Gå til innhold

Magnesium

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har god effekt av det? 
Hvor lenge skal man ta det og hva er helsegevinsten? 

Anonymkode: 33b67...032

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Magnesium er et mineral som en voksen person normalt har 25 gram av, lagret rundt om i kroppen. Er del er lagret i skjelettet, som en del av beinmassen, sammen med fosfat og kalsium. Resten befinner seg inne i cellene, der mineralet blir brukt som byggesteiner når cellene produserer enzymer og hormoner for å regulere biokjemiske prosesser.

Hvis du har nok magnesium på lager merker du ingenting til det. Problemer kan oppstå hvis det blir for lite av det.

Problemet er at det ikke er mulig å måle hvor mye eller lite magnesium som finnes på lager i kroppen. Mindre enn 1 prosent sirkulerer i blodet og der blir nivået regulert, nettopp for at nivået skal holde seg stabilt. Hvis du har mangel på magnesium, vil mangelen oppstå i skjelettet og inne i hver enkelt celle.

Anonymkode: c2a86...243

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Magnesium er et mineral som en voksen person normalt har 25 gram av, lagret rundt om i kroppen. Er del er lagret i skjelettet, som en del av beinmassen, sammen med fosfat og kalsium. Resten befinner seg inne i cellene, der mineralet blir brukt som byggesteiner når cellene produserer enzymer og hormoner for å regulere biokjemiske prosesser.

Hvis du har nok magnesium på lager merker du ingenting til det. Problemer kan oppstå hvis det blir for lite av det.

Problemet er at det ikke er mulig å måle hvor mye eller lite magnesium som finnes på lager i kroppen. Mindre enn 1 prosent sirkulerer i blodet og der blir nivået regulert, nettopp for at nivået skal holde seg stabilt. Hvis du har mangel på magnesium, vil mangelen oppstå i skjelettet og inne i hver enkelt celle.

Anonymkode: c2a86...243

Det vet jeg, men hva er helsegevinsten? Har du hatt effekt? Hva merket du? 

Skrevet

Unngår man ikke kramper? 

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig magnesium ga ingen effekt på meg, men magnesium glysinat fjernet kramper i føttene.

Anonymkode: 68db7...d2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Magnesium glysinat i kapsel fungerer bra til å roe ned anspente muskler. Bruker Magnesium krem på kroppen (er som lotion) på kvelden for å roe ned muskler pga stress og for å få søvn. Det fungerer for meg. 

Anonymkode: 96329...0a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vanlig magnesium ga ingen effekt på meg, men magnesium glysinat fjernet kramper i føttene.

Anonymkode: 68db7...d2a

Er den jeg har kjøpt. Har ikke kramper i bena men vil ha mer overskudd og søvn

Skrevet

Jeg synes jeg har litt mindre kramper og leamus med "vanlig" magnesium (m.oksid og m.sitrat). Skulle kjøpe og prøve m.glysinat nå når jeg var gått fri, men så var de utsolgt på apotekene her, så da får det bli en annen gang. 

Anonymkode: 91e8e...2ff

Skrevet

Det tas ekstremt mye  bedre opp via magnesium lotion. Spar fordøyelsen din! I Er megaforskjell på tabletter ekstrakt  og lotion.  Effekten er sinnsykt mye bedre med lotion. Stol på meg jeg har masse erfaring.  Synes nesten det er helt poengløst å ta det i tablettform er vel bare penger det går i der. Det var ikke før jeg begynte med lotion jeg for første gang med en gang samme kveld følte en megaforskjell på effekten mellom drt og oral magnesium. 

Anonymkode: 9fda3...501

Skrevet

Jeg lå i nedre grense av normalområdet på mine Mg-verdier. Startet tilskudd og fikk legg kramper om nettene. Dette er basert på min enkelte erfaring. Har man Mg-mangel, kan noen oppleve kramper. 
Men Mg er jo ikke muskelavslappende som feks stesolid. Om du ikke har mangel på Mg, så vil det ikke gjøre noe ekstra for deg - bortsett fra i høye doser da Magnesium blir brukt som avførngsmiddel. Magnesiumhydroksid f.eks, fungerer som osmotisk virkende avføringsmidlle. 

Anonymkode: 2211a...b45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...