Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er en mann på 30 år som har et ønske å bli butikksjef. Jeg har fått høre flere ganger av mine ledere at jeg er meget flink i jobben min og har fått økende ansvar på min arbeidsplass. Jeg har i tillegg gått på internskole innad i bedriften og bestod med glans. Likevel føler jeg meg dårlig i jobben min. Eller, jeg føler jeg er meget god på enkelte områder som handler om butikkdrift, men sliter veldig med økonomi og forståelse av nøkkeltall og hvordan jeg kan bruke det i hverdagen. Jeg kommer også opp i situasjonen jeg aldri har opplevd før, men som flere av mine kolleger har kunnskap om. 

Dette gjør at jeg føler meg noe ubrukelig og går ofte med en liten klump hjem fra jobb, tilfelle det er noe som er gjort feil. Det er spesielt en jeg har god kontakt med (kollega og venn), som oftest legger merke til mine feil. Jeg har sett på dette som humor tidligere, men merker at han alltid skal ta meg på noe. Han er verdens feteste person utenom jobb, men føler han prøver å dytte meg ned i jobbsammenheng. (Han ønsker også å bli leder).

jeg er veldig usikker på om dette er min karriere, men jeg har veldig lyst til å prøve. Problemet er at jeg føler jeg ikke kan det jeg trenger å vite og må kunne for å bli leder. Jeg sliter også med selvtilliten min og lurer på om dette kan ha en sammenheng med min selvfølelse rundt jobb. Gjerne kom med tips til hvordan jeg kan øke selvtillit og min selvfølelse

Anonymkode: efbc2...916

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta et år med bedriftsøkonomi på BI eller tilsvarende, så får dj bedre forståelse og mer kjøtt på benet! 

Anonymkode: c49db...ed1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dårlig selvfølelse og litt prestasjonsangst. Hvordan har du det ellers i livet, sånn utenom jobb?

Høres ut som du er veldig streng og hard mot deg selv. Når du gjør feil, så kan du prøve å se for deg at en flink kollega gjorde samme feil og spørre deg selv hva du hadde tenkt. Kanskje du er hardere med deg selv enn du ville vært med en kollega?

Du kan også spørre deg selv hvor stor betydning feilen vil ha om en dag, om en uke, om en månede (antakeligvis er det ikke krise).

Du bør også prøve å godta at du alltid vil være bedre på noen områder enn andre og at det er greit.

På en arbeidsplass har alle sine styrker og svakheter. Det gjelder også ledere. 

Anonymkode: 00bb1...22a

• Liker 1
Skrevet

Som en som har et yrke hvor andre spør meg om råd og etter mange år i yrkeslivet - det er helt vanlig og normalt at man ikke kan alt. En på nasjonalt nivå sa en gang at «det er dager man bare vil ligge i fosterstilling under stuebordet». Folk som er vel kjente i sin stilling kan av og til kjenne på impostor syndrome (det er så vanlig at det har fått et navn) - at man bare venter på å bli «avslørt».

Du har fått tillit og jeg tenker du kan vise de folka den tilliten at de vet hva de gjorde da de satset på deg. Selvfølgelig vil det alltid være kolleger som kan noe du ikke kan. Ledere på min arbeidsplass har 20-30 ansatte som hver er spesialister på sitt felt. Ville være helt vilt å tro at en leder kan like mye som 20 pers. En god leder ansetter jo folk som kan mer enn seg selv eller noe annet enn seg selv - ihvertfall fra tid til annen. Eller som din leder har gjort - ansetter noen hen ser potensiale i og ønsker å investere i.

Kollegaen din kan vel være ute etter å føle seg litt bedre ved å finne feil. Det er først og fremst hens problem. Ta det som ledertrening. Sett deg selv litt utenfor situasjonen og spill ballen tilbake til hen. «Det var en interessant observasjon. Kan du fortelle meg mer om det?» «Hvordan ville du håndtert eller løst det?» «Det er bra at vi kan jobbe som et lag, da spiller vi hverandre gode».

Hvis du kjenner du trenger å vite mer og lære mer, så er det i seg selv en god egenskap. Å kunne identifisere forbedringsområder er selve grunnlaget for utvikling. Å føle behov for mer økonomikunnskap er vel noe av det vanligste, etter min erfaring. Her kan man finne ut noe man vil lære mer om, og så ta det skritt for skritt. Enten du låner en bok på biblioteket, finner foredrag på nett eller melder deg på et studie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har litt lav selvfølelse og er altfor strengt mot deg selv!

Synes det høres ut som du er kjempeflink i jobben din.

Ingen som får sin første lederstilling er utlært i det, du lærer mens du har den stillingen, du lærer ikke alt på forhånd.

Og du, man blir aldri utlært, og det er bare fint det, for da blir jobben kjedelig. Jeg har jobbet med samme fag hele min lange karriere, som jeg også har studert og tatt master i, og jeg kan faget mitt kjempegodt og kan med hånden på hjertet skryte av, at jeg er flink i jobben min. Men jeg lærer fremdeles noe nytt hver dag, og gudene skal vite at jeg gjør feil, stadig vekk 😁

Anonymkode: a0d39...8a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som dårlig selvfølelse og litt prestasjonsangst. Hvordan har du det ellers i livet, sånn utenom jobb?

Høres ut som du er veldig streng og hard mot deg selv. Når du gjør feil, så kan du prøve å se for deg at en flink kollega gjorde samme feil og spørre deg selv hva du hadde tenkt. Kanskje du er hardere med deg selv enn du ville vært med en kollega?

Du kan også spørre deg selv hvor stor betydning feilen vil ha om en dag, om en uke, om en månede (antakeligvis er det ikke krise).

Du bør også prøve å godta at du alltid vil være bedre på noen områder enn andre og at det er greit.

På en arbeidsplass har alle sine styrker og svakheter. Det gjelder også ledere. 

Anonymkode: 00bb1...22a

Er i et forhold som kanskje tar mer enn det gir. Føler ikke vi er særlig kompatible i hverdagen. Ellers er det greit. Føler jeg brenner litt mye for jobben og at jeg kanskje bør søke fritidsaktiviteter. Har begynt med «trening» i form av gåturer.

jeg er veldig streng med meg selv. Jeg tillater ikke meg selv og gjøre feil eller tenke feil. Dette gjør at jeg blir noe innesluttet og ikke tørr å si hva jeg tenker i jobbsammenheng. Jeg opplever at jeg ikke klarer å henge med når sjefen prater om nøkkeltall som bunnlinje/topplinje ++

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har litt lav selvfølelse og er altfor strengt mot deg selv!

Synes det høres ut som du er kjempeflink i jobben din.

Ingen som får sin første lederstilling er utlært i det, du lærer mens du har den stillingen, du lærer ikke alt på forhånd.

Og du, man blir aldri utlært, og det er bare fint det, for da blir jobben kjedelig. Jeg har jobbet med samme fag hele min lange karriere, som jeg også har studert og tatt master i, og jeg kan faget mitt kjempegodt og kan med hånden på hjertet skryte av, at jeg er flink i jobben min. Men jeg lærer fremdeles noe nytt hver dag, og gudene skal vite at jeg gjør feil, stadig vekk 😁

Anonymkode: a0d39...8a9

Tusen takk. Jeg opplever at jeg kan butikkdrift rimelig greit og jeg gjør den jobben med glans. Det er typ det administrative og planlegging det går litt i surr for meg. Jeg klarer ikke henge med

AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (2 timer siden):

Som en som har et yrke hvor andre spør meg om råd og etter mange år i yrkeslivet - det er helt vanlig og normalt at man ikke kan alt. En på nasjonalt nivå sa en gang at «det er dager man bare vil ligge i fosterstilling under stuebordet». Folk som er vel kjente i sin stilling kan av og til kjenne på impostor syndrome (det er så vanlig at det har fått et navn) - at man bare venter på å bli «avslørt».

Du har fått tillit og jeg tenker du kan vise de folka den tilliten at de vet hva de gjorde da de satset på deg. Selvfølgelig vil det alltid være kolleger som kan noe du ikke kan. Ledere på min arbeidsplass har 20-30 ansatte som hver er spesialister på sitt felt. Ville være helt vilt å tro at en leder kan like mye som 20 pers. En god leder ansetter jo folk som kan mer enn seg selv eller noe annet enn seg selv - ihvertfall fra tid til annen. Eller som din leder har gjort - ansetter noen hen ser potensiale i og ønsker å investere i.

Kollegaen din kan vel være ute etter å føle seg litt bedre ved å finne feil. Det er først og fremst hens problem. Ta det som ledertrening. Sett deg selv litt utenfor situasjonen og spill ballen tilbake til hen. «Det var en interessant observasjon. Kan du fortelle meg mer om det?» «Hvordan ville du håndtert eller løst det?» «Det er bra at vi kan jobbe som et lag, da spiller vi hverandre gode».

Hvis du kjenner du trenger å vite mer og lære mer, så er det i seg selv en god egenskap. Å kunne identifisere forbedringsområder er selve grunnlaget for utvikling. Å føle behov for mer økonomikunnskap er vel noe av det vanligste, etter min erfaring. Her kan man finne ut noe man vil lære mer om, og så ta det skritt for skritt. Enten du låner en bok på biblioteket, finner foredrag på nett eller melder deg på et studie. 

Jo tusen takk. Jeg trenger å øke selvfølelsen og tilliten min. Merker at den er lav

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta et år med bedriftsøkonomi på BI eller tilsvarende, så får dj bedre forståelse og mer kjøtt på benet! 

Anonymkode: c49db...ed1

Hvis ts skal studere bedriftsøkonomi trenger hun ikke kaste bort penger på BI når det samme koster noen hundrelapper på et offentlig universitet (f.eks UiT nettbasert).

TS: les litt om å bedre selvfølelsen og stoppe din indre kritiker. Virker som du er din egen verste fiende.

Anonymkode: fb34e...595

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...