Gå til innhold

Sjøutsikt som er borte.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor ved sjøen, I leilighet . Jeg og fire til er de som har den beste beliggenheten i forhold til sjøen. Men vi har minus at vi har lite sol på dagen . Men flott kveldssol. De andre leilighetene ligger fint til å får mye sol . Det som har blitt kjedelig for oss fire. Trær vokser så til her. Har blitt breie og høye. Så nå mister vi også sol og sjø å se på. Vi føler oss litt urettferdig behandlet. Da vi blir sett på som heldige blir ikke vi privilegerte med utgifter i borettslaget. De nekter å bruke penger på trær som tregs å beskjære. Vi fire har kommet med tilbud at vi kan betale dette selv å gjøre jobben. Noe vi har fått nei til. Det virker som styre og de andre er redd våres leiligheter skal øke så mye i verdi. Dette har blitt en vond og betent sak her vi bor. Virker som trivsel og godt nabolag er helt glemt.  Har vurdert advokat ? Men da blir nok jeg og de andre ikke mye populære. Sikkert noen som bare skriver flytte. Å det kan jeg. Men synes allikevel det blir feil at slike styrer i borettslag uten noen form for juss utdannelse bare kan sure til sine egne beboere. Litt frustrerende er dette.

Anonymkode: 1e6a6...594

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan dere ikke bare gjøre det uten å kreve betalt for det da? 

Edit: Ops! Misforstod. Beklager.

Endret av Kjethild
Skrevet

Har dere fått noen begrunnelse fra styret på hvorfor dere ikke kan gjøre dette selv gratis? 

Anonymkode: a250d...2a5

• Liker 6
Skrevet

Først og fremst, hvem eier trærne?

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har dere fått noen begrunnelse fra styret på hvorfor dere ikke kan gjøre dette selv gratis? 

Evt at dere foreslår for styret at dere kan bruke et firma til å gjøre jobben, hvis dette handler om sikkerhet eller noe? Og at dere selv betaler firmaet? Men ja, selvsagt viktig som vedkommende over skriver: Hvem eier trærne? 

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst ville jeg lagt bort den paranoide holdningen... Du sier at trærne trenger å beskjæres - er det en gartners faglige vurdering eller handler det bare om deres ønske om utsikt?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du i det hele tatt tenkt på andre faktorer enn de som bunner i det egoistiske som utsikt og sol? Har du vurdert verdien av disse trærne i forhold til økologisk funksjon, særlig siden det ligger i 100-meterssonen til sjø, grønne belter, biologisk mangfold og så videre? Det kan godt hende at trærne bør få stå av helt andre hensyn enn menneskelige verdier. 

Anonymkode: b9247...7ee

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Trærne står på eiendommen til vårt borettslag. De vil ikke gi oss noe godt svar. De mener det er bra for lyd og fugler. Derfor vi har foreslått beskjæring og ikke ta de helt bort. De har sagt til andre at de kan ikke si ja til oss da andre beboere vil ha andre ting igjennom. Så når vi prøver å finne ut. Om hva andre ønsker forandring med. Får vi ikke vite det. Derfor vi tror det ikke stemmer.vi har sagt vi kan betale for jobben.

Skrevet

Gjør som entrepenørene sag først spør etterpå. 

Anonymkode: d44e4...a24

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Daria skrev (6 minutter siden):

Først og fremst ville jeg lagt bort den paranoide holdningen... Du sier at trærne trenger å beskjæres - er det en gartners faglige vurdering eller handler det bare om deres ønske om utsikt?

Vi ønsker mere sol på kvelden. Trærne vokser i hverandre . Det blir som tett skog.

Skrevet

Her ser det ut som noen digre trær står på borettslagets eiendom, men det er kommunen sin grunn og trær, og de er ikke veldig villige til å hogge dem. 

Hvem eier grunnen trærne står på? 

Anonymkode: a65d1...7c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjør som entrepenørene sag først spør etterpå. 

Anonymkode: d44e4...a24

Det vil nok bli bøter . Å ulovlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi ønsker mere sol på kvelden. Trærne vokser i hverandre . Det blir som tett skog.

Så det du sier er med andre ord at dette er ren egoisme fra et fåtall beboere. Drit i naturen og andre hensyn, dere vil ha utsikt og kveldssol. Jeg kjenner at jeg er på styrets side her...

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Her ser det ut som noen digre trær står på borettslagets eiendom, men det er kommunen sin grunn og trær, og de er ikke veldig villige til å hogge dem. 

Hvem eier grunnen trærne står på? 

Anonymkode: a65d1...7c0

Fått beskjed det er vårt borettslag sitt.

Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Så det du sier er med andre ord at dette er ren egoisme fra et fåtall beboere. Drit i naturen og andre hensyn, dere vil ha utsikt og kveldssol. Jeg kjenner at jeg er på styrets side her...

Fuglene her har skog på alle sider ellers her. Å jeg er glad i fugler så det er sagt. Men vi har vel også et ønske om sol. De andre leilighetene har sol hele dagen. Vet at de som bygde her. Ikke tenkte på alt.  Men at vi får mere sol sammen med sjøutsikt blir vel feilen.

Skrevet

Hadde en lignende sak i borettslaget der jeg vokste opp. En morning var treet borte. Ingen viste hvem det var og det har vel aldri kommet frem heller. Treet sto dog et stykke unna beboelse så det var aldri fare for at det skulle treffe noe/noen på vei ned.

Anonymkode: bf1c7...2d6

Skrevet

Hadde en lignende sak i borettslaget der jeg vokste opp. En morning var treet borte. Ingen viste hvem det var og det har vel aldri kommet frem heller. Treet sto dog et stykke unna beboelse så det var aldri fare for at det skulle treffe noe/noen på vei ned.

Anonymkode: bf1c7...2d6

Håper en kraftig høststorm kunne tatt noe😅

Skrevet

Gjør et godt forarbeid og legg fram en sak på generalforsamlingen. Få tydelig fram hvorvidt trærne trenger beskjæring og betydningen, både positive og negative, for natir og andre forhold. Da må det iallfall bli en åpen diskusjon og evt avstemning. Bruk en arborist.

Anonymkode: 417a5...d93

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør et godt forarbeid og legg fram en sak på generalforsamlingen. Få tydelig fram hvorvidt trærne trenger beskjæring og betydningen, både positive og negative, for natir og andre forhold. Da må det iallfall bli en åpen diskusjon og evt avstemning. Bruk en arborist.

Ja vi får prøve enda en ny måte, å legge det frem på. Takk for tips. Jeg hadde håpet at det kunne skje før våren igjen. Nettopp pga fugleliv og reir.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lag et argument med Naboloven §3, som sier at trær ikke skal være til særlig ulempe for naboen. Tap av sol og utsikt er i rettssammenheng regnet som en særlig ulempe. Dernest borettslagsloven §5-17, som sier at laget skal holde eiendommen i forsvarlig stand. Du kan argumentere med at det er borettslagets ansvar å vedlikeholde trærne, men at du og de andre som skjemmes av dette går med på å betale for treskjæring. 

Første steg er mail-kommunikasjon med styret. Hvis ikke det fører frem, så legger du frem et forslag for generalforsamlingen. Husk at forslaget må sendes til styret i god tid før generalforsamling til våren.

Kan alltids også true styret med § 5-18: 
"(1) Andelseigaren kan krevje skadebot for tap som følgje av at laget ikkje oppfyller pliktene sine etter § 5-17. Føresegnene i § 5-13 første, andre, fjerde og femte ledd og § 5-14 gjeld tilsvarande."

Hvis styret ved å neglisjere vedlikehold av eiendommen gir deg en ulempe, (i denne sammenheng nedsatt verdi på boligen pga tap av sol og utsikt) kan du ha krav på erstatning. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...