Gå til innhold

Autismeutredning voksen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 46 år og lurer på om jeg kanskje er på autismespekteret. Jeg har to barn som har diagnosen og har noen tegn selv også men er litt usikker. Er det vanskelig å få utredning som voksen? Erfaringer?

Anonymkode: 33407...ad4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva trenger du den for?

Er jo ingen medisiner som hjelper på den.

Anonymkode: 5a749...69c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva trenger du den for?

Er jo ingen medisiner som hjelper på den.

Godt spørsmål. Få et svar tror jeg? På om alt det jeg har strevd med siden jeg var liten, og delvis fortsatt, har en grunn.. Det hadde gitt mening, liksom.😀

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Godt spørsmål. Få et svar tror jeg? På om alt det jeg har strevd med siden jeg var liten, og delvis fortsatt, har en grunn.. Det hadde gitt mening, liksom.😀

Hva da bare med å tenke at du har det og så gå videre. Ingen poeng i å oppta tid når man har lagd seg ett liv som fungerer greit nok.

Vitsen med en diagnose som skal settes som voksen når medisiner ikke kan bedre den er for meg bortkastet tid. 

• Liker 3
Skrevet

Hva da bare med å tenke at du har det og så gå videre. Ingen poeng i å oppta tid når man har lagd seg ett liv som fungerer greit nok.

Vitsen med en diagnose som skal settes som voksen når medisiner ikke kan bedre den er for meg bortkastet tid. 

Det hadde vært spennende og gitt et svar for min del. Men kanskje utreder hadde tenkt det var bortkastet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde vært spennende og gitt et svar for min del. Men kanskje utreder hadde tenkt det var bortkastet? 

Psykriatrien sliter, da utgår sjekking fordi det er spennende. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Psykriatrien sliter, da utgår sjekking fordi det er spennende. 

Nå provoserer du meg sykt. Du skulle visst hvor mye jeg har strevd opp gjennom årene. Jeg kjenner jeg blir så sint av svarene dine at jeg har lyst å knuse noe.

Andre som kan svare på spørsmålet mitt på en ikke-arrogant måte?

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan ikke gi 100% svar på en mentalt diagnose, derfor bør man heller leve så godt som mulig. Uten å få et stempel fra helsevesenet. Å få endret en diagnose som er gitt kan være vanskelig.

Psykiatrien spyr diagnoser som ikke er virkelig, handler om synsing.

Vil råde alle til å ikke skaffe seg diagnoser, få heller hjelp til å leve så godt som mulig. Hjelpe deg selv så godt du kan! :) 

Anonymkode: 332f7...835

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå provoserer du meg sykt. Du skulle visst hvor mye jeg har strevd opp gjennom årene. Jeg kjenner jeg blir så sint av svarene dine at jeg har lyst å knuse noe.

Der har du en ting å jobbe med, å beherske deg når noen ikke har din mening.

Anonymkode: 332f7...835

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Andre som kan svare på spørsmålet mitt på en ikke-arrogant måte?

Se selv hva du skriver. Du må nesten tåle svar på det.

Sinnemestring derimot bør du ta, hvis svarene gjør deg sint.

• Liker 4
Skrevet

Får nok ikke det i det offentlige i alle fall, må ta det privat.

Anonymkode: 250ee...575

• Nyttig 4
Skrevet

Se selv hva du skriver. Du må nesten tåle svar på det.

Sinnemestring derimot bør du ta, hvis svarene gjør deg sint.

Hold kjeft!!!!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er 46 år og lurer på om jeg kanskje er på autismespekteret. Jeg har to barn som har diagnosen og har noen tegn selv også men er litt usikker. Er det vanskelig å få utredning som voksen? Erfaringer?

Jeg hadde en utredning etter en skikkelig knekk med angst og depresjon, etter et år med behandling så ble jeg sendt til utredning. Jeg har vært heldig med med både psykolog og fastlege som har hatt dialog sammen.

Jeg var som deg, mistenkte at jeg var på spekteret, og for min del så var det det å ha et svar, en slags forklaring noe som hjalp. Men utredninger er jo ikke lagd for voksne og tar ikke hensyn til maskeringer og det man har "lært" opp igjennom for å fungere så det kan være vanskelig. Men jeg fikk et svar og det hjalp. 

Anonymkode: 6836d...5b7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hold kjeft!!!!!

Må du gi deg. Ingen voksne bør skrive eller be andre om å holde kjeft.

Voksne mennesker med barn. Skam deg.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må du gi deg. Ingen voksne bør skrive eller be andre om å holde kjeft.

Voksne mennesker med barn. Skam deg.

Hold kjeft, skam deg selv!!!

Skrevet

Utredninger i det offentlige gjøres for de som sliter med å klare hverdagen. Når du er 46 og ikke tidligere har havnet der, så tviler jeg på at du får det. Men, du kan jo prøve. Personlig syns jeg det er dumt hvis du tar plassen på utredning fra noen som virkelig trenger det, men det er jo opp til helsevesenet å bestemme. Hadde gått privat om jeg var i din situasjon. 

Anonymkode: 5ca74...5bf

• Liker 2
Skrevet

Fungerer du nogenlunde i jobb og ellers i familielivet? Hvis svaret er ja, så tror jeg det er vanskelig å få utredning for dette i det offentlige.

Jeg får ikke utredning fordi jeg er for velfungerende i hverdagen. Og fordi psykologen jeg hadde på DPS mener at man kan se det på en person med en gang om man er på autismespekteret. Så selv om man har tydelige tegn avhenger en utredning veldig på personene man møter i helsevesenet.

Etter det var jeg inne på tanken å gjøre utredning privat. Om jeg hadde fått en diagnose, så hadde jeg kanskje følt på mindre skam. En diagnose kunne vært årsaken til at jeg strever med det jeg strever med, at det ikke er så mye "min skyld".

Men diagnose eller ei, jeg må uansett finne mine metoder for å håndtere utfordringene i hverdagen. Jeg er som jeg er, uansett om noen hadde bekreftet en diagnose. Autisme kan ikke kureres. Så jeg endte på at en diagnose ikke vil utgjøre en forskjell for meg. Og da sparte jeg heller de pengene.

Jeg forstår veldig godt at du føler et behov, for jeg har kjent på det selv. Og du må gjerne prøve. Men vær forberedt på at du ikke får offentlig utredning, og ta det som en bonus om du får det. Det koster deg ikke mer enn egenandelen å snakke med fastlegen din om det.

Anonymkode: 5527b...d53

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hold kjeft, skam deg selv!!!

For hva? At jeg mener at man ikke får utredninger fordi det er spennende? 

Men som den voksne av oss, vil jeg ikke svare deg mer. Men lar ikke hold kjeft fra en voksen stå ubesvart. Har man ikke lært seg som 46 at det gjør man ikke, så trwnger man hjelp til andre ting.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fungerer du nogenlunde i jobb og ellers i familielivet? Hvis svaret er ja, så tror jeg det er vanskelig å få utredning for dette i det offentlige.

Jeg får ikke utredning fordi jeg er for velfungerende i hverdagen. Og fordi psykologen jeg hadde på DPS mener at man kan se det på en person med en gang om man er på autismespekteret. Så selv om man har tydelige tegn avhenger en utredning veldig på personene man møter i helsevesenet.

Etter det var jeg inne på tanken å gjøre utredning privat. Om jeg hadde fått en diagnose, så hadde jeg kanskje følt på mindre skam. En diagnose kunne vært årsaken til at jeg strever med det jeg strever med, at det ikke er så mye "min skyld".

Men diagnose eller ei, jeg må uansett finne mine metoder for å håndtere utfordringene i hverdagen. Jeg er som jeg er, uansett om noen hadde bekreftet en diagnose. Autisme kan ikke kureres. Så jeg endte på at en diagnose ikke vil utgjøre en forskjell for meg. Og da sparte jeg heller de pengene.

Jeg forstår veldig godt at du føler et behov, for jeg har kjent på det selv. Og du må gjerne prøve. Men vær forberedt på at du ikke får offentlig utredning, og ta det som en bonus om du får det. Det koster deg ikke mer enn egenandelen å snakke med fastlegen din om det.

Anonymkode: 5527b...d53

Takk for svar. Du setter ord på mye av det jeg føler. Skam. Jeg tror ikke jeg hadde fått utredning siden har "tilsynelatende" klart meg i livet med jobb, mastergrad osv. 

Men sliter ganske mye, både sosialt og med mye stress i livet.....

• Hjerte 1
Skrevet

Diagnoser er er middel for å få den tilretteleggingen man trenger, ikke noen eksakt vitenskap. En diagnose er mer beskrivende enn den er forklarende. 

Men du kan jo uansett lese bøker og høre podcaster og få tips til hvordan du kan tilrettelegge livet. 

Anonymkode: 1771c...459

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...