Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #21 Skrevet 30. april 2006 Bra at dere skal se hverandre.... Fra Gjest...
Gjest lilletroll Skrevet 30. april 2006 #22 Skrevet 30. april 2006 Jeg hadde en sånn bestemor. Ikke som ga ting innimellom, men som ga ting som slett ikke passet eller slett ikke falt i smak. (Absurd farge og fasong valg på klær hun hadde funnet på loppemarkeder osv) Mamma sa "smil og si takk og så legger vi det bort etterpå". Etterhvert begynte hun å gi duker osv, og DET er jo kjekt, for det trenger en jo alltid etter en har blitt voksen! Jeg vil gi deg samme råd som mamma ga til meg - ta i mot med et smil og takk.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #23 Skrevet 30. april 2006 jeg hadde en tante og en bestefar som var sånn; de fant frem noe de hadde liggende og ga bort.det var ikke morsomt å få blondetruser i hudfarge som ti-åring,eller utdaterte boblejakker kjøpt på lagersalg. men jeg ser jo av andre innlegg at det kunne blitt tatt på en annen måte,altså med et smil.men det var nå ikke sånn hos oss.vi hadde ikke et forhold til de heller så.... tanta mi er forresten en gjerrigknark,derfor slike gaver.
:-) anna Skrevet 30. april 2006 #24 Skrevet 30. april 2006 Hun mener det jo godt!!! Og hun bryr seg. Det er jo kjempebra!!! Jeg synes ikke du skal si noe. Hadde det vært din egen mor så hadde det vært noe annet. Men her høres det ut som om familiebåndene er skjøre nok som de er. Om du virkelig vil si noe så kan du jo takke overstrømmende for gavene og si at det er hyggelig å få sånne småpakker i posten stadig vekk, og at du setter veldig pris på det. Og så kan du si at hun bare må spørre om hun lurer på hvilken størrelse barnebarnet bruker til en hver tid. Jeg tror ikke barnet ditt kommer til å tenke mye på hvorfor bestemor ikke sender julegaver/bursdagsgaver. Blir han som de fleste andre barn så blir det nok gaver.(Dessuten så kan det jo hende han får noe fra henne likevel når dagen nærmer seg)
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #25 Skrevet 30. april 2006 Gaver er vel ikke det som betyr mest.. Hun bryr seg i hvertfall om dere da. Ta til takke med det han får. La henne kjøpe det hun vil. Mener jeg.
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #26 Skrevet 30. april 2006 Jeg har ikke lest hele tråden, men synes det er trist når bestemor havner på salg, og er vant til å spare fra før. Da er det lavmål av svigerdatteren å mistenkeliggjør sin egen annen-mor, lavmål... men trist Prøv å ikke dømme henne uansett hva hun sier og ikke ork å spørre engang om det er noe du lurer PÅ Sett egne grenser, der er grensen, den er usynlig men synbar,
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #27 Skrevet 30. april 2006 Som mor-mor selv...jeg kjøper aldri str som passer der og da. De vokser fort og trenger stadig påfyll av klar. Min datter er glad for at jeg ikke kjøper klær som passer der og da. veldig praktisk. De får jo fra mange andre også. ← Greitt nok det, men det kommer an på hvilke klær det er da. Min treåring, som er 95 cm høg, kanskje stor til å være jente(?), fikk jakke i str 110 av sin farmor. Byttet den jeg, for jeg gidder ikke ha klær liggende i klesskapet SÅ lenge. Om det er sommerklær eller andre, så kjøper hun de altfor store... passer vel kanskje ikke så godt med t-skjorte og shorts til vinteren? Dessuten så er det fint å bruke motefargene NÅ, og ikke om to år. Ang farmoren her, så er det aller viktigste å finne noe på salg.
Gjest Gjest_sprettball_* Skrevet 1. mai 2006 #28 Skrevet 1. mai 2006 ...synes det er en egoistisk tankegang av trådstarter. Det er sikkert et sårt tema for denne bestemoren at hun har ett barnebarn på 8 mnd som hun aldri har sett. Hun er snill og sender små gaver og skriver brev for å forklare at hun heller velger å sende gaver fordelt på hele året, istedenfor jul/bursdag. Respekter at hun er anerledes enn deg! Høres ut som hun er et Jehovas Vitne og de gir jo ikke julegaver og bursdagsgaver. Tror vi alle får gaver vi kunne vært foruten, spes når de er fra en eldre genrasjon.
Gjest Birgitta Skrevet 1. mai 2006 #29 Skrevet 1. mai 2006 Jeg forstår ikke problemet her... Og man behøver ikke være Jehovas vitner for å ikke gi gaver på fødselsdager, jul, o.l. Er ikke det en grei og ærlig sak da, at en person sier i fra om at den sender/gir gjerne gaver, men den ønsker å fordele det på året fremfor akkurat på merkedagene? Jeg hadde ikke sett på dette som et problem hvertfall! Vi må da vel kunne være litt fleksible, og også akseptere at andre mennesker tenker annerledes enn oss selv? Stakkars denne bestemoren da...bli sett på som rar bare fordi hun "mener" noe annet enn normalstandarden.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #30 Skrevet 1. mai 2006 So what om gaven kommer på fødselssdagen eller ikke....bare den kommer i løpet av året vel. Burde dere ikke anstrenge dere for at denne bestemoren faktisk fikk møte barnebarnet sitt kanskje?
momo Skrevet 1. mai 2006 #31 Skrevet 1. mai 2006 Mine foreldre, datteren min sine besteforeldre er slik. Bare litt verre kanskje. De kjøper kun gave til jul og bursdag da, men vi får klær som er alt for store og ikke av de mest moderne heller. Når jeg gikk gravid med henne fikk jeg klær i str 6 år, nå til jul fikk jenta mi på 4 år klær i str 12 år. De klærne blir jo aldri brukt, for jeg sparer ikke på de så lenge. Og innen de kan brukes er de ut. Eldre mennesker tenker jo gjerne det at barna skal ha noe og vokse i, og at det er bedre og kjøpe noe som er litt stort. Jeg synes og det er helt greit og få klær som er litt for store, men ikke klær som vi må vente med og bruke i 6 år.
Annie78 Skrevet 1. mai 2006 #32 Skrevet 1. mai 2006 Synes litt synd på denne bestemoren jeg.... Hun har jo prøvd å forklare problemet, og ungen vil helt sikkert skjønne at "sånn er bare bestemor" når han blir gammel nok til å skjønne dette med gaver og merkedager. Jeg får litt av hvert av min farmor, hun gir litt penger, litt av det hun selv har liggende og som hun aldri får bruk for. Hun kan fint glemme å gi gave til min far på bursdagen, selv om hun er invitert og kommer. Synes det viktigste er at de viser at de bryr seg, noe jeg synes denne bestemoren gjør. Om det ikke kommer gaver til akkurat denne dagen er vel ikke så farlig? Ofte får unger gaver fra andre både før og etter selve dagen, så hvorfor gjøre dette til et problem?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #33 Skrevet 1. mai 2006 Du kan jo forsøke å hinte i om at noen av klærne er litt vel store? Si at det er fint at hun kjøper noe å vokse i, men at det holder med en størrelse større enn alder, eller noe slikt? Hadde selv en tante som ga grusomme gaver. Gusjegrønne knestrømper og andre ting- Men, men, sånn var hun. De ble selvfølgelig aldri brukt. Jeg ville ikke ha sagt så mye, men du kan jo hinte litt om hvor stor sønnen din er. Tilfeldigvis nevne det i en telefonsamtale; "Nå er han så stor at han bruker størrelse xxx".
Lemona Skrevet 1. mai 2006 #34 Skrevet 1. mai 2006 [ Som mor-mor selv...jeg kjøper aldri str som passer der og da. De vokser fort og trenger stadig påfyll av klar. Min datter er glad for at jeg ikke kjøper klær som passer der og da. veldig praktisk. De får jo fra mange andre også. ← Jo da, en str. eller to er nå en ting. Men underbukser str. 4 år til en baby? Min erfaring er at hvis det er noe som er altfor stort blir det bare lagt bort et sted og glemt. Det virker jo som om svigermor ikke er helt på nett når det gjelder gaver til barn. Tror allikevel ikke jeg ville valgt å si noe til henne om det. Dette er jo hennes måte å si at hun ønsker å ha kontakt med dere på, så jeg ville nok ikke lagt så mye vekt på hva som kommer i postkassa. Bedre at det med jevne mellomrom kommer hilsener enn at det er helt tyst hele året, og dumper ned en pakke til jul. (som tilfellet er med min svigermor). Da har jo ikke barna noe forhold til den som sender gaven, og bryr seg heller ikke om det.
Gjest Embla s Skrevet 1. mai 2006 #35 Skrevet 1. mai 2006 Jeg reagerer mer på trådstarter enn på denne bestemoren! Ærlig talt - gutten din er 8 mnd og hun har ikke sett ham enda. Men hun bryr seg og sender dere små pakker i hytt og pine. Så forklarer hun deg at hun liker å sende småting når som helst og gjerne utenom jul/bursdag (sier som en annen her; hun er helt sikkert jehovas vitne eller noe sånt?). Hva skal du liksom si til henne? At sønnen din (på 8 mnd) foretrekker å få gaver til bursdag og jul? Eller at han ikke liker gavene hun sender ham? Det er snakk om GAVER. Ikke postordrekjøp. Synd hvis hun sender ubrukelige gaver som du bare må kaste eller gi videre, og du kan jo prøve å hinte frampå hva dere liker og hvilke størrelser som er greie å få. Men jeg syns først og fremst du skal være veldig glad for at sønnen din har en farmor som tydelig viser at hun tenker på ham og bryr seg.
Lemming Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #36 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Oj, her var det mange svar. Får prøve å svare som best jeg kan. Først av alt: Dette er ikke egentlig noe jeg har "gjort til et problem", som en sa, det var bare tanker jeg har gjort meg opp om temaet som jeg ville høre andres meninger om. Kan det hende at hun er litt glemsk pga alder og ikke husker hvor gammel han er når hun sender gaver? Jeg tror uansett ikke at gutten vil bry seg så mye. Barn tilpasser seg situasjonen slik den er ofte. ← Hun er ikke spesiellt gammel. Hun er i 50 årene, oppegående, og hverken senil eller spesielt glemsk. Selvsagt er det omtrent umulig å sitte mange mil unna å vite til enhver tid hvilke størrelser barnebarnet bruker, det tror jeg nok ingen gjør. Men det er vel kanskje litt drøyt å kjøpe noe som ikke kan brukes før om mange år? kan ikke du legge til side tingene hun sender og gi dem til bursdag/jul? ← Det tror jeg ikke.. Da tror jeg hun vil savne tilbakemeldinger på gavene... Jeg pleier jo enten å skrive et brev + sende noen nye bilder av Lille, eller ringe og takke.. Som mor-mor selv...jeg kjøper aldri str som passer der og da. De vokser fort og trenger stadig påfyll av klar. Min datter er glad for at jeg ikke kjøper klær som passer der og da. veldig praktisk. De får jo fra mange andre også. ← Som sagt; litt store klær setter jeg pris på. Klær som passer nå har han jo.. Men jeg er bare redd at klær som skal legges bort fordi de ikke vil passe på over 3 år vil bli glemt.. Ang farmoren her, så er det aller viktigste å finne noe på salg. ← Denne forstod jeg ikke helt.. Mener du at du tror det viktigste for henne er å finne noe billig? Det tror jeg ikke.. Hun kjøper fine gaver, garantert i beste hensikt, men det èn synes er fint kan virke ganske rart i en annens øyne.. (for å sette det på spissen) Respekter at hun er anerledes enn deg! Høres ut som hun er et Jehovas Vitne og de gir jo ikke julegaver og bursdagsgaver.← Hun er nok ikke JH, bare vanlig kristen. Klart jeg respekterer henne som hun er, og som sagt, dette er bare tanker jeg har gjort meg opp, som jeg ville høre andres meninger om. For å finne ut om det er meg som overreagerer, eller om dette er så uvanlig som jeg vil ha det til.. Det ser jo ut til at de fleste her har èn "sånn en" i familien sin. Stakkars denne bestemoren da...bli sett på som rar bare fordi hun "mener" noe annet enn normalstandarden. ← Kjære deg. Det er ikke bare fordi hun ønsker å fordele gaver utover hele året jeg synes hun er litt rar. Det finnes ååh så mange ting jeg kunne ramsa opp. Men det er for meg irrelevant. Jeg ville bare lufte tankene litt. So what om gaven kommer på fødselssdagen eller ikke....bare den kommer i løpet av året vel. Burde dere ikke anstrenge dere for at denne bestemoren faktisk fikk møte barnebarnet sitt kanskje? ← Hadde du lest hele tråden hadde du sett at besøk til bestemor allerede er arrangert. Skal dit om noen uker. Når det er sagt er det ingenting som har hindret henne i å besøke oss. Jeg har flere ganger sagt at hun er velkommen her. Hun jobber ikke, og reiser mye året rundt. Og det er da vitterligen enklere for henne å besøke oss, enn det er for meg å reise med baby? Jeg synes og det er helt greit og få klær som er litt for store, men ikke klær som vi må vente med og bruke i 6 år. ← My point exactly. Jeg reagerer mer på trådstarter enn på denne bestemoren! Ærlig talt - gutten din er 8 mnd og hun har ikke sett ham enda. Men hun bryr seg og sender dere små pakker i hytt og pine. Så forklarer hun deg at hun liker å sende småting når som helst og gjerne utenom jul/bursdag. (sier som en annen her; hun er helt sikkert jehovas vitne eller noe sånt?).← Ikke i tillegg til jul/bursdag. I stedet for. Og som sagt (mange ganger nå), jeg bare lufter tanker her... Ikke skyt meg. Hva skal du liksom si til henne? At sønnen din (på 8 mnd) foretrekker å få gaver til bursdag og jul? Eller at han ikke liker gavene hun sender ham? ← Som sagt.. Nå er han jo så liten at han ikke bryr seg.. Og jeg har ikke særlig mye erfaring med større barn, men jeg vil tippe en 5 åring setter mer pris på en leke enn ei jakke str 9 år? Det er snakk om GAVER. Ikke postordrekjøp. Synd hvis hun sender ubrukelige gaver som du bare må kaste eller gi videre, og du kan jo prøve å hinte frampå hva dere liker og hvilke størrelser som er greie å få. Men jeg syns først og fremst du skal være veldig glad for at sønnen din har en farmor som tydelig viser at hun tenker på ham og bryr seg. ← I fare for å gjenta meg selv fryktelig mange ganger, så vil jeg igjen si at jeg setter pris på henne. Stor pris. Men jeg må vel likevel få lov å lufte tankene mine litt... Eller er det ikke lov å si høyt at man ikke er overlykkelig over måten hun velger å gjøre ting på? Endret 1. mai 2006 av Lemming
Klips Skrevet 2. mai 2006 #37 Skrevet 2. mai 2006 Nå vet ikke jeg hvor mange andre dere er i familien, men min erfaring er i hvert fall at barn ikke trenger så fryktelig mange leker heller. Det blir fort mer enn nok. Om det er slik hos dere vet jeg jo ikke. Mannen min fikk tennissokker og Old Spice av en fillebestemor i alle år, det er ikke akkurat et sårt minne for ham, heller noe han ler litt av.
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2006 #38 Skrevet 2. mai 2006 er hun kanskje et Jehovas Vitne hun svigermoren din? Disse feirer jo ikke bursdager, og kjøper gjerne gaver på andre tider av året i stedet, nettopp fordi de ikke kan gi til bursdager og jul.
Lemming Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #39 Skrevet 2. mai 2006 er hun kanskje et Jehovas Vitne hun svigermoren din? Disse feirer jo ikke bursdager, og kjøper gjerne gaver på andre tider av året i stedet, nettopp fordi de ikke kan gi til bursdager og jul. ← Nei, hun er ikke Jehovas Vitne. Bare vanlig kristen. Men jeg tror nok jeg kommer til å gjøre som de fleste her sier.. Smile og si takk. Dersom Lille om 7 år begynner å reagere på det får vi heller ta saken opp til ny vurdering når den tid kommer. Ønskelister er en fin ting:)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. mai 2006 #40 Skrevet 5. mai 2006 Min mor har i alle år kjøpt klær som de kan vokse i..... Mine barn har alle vært små for alderen så masse av klærne ble aldri brukt.... Jeg prøvde noen ganger å "hinte" om det men hun forsto det ikke... Sist Jul spurte hun lillefrøkna om hva hun ønsket seg. Hvorpå min lille svarer Klær som passer og dine hjemmestrikkede sokker... Min mor ser barna ofte og hun vet at de er små for alderen. Jeg har ofte fortalt at jeg må kjøpe klær beregnet for str. under alder...men det har ikke gått inn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå