Gå til innhold

Overbehandling hos dyrlege

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer det som at dyrlegen min overbehandler hunden min. Feks om jeg kommer inn for å få påfyll av allergimedisin så insisterer dyrlegen på å sjekke alt mulig annet. Om jeg stiller spørsmål ved det eller prøver å si at jeg bare ønsker behandling for akkurat det som er problemet, sier dyrlegen at siden dyrene ikke kan snakke må vi sjekke alt mulig.

Jeg kan heller ikke bare få påfyll på den gamle resepten, men må gjennom nye blodprøver og undersøkelser hver gang og som regel ender han med en ny medisin (for akkurat det samme). 

Har andre lignende erfaringer? Hva gjorde du i så fall med det? Det blir både veldig dyrt og mange undersøkelser på hunden min - og jeg klarer ikke se at det er nødvendig.   Dyrlegen er del av større kjede. Bør jeg heller bytte til en lokal, mindre en? Eller er jeg en dårlig dyreeier?

Anonymkode: 95ed4...b92

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til dette hos noen veterinærer, men jeg orket ikke å ha omtrent full utredning narkose hver gang jeg skulle be om ormekur til katten, så da byttet jeg veterinær.

Anonymkode: 8d68e...2e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Følte at Evidensia der vi gikk var sånn. Nå går vi til en klinikk som ikke er i kjede. 

Anonymkode: 8d5a2...6a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en katt som trenger appetittstimmulerende får å spise. Sist jeg ba om ny resept spurte dyrlegen hvor lang tid jeg bruker på å bruke opp en tube, så gan hun meg nok påfyll til å vare et år

Anonymkode: 84105...dcc

AnonymBruker
Skrevet

De store kjedene er beryktet for det. De driver også følelsesmessig utpressing av kunder. Har opplevd det selv. Da jeg ville ta opp ting og snakket om kostnader fortalte veterinæren at jeg kunne få forbrukslån (!!!) hos dem, bare å signere. De var jo smarte, så dyret mitt hadde de bak i klinikken etter undersøkelsen.

Jeg er en kald type, så jeg sa at da ville jeg ta dyrer mitt hjem og tenke over saken. Så vet’en måtte gå og hente dyret mitt. Dagen etter tok jeg dyret til annen dyrlege.

Anbefaler å bruke de lokale dyrlegene med egen praksis. Men også der - bruk hodet selv. Var en veterinær her som også var helt rå på overbehandling. Klassisk eksempel var at han sa om en fettkul at det var en «cyste som måtte fjernes», 5000 for å tømme en kvise, der, altså. Helt unødvendig. Særlig folk som er veldig glad i dyret sitt ble jo veldig nervøse når de hørte «cyste». Mange tenker på kreft osv. Endel av den typen forhører seg om forsikring først, og så casher de ut det de kan innenfor beløpet.

Har dyrlege jeg stoler på, og som har et fornuftig forhold til hva vi skal utsette dyr for. Veterinæren min er en gammeldags dyrlege, hen sier at «det er mye vi kan gjøre, det er ikke det samme som at vi skal gjøre det». Tenker det er klokt sagt. Det er bra om dyreeiere tenker gjennom hva de synes det er ok å gjøre og når dyret deres også skal få slippe å gå gjennom ting. Husk at dyr ofte har det mer vondt enn de viser, og at det er en belastning for et dyr å være skadet, i naturen betyr det at de er utsatt for å bli tatt av rovdyr osv. Så tenk gjennom om vi gjør det for oss selv eller for dyret.

Anonymkode: 00fc9...e26

AnonymBruker
Skrevet

Et kjent fenomen, selv om bransjen blånekter for det. Kyniske klinikker vet at eier blar opp uten å mukke når det gjelder dyr. De samme kundene protesterer kun hvis de må betale for utstyr når de tar barn til lege.

Anonymkode: d30a0...a14

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg er nok en av de som har syntes det har vært vanskelig å si nei, for jeg synes det er vanskelig å skille hva som er nødvendig og ikke. 

Nå forrige gang var vi hos dyrlegen pga utbrudd av atopisk eksem, og dyrlegen ville da sjekke for både stoffskifteproblemer, cushings syndrom og flere ting som jeg ikke forsto hva var - og jeg forsto heller ikke hvorfor. Tror aldri jeg har vært hos dyrlegen uten å betale mindre enn 6000, så glad jeg har bra forsikring. Samtidig gjør det at jeg har brukt sykt mye penger på hunden min og det eneste som beviselig er i veien med han er allergi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2026 den 15.10):

Jeg vurderer det som at dyrlegen min overbehandler hunden min. Feks om jeg kommer inn for å få påfyll av allergimedisin så insisterer dyrlegen på å sjekke alt mulig annet. Om jeg stiller spørsmål ved det eller prøver å si at jeg bare ønsker behandling for akkurat det som er problemet, sier dyrlegen at siden dyrene ikke kan snakke må vi sjekke alt mulig.

Jeg kan heller ikke bare få påfyll på den gamle resepten, men må gjennom nye blodprøver og undersøkelser hver gang og som regel ender han med en ny medisin (for akkurat det samme). 

Har andre lignende erfaringer? Hva gjorde du i så fall med det? Det blir både veldig dyrt og mange undersøkelser på hunden min - og jeg klarer ikke se at det er nødvendig.   Dyrlegen er del av større kjede. Bør jeg heller bytte til en lokal, mindre en? Eller er jeg en dårlig dyreeier?

Ja,bytt for søren ! De er drillet i hvordan tyne mest mulig penger av kundene. Merker selv forskjell etter at "min" klinikk solgte seg til Empet. Bare galskap å bruke de. Finn heller en edruelig mindre klinikk. 

Anonymkode: c276d...e8b

Skrevet

Vi har "fastlege" til katten, hun holder ikke på slik, man kan finne de som er gode. 

Anonymkode: 5b58b...d83

Skrevet

Det er dessverre vanlig hos kjedene. Evidensia og Anicura for eksempel. 

Hver gang en er innom for en bestemt ting, som vaksine, så sjekker de alt mulig og forteller at dyret kanskje har både det ene og det andre. Alltid finner de en feil som må fikses. Og som koster mye! 

Går en til de lokale selvstendige dyreklinikkene, sjekker de det nødvendige og finner ikke på ting for å tyne ut mer penger. 

Anonymkode: f925d...22c

Skrevet

Personlig synes jeg man overbehandler når dyret får allergimedisin.

Det er dyreeierne selv som er skyld i dette. Tidligere var avliving svaret på det meste. Nå behandler man dyr for alt mulig. Veterinærer er som alle andre. De vil tjene penger.

Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Personlig synes jeg man overbehandler når dyret får allergimedisin.

Det er dyreeierne selv som er skyld i dette. Tidligere var avliving svaret på det meste. Nå behandler man dyr for alt mulig. Veterinærer er som alle andre. De vil tjene penger.

I så fall måtte jeg avlivet min da han var en liten baby pga støvmiddallergi og det er selvsagt helt uaktuelt. 

Skrevet

Før i tiden behandlet man dyr som dyr, men også med kjærlighet. Da var det ikke vanlig å gå til dyrlegen med mindre det var helt ytterst nødvendig. Vi har hatt hunder før og da gav vi dem middagsrester (ikke ultraprossesert) og hundene var aldri syke de 19 årene de levde. Det fantes ikke slikt når man ikke gav dem drittforet man får i dyrebutikk. Selvsagt er det hunderaser som har gener som gjør de mer utsatt for visse sykdommer, da må man jo velge disse bort.

Anonymkode: 50d82...5b0

Skrevet

For noen medisiner er det nødvendig å ta blodprøver jevnlig for å sjekke for eksempel nyrer og lever, fordi medisinene potensielt kan skade disse organene. Eventuelle symptomer på skade vises sent i forløpet (dvs når det er FOR SENT). 
Å bare se på én enkelt ting, og ikke hele dyret, er en klassisk måte å gå glipp av symptomer på sykdom på. Det er som å ha skylappene på. Det er så mange dyr som går rundt med for eksempel elendige, smertefulle tenner, uten at eieren oppdager det, for «hunden spiser jo». Ja, den gjør det, ellers hadde den jo sultet ihjel! Det betyr ikke at den ikke har vondt! 
Og hvis man IKKE tar den blodprøven, eller den undersøkelsen, men bare slenger ut resepten eier vil ha, så billig som mulig - hvem tror du er den første til å klage på sosiale medier og KG når det viser seg at dyret får nyresvikt/leversvikt/har diagnose xyz? Jo, det er dyreeieren. 
Når jeg leser sånne innlegg blir jeg så GLAD for at jeg rømte fra den underbetalte og utrolig strevsomme tilværelsen som veterinær på smådyrklinikk. Ære være dem som holder ut. 

Anonymkode: 364ad...e43

Skrevet

Hvis du må gi hunden medisiner så har du bidratt til å kjøpe hunderaser som er avlet frem med genetiske feil som gjør dem mer utsatt. mener det er dyreplageri

Anonymkode: 50d82...5b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...