Gå til innhold

Hvilken bok leser du nå?


anetted

Anbefalte innlegg

Reiser til Kreta imorgen, og i kofferten har jeg pakket ned Are Kalvø med "Nød", og Olaug Nilssen med "Få meg på, for faen". Så de leser jeg no snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Lovegeckos
Ingen!  :grine: Jeg har ikke lest på tusen år, vil lese noe, men vet ikke hva!

Da vil jeg anbefale "Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafón. Det er en suuuuuuper bok. Har lest mange bøker siden den, men den er noe av det beste jeg har lest på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Da vil jeg anbefale "Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafón. Det er en suuuuuuper bok. Har lest mange bøker siden den, men den er noe av det beste jeg har lest på mange år.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Synes det er så utrolig rart med nordmenn, vi leser det samme alle sammen. Bare se på denne tråden: Nesten alle leser enten Ragde eller Dan Brown...

Synes det er så utrolig dumt at ikke flere tenker selv når de skal velge seg litteratur, det finnes jo så mange bra forfattere som virkelig skriver gode og nyskapende bøker.

Jeg er veldig enig i dette. Hvert år er det en håndfull bøker som alle leser (i år: Berlinerpoplene, Eremittkrepsene, Davinci koden, Bienes Hemmelige liv, Engler og Demoner, og Vidnens skygge), men hvert år gies det også ut tusenvis av andre bøker - i tillegg til de tusenvis som finnes fra tidligere år. Det er finnes forfattere der ute som sikkert er helt fantastiske som ingen av oss har hørt om fordi de drukner i mengden. Jeg kjenner jeg blir helt stresset ved tanken, for jeg har så lyst til å lese alt, men så får jeg tid til å så ufattelig lite i løpet av et helt liv.

Nå har både Brown og Ragde fått gode kritikker da, så det kan jo tenkes at det er nettopp kritikkene folk har lest.

Jeg har til gode å se en anmeldelse som berømmer Brown for de litterære kvaliteten, og det er vel der folk som gjest og jeg skiller oss fra mengden. Mange leser bøker av ren underholdningsverid, og amen til det. Men for oss som leser bøker også for språkopplevelse og litterære kvaliteter, er det litt forundrende å se hvor mange som faller i staver over bøker som DaVinci koden og Berlinerpoplene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leser jeg "Vindens skygge" - ei venninne sa jeg måtte lese den. Har aldri hørt om den før, ikke forfatteren heller. Må innrømme at jeg leser mest serieromaner og annet tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde79
Men for oss som leser bøker også for språkopplevelse og litterære kvaliteter, er det litt forundrende å se hvor mange som faller i staver over bøker som DaVinci koden og Berlinerpoplene.

Har ikke lest Berlinerpoplene, men er enig i at DaVinci-koden ikke var noen god språkopplevelse. Helt grei vil jeg kalle den. Men fabelen fanget meg, og det var nok. Men det er over ett år siden jeg leste den og jeg er DRITLEI alt det fjolleriet og spekulasjonene rundt den forbaska boka. Snakk om å fyre opp under en gammel konspirasjonsteori bare for å selge mer!!! Egentlig en veldig komersiell bok, men jeg koste meg da jeg leste den. Og jo, jeg har lest gode kritikker av den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde79

Er ferdig med Rødhette, den begynte kjedelig, men tok seg opp. Nå leser jeg Enke for et år av John Irivng. Tørrvittig festlig! Me like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Og jo, jeg har lest gode kritikker av den. ;)

Sa ikke at kritikkene ikke var gode, bare at jeg ennå ikke har sett noen som berømmer det litterære i boken. Skryt av underholdningsverdi derimot, det har jeg lest mye av. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser John Irivng "Til jeg finner deg". Tror det er en bok jeg skal ta meg god tid til og det er nok meget mulig jeg leser flere bøker samtidig med den etter hvert. Det er liksom noe med bøker på over 800 sider.

Jeg skal være enig i at Dan Brown skriver underholdende, men ikke nødvenidigvis godt. Ragde... vet ikke. Det jeg vet er at jeg blir fanget i hennes verden. Kanskje er det fordi jeg kjenner alle stedsnavn i bøkene... hva vet jeg? Jeg håper i alle fall det kommer oppfølger til Berlinerpoplene. Jeg lufter jo hund på øysand ganske ofte liksom.

Kanskje leser nordmenn mye de samme bøkene fordi mange er med i bokklubb? Ikke vet jeg, men det er nå en teori. Skal dere lese en bok som både er språklig god og som har en meget bra historie, vil jeg anbefale "skråninga" av Carl Frode Tille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ragde... vet ikke. Det jeg vet er at jeg blir fanget i hennes verden. Kanskje er det  fordi jeg kjenner alle stedsnavn i bøkene... hva vet jeg? Jeg håper i alle fall det kommer oppfølger til Berlinerpoplene.  Jeg lufter jo hund på øysand ganske ofte liksom.

Det finns oppfølger for Berlinerpoplene, den heter Eremeittkrepsene, og jeg har hørt om at Ragde er i gang med ennå en bok om disse folkene. Også Arsenikktorn er i samme stil. Jeg gleder meg veldig til Ragdes bøker. Jeg er ikke en gang norsk, så kjente stedsnavn er i hvert fall ikke grunden... Jeg også ble "fanget i hennes verden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Anne B. Ragde skiver kjempefine bøker, og da jeg helt tilfeldigvis oppdagen "Berlinerpoplene" ble jeg helt bergtatt. "Eremitkrepsene" var en helt fantastisk oppfølger.

Jeg leser mye bøker, og det hender jeg dropper bøker som ikke fenger meg. Det er ikke nødvendigvis slik at bøker som er anerkjente som "god litteratur" faktisk er gode.

Anne B.Ragde sine bøker er helt fantastisk skrevet, universet og personene er helt unike (hvem andre får oss til å gråte over en jålete homse i Danmark som har kjærlighetssorg?) Så når hun får så stor poopularitet, så er det faktisk fordi bøkene er godt skrevet og har et godt persongalleri.

Det at en bok slår an og blir lest av mange, er sikkert et problem for kultureliten, men for oss andre er det veldig ok å få høre om bøker andre har likt.

Forøvrig kan jeg anbefale "The last templar" av Raymond Khoury til de som ennå ikke er lei av tempelridder-tematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begynt på Flytande bjørn av Frode Grytten, årets rivertonprisvinner.

Ragde har jeg aldri lest, men Dan Brown har jeg fått med meg litt av. Jeg syns at både Engler og demoner og Da Vinci-koden var god underholdning. Derimot syns jeg at Den digitale festning var helt utorlig dårlig(selv om jeg leste hele boka...), mulig at de litterære svakhetene til Brown kom enda tydligere fram i den norske oversettelsen, det to andre bøkene leste jeg på engelsk.

Endret av hilli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...