Gå til innhold

Hva regner dere som utroskap?   

69 stemmer

1. 1. Dansing med en ukjent på byen?

• Ja
      16
    • Nei
      53
  2. 2. Å bli påspandert drinker av ukjente ?

• Ja
      15
    • Nei
      54
  3. 3. Ha en nær dialog med ukjent på byen der klemming og berøring er involvert ? (ikke intim berøring)

• Ja
      32
    • Nei
      37
  4. 4. Jobbreise: Gå ut alene på kvelden med kollega av det motsatte kjønn og spise middag / dra på bar?

• Ja
      19
    • Nei
      50
  5. 5. Legge ut reels etc. av deg selv på Instagram etc. i utfordrende klær / tettsittende treningsklær for å få mye likes, klikk, kommentarer?

• Ja
      16
    • Nei
      53

Fremhevede innlegg

Skrevet

Svar i vei 🙂 

Anonymkode: 23a59...b70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merker jeg stiller strengere krav til meg enn til mannen. Jeg hadde ikke tatt imot drink fra ukjent eller spist middag med en annen mann, men tror ikke jeg hadde reagert om han gjorde det. Her har jeg svart som om handlingene er uført av meg, ja på alt. Samtidig vet jeg at mannen hadde svart ja på alt han også.

Skrevet

Ja til alle fordi du la til "dra på bar", men i den forstand at alle tingene er ting man burde skjemmes over og ville vært dumpegrunn selv om det ikke er utroskap. 

Anonymkode: bc33c...5a6

Skrevet

Hvis jeg nå skal gå ut fra hva JEG anser som utroskap. Da er det ingen av de over..😅

Utroskap for meg er sex og det som hører med i det. Men i et forhold så følger man selvfølgelig avtalen som er gjort mellom partene. Hvis mannen min mener det er utroskap av ulike grunner, da følger jeg det.

Anonymkode: 8e04e...378

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det finnes grader av det meste, så min regel er at utroskap er å gjøre noe man ikke hadde gjort foran partneren. 

Anonymkode: 3cd72...453

• Liker 1
Skrevet

Ingenting av det er jo utroskap.

Men uavhengig av hvilken definisjon man har på utroskap, så kan det finnes situasjoner man synes er ubehagelige, kjipe eller sårende, uten at det kan kalles utroskap, da. Forstår ikke dette opphenget i hva som liksom er definisjonen.

Anonymkode: dbd8e...2e7

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

I utgangspunktet mener ikke jeg heller at noen av de nevnte situasjonene er utroskap. Enig med AB...453 at det man ikke kan gjøre foran partneren, eventuelt fortelle partneren, i alle fall er tvilsomt. 

Anonymkode: a734b...be5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes grader av det meste, så min regel er at utroskap er å gjøre noe man ikke hadde gjort foran partneren. 

Anonymkode: 3cd72...453

Ja men i mitt tilfelle da? Jeg kunne gjort alt dette foran en mann. Kjæreste. Samboer eller whatever.. Møtte en mann som jeg snakket med på bar (bekjent av ekskjæreste), hadde en trivelig samtale, han tok et bilde av oss smilende sammen og han klemte meg før han skulle gå. Jeg klemte tilbake. Foran kjæresten. Da ble han sint 😅 For min del var det jo helt uskyldig. Spesielt siden dette var en bekjent. Så hyggelig tenkte jeg! Men det var åpenbart et ganske stort feilsteg fra min side 😂

Skrevet

Teknisk sett faller ingen under kategorien utroskap direkte, spørsmålet henger i hva som skjer videre i de fleste tilfellene.

Men fellesnevneren er dog at du flørter - og er åpen for flørting. Og det er jo en slags inngang til utroskap. Utroskap handler ikke om å være seksuell med andre, men å gjøre noe ovenfor en partner som du "må" holde skjult og/eller noe som kan skape mistillit. Flørtende atferd er definitivt innenfor denne kategorien, selv om ting virker "uskyldig". 

Hva som er utroskap eller ikke handler om tilliten mellom dere. Er du flørtete av natur, der han vet det og er trygg på deg likevel, så kan tersklene strekkes ganske langt for at han skal føle på mistillit. Flørter du, der han ikke vet det og/eller ikke er komfortabel med det, så er tersklene lave. 

Du bør også tenke hva synes du hadde vært greit eller ikke greit hva den andre partneren gjorde mot og rundt deg uten du var tilstede. Som regel tenker man at man selv har lov til mye fordi man har "kontroll" over situasjonen selv, men samtidig tenke at den andre part ikke bør gjøre det mot deg fordi du ikke har kontroll over situasjonen. 

Med andre ord... intim dans med ukjente, påspandering av drikke fra ukjente, klemming og berøring av ukjente, og gå på bar med kollega av motsatt kjønn på jobbreise er faktisk noe du burde holde deg helt unna når du er i et forhold. For du leker med ilden, og du tar overhodet ikke hensyn til partneren din. Du legger altså opp til mistillit fordi du flørter så og lar andre komme innpå deg på nært hold - og det er faktisk utroskap om partneren din ikke er komfortabel med det. Både fysisk og emosjonell utroskap, selv om du ikke har seksuell utroskap.

Anonymkode: d824c...b27

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg regner kyss og sex med andre som utroskap. 

Det betyr ikke at jeg synes alt annet er greit, men jeg skiller på hva som er utroskap, og hva som er uakseptabel eller respektløs  oppførsel. 

Anonymkode: 772ef...662

• Liker 9
Skrevet

Jeg regner kyss og sex med andre som utroskap. 

Det betyr ikke at jeg synes alt annet er greit, men jeg skiller på hva som er utroskap, og hva som er uakseptabel eller respektløs  oppførsel. 

Anonymkode: 772ef...662

Kyss og sex er seksuell utroskap.

Men du finner fysisk utroskap, emosjonell utroskap, digital utroskap og økonomisk utroskap også. 

Utroskap handler ikke om en fysisk handling - det handler om mistillit og brudd på tillit. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

For meg starter utroskap fra:

Fysisk bereøring av en annen person hvor intimitet ønskes.

Å ha tanker/følelser om en annen person hvor en ønsker progresjon uten å gjøre noe med det. (Litt usikker på hvordan jeg skal formulere denne)

Og.

Hvis en gjør noe som en ikke med god samvittighet kan fortelle partner om, bør en tenke seg om.

Også er det økonomisk utroskap da.

• Liker 1
Skrevet

Alternativene blir for enkle..det mangler nyanser.

Feks - gå ut og spise middag med en kollega, deretter dra på bar. Hva er konteksten? Har de vært i et møte som avsluttes med middag (noe som er helt normalt), eller har de valgt å spise middag sammen fordi det allerede er en flørtende relasjon der? Da beveger man seg fort inn i noe som ligner emosjonell utroskap. 

Legge ut reels av seg selv i tettsittende klær på SoMe - tja, det er så langt fra hva jeg selv ville ha gjort, at jeg tror jeg hadde blitt litt lattermild om partneren min hadde gjort det? Deretter hadde jeg fundert på hva han manglet i forholdet vårt, som gjorde at han hadde behov for bekreftelse fra andre.

• Liker 1
Skrevet

Ingen av eksemplene er utroskap, men de kan jo være tillitsbrudd eller kjip oppførsel. Det er ikke sånn at alt enten er utroskap eller kjempebra, liksom. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Krist1an skrev (2 minutter siden):

Å ha tanker/følelser om en annen person hvor en ønsker progresjon uten å gjøre noe med det. (Litt usikker på hvordan jeg skal formulere denne)

Hva mener du her? Som i at man er tiltrukket av noen, men ikke gjør noe for å unngå personen - slik at fascinasjonen bare kan vokse? Eller mener du hvis man er tiltrukket av noen og dagdrømmer om dem - men ikke gjør noe mer enn bare det?

Skrevet
Provosert skrev (2 minutter siden):

Hva mener du her? Som i at man er tiltrukket av noen, men ikke gjør noe for å unngå personen - slik at fascinasjonen bare kan vokse? Eller mener du hvis man er tiltrukket av noen og dagdrømmer om dem - men ikke gjør noe mer enn bare det?

Ja, som i tiltrukket, ikke fantasi/dagdrømmer.

Skrevet

Jeg er mann og tenker ikke noe av det er utroskap. 

Spørsmålene tok ikke for seg emosjonelle forhold. Hvor fortrolig kan man feks vøre med noen kollegaer. Bretter man ut samlivet, utleverer seg og er veldig fortrolig, så kan det bli problematisk. Jeg har klart å rote meg inn i slikt et par ganger i løpet av nesten 30 år i arbeidslivet. Det verste er at det har sprunget ut av en slags mentorrolle. En merker jo at noen kan være betatt, forelsket hva nå det er? Da har jeg skjønt det har gått for langt og trukket meg tilbake. Det har aldri vært noen seksuelle handlinger, men jeg angret på at det gikk så langt at følelser oppstod og ble såret. 

Sånn fysisk sett, så må klemming og kyss på kinnet klart være lov. Klåing og mer er over grensen

Anonymkode: a982f...4b7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Teknisk sett faller ingen under kategorien utroskap direkte, spørsmålet henger i hva som skjer videre i de fleste tilfellene.

Men fellesnevneren er dog at du flørter - og er åpen for flørting. Og det er jo en slags inngang til utroskap. Utroskap handler ikke om å være seksuell med andre, men å gjøre noe ovenfor en partner som du "må" holde skjult og/eller noe som kan skape mistillit. Flørtende atferd er definitivt innenfor denne kategorien, selv om ting virker "uskyldig". 

Hva som er utroskap eller ikke handler om tilliten mellom dere. Er du flørtete av natur, der han vet det og er trygg på deg likevel, så kan tersklene strekkes ganske langt for at han skal føle på mistillit. Flørter du, der han ikke vet det og/eller ikke er komfortabel med det, så er tersklene lave. 

Du bør også tenke hva synes du hadde vært greit eller ikke greit hva den andre partneren gjorde mot og rundt deg uten du var tilstede. Som regel tenker man at man selv har lov til mye fordi man har "kontroll" over situasjonen selv, men samtidig tenke at den andre part ikke bør gjøre det mot deg fordi du ikke har kontroll over situasjonen. 

Med andre ord... intim dans med ukjente, påspandering av drikke fra ukjente, klemming og berøring av ukjente, og gå på bar med kollega av motsatt kjønn på jobbreise er faktisk noe du burde holde deg helt unna når du er i et forhold. For du leker med ilden, og du tar overhodet ikke hensyn til partneren din. Du legger altså opp til mistillit fordi du flørter så og lar andre komme innpå deg på nært hold - og det er faktisk utroskap om partneren din ikke er komfortabel med det. Både fysisk og emosjonell utroskap, selv om du ikke har seksuell utroskap.

Ja hvis det er slik som du skisserer, da har jeg bedrevet en del utroskap i min tid. Dessverre. 

Det uthevede er vesentlig tenker jeg. Hvis jeg ikke er klar over at han ikke er komfortabel med det, hvordan skal jeg da ta hensyn til det. Slik som eksempelet mitt ovenfor. Etter den episoden ble jeg gjort oppmerksom på at det å klemme andre menn på bar, eller å ta selfies med andre menn på bar, er ugreit. Til og med om det er en bekjent av ham selv. Javel. Da justerer jeg det deretter. 

Tror man kan slippe en del diskusjoner og krangler hvis man tar dette tidlig i et forhold. Hva er greit, hva er ikke greit. Hvor går grensene for begge. Ganske idiotisk å ikke ha en slik samtale i det hele tatt. 
Min samboer gjorde for eksempel aldri det. Det ble hele tiden sånn «wops!», der skjedde det. Så skjedde det. Like overraskende og kjipt hver gang.. 

Skrevet

Sånn fysisk sett, så må klemming og kyss på kinnet klart være lov. Klåing og mer er over grensen

Anonymkode: a982f...4b7

Du tenker det er helt greit at fremmede klenger, klemmer og kysser på kinnet partneren din i fylla? 

Jeg tenker at dette er altfor intimt mellom to fremmede. Det er unaturlig oppførsel, med flørtende og/eller seksuelle hensikter. Ingen menn står på byen og klenger, klemmer og kysser på kinnet en kvinne uten at det er et snev av seksuelle motiver i det... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare nr 3 egentlig, men ikke altfor ille den heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...