar 2008 #1804 Del Skrevet 8. januar 2008 Nå leser jeg Special Topics in Calamity Physics av Marisha Pessl. Denne leste jeg også for litt siden; veldig, veldig bra. Jeg gleder meg allerede til en oppfølger fra Pessl . Jeg leser for tiden Terje Emberland og Bernt Roughtvedt - Det ariske idol. Jeg fant denne i hyllen til min far, og jeg er veldig glad i biografier. Har akkurat startet på den, men så langt spennende og interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 9. januar 2008 #1805 Del Skrevet 9. januar 2008 Fant ei artig bok sist jeg var på biblioteket: "SØLVPILENE" av Nils Gullak Horvei Er kommet halvveis, men greier nesten ikke legge den fra meg. Og det er ikke krim! En fortelling med driv, selv om det handler både om sorg,glede og dagligdagse hendelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 9. januar 2008 #1806 Del Skrevet 9. januar 2008 Arkiverings Håndbok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilipili Skrevet 9. januar 2008 #1807 Del Skrevet 9. januar 2008 Veronika vil dø - Paolo Coehlo Fantastisk bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnsvin Skrevet 9. januar 2008 #1808 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg er og har alltid vært stor fan av Fantasy-sjangeren, og etter jeg hadde lest meg lei på Tolkien, "Wheel of Time" av Robert Jordan og C.S.Lewis, fant jeg en helt fantastisk serie som heter Dragonlance. Det er mange forskjellige forfattere som skriver disse bøkene, men mine favoritter er bøkene skrivet av det geniale forfatter-paret Margaret Weis og Tracy Hickman. Det er helt utrolige bøker, som handler om en fantasi-verden som kalles Krynn. Verden begynte da the Father of Nothing and All ble lurt av sine tre barn; sønnene Paladine og Gilean og datteren Takisis. De skapte en verden utenfor deres egen Gudeverden og fylte dem med raser av deres egen kreasjon -- den Gode Guden Paladine skapte Alvene, som er selve symbolet på Godhet. Gilean, som en nøytral og kunnskapssøkende Gud, skapte Menneskene, og gav dem av sin egen nysgjerrighet slik at de selv kunne velge å forbli nøytrale, eller å sverge troskap til enten den Gode Paladine eller den akk så onde og manipulerende Takisis. Takisis skapte Ogrene. Magi er også en fascinerende og spennende del av Krynn; de tre Gudene har hvert sitt barn. Paladine har datteren Lunitari. Gode Magikere tilber Lunitari først, og hennes far Paladine etter, og kler seg i hvite kapper. Nøytrale Magikere tilber Gilean's sønn Solinari først og Gilean etter, og kler seg i røde kapper. Onde Magikere kler seg i svart fløyel, tilber Nuitari, sønnen til Takisis først, seg selv etter, og Takisis til sist. Siden alle magikere er avhengige av å være nærmest mulig sine respektive Guder for Magi, bestemte Lunitari, Solinari og Nuitari seg for å ta fast bopel så nært Krynn som mulig. De sees som tre måner på himmelen; den Sølv-hvite Lunitari, den blodrøde Solinari og den sorte Nuitari, som bare kan bli sett av de som tilber han. Bøkene er fascinerende, hysterisk morsomme, rørende, utrolig underholdende og vil få enhver fantasy-fan til å bli totalt hektet etter de to første kapitlene. Dersom noen liker det jeg har fortalt så langt, vil jeg anbefale å lese bøkene skrivet av Margaret Weis og Tracy Hickman. Ikke alle bøkene de har skrivet er gitt ut på norsk, men noen kan bestilles fra Bokkilden eller Avalon Bøkene leses i rekkefølgen; -trilogien Dragonlance Chronicles (Dragons of Autumn Twilight, Dragons of Winter Night, and Dragons of Spring Dawning.) -trilogien Dragonlance Legends (War of the Twins, Time of the Twins, Test of the Twins) -Dragonlance The Second Generation -Dragonlance Dragons of Summer Flame -trilogien Dragonlance the War of Souls (Dragons of the Fallen Sun, Dragons of a Lost Star, Dragons of a Vanished Moon). Det finnes mange mange flere enkle bøker også, med forskjellige mellomhistorier og mer detaljerte historier om alle folkene, Dragene og krigene på Krynn. Håper det er noen andre Fantasy-fans der ute som finner informasjonen jeg har gitt dere nyttig og interessant =) Beklager bablinga, men Dragonlance får meg alltid til å bli litt mer engasjert enn jeg burde Og vil gjerne at flere skal få øynene opp for denne fantastiske forfatter-prestasjonen som Dragonlance er 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 9. januar 2008 #1809 Del Skrevet 9. januar 2008 Fryktens øye av Lisa Jackson. Spennende bok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 9. januar 2008 #1810 Del Skrevet 9. januar 2008 Knut Faldbakken - Grensen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 10. januar 2008 #1811 Del Skrevet 10. januar 2008 Les egentleg tre bøker på ein gong; "Litteraturhistorie" (blir eg noensinne ferdig med den tru? Begynte på den i mai, men sit fast i 1700-talet.....) av Haarberg m/fl., "Hvem hva hvor 2008" og julegåva "Fredagsstrikkekubben" av Katie Jacobs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
theamoren Skrevet 13. januar 2008 #1812 Del Skrevet 13. januar 2008 Akkurat begynt på Donna Tartt - Den hemmelige historien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady Lovelylocks Skrevet 13. januar 2008 #1813 Del Skrevet 13. januar 2008 Honningfellen - Unni Lindell (lydbok) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audrey Horne Skrevet 13. januar 2008 #1814 Del Skrevet 13. januar 2008 Akkurat begynt på Donna Tartt - Den hemmelige historien Heldiggris som har denne ulest . Jeg skal straks starte på Khaled Hosseini - Tusen strålende soler. Skeptisk siden jeg ikke ble overbevist av Drageløperen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 14. januar 2008 #1815 Del Skrevet 14. januar 2008 Nå leser jeg "Tilly Trotter" av Catherine Cookson Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 14. januar 2008 #1816 Del Skrevet 14. januar 2008 Nå leser jeg Luftslottet som sprengtes av Stieg Larsson. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uno Skrevet 14. januar 2008 #1817 Del Skrevet 14. januar 2008 Dødtid av Denise Mina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandel Skrevet 14. januar 2008 #1818 Del Skrevet 14. januar 2008 Nå leser jeg Luftslottet som sprengtes av Stieg Larsson. Da har du kommet hakket lengre enn meg. Jeg holder på med "Jenta som lekte med ilden" av samme forfatter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 16. januar 2008 #1819 Del Skrevet 16. januar 2008 Begynte på Francis Meyers lidenskap i dag. Etter 40 sider lest kan jeg konstatere at den aldri i livet klarer å nærme seg Special topics som er min sist leste bok. Jeg frykter at dette blir en gedigen nedtur etter en helt herlig sist leste bok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 16. januar 2008 #1820 Del Skrevet 16. januar 2008 "Paktens voktere" av Tom Egeland. Kan anbefales for de som ennå ikke helt har gått lei av bøker av nesten samme sjanger som Da Vinci-Koden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå