Lillesøster Skrevet 30. april 2006 #2 Skrevet 30. april 2006 Noen som har en av disse sykdommene? ← Ja, har UC. Hva har du?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #3 Skrevet 30. april 2006 Trådstarter her...Jeg vet ikke helt enda, får svar på prøvene fra koloskopien på tirsdag eller onsdag. Vært innlagt på sykehuset en uke nå til observasjon og undersøkelser. Hvordan er det for deg å leve med det? Hvordan er symptomene dine? Jeg er så nervøs for "dommen" på tirsdag.
Lillesøster Skrevet 30. april 2006 #4 Skrevet 30. april 2006 Trådstarter her...Jeg vet ikke helt enda, får svar på prøvene fra koloskopien på tirsdag eller onsdag. Vært innlagt på sykehuset en uke nå til observasjon og undersøkelser. Hvordan er det for deg å leve med det? Hvordan er symptomene dine? Jeg er så nervøs for "dommen" på tirsdag. ← Jeg tror det er litt forskjell fra CS og UC. Jeg fikk diagnosen da jeg var i begynnelse av 20 årene. Husker godt at jeg var nervøs, først og fremt fordi jeg ikke visste hva det var og fordi jeg ble så dårlig. Samtidig tok ikke fastlegen min meg på alvor og mente at jeg led av hermorider. Noe mine leger på ullevåll i dag rister på hodet over. Jeg fikk medisin og ble bra. Men så flyttet jeg og mistet kontakten med mitt daværende sykehus. Jeg seponerte medisinene selv etter et par år for jeg skjønte ikke helt vitsen med dem. Jeg hadde da fått dårlig informasjon om sykdommen. Så blusset den opp for et par år siden og jeg ble megadårlig og til slutt innlagt på sykehus. Nå vet jeg mye om sykdommen og har fast oppfølging. Jeg tror at jeg skal klare å unngå å få uttbrudd igjen hvis jeg passer på meg selv, tar medisinen og ikke lar meg utsettes for for mye psykisk tress. Sykdommen lar seg leve med så lenge du får medisiner. Håper at du raskt får den diagnose og kan sette i gang med medisinering. Det gjør underverket. Lykke til - og fortell hva utslaget ble.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #5 Skrevet 30. april 2006 Jeg tror det er litt forskjell fra CS og UC. Jeg fikk diagnosen da jeg var i begynnelse av 20 årene. Husker godt at jeg var nervøs, først og fremt fordi jeg ikke visste hva det var og fordi jeg ble så dårlig. Samtidig tok ikke fastlegen min meg på alvor og mente at jeg led av hermorider. Noe mine leger på ullevåll i dag rister på hodet over. Jeg fikk medisin og ble bra. Men så flyttet jeg og mistet kontakten med mitt daværende sykehus. Jeg seponerte medisinene selv etter et par år for jeg skjønte ikke helt vitsen med dem. Jeg hadde da fått dårlig informasjon om sykdommen. Så blusset den opp for et par år siden og jeg ble megadårlig og til slutt innlagt på sykehus. Nå vet jeg mye om sykdommen og har fast oppfølging. Jeg tror at jeg skal klare å unngå å få uttbrudd igjen hvis jeg passer på meg selv, tar medisinen og ikke lar meg utsettes for for mye psykisk tress. Sykdommen lar seg leve med så lenge du får medisiner. Håper at du raskt får den diagnose og kan sette i gang med medisinering. Det gjør underverket. Lykke til - og fortell hva utslaget ble. ← Takk for svar Så de det på deg med en gang de undersøkte tarmen din eller måtte du også, som meg, vente på svar på biopsi-prøver? Når de tittet på tarmen min under koloskopien så fant de ingen uvanlige ting...Vet du om det da er vanlig at man har denne sykdommen da, uten at det synes sånn med det blotte øyet for operatøren? Legene på sykehuset jeg var innlagt på var så opptatte at de hadde ikke tid til å svare på noen av spørsmålene mine, og jeg ble skrevet ut til slutt
Gjest BagLady Skrevet 30. april 2006 #6 Skrevet 30. april 2006 Jeg har/har hatt UC. Det ble konstatert ved hjelp av koloskopi og i følge legene var det ingen tvil om at det var UC, og jeg er glad for at jeg fikk UC og ikke MC. Jeg er vel en såkalt skrekkhistorie, for medisinene virket ikke på meg i dag har jeg stomi, eller utlagt tarm som det heter på folkemunne. Etter at tarmen ble fjernet har jeg vært helt frisk og jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil, nå kan jeg til og med gjøre mer enn før fordi jeg ikke trenger å være i nærheten av do Mens UC kun er lokalisert i tykktarmen, finnes MC i hele fordøyelsessystemet, og en operasjon for å fjerne f.eks. tykktarmen vil ikke fjerne sykdommen. Folk som har chrons er generelt mer plaget med smerter enn de med UC. Men mange som får chrons, spesielt i voksen alder, er lite plaget av sykdommen og kan oppleve lange perioder i remisjon. Ikke meningen å skremme, jeg kjenner mange med både UC og MC som lever fint med sykdommen så lenge de tar medisiner og får oppfølging. Husk at det bare er du som kjenner kroppen din, finn ut hvilken mat du tåler og ta hensyn til deg selv så går dette sikkert bra
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #7 Skrevet 30. april 2006 Hva var symptomene deres på UC når dere først merket det?
Gjest Birger Skrevet 30. april 2006 #8 Skrevet 30. april 2006 En kollega av meg fikk det (UC) for noen år siden, og hans første symptomer var blod i urinen og i avføringen. Han trodde ikke det var så farlig, og gikk ikke til legen. Plutselig fikk han veldig vondt i magen og måtte i hui og hast til sykehuset. Der ble han operert. De foretok undersøkelser i magen og tarmene (koloskopier) og masse annet. Legen ønsket så gjerne å redde tarmen hans, dvs. spare ham for utlagt tarm, men det gikk visst ikke, for etter de hadde operert var tarmen "for kort" (?) eller noe slikt. Derfor måtte det bli utlagt løsning. Det var dumt, for han hadde håpet på at de kunne klare å fikse dette uten å legge den ut. Han fungerer helt fint i dag, og man kan ikke se folk at de har UC. De kan gjøre alt som de pleide å gjøre tidligere, jobbe, trene, osv. Men han snakker ikke så mye om dette, så regner med at ting går greit. Det eneste han gjør annerledes nå er at han spiser flere måltider enn tidligere, og drikker mer vann og salter (Farris og slikt). Han spiser litt sunnere også, og passer på kostholdet og væskebalansen. Han må skifte "bandasjer" av og til også. Vi andre merker ingenting til at han har UC.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #9 Skrevet 30. april 2006 Takk for svar Birger Jeg har ikke hatt blod i avføring eller urinen, så det er kanskje et godt tegn....?
Gjest Birger Skrevet 30. april 2006 #10 Skrevet 30. april 2006 Takk for svar Birger Jeg har ikke hatt blod i avføring eller urinen, så det er kanskje et godt tegn....? ← Kanskje det er et godt tegn, ja. Men jeg vet jo lite om disse tingene og jeg ingenting om Crohns sykdom. Kollegaen min har vel sagt til meg en gang at de første symptomene på at man kan ha UC er blod i urinen, ja (og eventuelt i avføring). Søk i www.doktoronline.no og www.lommelegen.no også.
Gjest BagLady Skrevet 30. april 2006 #11 Skrevet 30. april 2006 Blod i urinen er ikke et symptom på UC, men blod i avføringen kan være det. Jeg merket UC'en ved at jeg fikk diare, hyppig og akutt avføringstrang. Jeg hadde ikke blod i avføringen, iallefall ikke som jeg kunne se men ifølge legene kunne jeg ha hatt okkult blødning. Her står litt om UC og MC fra Doktor Online: Doktor Online: Ulcerøs kolitt Doktor Online: Morbus Chrons Hvis jeg var deg, ville jeg lese litt om de ulike sykdommene så du vet hva du skal spørre om når du kommer til legen. Slett ikke alle med UC får utlagt tarm, mange lever helt fine liv med sykdommen sin.
tommeline Skrevet 30. april 2006 #12 Skrevet 30. april 2006 Jeg har enten crohns eller UC, legene klarer visst ikke helt å bestemme seg... men jeg går i alle fall på medisinering, og da ble alt så mye bedre. Har i flere år vært plaget av tidvise magesmerter og avføringsproblemer (luft i magen og treig mage). Havnet på legevakten en natt jeg hadde utrolgige smerter, og jeg ble da innlagt og undersøkt. Gikk på prøvemedisinerting en stund, da jeg sluttet fikke jeg igjen voldsomme smerter og ble innlagt på nytt (viste seg jeg hadde tarmslyng, noe som visst kan være en konsekvens). Nå satser jeg på medisinering (tabletter) til evig tid... Tarmen har vært synlig betent de gangene jeg har tatt koloskopi, men det finnes jo ulike stadier av sykdommen. Nå som jeg har medisinene mine, har jeg mye mindre problemer med magen og lever og spiser helt som alle andre! Det er også betryggende på mange måter å ha en diagnose (selv om det ikke i seg selv er noe morsomt med en kronisk sykdom), da vet man hva det er for noe i alle fall.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #13 Skrevet 30. april 2006 Jeg har enten crohns eller UC, legene klarer visst ikke helt å bestemme seg... men jeg går i alle fall på medisinering, og da ble alt så mye bedre. Har i flere år vært plaget av tidvise magesmerter og avføringsproblemer (luft i magen og treig mage). Havnet på legevakten en natt jeg hadde utrolgige smerter, og jeg ble da innlagt og undersøkt. Gikk på prøvemedisinerting en stund, da jeg sluttet fikke jeg igjen voldsomme smerter og ble innlagt på nytt (viste seg jeg hadde tarmslyng, noe som visst kan være en konsekvens). Nå satser jeg på medisinering (tabletter) til evig tid... Tarmen har vært synlig betent de gangene jeg har tatt koloskopi, men det finnes jo ulike stadier av sykdommen. Nå som jeg har medisinene mine, har jeg mye mindre problemer med magen og lever og spiser helt som alle andre! Det er også betryggende på mange måter å ha en diagnose (selv om det ikke i seg selv er noe morsomt med en kronisk sykdom), da vet man hva det er for noe i alle fall. ← Har de ikke tatt vevsprøver av deg Tommeline? Sånn for å prøve å få en rett diagnose.
Lillesøster Skrevet 30. april 2006 #14 Skrevet 30. april 2006 Takk for svar Så de det på deg med en gang de undersøkte tarmen din eller måtte du også, som meg, vente på svar på biopsi-prøver? De måtte da biopsiprøver for å kunne si noe 100 % sikkert, men de så det også på tarmen. Må bare kommentere det Big Lady sier om smerter. Jeg hadde store smerter derfor trodde de at jeg hadde MC, men fikk diagnostisert UC. Den kommer visst i mange former og det er mye med disse to sykdommene som man enda ikke vet nok om.
Gjest Bodillen Skrevet 30. april 2006 #15 Skrevet 30. april 2006 Jeg har UC. Merket de første symptomene for 10 år siden, da jeg sluttet å røyke fordi jeg ble gravid. Det er faktisk en stor overvekt av eksrøykere som har denne sykdommen. Nikotin har den evnen at den beskytter tarmen... Symptomene var forholdsvis snille de første årene. Det første voldsomme utbruddet kom for 2 1/2 år siden. Da ble jeg lagt inn på sykehus etter 10 dager med diare som etter hvert ble mer og mer blodig og slimete. Etter noen dager på sykehuset fikk jeg tatt coloskopi, og der kunne de se at tarmveggene var fulle av sår. Jeg fikk medisiner, og etter noen få dager var jeg mye, mye bedre. Etter dette utbruddet for 2 1/2 år siden har jeg hatt det veldig fint. Bruker medisiner og går (selvvalgt) på diett. Er i jobb og har ikke vært sykmeldt pga UC en dag. Det finnes ikke så mye info om UC/MC, men jeg fant denne nettsiden, og der har jeg lært vanvittig mye: http://www.lmfnorge.no/
Lillesøster Skrevet 30. april 2006 #16 Skrevet 30. april 2006 Jeg har UC. Merket de første symptomene for 10 år siden, da jeg sluttet å røyke fordi jeg ble gravid. Det er faktisk en stor overvekt av eksrøykere som har denne sykdommen. Nikotin har den evnen at den beskytter tarmen... Ja dette fortalte legen meg også. Så har jeg hørt at de som har chrons holder sykdommen i sjakk ved å røyke.
Gjest BagLady Skrevet 30. april 2006 #17 Skrevet 30. april 2006 (endret) Jeg fikk tips fra en velmenende bekjent om at jeg burde begynne å røyke når jeg fikk diagnosen UC Ja, for jeg ville jo heller ha lungekreft "Når det gjelder røyking, har undersøkelser vist at det blant pasienter med ulcerøs kolitt er en overrepresentasjon av tidligere røykere. Røyking kan tilsynelatende ha en beskyttende virkning mot sykdommen, men dette spørsmålet er ikke endelig avklart, sier Fausa. Blant pasienter som har Crohns sykdom, er det derimot flere røykere enn forventet sammenlignet med gjennomsnittet av befolkningen." Hentet fra Helsenytt: Ulcerøs kolitt Legene mener at røyking beskytter mot UC, men ikke mot chrons. Endret 30. april 2006 av BagLady
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #18 Skrevet 30. april 2006 Dette høres skummelt ut synes jeg....gruer meg forferdelig til tirsdag/onsdag og resultatene. Jeg får helt vondt inni meg
Gjest Positivity Skrevet 30. april 2006 #19 Skrevet 30. april 2006 Det finnes ikke så mye info om UC/MC, men jeg fant denne nettsiden, og der har jeg lært vanvittig mye: http://www.lmfnorge.no/ ← Hvafforno???? Det finnes da enorme mengder av medisinsk informasjon om dette på nettet, men om det finnes på norske sider er noe annet. Det er slik at vi i norge har en egen liten vri på latin, og det har de engelskspråklige også: UC= Ulcerative Colitis = Colitis Ulcerosa på latin MC= Crohn's Disease (ikke Chron) Latin: Morbus Crohn Begge sykdommer sammenfattes under begrepet IBD- Inflammatory Bowel Disease på engelsk. Tast inn dette i en søkemotor, så får dere opp haugevis av info. Sider for å søke medisinsk info: emedicine (krever registrering) pubmed Medline plus
tommeline Skrevet 30. april 2006 #20 Skrevet 30. april 2006 Har de ikke tatt vevsprøver av deg Tommeline? Sånn for å prøve å få en rett diagnose. ← Fikk først diagnosen UC, så krohns. Medisinen jeg tar virker mot begge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå